Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@00:43:10 GMT

بازسازي مناطق زلزله زده شتاب گرفت

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۶۵۲۳۲

بازسازي مناطق زلزله زده شتاب گرفت

خبرگزاري آريا - قصرشيرين - ايرنا - بيش از 6 ماه از وقوع زلزله هفت و سه دهم ريشتري آبان پارسال غرب کرمانشاه گذشت و اکنون با تلاش مردم و مسئولان ، روند بازسازي مناطق زلزله زده استان شتاب و سرعت بالايي به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، زمين لرزه 7.3 ريشتري 21 آبان در 11 کيلومتري بخش ازگله و 32 کيلومتري شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه به 10 شهرستان و يک هزار و 930 روستاي کرمانشاه خسارت وارد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس ارزيابي بنياد مسکن انقلاب اسلامي حدود 100 هزار واحد مسکوني شهري و روستايي در اين مناطق آسيب کلي و جزئي ديده اند و اين زلزله مخرب علاوه بر خسارت مادي فراوان 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
دغدغه اين روزهاي مردم و مسئولان در مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه ، ساخت واحدهاي مسکوني آسيب ديده و بازگشت مردم به زندگي عادي و آرامش قبل از زلزله است.
با شروع فصل گرماي طاقت فرساي شهرستان هاي گرمسير قصرشيرين ، سرپل ذهاب و گيلانغرب روند بازسازي شتاب گرفت و مردم در تلاشند تا هرچه زودتر سقف هاي بالاي سرشان را بنا کنند.
اگر اين روزها سري به مناطق زلزله زده بزنيد با وجود اينکه در ماه مبارک رمضان هستيم ، مردم روزه دار با کمک و همراهي مسئولان مشغول ساخت و ساز هستند و اميدها دوباره براي از سرگيري زندگي آغاز شده است.
آواربرداري ها تقريبا در برخي از مناطق زلزله زده پايان يافته و در برخي روستاها با همت والاي گروه هاي جهادي و مسئولان مختلف دستگاه هايي که بعد از زلزله به ياري زلزله زدگان شتافتند ، هر روز واحدهاي بيشتري ساخته و تکميل مي شود.
اکنون بسياري از زلزله زدگان هستند که با زندگي در شرايط اسکان موقت خداحافظي کردند و در منازلي که ساخته اند و يا تعمير منزل سابقشان که طبق اظهارنظر کارشناسان فني بنياد مسکن قابل سکونت بوده ، زندگي جديد خود را همانند قبل با اين تفاوت در سازه اي مقاوم در برابر زلزله آغاز کرده اند.
در شهرها که مشکلات نظام مهندسي و شهرداري براي صدور پروانه ساخت قدري روند ساخت و ساز را تحت شعاع قرار داده نيز هر روز شاهد شتاب بيشتري در ساخت و سازها هستيم و هر روز پي کني و اسکلت بندي بسياري از واحدها آغاز مي شود.
رفت و آمد ماشين آلات استان هاي معين که به ياري زلزله زدگان غرب کرمانشاه آمده اند نيز خستگي ناپذير است و نشان از تلاش و همت همگاني براي بنا نهادن واحدهاي مسکوني مردم دارد و با گذشت بيش از 6 ماه از زلزله آبان پارسال ، اين شعار روزهاي ابتدايي عزم همگاني ملت ايران که `تا آخر در کنار شما مي مانيم` را براي زلزله زدگان عينيت بخشيده است.
کار در مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه مسئول و غير مسئول نمي شناسد ، چه بسا هستند فرماندهان ارشد نظامي و يا مسئولان بلند پايه سازمان هاي مختلف و وزارتخانه ها که هر روز کيلومترها مسافت را تا اين مناطق طي مي کنند تا به ياري زلزله زدگان بيايند که آنان را در امر ساخت و سازها کمک کنند و به حق تاکنون اقدام هاي بسيار موثري را انجام داده اند.
طبق آمارهايي که رئيس ستاد بازسازي مناطق زلزله زده استان کرمانشاه ارائه کرد، اکنون واحدهاي بسيار زيادي در مناطق زلزله زده ساخته شده و استاندار کرمانشاه نيز اعلام کرد که با وجود ماه مبارک رمضان و ماه روزه داري و عبادت مومنان ، روند بازسازي نبايد کند شود.
اکنون بنا نهادن هر خشتي براي بازگشت آرامش به خانواده هاي حادثه ديده زلزله پارسال در واقع بناي خشتي در بهشت و توشه اي براي آخرت است.
معاون پشتيباني و جانشين ستاد بازسازي کرمانشاه در جلسه هفته گذشته برنامه ريزي و هماهنگي شرکت هاي توليدي مصالح ساختماني و ستادهاي معين بنياد مسکن مستقر در سرپل ذهاب گفت: 12 ستاد معين در شهرستان هاي آسيب ديده استان در حال فعاليتند و آمادگي دارند در راستاي ايجاد زمينه عرضه و فروش مصالح شرکت هاي توليدي بومي نهايت همکاري را با آن ها داشته باشند.
علي فولادي افزود: به غير از نيروهاي کليدي که از استان هاي مبدا به شهرستان هاي آسيب ديده مامور شده اند ، تلاش کرده ايم از ظرفيت نيروهاي بومي در بحث ساخت و ساز ، توليد و خدمات استفاده کنيم.
** بازسازي 32 هزار واحد زلزله زده پايان يافت
رئيس ستاد بازسازي مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: عمليات تعمير و بازسازي 32 هزار واحد آسيب ديده در مناطق زلزله زده اين استان به پايان رسيد.
رضا خواجه اي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: عمليات بازسازي 44 هزار و 700 واحد مسکوني تعميري آسيب ديده زلزله آبان 96 آغاز شده و اين روند با قدرت همچنان در حال انجام است.
وي از پايان آواربرداري 23 هزار و 300 واحد آسيب ديده نيز خبر داد و گفت: عمليات آواربرداري و پي کني واحدهاي تخريبي بر عهده بنياد مسکن بوده که اين مهم هر روز با سرعت بيشتري در حال اجراست.
وي اضافه کرد: با توجه به روند آواربرداري و تسريع در روند ساخت و ساز در مناطق زلزله زده ، تاکنون آرماتوربندي بيش از 11 هزار واحد انجام شده و کار بتن ريزي و فونداسيون 10 هزار واحد نيز پايان يافته است.
وي اظهار داشت: کار اسکلت بندي هفت هزار واحد و سقف چيني سه هزار و 700 واحد مسکوني آسيب ديده نيز در مناطق زلزله زده انجام شد و چهار هزار واحد مسکوني نيز به مرحله ديوارچيني رسيده است.
رييس بازسازي مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، همچنين از معرفي 88 هزار واحد آسيب ديده در مناطق زلزله زده به بانک هاي عامل خبرداد که از اين تعداد 58 هزار واحد با بانک ها عقد قرارداد بسته اند و بقيه هم در مرحله عقد قرارداد هستند.
خواجه اي گفت که براي ياري رساندن به زلزله زدگان و ستاب بخشيدن در ساخت و سازها ، علاوه بر اهداي هشت تن سيمان رايگان ، ميلگرد ها و مصالح ساختماني نيز با قيمت مناسب در اختيار واحدهاي تخريبي قرار مي گيرد.
** 1400 واحد شهري سرپل ذهاب پروانه ساخت گرفتند
سرپرست فرمانداري سرپل ذهاب گفت: از مجموع 32 هزار و 280 واحد مسکوني آسيب ديده ناشي از زلزله در سرپل ذهاب ، 14 هزار و 769 واحد احداثي و 17 هزار و 511 واحد تعميري در چرخه بازسازي قرار گرفته اند.
محبت جمالي نيا، در جلسه اخير ستاد بازسازي سرپل ذهاب از معرفي 27 هزار و 974 فقره پرونده ساخت واحدهاي مسکوني آسيب ديده از زلزله 21 آبان 96 در اين شهرستان براي دريافت تسهيلات به بانک هاي عامل خبر داد.
وي اظهار داشت: از مجموع اين واحدها، مالکان 19 هزار و 289 واحد مسکوني براي دريافت تسهيلات موردنظر موفق به عقد قرارداد با بانک هاي عامل شدند.
** صدور يک هزار و 400 پروانه ساخت در سرپل ذهاب
رئيس ستاد بازسازي مناطق زلزله زده استان کرمانشاه نيز گفت: تاکنون پروانه ساخت براي يک هزار و 400 واحد آسيب ديده زلزله 7 و سه دهم ريشتري 21 آبان سال 96 در شهر سرپل ذهاب صادر شده که يک هزار واحد آن ها اکنون در مرحله پي کني هستند.
خواجه اي افزود: در سرپل ذهاب بيش از 9 هزار و 500 واحد تعميري براي دريافت تسهيلات مورد نياز به بانک هاي عامل معرفي شده اند و کار تعميرات منازل مسکوني خود را آغاز کرده اند.
وي همچنين از پرداخت تسهيلات مورد نياز به هفت هزار واحد مسکوني تعميري در شهر سرپل ذهاب خبر داد و بيان کرد: وضعيت بازسازي در روستاهاي زلزله زده سرپل ذهاب نيز مطلوب و با سرعت بالايي اين روند رو به پيشرفت است.
** 4535 واحد زلزله زده قصرشيرين به بانک ها معرفي شدند
معاون برنامه ريزي و امور عمراني فرماندار قصرشيرين گفت: چهار هزار و 535 واحد مسکوني آسيب ديده ناشي از زلزله 7.3 دهم ريشتري 21 آبان سال 96، براي دريافت تسهيلات بازسازي به بانک هاي عامل معرفي شدند.
حشمت الله رضايي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از مجموع واحدهاي معرفي شده به بانک هاي عامل ، 431 واحد مسکوني تخريبي و چهار هزار و 104 واحد مسکوني نيز تعميري است.
وي اضافه کرد که از مجموع واحدهاي احداثي شهري و روستايي معرفي شده به بانک هاي عامل براي دريافت تسهيلات ساخت ، تاکنون صاحبان 308 واحد مسکوني موفق به عقد قرارداد با بانک ها شده اند.
وي بيان کرد: همچنين 2 هزار و 503 واحد تعميري شهري و روستايي نيز براي دريافت تسهيلات مورد نياز با بانک هاي عامل قرارداد منعقد کرده اند.
معاون فرماندار قصرشيرين ادامه داد: تاکنون از مجموع واحدهاي آسيب ديده ، 511 واحد مسکوني آواربرداري شده که از اين تعداد 202 واحد شهري و 309 واحد روستايي هستند.
رضايي گفت: هم اکنون 315 واحد مسکوني روستايي و 123 واحد شهري در مرحله پي کني ، 24 واحد شهري و 242 واحد روستايي نيز در مرحله پي سازي و 248 واحد شهري و روستايي در مرحله اسکلت بندي است.
وي افزود: در مجموع 74 درصد واحدهاي احداثي روستايي در مرحله فونداسيون است و روند تکميل واحدهاي احداثي با قدرت در حال انجام است.
وي، ميانگين پيشرفت فيزيکي ساخت و ساز واحدهاي مسکوني روستايي را بسيار مطلوب ارزيابي کرد.
معاون فرماندار قصرشيرين از ارزيابي پنج هزار و 928 واحد مسکوني در اين شهرستان از سوي بنياد مسکن استان تهران به عنوان معين بازسازي اين منطقه مرزي خبر داد که از اين تعداد چهار هزار و 429 واحد تعميري و 960 واحد تخريبي و 539 واحد مسکوني سالم است.
** پرداخت تسهيلات ساخت و ساز به پنج هزار و 892 واحد تعميري و احداثي در گيلانغرب
سرپرست فرمانداري گيلانغرب نيز از پرداخت تسهيلات به پنج هزار و 892 واحد مسکوني آسيب ديده شامل 941 واحد احداثي و چهار هزار و 951 واحد تعميري در اين شهرستان خبرداد.
کوروش محموديان افزود: از مجموع 17 هزار واحد مسکوني ارزيابي شده ، چهار هزار و 584 واحد مسکوني در اين شهرستان تخريب و 11 هزار و 77 واحد نيز آسيب ديده اند و بقيه نيز سالم هستند.
وي اظهارداشت: تاکنون 2 هزار و 70 واحد مسکوني در مرحله پي سازي و فونداسيون ، 390 واحد در مرحله ديوار چيني ، 560 واحد در مرحله اسکلت بندي ، 142 واحد در مرحله اجراي سقف و 15 واحد نيز تکميل و تحويل مالکان شده است.
با توجه به گرماي طاقت فرسا در شهرستان هاي غرب کرمانشاه و احتمال شيوع بيماري هاي واگيردار ، تمام همت مسئولان اين است که با تکميل واحدهاي مسکوني در حال ساخت ، علاوه بر رفع و جلوگيري از برخي مشکلات زلزله زدگان در فصل گرما ، مردم هر چه زودتر به شرايط عادي زندگي بازگردند.
7079/3012/8066
گزارش:نازنين باباخاني
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۵۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۹۵۰۰ واحد مسکونی در ۳ منطقه پایتخت

به گزارش خبرگزاری مهر، نوید خاصه‌باف، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در خصوص ساخت پروژه‌های مسکونی توسط شهرداری تهران اظهار کرد: پروژه های مسکونی در مناطق ۱۸ «پروژه الغدیر» و ۱۹ و همچنین پروژه «مریم» در منطقه ۲۲ در قالب شهرک‌های الگو (مجموعاً ۹۵۰۰و احد) است که قرارداد آنها منعقد خواهد شد.

وی افزود: زمان تحویل پروژه‌ها حداقل سه ساله خواهد بود. البته این موارد از پروژه های احداث محلات الگو که در دستور کار سازمان نوسازی شهر تهران قرار دارد، مجزاست.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در موضوع فروش واحدها دخالتی ندارد، ادامه داد: تا زمانی که این پروژه ها تا ۷۰ درصد پیشرفت نداشته باشد، سرمایه گذار و شهرداری تهران حق فروش نخواهند داشت.

خاصه‌باف گفت: قراردادهایی که امروز بسته می‌شود، بهره‌برداری آن برای آینده شهرداری خواهد بود. این قراردادها درواقع سرمایه گذاری و ایجاد ارزش افزوده برای آینده شهر خواهد بود.

کد خبر 6093101 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • ساخت ۹۵۰۰ واحد مسکونی در ۳ منطقه پایتخت
  • تامین زمین برای ساخت بیش از ۹۰ هزار واحد مسکونی در شمال سیستان و بلوچستان
  • احداث ۱۰۵۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در خوی
  • شتاب اجرای طرح ملی نهضت مسکن در خوی با مشارکت انبوه سازان 
  • ۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان تهران ساخته شد
  • ۴ هزار واحد مسکونی در شهر پرند آماده تحویل
  • تحویل ۴ هزار واحد مسکونی در شهر پرند/ آورده ۷۰۰ میلیونی متقاضیان
  • سمنان پیشرو در نهضت ملی مسکن/ ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است
  • تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده