Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@23:54:06 GMT

عراقچی: مذاکره غیر برجامی با اروپا نداریم

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۵۵۰۵۳

عراقچی: مذاکره غیر برجامی با اروپا نداریم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید براینکه ما هیچ مذاکره غیر برجامی با اروپایی ها نداریم، گفت: کمیسیون مشترک برجام جمعه این هفته بدون حضور آمریکا و به درخواست ایران در وین تشکیل می‌شود.

به گزارش مشرق، سیدعباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه کشورمان بعدازظهر امروز(یکشنبه 30 اردیبهشت) پس از نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جلسه خوبی را امروز در حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داشتیم و در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات با طرف های اروپایی برجام صحبت کردیم و گزارش هایی را به آنها ارائه دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

عراقچی: مساعدت اروپا بستگی به پذیرش FATF از طرف ایران دارد

وی گفت: هفته گذشته نشست بروکسل میان وزرای خارجه سه کشور اروپایی و وزیرامورخارجه کشورمان در مقر اتحادیه اروپا برگزار شد و در پایان آن نشست بیانیه خوبی از سوی کشورهای اروپایی صادر شد.

معاون وزیر امورخارجه با بیان اینکه کشورهای اروپایی تعهد خودشان را برای ادامه برجام و تامین منافع ایران از برجام اعلام کردند ادامه داد: در آن بیانیه اهدافی که ایران مد نظر دارد شامل فروش نفت، گاز، تعاملات موثر بانکی، ادامه تعاملات در حوزه حمل و نقل هوایی و ریلی و دریایی، احترام گذاشتن به توافقات و تفاهم نامه هایی که تاکنون امضا شده است و اهداف دیگری که در این مذاکرات مد نظر ما هست تاکید شده است و اروپایی‌ها هم قبول کردند مذاکراتی داشته باشند تا ببینیم می توانند آن اهداف را تامین کنند یا نه.

عراقچی تصریح کرد: به نظر ما اروپایی ها، روسیه و چین برای ادامه روند اجرای برجام مصمم و جدی هستند اما آیا اینکه توانایی انجام این کار را دارند این محل تردید و سئوال است و برای همین است که ما مذاکرات را با آنها شروع کردیم و در حال حاضر مذاکرات کارشناسی مفصلی را با آنها داریم و امیدواریم بیانیه ای را که آنها صادر کردند بتوانند در قالب یک بسته اقتصادی به ایران ارائه دهند.

وی گفت: اروپایی ها باید به ایران تضمین دهند که قادر هستند منافع ایران در برجام را تامین کنند و اگر این منافع تامین شود و تضمین های مناسب هم وجود داشته باشد مسلم است که ایران ادامه حضور خود در برجام را مورد بررسی قرار خواهد داد.

معاون وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه مذاکرات ما با طرف های اروپایی صرفا در چارچوب برجام است، افزود: منافعی که ایران باید از برجام داشته باشد خواسته های ماست و از طرف ایران هم ما متعهد به انجام تعهدات برجامی خود هستیم و فراتر از آن کاری انجام نخواهیم داد.

عراقچی خاطرنشان کرد: ما منتظریم تا ببینیم آیا اروپایی ها به تعهداتشان در برجام می توانند عمل کنند یا خیر و امروز در جلسه کمیسیون امنیت مجموعه این مسائل را خدمت دوستان با جزئیات عرض کردم.

وی در خصوص تضمین های حقوقی طرف مقابل برای تامین منافع ایران در برجام اظهار داشت: تیم های حقوقی ما درحال بررسی هستند که ما چه تضمین هایی را می توانیم از طرف مقابل اخذ کنیم و مطمئن شویم که به خواسته های خودمان در مذاکرات خواهیم رسید. اینها هم می تواند شامل تضمین های حقوقی از طرف اروپایی ها باشد و هم می تواند شامل سازوکارهایی باشد که خودمان طراحی می کنیم.

معاون وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه هیچ بحث غیربرجامی با طرف های مذاکره خود نداریم، افزود: ما فقط در چارچوب برجام مذاکره می کنیم با این هدف که آیا آنها می توانند منافع ایران را در برجام تامین کنند یا خیر.

عراقچی در پایان گفت: روز جمعه این هفته کمیسیون مشترک برجام به خواست ایران در وین و بدون حضور آمریکا برگزار می‌شود و محور اصلی موضوع جلسه هم بررسی شرایط ادامه برجام بدون حضور آمریکا و ابعاد ناشی از خروج آمریکا از برجام است و همچنین اینکه کشورهای باقیمانده چگونه می توانند در برجام باشند و به تعهدات خودشان عمل کنند.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: جام جهانی 2018 روسیه خروج آمریکا از برجام حمایت از کالای ایرانی اتحادیه اروپا اروپا برجام عراقچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۵۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

مالک باشگاه تراکتور تبریز تأکید کرد سرمربی اسپانیایی پیشین این تیم به دلیل داشتن بازیکنان همسطح نتوانست ترکیب اولیه تیم تحت هدایت خود را پیدا کند.

به گزارش تابناک ورزشی و به نقل از رسانه باشگاه تراکتور تبریز، محمدرضا زنوزی امروز (پنجشنبه) پیش از تمرین تیم فوتبال تراکتور تبریز در جمع اعضای تیمش گفت: تراکتور در دیدار با سپاهان استحقاق کسب سه امتیاز را داشت، ولی متأسفانه موقعیت‌های‌مان تبدیل به گل نشد. فوتبال در دنیا یک پدیده عجیب و بی‌نظیری است که این همه جمعیت را به استادیوم می‌کشاند. شیرینی فوتبال همین است و شما بهترین بازی را انجام می‌دهید، ولی برنده نمی‌شوید.

زنوزی با اشاره به جایگاه تراکتور در جدول رده‌بندی لیگ برتر یادآور شد: فاصله‌مان با صدر زیاد شده، ولی باز هم نمی‌توان گفت چه تیمی قهرمان است. ناامید نیستیم و هنوز شانس داریم. خیلی چیزها در فوتبال تأثیرگذار بوده است و می‌تواند نتایج را تغییر دهد. هنوز 21 امتیاز دست نخورده باقی مانده است و جام حذفی را هم داریم و باید با تمام قوا در ادامه مسابقات حاضر شویم.

مالک باشگاه تراکتور تبریز خاطرنشان کرد: برخی مواقع به دلیل وجود بازیکنان همسطح در یک پست، مربی در انتخاب ترکیب اولیه تیمش دچار مشکل می‌شود. نمی‌توان از آقای خمس ایراد گرفت. ایشان هم در انتخاب بازیکنان از بین دو بازیکن همسطح در یک پست، سردرگم بود. به همین دلیل نتوانستیم ترکیب اصلی تیم را پیدا کنیم. نمی‌توان برای مربی ایراد گرفت، چرا که می‌خواست به همه بازی برسد و آماده باشند. یکی از اساسی‌ترین مشکلات امسال همین بود و در این سه دیدار به همین دلیل با مشکل مواجه شدیم.

«در چند روز آینده سرمربی خوب خارجی انتخاب خواهیم کرد.»، زنوزی با بیان این جمله ادامه داد: خمز دوست بنده بوده و تا ابد هم چنین خواهد بود و شاید روزی دوباره برگردد. هیات مدیره و مدیرعامل گزینه‌های سرمربیگری را بررسی کرده‌اند و به دلیل اختلاف ساعت، شبانه‌روزی در حال مذاکره هستند.

وی در ادامه تأکید کرد: شجاع خلیل‌زاده و ریکاردو آلوز مثل دو برادر برای همدلی تیم زحمت می‌کشند. تیم امسال از نظر همدلی و اتحاد قابل قیاس با هیچ‌کدام از تیم‌های دوران خصوصی تراکتور و گسترش فولاد نیست.

دیگر خبرها

  • سهمیه سری آ ایتالیا برای شرکت در لیگ قهرمانان اروپا اضافه شد
  • آاس رم و صعود به مرحله نیمه نهایی مسابقات اروپایی طی ۴ فصل اخیر
  • رسمی؛ سهمیه پنجم سری آ در فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا قطعی شد
  • کنایه رئیسی به برجام ۲ و ۳ در دیدار با مردم شاهرود
  • سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است
  • قطر: مذاکرات آتش‌بس غزه در مرحله حساسی است
  • مذاکره باشگاه تراکتور با بردیف برای هدایت دوباره تیم تبریزی
  • جهش واردات برخی کشور‌های اروپایی از ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم