Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@05:00:57 GMT

ایران جزو 9 کشور تولیدکننده شمش نیکل در جهان قرار گرفت

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۵۴۱۸۱

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شمش نیکل از محصولات مهم در تولید کاتالیست مورد نیاز صنعت نفت و سایر صنایع کشور است که با تولید آن ایران جزء 9 کشور تولید کننده این محصول راهبردی قرار می گیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در حاشیه افتتاح این خط تولید به خبرنگار صدا وسیما گفت: درحال حاضر کشور با استفاده از محصولات دانش بنیان تولید داخل در صنعت تولید کاتالیست های صنعتی تا 80 درصد به خودکفایی رسیده و 20 درصد باقیمانده نیز تا پایان تابستان به تولید انبوه خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سورنا ستاری افزود: مهم ترین مشکل ما در این مورد استانداردهای API است که البته با تلاش هایی که در حال انجام است، این مشکل نیز رفع خواهد شد. در مورد ده گروه کالای اصلی هم اکنون شاهد پیشرفت های خوبی در تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت هستیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

جلیل سبحانی مدیرعامل اسپک ( شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات صنایع پتروشیمی) هم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار صدا وسیما گفت: تولید کاتالیست در کشور در سه بخش انجام می شود. کاتالیست های پایه فلزات گران بها در زیر مجموعه شرکت اکسیر و در ۶۲ مدل تولید می شود. این نوع کاتالیست برای تولید بنزین و گازوئیل یورو ۵ مورد استفاده می شود. کاتالیست های بیس متال در ۴۴ کد و چهارده گروه برای سنتز متانول، استیم ریفورمینگ و واحدهای اوروآمونیاکی و پتروشیمی کشور در کارخانه خوارزمی تولید می شود.

سبحانی در ادامه گفت: تولید این نوع کاتالیست که مورد نیاز در صنعت اوره و آمونیاک در پتروشیمی، مصارف پالایشگاهی و همچنین فولاد کشور است، به صورت کامل بومی سازی شده است.

مدیرعامل اسپک بابیان اینکه تولید این کاتالیست ها سالانه بیش از یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور دارد افزود: بااین کاتالیست ها می توان مواد خام را به محصول نهایی تبدیل کرد و ارزش صادرات غیر نفتی کشور را تا 60 میلیارد دلار افزایش داد.

سبحانی در ادامه افزود: کاتالیست های مورد نیاز در صنعت نفت تا پیش از این از شرکت انگلستان و شرکت دانمارک وارد می شد اما امروز حتی به یک گرم ازاین محصولات خارجی نیازنداریم .

وی در ادامه گفت: برنامه آتی ما این است که در ظرف شش ماه آینده از محل ضایعات معادن کشور که به صورت رایگان در اختیار شرکت های خارجی قرار می گیرد، منگنز، کوبالت، نیکل تولید کنیم و با استفاده این مواد اولیه به سمت باتری هیبریدی و انرژی خورشیدی حرکت کنیم.

امروز ، خط تولید شمش خالص نیکل در کارخانه گسترش فناوری خوارزمی با حضور سورنا ستاری معاون علمی وفناوری رئیس جمهور افتتاح شد.

حسن نوایی مدیرعامل شرکت دانش بنیان خوارزمی نیز به خبرنگار ما گفت : با راه اندازی خط تولید شمش نیکل ، ایران جزء نه کشور برتر جهان قرارمی گیرد که به دانش استحصال نیکل دست می یابد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: شمش نیکل معاون علمی و فناوری رئیس جمهور حاشیه افتتاح کاتالیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۴۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه میدان‌های نفتی کلید خورد؛ گام‌ بلند تحولات نفتی با تکیه بر توان داخلی

در راستای دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در فرایند عقد قراردادهای توسعه میادین نفتی تسریع شود، روز گذشته وزارت نفت قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد دلار با هدف افزایش تولید۳۵۰ هزار بشکه با تکیه بر توان داخلی را پیش برد.

به گزارش ایسنا، بزرگ‌ترین قراردادهای یک دهه اخیر صنعت نفت کشور به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد دلار در آستانه سالروز ملی شدن صنعت نفت به‌منظور افزایش روزانه ۳۵۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت خام ایران با شرکت‌های ایرانی امضا شد.

قرارداد توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان در غرب کارون که سال‌ها بلاتکلیف مانده بود با تدبیر وزارت نفت دولت سیزدهم برای یکپارچه‌سازی روند توسعه آن امضا شد، آزادگان به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان مشترک نفتی ایران و در مجاورت میدان مجنون عراق و ۸۰ کیلومتری غرب اهواز واقع شده است.

طرح توسعه میدان آزادگان با حفاری ۱۸۵ حلقه چاه تازه در حال اجراست و به‌تازگی آیین رسمی عملیاتی شدن ۶۰ حلقه چاه آن با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در استان خوزستان عملیاتی شد، هم‌اکنون تولید روزانه این میدان پس از فرآورش در واحد بهره‌برداری غرب کارون به تلمبه‌خانه غرب کارون ارسال می‌شود.

گام دوم توسعه میدان نفتی آذر

گام نخست در توسعه میدان مشترک آذر برداشته شده است، اکنون وزارت نفت دولت سیزدهم قصد دارد با تکیه بر توان داخلی گام دوم توسعه را کلید بزند، آذر، از نظر ساختار زمین‌شناسی یک میدان نفتی پیچیده به‌شمار می‌آید، ساختار زمین‌شناسی ویژه، حفاری در این میدان را به یکی از سخت‌ترین و پرچالش‌ترین حفاری‌ها تبدیل کرده است.

مرحله دوم توسعه و افزایش تولید در قدیمی‌ترین میدان نفتی ایران

میدان نفتی مسجدسلیمان نخستین و قدیمی‌ترین میدان نفتی در خاورمیانه، در شهرستان مسجدسلیمان و استان خوزستان واقع شده است که توسعه مرحله نخست این میدان از سوی شاخه بین‌الملل شرکت ملی نفت چین (CNPCI) در قالب بیع متقابل انجام شد. حال فردا قرار است قرارداد گام دوم توسعه این میدان امضا شود که این موضوع حکایت از پیشرفت شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) در زمینه توسعه در بخش بالادست صنعت نفت دارد.

حجم نفت درجای میدان مسجدسلیمان حدود ۶.۲ میلیارد بشکه برآورد می‌شود و تولید نفت در ایران برای نخستین بار در خردادماه سال ۱۲۸۷ از مسجدسلیمان آغاز و تاکنون از این مخزن، حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون بشکه نفت برداشت شده است.

قرارداد توسعه میدان‌های سومار، سامان و دلاوران

همچنین قرارداد توسعه سه میدان سومار، سامان و دلاوران واقع در گستره عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی در غرب کشور فردا در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران شامل توسعه، تولید و بهره‌برداری امضا شد.

از سال ۱۴۰۳ به تولید زودهنگام خواهیم رسید

جواد اوجی وزیر نفت در این مراسم  به امضای قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با چهار پیمانکار اصلی داخلی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار در اسفندماه اشاره و اظهار کرد: امروز نیز قراردادهای توسعه ۶ میدان نفتی با هدف افزایش تولید روزانه نزدیک به ۴۰۰ هزار بشکه از این میدان‌ها امضا می‌شود که در مجموع ۱۵ میلیارد دلار عایدی سالانه این افزایش تولید خواهد بود و با اجرای قراردادهای توسعه‌ای این ۶ میدان نفتی، از سال ۱۴۰۳ به تولید زودهنگام خواهیم رسید.

وی تأکید کرد: قول می‌دهیم که وزارت نفت در سال آینده نیز رشد اقتصادی ۱۴۰۲ را با پروژه‌هایی که در بخش بالادست و پایین‌دست تعریف شده است، تکرار کند.

نمی‌توانیم منتظر شرکت‌های خارجی بمانیم، شرکت‌های ایرانی توانمند هستند

محمد خطیبی -  نماینده سابق ایران در اوپک - نیز با اشاره به تاثیرات امضای این قراردادها در توسعه صنعت نفت کشور، گفت: میدان های نفتی نیازمند توسعه هستند و ما نمی توانیم منتظر شرکت های خارجی بمانیم، شرکت های ایرانی قابلیت توسعه میادین نفتی را دارند و اگر چناچه صلاح دانستند می توانند در فرایند توسعه از شرکایی استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه با توسعه میدان‌های نفتی تولید افزایش پیدا می‌کند و افزایش تولید به معنای افزایش درآمد است بنابر این این مساله از هر نظر مثبت است و ایران با توان داخلی قابلیت انجام این کار را دارد و اکنون نیز شرکت های بسیار موفقی در این حوزه فعالیت می کنند که قابلیت های زیادی دارند.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه حتما باید این اتفاق در صنعت نفت رقم می خورد، گفت: فرایند توسعه در صنعت نفت قابل توقف نیست و در بخش بالادست، پایین دست و پتروشیمی باید به این موضوع توجه کرد که این صنعت قابل توقف نیست، بنابراین در حرکت به سمت جلو نیازمند این هستیم که طرح های توسعه‌ای را اجرایی کنیم.

به گفته خطیبی اجرای این طرح بسیار مثبت است و امیدواریم با تکیه بر توان داخلی و توانمندی که از شرکت‌های ایرانی سراغ داریم شاهد تحولات خوبی در صنعت نفت باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افغانستان تولیدکننده عمده «شیشه»
  • توسعه میدان‌های نفتی کلید خورد؛ گام‌ بلند تحولات نفتی با تکیه بر توان داخلی
  • قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش داشته است؟ | افغانستان تولیدکننده عمده شیشه
  • افغانستان تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است
  • امروز صنعت دارو در ایران مبتلا به بحران شده/ سیستم انقباضی بانک مرکزی در تخصیص منابع به تولید ایراد دارد/ خیلی از شرکت‌های دارویی در پرداخت حقوق و دستمزدهای پایان سال کارکنان خود دچار مشکل شده‌اند
  • بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی یک دهه اخیر صنعت نفت ایران امضا می‌شوند
  • بزرگترین قرارداد صنعت نفت ایران امضا می‌شود
  • بزرگترین قرارداد صنعت نفت ایران امضا می‌شوند
  • این کشور، بزرگترین تولیدکننده تریاک جهان شد (فیلم)
  • رشد ۷ درصدی تولید محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۲