Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@09:24:44 GMT

همکاري هاي انرژي ايران و چين، همچنان رو به رشد

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۶۵۲۱۵

همکاري هاي انرژي ايران و چين، همچنان رو به رشد

خبرگزاري آريا - پکن - ايرنا - بر خلاف شايعه پراکني روزهاي اخير غرب بخصوص آمريکا، چين تاکيد کرده است که از منافع ايران حمايت مي کند و همکاري ها با تهران را در زمينه هاي مختلف بخصوص انرژي ادامه خواهد داد.

به گزارش ايرنا تقويت همکاري هاي اقتصادي با ايران يکي از مهمترين بخش هاي اظهارات `وانگ يي` وزير خارجه چين است که هفته گذشته در ملاقات با `محمد جواد ظريف` وزير خارجه کشورمان در پکن عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او تاکيد کرد چين همچنان از برجام حراست خواهد کرد و حتي از طرف هاي ديگر مي خواهد به مفاد آن پايبند باشد.
در همين حال گزارش شده است که شرکت هاي ايراني و چيني در زمينه نفت و انرژي همچنان درحال رايزني هستند برخي رسانه هاي غربي از جمله رويترز در تلاش هستند نشان دهند «شرکت هاي چيني در حال عقب نشيني از طرح هاي ايران هستند».
اين رسانه ها تصريح مي کنند که شرکت هاي چيني تمايلي به همکاري با ايران در بخش انرژي ندارند و هيچگونه تضميني به ايران مبني بر تداوم خريد نفت از ايران بعد از تحريم هاي احتمالي آمريکا نداده اند، ادعايي که هرگز سند و مدرکي هم دال بر آن ارايه نکرده اند.
انتشار اين مطالب در شرايطي است که شرکت هاي چيني در همه دوره ها در زمينه خريد نفت از ايران و همکاري در بخش انرژي با کشورمان پيشتاز بوده اند.
از سوي ديگر شرکت هاي نفتي بزرگ چين و مشتريان ايران از جمله `ساينوپک`، `جوهاي جنرونگ` و `سي ان پي سي` گفته اند که در حال رايزني هاي گسترده با دولت هاي چين و ايران هستند.
آنها خاطر نشان کرده اند که بازار انرژي ايران را هيچ کشوري نمي تواند ناديده بگيرد و مسلما چين خريدهاي نفتي از ايران را ادامه خواهد داد.
** افزايش فروش نفت ايران به چين
آمارهاي جالبي هم وجود دارد مبني بر اينکه واردات نفت چين در ماه هاي اوليه سال جاري از کشورمان افزايش زيادي هم داشته است.
در سال گذشته ميلادي ميانگين واردات روزانه نفتي چين از ايران بين 550 تا 600 هزار بشکه بود اما از ابتداي سال جاري ميلادي در يک دوره سه ماهه اين رقم در روز به 655 هزار بشکه افزايش يافته است.
شرکت هاي چيني تاکيد کرده اند که قصد دارند همچنان روند خريد نفت از ايران را حفظ کنند و تجربه نشان داده است چيني ها به دلايل مختلف از جمله به دليل مصرف بالاي نفت و ديگر مواد سوختي هرگز منابع تامين کننده را رها نکرده اند و برنامه هاي مختلفي براي همکاري با عرضه کنندگان نفت دارند.
توافق هسته ‌اي برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بيست و سوم تيرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئيه 2015) در وين بين نمايندگان جمهوري اسلامي ايران، اتحاديه اروپا و گروه 1+5 شامل انگليس، فرانسه، آمريکا، روسيه، چين و آلمان امضا شد.
با اجراي برجام از دي ماه 1394، مقام هاي ايراني بارها به کارشکني هاي طرف مقابل بويژه آمريکا براي اموري مانند ارتباط هاي مالي و تجاري اعتراض کرده اند.
«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رييس جمهوري آمريکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم ارديبهشت ماه خروج از برجام را اعلام کرد.
** چيني ها جايگزين توتال مي شوند
در پي اين تصميم، خبرهايي درباره خروج توتال از قراردادهاي نفتي ايران منتشر شده است به دنبال اين اخبار شرکت چيني سي ان پي سي اعلام کرد آماده است در صورتي که توتال به علت تحريم‌هاي آمريکا، مجبور به ترک ايران شود، سهام اين شرکت در پروژه گاز پارس جنوبي را خريداري کند و فورا جايگزين اين شرکت شود.
شرکت هاي سي ان پي سي چين و توتال فرانسه به صورت مشترک توافقي را براي اجراي طرح گاز پارس جنوبي امضا کرده اند.
اين گزارش مي افزايد که آمريکا از برجام تخطي کرده و در تلاش است تا راه هاي تجارت با ايران را براي شرکت هاي خارجي بخصوص اروپايي محدود کند اما در شرايط فعلي موفقيتي نداشته است و اروپا براي مقابله با مثل با تحريم هاي واشنگتن، اعلام آمادگي کرده است.
گزارش هاي رسانه هاي چيني خاطر نشان مي کند که اگر توتال ميدان پارس جنوبي را که بزرگترين ذخاير گازي دنيا را دارد، ترک کند، شرکت چيني آنطور که مقامان آن اعلام کرده اند جايگزين توتال خواهد شد.
بر اساس قراردادي که يک سال قبل ميان شرکت چيني و توتال امضا شده است و ارزشي معادل يک ميليارد دلار دارد، همين ميزان سهام در اختيار طرف چيني قرار خواهد گرفت.
يونهاپ خبرگزاري رسمي کره جنوبي نيز مدعي شد شرکت هاي نفتي چين در حال رايزني با آمريکا هستند تا تحريم ها مانع تجارت آنها با ايران نشود اين شرکت ها به دنبال گسترش روابط بازرگاني و همکاري انرژي با ايران هستند.
قرارداد دو شرکت چيني و فرانسوي، مربوط به پارس جنوبي براي توسعه فاز يازدهم است و چنانچه تغييري در شرايط موجود به وجود بيايد، طرف چيني 50.1 درصد سهام توتال را در اختيار گرفته و تنها مجري اين طرح خواهد شد.
اين شرکت اکنون 30 درصد از سهام اين طرح را به خود اختصاص داده است و شرکت ايراني پترو پارس نيز 19/9 درصد مابقي را در اختيار دارد.
شرکت سي ان پي سي چين پيشتر 20 ميليون دلار نيز براي توسعه اين ميدان هزينه کرده است و در صورت اجراي طرح مي توان روزانه دو ميليارد متر مکعب گاز طبيعي معادل 400 هزار بشکه نفت از آن استخراج کرد.
** پکن و تهران مبادلات اقتصادي را حفظ مي کنند
سخنگوي وزارت امور خارجه چين در ارتباط با ادعاي برخي رسانه ها مبني بر کاهش و يا قطع واردات نفت از ايران توسط شرکت هاي چيني به خبرنگار ايرنا گفت: چين و ايران مبادلات اقتصادي و تجاري خود را همچنان حفظ خواهند کرد و به توسعه روابط اقتصادي خود بدون تخطي از تعهدات بين المللي ادامه خواهند داد.
گنگ شوانگ اظهار کرد چين مايل است ارتباطات خود با ايران را همچنان حفظ کند.
او گفت: چين مخالف اعمال تحريم هاي يک جانبه يک کشور عليه کشور ديگري بر اساس قوانين داخلي آن کشور است و ديدگاه چين در اين مورد کاملا روشن و واضح است.
آساق**231**1904**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۵۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی آفریقای مرکزی برای توسعه همکاری‌های معدنی با ایران

در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴)، وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی از آمادگی این کشور در جهت همکاری‌های همه جانبه معدنی با ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۴)، به عنوان بزرگترین رویداد صادراتی کشور با حضور تاجران و بازرگانان خارجی از بیش از ۱۰۰ کشور جهان، از ابتدای هفته جاری در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرده و تا امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) دایر است.

در حاشیه این نمایشگاه، اسکات روباد-وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط آفریقای مرکزی- در گفت‌وگویی تصویری، نسبت به همکاری‌های همه جانبه معدنی با ایران در زمینه‌های مختلف نظیر ساخت کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی، انتقال دانش فنی و مهندسی و آموزش اعلام آمادگی کرده و گفت: در آفریقای مرکزی ۴۰۰ معدن از آهک تا فلزات مختلف (همچون الماس، کبالت و طلا) و مواد معدنی گوناگون شناسایی شده است که نیاز به انجام کار و فعالیت دارد.

وی افزود: ما برای بهره‌مندی از این معادن، نیاز به شرکای تجاری داریم که هم دانش فنی و تجهیزات داشته باشد تا بتوانیم در همکاری باهم به لحاظ صنعتی از این معادن بهره‌برداری کنیم. توانمندی علمی که ایران دارد، نیازمندی ماست.

وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی، خاطرنشان کرد: شاید شرکت‌های ایرانی، از کشور ما اطلاعات کاملی نداشته باشند اما با توجه به توانمندی‌های وسیعی که ایران دارد و از تجهیزات، دانش‌ فنی و تجربه‌ای که ایران دارد، می‌توان در بهره‌برداری از مواد معدنی که موجود ندارد اما در کشور ما قابل استخراج است، استفاده کرد. ایران به لحاظ وسعت، دو برابر کشور ماست.

روباد تاکید کرد: حضور شرکت‌های ایرانی و همکاری مشترک در حوزه‌های معدنی، می‌تواند تامین‌کننده بخش عمده‌ی نیاز ما به لحاظ علمی و فنی است. ما آمادگی داریم که دانشجویان خود را برای کسب دانش نیز به ایران بفرستیم تا آموزش دریافت کنند.

گفتنی است که اخیراً دومین اجلاس ایران و آفریقا با بررسی روابط صنعتی و تجاری بصورت برد-برد با آفریقا برگزار شد؛ ضمن اینکه آفریقا در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران حضوری پررنگ داشت و در بسیاری حوزه‌ها، زمینه همکاری‌های مشترک فراهم شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان انرژی اتمی: ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم
  • اعلام آمادگی آفریقای مرکزی برای توسعه همکاری‌های معدنی با ایران
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • برگزاری نشست تعاملی مدیران شرکت ملی انتقال گاز ایران و مخابرات منطقه خوزستان
  • رقابت چین و هند برای نفوذ به بخش انرژی سریلانکا
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد