Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جلسه امروز کمیسیون صنایع مجلس که بدون حضور وزیر صنعت برگزار شد، خودروسازان دفاعیات خود را در مورد افزایش قیمت ها مطرح کردند که بخشی از آنها مورد تأیید نمایندگان و برخی دیگر مورد قبول واقع نشد. ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱ اقتصادی صنعت و تجارت خودرو نظرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، افزایش قیمت خودرو آن هم بدون ضابطه و براساس سلیقه خودروساز باعث شد تا کمیسیون صنایع و معادن مجلس به این موضوع ورود کرده و در صدد بررسی آن برآید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  نمایندگان کمیسیون صنایع معتقدند یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو، نرخ تورم و نوسانات نرخ ارز است که باید این دو موضوع از همدیگر تفکیک شده و تأثیر آنها بر قیمت تمام شده یک خودرو مورد ارزیابی قرار گیرد.

برخی نمایندگان معتقدند در مقطعی شرکت‌های خودروساز از توانمندی داخلی و استفاده از قطعات ساخت داخل صحبت می‌کنند اما وقتی ارز گران می‌شود قطعات وارداتی را بهانه کرده و اقدام به افزایش قیمت‌ها می‌کنند که این موضع برای ما جای سوال دارد. باید ارز بری خودروها نیز مورد بررسی قرار گیرد تا تکلیف مردم مشخص شود.

علاوه بر این بیش از 15 تن از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم اخیراً با ارسال نامه ای به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار لغو افزایش قیمت خودرو ‌شده اند.

براساس اعلام نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار بود جلسه بررسی چرایی افزایش قیمت خودرو هفته گذشته در کمیسیون صنایع مجلس با حضور مدیران شرکت های خودروسازی برگزار و تصمیمات لازم در این رابطه اتخاذ شود، اما این جلسه به دلیل بروز برخی مشکلات در هماهنگی حضور خودروسازان و وزیر صنعت به امروز یک شنبه 30 اردیبهشت ماه موکول شده است که این جلسه امروز بدون حضور وزیر صنعت برگزار شد.

در ابتدای این جلسه تعدادی از قطعه سازان با اعلام اینکه هزینه های تولید برای فعالان این بخش افزایش قابل توجهی پیدا کرده است به افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و دیگر هزینه های تولید اشاره کردند که همین موضوعات قیمت تمام شده آنها را افزایش داده است.  قطعه سازان گفته اند، در این شرایط آنها نمی توانند معجزه کنند.

یکی از گله های قطعه سازان عدم خرید قطعه  آنهم به قیمت مناسب توسط خودروسازان بود که شرکت ها در واکنش به آن اعلام کردند، تولید خودرو با شرایط فعلی بسیار پرهزینه و زیان آور شده است.

در ادامه این جلسه مدیران عامل ایران خودرو و سایپا با ارائه آنالیز قیمتی محصولات خود به بیان دلایل افزایش قیمت ها پرداختند که بخشی از آنها تا حدودی مورد تأیید اعضا جلسه قرار گرفت. به اعتقاد خودروسازان قیمت گذاری شورای رقابت برای آنها همراه با زیان بوده که در این رابطه باید تجدید نظر صورت گیرد.

البته نمایندگان معتقد بودند صنعت خودرو باید خصوصی شده و دولت سهم خود را واگذار کند چراکه اگر قطعه سازان امکان پرداخت تعهدات خود را نداشته باشند راهی زندان می شوند اما برای مدیر دولتی اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

یکی دیگر از موضوعات مورد انتقاد نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس عدم حضور وزیر صنعت در این جلسه بود که قرار شد وزیر در جلسات آینده حاضر شده و توضیحات خود را در مورد وضعیت قیمت خودرو به نمایندگان ارائه دهد.

در این جلسه مسئولان وزارت صنعت هم به دفاع از عملکرد خود پرداخته و با اعلام اینکه قیت مواد اولیه گران شده درباره تدابیر این وزارتخانه برای مدیریت ارز مورد نیاز صنایع مواردی را مطرح کردند. در انتهای این جلسه قرار شد یک کارگروه با اعضای کمیسیون صنایع مجلس و نمایندگان وزارت صنعت و شرکت های خودروسازی تشکیل و در نهایت یک تصمیم جامع برای قیمت گذاری محصولات اتخاذ شود.

انتهای پیام/

R1012125/P1010113/S7,78,1415/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۵۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا مونتاژکاران هر شش ماه قیمت را بالا میبرند، اما خودروسازان داخلی نه

تین نیوز

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: طی ۱۸ ماه گذشته که تورم بالایی داشتیم قیمت خودروهای داخلی به روز نشد، در حالی که مونتاژکاران طبق مصوبه شورای رقابت هر شش ماه یک بار نرخ ها را بالا بردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، امیرحسن کاکایی اظهار کرد: قیمت خودرو از شهریور ۱۴۰۱ تاکنون یعنی طی ۱۸ ماه گذشته تاکنون اصلاح نشده در حالی که به طور میانگین طی این مدت با تورم بالایی مواجه بودیم. بنابراین افزایش قیمت خودروهایی مثل پارس، حق خودروساز است. البته قیمت گذاری دستوری طی چهار پنج سال گذشته به گونه ای خودروسازان را دچار مشکل کرده که افزایش ۵۰ درصد نیز زیان را جبران نمی کند.

کاکایی افزود: معمولا در سطح جامعه به گونه ای صبحت می شود که گویی خودروسازان ولخرجی می کنند و ما داریم پول این ولخرجی را می دهیم. در حالی که اینطور نیست. مثلا خودرو پارس با قیمت کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان درب کارخانه فروخته می شود اما قیمت آن در بازار ۸۰۰ میلیون تومان است.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است کسی در مورد کیفیت پارس ایراد بگیرد و بگوید من این خودرو را نمی خرم. کما اینکه ایران خودرو می خواست پارس را کنار بگذارد اما نگذاشتند؛ زیرا در بازار مشتری دارد و نیاز بازار است. بنابراین اگر قرار است پارس با همین کیفیت تولید شود یک قیمت تمام شده ای دارد.

کاکایی با بیان اینکه در حال حاضر خودروهای بهتری نسبت به پارس توسط ایران خودرو تولید می شود گفت: خودروهایی مثل سورن استانداردهای بهتری در مقایسه با پارس دارند اما می بینیم که خودرو پارس در بازار آزاد هم قیمت با آنها است. معنی اش این است که پارس برای مردم و مصرف کننده نهایی ارزش دارد.

وی تاکید کرد: به دلیل نحوه قیمت گذاری اشتباه، قیمت سورن در کارخانه ۱۵۰ میلیون تومان بالاتر از پارس است. یعنی پارس با توجه به ظرفیت بازار خیلی زیر قیمت فروخته می شود. خودروساز یک حق اولیه دارد که نباید خودرو را زیر قیمت تولید بفروشد. دوم اینکه باید از ظرفیت بازار استفاده کند. اما طی این سالها با نرخ گذاری به ایران خودرو و سایپا ضرر زده ایم.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تورم ۴۰ درصد گفت: این برای اولین بار در ۷۰ سال گذشته است که طی سه سال متوالی با تورم ۴۰ درصد مواجهیم. عدم تعادل بین درآمد دهکهای مختلف، تنشهای اقتصادی و رشد قیمت کالاهای خوراکی و غیره به مردم فشار وارد می کند. متاسفانه در این مدت به جای اینکه مسائل را اصولی حل کنیم یا موانع تولید را رفع کنیم با نگاه سیاسی و غیراقتصادی، قیمت خودرو را در کارخانه کنترل کردیم با این تصور که در بازار آزاد نیز قیمت کنترل می شود اما اینگونه نشد. چنین سیاست هایی خودروساز را ضعیف می کند.

وی بیان کرد: سیاست قیمت گذاری در ایران خودرو و سایپا که تولیدکنندگان اصیل ما هستند و از زنجیره تامین برخوردارند در مونتاژکاران هم پیاده شد اما آنجا معقول تر عمل کردند. طبق مصوبه شورای رقابت باید هر شش ماه یک بار قیمتها به روز شود. این اتفاق برای مونتاژکاران افتاد اما برای ایران خودرو و سایپا ۱۸ ماه طول کشید؛ زیرا مونتاژکاران شوخی ندارند. بخش خصوصی هستند و اگر قیمت آنها اصلاح نشود تولید نمی کنند.

این کارشناس صنعت خورو با بیان اینکه مونتاژکاران ۱۷ درصد سود را به عنوان یک سود عقلانی در نظر می گیرند گفت: اما برای ایران خودرو و سایپا به بهانه کیفیت یک سری ضریب منفی در نظر می گیرند و بین ۶ تا ۱۰ درصد اجازه سود می دهند سودی که مربوط به ۱۸ ماه قبل است. یعنی در همین قیمت گذاری دستوری هم متاسفانه روش غلطی را به کار می برند.

کاکایی گفت: اگر کیفیت خودروها بد است چرا پارس ۸۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد؛ در حالی که قیمت آن در کارخانه کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان است. این فاصله باعث شده ایران خودرو و سایپا به شدت زیان ده شوند و معتقدم در حال له شدن هستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • چرا مونتاژکاران هر شش ماه قیمت را بالا میبرند، اما خودروسازان داخلی نه
  • میزان افزایش قیمت خودرو با شروع بهار؛ به طور میانگین چقدر گرانی داشتیم؟
  • تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال
  • تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال/ تشدید مجازات‌ سرقت
  • وزیر صمت : به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • وزیر فرهنگ راه را برای گرانی بلیت‌ اجراهای صحنه‌ای باز کرد/ حداکثر ۹۰۰ هزار تومان!
  • به‌ حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • تشدید وابستگی ارزی صنعت خودرو با استاندارد‌های جدید/ افزایش شاخص‌های کیفی قیمت خودرو را بالا می‌برد
  • وزیر صمت: واردات خودرو به حدی بوده که در بنادر جا نداریم
  • معرفی خودروسازان متخلف به قوه قضاییه