Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@20:16:00 GMT

تلاش زنان کارآفرين در مسيري مردانه

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۶۴۵۶۲

تلاش زنان کارآفرين در مسيري مردانه

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- از بزرگترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي، افزايش توانمندي زنان در مشاغل سخت و ورود موفقيت آميز آنان به عرصه کارآفريني است که اين ظرفيت در کشور رو به افزايش است و برداشتن برخي موانع مي تواند به کارآيي بيشتر زنان در عرصه هاي مختلف کمک کند.

به گزارش ايرنا، کارآفرين فردي خلاق، محرک و توانمند براي اشتغالزايي است و کارآفريني به توانايي افراد در خلاقيت و هدايت کار برمي گردد و نمي توان در اين زمينه تفاوت جنسيتي قائل شد و مرد يا زن را کارآمدتر از ديگري دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خوشبختانه طي سالهاي اخير زنان کارآفرين از دايره مشاغل خرد و خانگي فراتر رفته و به مشاغل توليدي که به لحاظ فيزيولوژيکي نيروي مردانه را مي طلبد، وارد شده اند و در اين بين با مشکلاتي مواجه شده اند که رفع آنها نيازمند اتخاذ نگاه ويژه به حوزه کارآفريني زنان است.
براساس آخرين آمار در پايان تابستان پارسال، 2 ميليون و 130 هزار نفر شاغل در استان خراسان رضوي وجود داشته اند که از اين تعداد 64 هزار و 589 نفر زن هستند. 78 زن در پست هاي مديريتي استان شامل مديرکل، معاون و رئيس اداره مشغول فعاليتند و 64 هزار و 589 زن نيز در پست هاي اداري و بخش عمومي استان اشتغال دارند.
هفت حزب توانمند خراسان رضوي با هزار عضو فعال سياسي توسط زنان اداره مي شود. 88 دهيار زن در خراسان رضوي فعاليت دارند. 200 عضو شوراهاي شهر و روستا، يکهزار و 30 عضو هيات علمي، 46 هزار و 541 معلم، 124 هزار دانشجو در اين استان زن هستند.
*مشکلات از ديدگاه يک کارآفرين زن
يک کارآفرين زن و فعال صنعتي در خراسان رضوي در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: اگر حوزه کارآفريني را با اصطلاح نوآوري در کنار يکديگر بگذاريم، هر فردي که تغييري در يک بخش يا مجموعه ايجاد کند، کارآفرين محسوب مي شود.
نسرين يوسفي اظهار کرد: در کارآفريني نمي توان نگاه جنسيتي داشت لذا خلاقيت و نوآوري و تغيير را هم زنان و هم مردان در حوزه هاي مختلف مي توانند داشته باشند.
وي بيان کرد: اگر ابعاد فرهنگي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي به حوزه کارآفريني بدهيم، محدوديت ها و موانعي در برخي حوزه ها از جمله حوزه اقتصادي براي کارآفريني زنان وجود دارد که يکي از بخشها مي تواند قوانين مخل کسب و کار زنان باشد.
رئيس يک شرکت طراحي و مهندسي در حوزه برق اظهار کرد: اگرچه در قانون اساسي، حقوق يکساني براي زنان و مردان در کسب و کار وجود دارد اما در عمل اين گونه نيست و قوانين مخل زيادي پيش روي کار زنان وجود دارد و اگر زني بخواهد يک کارگاه کوچک راه اندازي کند، همين موانع مقرراتي مانع فعاليت وي مي شود.
يوسفي گفت: اگر از بعد اقتصادي به مساله کارآفريني زنان نگاه کنيم، زنان در گذشته کمتر به حوزه اقتصادي فکر کرده اند و بيشتر در نقش مادر يا مشاغل فرهنگي و نرم حضور يافته اند تا اينکه يک زن مواد و توليدکننده باشند، لذا اين تفکر باعث شده که مسيري براي مشاغل اقتصادي و سخت در حوزه زنان به وجود نيايد.
اين کارآفرين زن اظهار کرد: دولتها همواره نقش تسهيل گري و تلاش بر ايجاد حقوق برابر داشته اند اما موانع اجتماعي و فرهنگي و برخي طرحهاي کلان و قوانين باعث شده است که زنان کارآفرين و مولد کمتر به موفقيت دست يابند.
وي افزود: در حوزه پرداخت تسهيلات و اختصاص منابع مالي از سوي دولت، به زنان کارآفرين کمتر توجه شده و بيشتر تسهيلات به حوزه مشاغل خانگي اختصاص يافته و کمتر به مشاغل و طرحهاي اقتصادي بزرگ پرداخته شده است.
وي مشکل بزرگ زنان توليدکننده را کمبود مشاوره هاي اقتصادي دانست و گفت: شبکه هاي اجتماعي فعال و مشاوره در حوزه کسب و کار بسيار اهميت دارد اما معمولا در کشور اين شبکه بيشتر از آنکه به کار زنان آيد، مردانه است.
يوسفي اظهار کرد: وقتي يک فعال اقتصادي، مرد است از طريق دوستان اقتصادي خود به سرعت از وضعيت بازار، کمکهاي دولتي و بازاريابي و بازارسازي باخبر مي شود اما دسترسي زنان به اين گونه نت ورک ها يا شبکه هاي اجتماعي که مسير را برايش روشن و هموار کنند، بسيار ضعيف است.
وي افزود: اگر بتوان نت ورک ها و شبکه هاي اجتماعي را براي زنان فعال کرد،در باروري فکري اقتصادي زنان بسيار موثر خواهد بود و به زنان نخبه و توانمند کشور اجازه مي دهد که توليدکنندگان موفقي باشند.
وي بيان کرد: کلينيک هاي مشاوره صنعتي براي مردان در خراسان رضوي فعال است اما زنان داراي ايده در بخشهاي مختلف نمي دانند که براي پرورش ايده خود به کجا مراجعه کنند و چگونه ايده خود را به مرحله اجرا بگذارند.
اين کارآفرين صنعتي گفت: هم اينک چندين زن داراي ايده هاي عالي در حوزه نساجي فعاليت دارند و يا در ادارات مختلف بانوان توانمند و کارشناس بيش از گذشته وجود دارد، که مي توان از ايده آنان بهره گرفت.
يوسفي اظهار کرد: دولت در دستگاه هاي اجرايي مختلف ميز خدمت به راه انداخته اما اين ميز نبايد فقط به امور اجرايي اختصاص داشته باشد بلکه بايد ميز مشاوره نيز براي حوزه کسب و کار ايجاد شود.
*اشتغال زنان و زنان کارآفرين
مديرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداري خراسان رضوي گفت: کارآفرين به معناي تخصصي کلمه، فردي خلاق، ايده پرداز و خطرپذير است و مفهوم کارآفريني مي تواند در بخشهاي مختلف نمود داشته باشد.
فرشته سلجوقي اظهار کرد: خراسان رضوي، استاني مهاجرپذير است که تنوع قومي زيادي دارد لذا استان از اين حيث در بخش کارآفريني حوزه زنان؛ بسيار غني است و براساس آمار موجود تعداد زنان کارآفرين در خراسان رضوي بيشتر از مردان است.
وي شمار زنان شاغل خراسان رضوي را 64 هزار و 589 نفر ذکر و بيان کرد: 60 درصد از نخبگان استان خراسان رضوي را زنان تشکيل مي دهند، 33 درصد کارمندان دولت در استان زن هستند که 9 درصد آنان در پست هاي مديريتي مشغول فعاليت مي باشند.
مديرکل دفتر زنان و امور خانواده استانداري خراسان رضوي اظهارکرد: يکهزار زن کارآفرين در استان شناسايي شده که اين زنان نسبت به مردان پايداري بيشتري در کار دارند.
وي با بيان اينکه سه سال قبل `سند توسعه اشتغال زنان شرق کشور` تدوين شد، افزود: طرحهاي جديدي ارائه شده است اما هنوز اين سند به مرحله اجرا درنيامده است.
وي خاطرنشان کرد: پارسال ستاد اشتغال زنان به دستور استاندار خراسان رضوي شکل گرفت و در مدت چهار ماه يعني از ابتداي تير تا پايان مهرماه سال 96، بيش از 700طرح خرد و کلان در بخش پشتيبان يا مشاغل خانگي با اعتبار بيش از 350 ميليارد ريال براي اشتغال سه هزار زن به تصويب رسيد و به دستگاههاي مربوطه ارجاع شد.
مديرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداري خراسان رضوي گفت: در حوزه صندوق کارآفريني اميد، اين استان با ارائه 446 طرح در مورد مشاغل خانگي و پشتيبان بالاترين رقم معرفي شدگان را در کشور دارد که تاکنون تسهيلات به 19 طرح اين بخش پرداخت شده است.
*اقتصاد روستا به دست زنان کارآفرين مي چرخد
مديرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداري خراسان رضوي گفت: يکي از هدفگذاري هاي اين دفتر، افزايش نرخ مشارکت اقتصادي و کاهش نرخ بيکاري زنان بويژه در حوزه روستايي است.
سلجوقي اظهار کرد: خراسان رضوي داراي بيشترين روستا در بين استان هاي کشور است و چرخ اقتصاد روستا به دست پرتوان زنان کارآفرين مي چرخد لذا از 2 سال قبل طرحهاي تحت عنوان `ارتقاي توانمندي زنان روستايي` در استان با کمک 17 دستگاه اجرايي همکار به اجرا درآمده است.
وي خاطرنشان کرد: در سال اول اين طرح در 50 روستا، در سال دوم در 100 روستا و امسال نيز در 100 روستاي ديگر اجرايي شده که توانمندسازي زنان 15 تا 35 سال را دنبال مي کند.
وي با بيان اينکه نرخ بيکاري زنان روستايي خراسان رضوي در سال گذشته به 3.2 درصد کاهش يافت، افزود: اقتصاد روستا، زنانه است و معتقديم که تقويت مشاغل جوار مزرعه و مشاغل خانوادگي مي تواند به اقتصاد روستا کمک شاياني کند.
سلجوقي گفت: در طرح `ارتقاي توانمندي زنان روستايي` دستگاه هاي اجرايي متولي دايره انجام اقدامات و اختصاص امکانات خود را در حوزه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي ، اقتصادي و آموزشي به زنان و دختران هدف افزايش مي دهند.
مديرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداري خراسان رضوي اظهار کرد: اقدامات اين دستگاه ها توسط مجمع مشورتي زنان شهرستان ها و فرمانداران قابل اندازه گيري و نظارت است.
وي افزود: تسهيلات حلقه مفقوده براي کارآفريني و ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي نيست و تنها فرد را به يک بيکار بدهکار تبديل مي کند، اما تسهيلات به کارآفرين کمک مي کند که توليدش را بهتر کرده و اجزاي کار را مهيا سازد.
وي بيان کرد: در طرح ارتقاي توانمندي زنان روستايي تلاش شده است که در مساله اشتغال زنان به بازارشناسي، بازاريابي، بازارسازي توسط زنان که مغفول واقع شده، کمک شود و اين مهم از طريق در کنار هم قرار دادن دستگاه هاي اجرايي متولي براي همسو کردن اقدامات و امکانات خود در حوزه زنان انجام گرفته است.
وي گفت: در حوزه زنان اگر هشت گروه زنان آسيب ديده يا در معرض آسيب قرار دارند، چهار گروه ديگر از زنان مانند زنان کارآفرين، اعضاي هيات علمي دانشگاه ها، زنان هنرمند و زنان تحصيلکرده مي توانند به عنوان حلقه واسط بين دستگاه اجرايي و زنان هشت گروه اول قرار گرفته و به توانمندي آنان کمک کنند.
سلجوقي اظهار کرد: تعدادي از زنان چهار گروه دوم در قالب مجامع مشورتي زنان در شهرستان هاي استان سازماندهي شدند تا بتوان از توانمندي آنان براي کمک به زنان آسيب ديده يا در معرض آسيب استفاده کرد.
* 88 هزار زن سرپرست خانوار در خراسان رضوي
مديرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداري خراسان رضوي گفت: اين استان 88 هزار و 455 زن سرپرست خانوار دارد که از اين تعداد 76 هزار و 931 نفر زير پوشش کميته امداد امام خميني (ره) و 11 هزار و 554 نفر نيز زير پوشش بهزيستي هستند.
سلجوقي، عدالت اجتماعي و توزيع فرصت ها و منابع براي زنان سرپرست خانوار را از رويکردهاي دولت تدبير و اميد خواند و گفت: بر اساس تفاهم نامه بين معاونت زنان رياست جمهوري و بانک قرض الحسنه مهر ايران، اواخر پارسال هزار ميليارد ريال تسهيلات با بهره 4 درصد براي 33 هزار زن سرپرست، بدسرپرست و دختران خودسرپرست بالاي 40 سال کشور تعلق گرفت.
وي بيان کرد: سهم خراسان رضوي 10 درصد از اين ميزان معادل 100 ميليارد ريال است که به سه هزار زن سرپرست خانوار، بدسرپرست و دختران خودسرپرست بالاي 40 سال در حال پرداخت است.
وي اظهار کرد: پرداخت اين تسهيلات با هدف رفع نيازهاي اوليه، راه اندازي و توسعه مشاغل خانگي و کسب و کارهاي خرد و دانش آفرين است و مبلغ آن براي هر زن سرپرست خانوار 30 ميليون ريال با بازپرداخت 24 ماهه و سود 4 درصد است.
*برابري جنسيتي در حوزه کارآفريني
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: کارآفريني هرگونه اقدام ارزشمند و خطرپذير است که منجر به توليد يک محصول يا توليد يک کالا يا ثروت جديد شود.
محمد سنجري اظهار کرد: گره گشايي از مشکلات کارآفريني زنجيره اي از سازمان ها و نهادها را تشکيل مي دهد که هر حلقه از اين زنجيره مي تواند بخشي از معضلات بخش کارآفريني را حل کند.
وي بيان کرد: بايد سازمان هاي متولي براي حمايت از کارآفرينان به يک فهم مشترک و اتفاق نظر برسند و هر کدام در حوزه مسئوليتي خود با تسهيل امور شرايط را براي رشد و توسعه کارآفريني مطلوب سازند.
سنجري افزود: تکليف دستگاه هاي حامي و پيشران در حمايت از کارآفريني اين است که کمک کنند قوانين خوب با حمايت مجلس تدوين شود و شيوه نامه ها و آيين نامه هايي که شرايط دشواري را پيش روي کارآفرينان قرار مي دهد، حذف يا تعديل شود.
وي اظهار کرد: اگر هر يک از حلقه هاي زنجيره اقتصادي کشور به خوبي مسئوليت خود را انجام داده و سعي در رفع مشکلات کارآفريني کنند، مشکلات حل خواهد شد.
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي گفت: اکنون زنجيره اي از مشکلات مختلف در کشور وجود دارد که نمي توان همه آنها را حل کرد لذا بايد اولويت بندي و براساس اولويت به آن پرداخته شود و بايد به سراغ مهمترين مشکل رفت.
سنجري اظهار کرد: مشکلات کلان کشور بايد با بهره گيري از پيشنهادها و طرحهاي مطرح شده از سوي مسئولان و دست اندرکاران شهرستاني و استاني مورد پيگيري قرار گيرد تا حمايت از توليد داخل محقق شود.
وي گفت: نرخ بيکاري زنان خراسان رضوي در سال 96 از سوي مرکز آمار تاکنون اعلام نشده، اما نرخ بيکاري زنان براساس طرح آمارگيري سال 96 کشور، 19.8 درصد بود که نسبت به سال 95، 9 دهم درصد کاهش داشت.
سنجري اظهار کرد: نرخ بيکاري زنان کشور در سال گذشته 2 برابر نرخ بيکاري مردان به ميزان 10.2 درصد، بوده است.
وي در پاسخ به اين سئوال خبرنگار ايرنا مبني بر اينکه چه تسهيلاتي براي کاهش ميزان بيکاري بانوان و تقويت نقش زنان در حوزه اشتغال در نظر گرفته شده، گفت: اين نهاد به عنوان دستگاه فرابخشي موظف است صرف نظر از تفکيک جنسيتي، سياست ها، مقررات و طرحهاي ابلاغي در خصوص کارآفريني را ابلاغ و اجرا کند.
وي بيان کرد: در هيچ کدام از طرحهاي اشتغال مانند پرداخت تسهيلات مشاغل خانگي، تسهيلات طرح فراگير، تسهيلات روستايي، روستا تعاون، کارورزي، مهارت آموزي و ... سياست هاي حمايتي جداگانه اي در خصوص بانوان به اين نهاد ابلاغ نشده است.
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي گفت: در مشاغل خانگي نيز بستر مناسبي براي مشارکت زنان در فعاليتهاي اقتصادي فراهم است که بيش از 300 رسته فعاليت در اين زمينه وجود دارد.
وي افزود: در انتخاب کارآفرينان برتر در شرايط برابر انتخاب بانوان کارآفرين نيز مدنظر قرار گرفته است.
معاون امور صنايع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: زنان کارآفرين و فعالي در حوزه صنعت استان داريم که در پرداخت تسهيلات و کمک مالي به آنان هيچ تفاوتي با ديگران قائل نشده ايم.
ابراهيم ناصري اظهار کرد: در سازمان صنعت ديدگاهي مبني بر اينکه يک زن يا يک مرد صاحب واحد توليدي باشد و در پرداخت تسهيلات، صدور مجوز تاسيس يا ديگر موارد تفاوتي قائل شده باشد، وجود ندارد و کمکها همواره به صورت يکسان بين زنان و مردان انجام گرفته است.
وي افزود: چندين بانوي موفق در حوزه توليد خراسان رضوي فعال هستند که واحدهاي توليدي پوشاک، توليدي مواد غذايي و لوازم جانبي خودرو را مديريت مي کنند و مديران موفقي نيز هستند.
7489/5132
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۴۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۵۰۰ فقره تصادف در شبانه‌روز گذشته در مشهد

جانشین پلیس راهور استان خراسان رضوی گفت: سوانح رانندگی کلانشهر مشهد در شبانه‌روز گذشته ۸۲ مصدوم برجا گذاشت و در این مدت ۷۲ فقره تصادف جرحی و ۵۰۰ فقره تصادف خسارتی در خیابانها و معابر مشهد رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی پلیس، سیدرضا اسدنژاد با بیان اینکه سوانح رانندگی کلانشهر مشهد در شبانه روز گذشته ۸۲ مصدوم برجا گذاشت، اظهار کرد: در این مدت ۷۲ فقره تصادف جرحی و ۵۰۰ فقره تصادف خسارتی در خیابان‌ها و معابر مشهد رخ داده است.

وی افزود: مرتکبان ۶۴۹۹ فقره تخلف راهور نیز جریمه شدند که ۱۶۴۸ فقره از این تعداد مربوط به تصادفات حادثه‌ساز است.

جانشین رئیس پلیس راهور خراسان رضوی عنوان کرد: در راستای برخورد قاطع با تخلفات حادثه‌ساز، روز گذشته ۵۵ دستگاه خودروی حادثه ساز نیز در مشهد توقیف و به پارکینگ منتقل شد.

کد خبر 751180

دیگر خبرها

  • تجلیل از اولین گروه سفیران استاندارد در خراسان رضوی
  • ثبت ۵۰۰ فقره تصادف در شبانه‌روز گذشته در مشهد
  • صدور ۱۰ مجوز جدید فعالیت در حوزه گردشگری سلامت در خراسان رضوی
  • صفحه اول روزنامه‌های خراسان رضوی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رازهای خوش تیپی مردان
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • فیلم/ جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه در استان خراسان رضوی
  • مطالعه یک ماده مغذی، مسیری برای درمان اختلالات مغزی!
  • سیلابی شدن رودخانه روستای کبوترکوه گناباد + فیلم
  • فیلم/ اجتماع بزرگ صادقیون در خراسان رضوی