Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-16@21:30:26 GMT

درمانی فوق پیشرفته برای کسانی که فلج شده‌اند/تصاویر

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۶۵۶۴۲

کارشناسان نوعی ایمپلنت جدید برای کمک به بازماندگان از سکته مغزی تولید کرده اند که می‌تواند برای بازتوانی اعضای بدن آن‌ها که بر اثر سکته مغزی دچار فلجی شده است مورد استفاده قرار گیرند، حتی اگر مدت زمان طولانی از سکته گذشته باشد یا میزان آسیب به اعضای بدن زیاد باشد.

9نفر از هر 10 فرد نجات یافته از سکته مغزی که دچار فلج در اعضای بدن خود شده اند به تدریج و با گذراندن دوره‌های توان بخشی پس از ۹ ماه قابلیت حرکت و استفاده از اعضای بدن خود را پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان دانشگاه ایالتی اوهایو در حال آزمایش سیستمی به نام (the Vivistim system) هستند که نوعی ایمپلنت است و می‌تواند با فعال کردن عصب واگوس مغز (vagus nerve)، سبب ترمیم آسیب مغزی و بازیابی توان حرکتی اعضای بدن شود.

این روش اکنون برروی تعدادی از داوطلبان به وسیله محققان دانشگاه اوهایو در حال انجام است و نتیجه‌های نسبتاً خوبی در بازیابی توان حرکتی دستان خود پیدا کرده اند.

آمار‌ها نشان می‌دهند بیش از ۸۰۰ هزار نفر هرسال در کشور آمریکا دچار سکته مغزی می‌شوند، گاهی اوقات خونریزی مغزی شدیدی در مغز رخ می‌دهد یا گاهی اوقات تنها یک لخته خونی ایجاد می‌شود، سکته مغزی حتی در زمان رانندگی و یا بروز ضربه شدید نیز امکان دارد رخ دهد.

با وجود بازتوانی در برخی بیماران دچار سکته مغزی پس از گذشت زمان و با شرکت منظم و با انگیزه در جلسه‌های توان بخشی، اما عده‌ای نیز دچار فلجی نسبتاً شدید می‌شوند و کارایی خود را از دست می‌دهند.

این افراد برای کوچکترین کار‌ها مانند برداشتن اشیا دچار مشکل می‌شوند و نیاز به مراقبت و پرستاری دائم دارند، ایمپلنت تحریک کننده عصب واگوس می‌تواند راهکاری نوید بخش برای این دسته از بیماران باشد.

سیستم Vivistim، با استفاده از2  ایمپلنت، یکی در پشت گردن و دیگری برروی قفسه سینه برای ارسال سیگنال‌های الکتریکی به عصب واگوس عمل می‌کند، (هردو ایمپلنت ابعادی بسیار کوچک دارند و زیر پوست بیمار کاشته می‌شوند)

سیگنال‌های محرک سبب بیدار شدن بخش‌های آسیب دیده مغز و آماده سازی آن‌ها برای سازمان دهی مجدد و ارتباط با عصب‌های ارتباطی با اعضای بدن می‌شوند.

ایمپلنت‌ها با عبور دادن آهن ربا از روی قفسه سینه بیمار روشن می‌شوند و دستگاه هر 10 ثانیه یک بار ضربانی (pulse) به مغز ارسال می‌کند.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه کارشناسان استفاده از ایمپلنت‌ها را در زمان انجام تمرین‌های توان بخشی توصیه می‌کنند.

این طرح هنوز در مرحله آزمایش بالینی قرار دارد و متخصصان امیدوار هستند در آینده نه چندان دور برای درمان و کمک به بازتوانی بیماران دچار سکته مغزی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته دانشمندان، استفاده از این ایمپلنت برای بیمار دائم نیست و پس از بهبود وضعیت و برقراری ارتباط بین اعضای بدن با مغز، ایمپلنت می‌تواند از بدن خارج شود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سکته مغزی مغز پوست درمان جهان درمان بیماری سکته مغزی مغز فلج شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۵۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند

جام جم آنلاین؛ 

دکتر بهنام روندی ، با اشاره به اولین اهدای عضو صورت گرفته در سال جدید در استان، گفت: ۱۳ فروردین ماه امسال یک جوان ۳۵ ساله به نام « سهیل ممدوح» بر اثر سانحه تصادف دچار مصدومیت شدید شد و در نهایت روز ۲۵ فروردین ماه مرگ مغزی او تایید شد.

وی افزود: خوشبختانه با بزرگواری و ایثار خانواده ممدوح، اعضای این جوان ۳۵ ساله اهدا شد.

روندی گفت: دو کلیه و کبد این جوان جان سه نفر را نجات داد و با توجه به مجوزی که از خانواده این جوان گرفته ایم، نسوج بدن از جمله استخوان، غضروف و قرنیه هم قابل پیوند است که به افرادی که دارای معلولیت و سوختگی و … هستند پیوند می شود.

وی با بیان اینکه امکان اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در استان فراهم نیست، گفت: با توجه به اینکه در استان تنها پیوند کلیه داریم و پیوند کبد تنها در شیراز و تهران صورت می گیرد، جسد برای اهدای عضو به تهران منتقل شده و اهدای عضو در همانجا صورت می گیرد.

۲۷ هزار نفر در صف دریافت عضو هستند

روندی در ادامه با اشاره به آمار پایین اهدای عضو در کشور گفت: متاسفانه هنوز فرهنگ سازی خوبی در این زمینه صورت نگرفته و همین امر موجب شده بسیاری بیماران مرگ مغزی که می توانند جان بسیاری افراد را نجات دهند، بدون اهدای عضو به خاک سپرده شوند.

این مسئول گفت: در حال حاضر ۲۷ هزار نفر در کشور در صف دریافت عضو قرار دارند و اگر عضو پیوندی به آنها نرسد، جان خود را از دست می دهند.

وی افزود: هر دو ساعت یکی از این بیماران جان خود را از دست می دهد و این درحالی است که بیماران مرگ مغزی با اعضای سالم خود به خاک سپرده می شوند.

روندی از تمام دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و رسانه ها خواست در این زمینه پای کار آمده و فرهنگسازی کنند تا از این طریق بتوان جان بیمارانی که در صف انتظار قرار دارند را نجات دهند.

وی افزود: یک فرد مرگ مغزی شده، عملا مُرده است و اگر به دستگاه وصل نباشد تنفس و تپش های قلب او هم قطع می شود چرا که مغز مُرده است، بنابراین مرگ این فرد قطعی است، اما اگر اعضای بدن او اهدا شود می توان بیماران بسیاری را از مرگ حتمی نجات داد و این مسئله باید برای خانواده های ما جا بیفتد.

مسئول بیماری های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هر بیمار مرگ مغزی شده حداقل می تواند جان سه تا پنج نفر را نجات دهد و این یعنی فردی که مرگ او حتمی شده می تواند جان سه تا پنج نفر دیگر را از مرگ حتمی نجات دهد و چه کاری از این با ارزش‌تر است.

روندی گفت: بعضا شاهد هستیم اعضای اصلی خانواده فرد مرگ مغزی شده برای اهدای عضو رضایت دارند، اما اطرافیان با نظرات نسنجیده و غیرعلمی آنها را از این کار منصرف می کنند، درحالیکه خیلی ها برای ادامه زندگی خود و نجات از مرگ به این اعضای اهدایی نیاز دارند.

وی با اشاره به انجام ۹ مورد اهدای عضو طی سال گذشته در استان گفت: این تعداد نسبت به سال ماقبل آن با انجام سه مورد اهداء عضو افزایش چشمگیری داشته، اما همچنان آمار پایینی محسوب می شود.

روندی ابراز امیدواری کرد با همکاری رسانه ها و دستگاه های فرهنگی در سال جاری شاهد سیر صعودی پیوند عضو در استان باشیم.

دیگر خبرها

  • ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند
  • بانو غمخواری ناجی پنج زندگی شد
  • درمان اختلالات مغزی با ایمپلنتی به اندازه یک نخود و بی‌نیاز از باتری 
  • اهدای خون احتمال سکته قلبی را کاهش می‌دهد
  • درمان اختلالات مغزی با ایمپلنتی به اندازه یک نخود و بی نیاز از باتری 
  • تغییرات آب و هوایی باعث افزایش مرگ و میر ناشی از سکته مغزی می‌شود
  • حسن شکوهی دچار عارضه مغزی شد!
  • حسن شکوهی دچار عارضه مغزی شد
  • تغییرات اقلیمی ممکن است باعث افزایش مرگ های سکته ای شود
  • تغییرات اقلیمی ممکن است باعث افزایش مرگ و میر ناشی از سکته شود