Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@13:22:04 GMT

پرتاب اشعه لیزر قبل از مرگ ستارگان!

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۵۵۲۶۲

دانشمندان آژانس فضایی اروپا (ESA) در رصدخانه «هرشل» دو اشعه لیزر را رصد کرده اند که از منظومه‌ای با دو ستاره منتشر شده است.

این پدیده بسیار نادر مربوط به مرگ ستاره است. جالب آنکه دانشمندان برای نخستین بار متوجه شده اند ستارگان قبل از مرگ اشعه‌های قدرتمند لیزر منتشر می‌کنند.

این اشعه‌های لیزر از سحابی Ant (مورچه) منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سحابی نام خود را به دلیل ظاهر دو قسمتی خود دریافت کرده که شبیه سر و بدن یک مورچه است. به هرحال این منظومه که در جنوب صورت فلکی Norm قرار گرفته، از زمین حدود ۳تا ۶ هزار سال نوری فاصله دارد. منظومه مذکور Menzel ۳ نام دارد.

بیشتربخوانید: حیات سیارات منجمد با مرگ ستارگان

ستاره‌هایی با حجم متوسط مانند خورشید هنگام نزدیک شدن مرگشان، به ستاره‌هایی متراکم، سفید و کوتوله تبدیل می‌شوند. در این وضعیت لایه بیرونی گاز و غبار آن‌ها در فضا پراکنده می‌شود. این پدیده در سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود.

اکنون دانشمندان متوجه شده اند فرایند مذکور بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. زیرا همزمان با مرگ ستاره، اشعه‌های لیزر قدرتمندی پراکنده می‌شود.

ایزابل آلمن مولف این تحقیق می‌گوید:هنگامیکه ما Menzel ۳ را رصد کردیم، شاهد ساختاری بسیار ظریف بودیم که از گاز یونیزه تشکیل شده است. اما نمی‌توانیم شی که در مرکز آن وجود دارد واین الگو را به وجود می‌آورد، رصد کنیم. با توجه به حساسیت و طول موج رصد خانه هرشل ما توانستیم نوعی نادری از انتشار لیزر به نام «انتشار لیزر خطی هیدروژن» را رصد کنیم. این پدیده راهی برای آشکار کردن ساختار سحابی و شرایط فیزیکی آن را فراهم کرد.

به طور معمول محدوده اطراف ستاره خالی و مرده است، زیرا مواد پرتاب شده به فضا و گاز باقیمانده به سمت ستاره برمی گردد. اما در خصوص ستاره موجود در سحابی Ant، ستاره‌ای دیگر این حجم گاز را دریافت کرده و پرتاب می‌کند.
ستارگان قبل از مرگ اشعه لیزر پرتاب می‌کنند

منبع: پارسینه

کلیدواژه: اشعه لیزر ستارگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۵۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرواز پهپادهای اسرائیلی از داخل خاک ایران!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 18 شبکه افق اعلام کرد پهپادهای کوچک اسرائیلی که به سمت پایگاه هشتم شکاری ارتش در اصفهان پرتاب شده بود، به احتمال زیاد از نزدیکی‌های اصفهان پرتاب شده و از نظر عملی امکان ندارد منشأ پرتاب آنها، کشور دیگری باشد. جزئیات را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • پرتاب چاقو به سمت بازیکن در لیگ کلمبیا! / فیلم
  • فیلم/ یکی از راکت‌های منفجر نشده اشغالگران در شمال غزه
  • موفقیت بهای سنگینی دارد؛ «ستارگان نفس بریده»
  • حزباوی در آستانه قهرمانی در لیگ ستارگان قطر
  • انفجار و آتش‌بازی در کهکشان همسایه
  • برای نخستین‌بار در جهان: مشاهده اشعه ایکس از یک اتم
  • راز اختلاف سنی ۱.۵ میلیون ساله یک جفت ستاره مشخص شد
  • ملاقات رایان گاسلینگ و امیلی بلانت با مانوئل نویر و هری کین در برلین + عکس
  • پرواز پهپادهای اسرائیلی از داخل خاک ایران!
  • مراقب بیماری‌ها با منشأ اشعه رادیواکتیو باشیم