Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@09:04:21 GMT

آموزشهای همگانی امداد نیاز مغفول شده

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۶۵۶۶۶

آموزشهای همگانی امداد نیاز مغفول شده

سمنان- ایرنا- آگاهی نداشتن مردم از آموزشهای همگانی امداد وکمکهای اولیه برای مقابله با حوادث طبیعی و غیرطبیعی، چالش جدی جامعه ماست که در میزگرد ایرنا سمنان بر ضرورت نهادینه کردن این امر مهم به عنوان یک فرهنگ عمومی تاکید شد.

به گزارش ایرنا، واقع شدن ایران بر روی کمربند زلزله و وقوع 31 مورد حوادث طبیعی در این کشور، ضرورت آموزش همگانی امداد و کمکهای اولیه از سوی همگان را دوچندان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سوال اینجاست، آیا جامعه در سطوح مختلف آموزشهای لازم را در زمینه امداد و کمکهای اولیه دیده اند؟ آیا مسوولان امر برای نهادینه سازی این امر مهم تدابیری ویژه اتخاذ کرده اند؟ چرا از سوی نهادهای اجرایی با وجود داشتن اعتبارات اندک مربوط این مهم جدی گرفته نمی شود و باور ندارند؟
چرا با وجود وقوع این همه حوادث و خسارتهای میلیاردی به اقتصاد ملی نتوانسته ایم راهبرد هر خانواده یک نیروی امدادی را فرهنگ سازی کنیم.
مشکل کار در کجاست که گروه های مختلف جامعه نسبت به این نیاز ضروری دغدغه ندارند.
به باور کارشناسان نقش آموزش امدادی و کمک‌های اولیه و آمادگی در برابر بلایا و حوادث به اقشار مختلف جامعه به ‌عنوان یک مأموریت انسانی در کاهش آسیب و تلفات جانی و مالی، به خوبی آشکار است و لازم است جامعه به ‌عنوان یک دغدغه اساسی به آن نگاه کند.
بحث پیشگیری یکی از راهبردهای بسیار اساسی است یعنی وقتی فرد اطلاعات در موقع بروز حوادث و حداقل مسایل ایمنی را بداند، به طور قطع در کاهش آسیب ها موثر خواهد بود و مشکلات حاشیه ای برای امدادرسان ایجاد نمی کند.
هر ساله حدود 16 زمین لرزه بزرگ در سراسر جهان رخ می دهد که باعث مرگ جمعیت زیادی می شود، طبق آمار از سال 1280 تا 1383، پانزده زلزله با بزرگی بالاتر از هفت ریشتر در ایران رخ داد و فقط زلزله از سال 1336 تا 1996 جان بیش از 200 هزار نفر را گرفت.
براساس آمار، 97 درصد از شهرهای ایران در معرض زلزله، 90 درصد از مساحت کشور بر روی گسل واقع شده و 600 شهر در معرض سیل و 300 دشت آبی کشور در معرض فرو نشست و خشکسالی است.
نکته مهم این که در هر برنامه پیشگیرانه و کنترل و مدیریت بحران، مهمترین جزء آن آموزش همگانی است.
خبرگزاری ایرنا سمنان در همین ارتباط میزگرد 'ضرورت آموزشهای همگانی امداد و کمکهای اولیه ' را با حضور علی آقا یحیایی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان، محمد اطهری مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، پریوش پیوندی معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان، سعید اسمعیل پور رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان و پژمان قرائیان کارشناس مدیریت بحران برگزار کرد.
**آگاهی مردم در بحث امداد و نجات پایین است
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر سمنان در این میزگرد گفت: آگاهی مردم در بحث آموزش های امداد و کمک های اولیه مناسب نبوده و جامعه هنوز به میزان لازم درگیر این مقوله نشده است.
پریوش پیوندی افزود : اقدامات صورت گرفته از جانب سازمان ها و دستگاه های متولی روندی آهسته و آرام دارد و این کندی در کار که نشان از فقدان دغدغه است و در طولانی مدت جوابگوی مسایل مربوط به مواجهه با حوادث مترقبه نیست.
وی اظهارداشت: نهادهای اجرایی با وجود داشتن بودجه آموزشی و پژوهشی در این حوزه به آموزش امداد و نجات به عنوان یک ضرورت نگاه نکرده و به نیاز این امر باور ندارند.
به گفته وی در ابتدا باید مسوولان دستگاه های اجرایی به امر آموزش همگانی توجه داشته و سپس حساسیت را در اقشار مختلف جامعه بوجود آورد.
پیوندی با بیان این که با وقوع حوادث در کشور، مسوولان به فکر افتاده و اقداماتی موثر را انجام می دهند، ادامه داد: در زمان وقوع حادثه نیاز به آموزش همگانی در ذهن ها خطور می کند و اقداماتی انجام می شود منتهی این اقدامات سطحی و گذراست.
پیوندی ادامه داد : حساس کردن جامعه و به خصوص خانواده ها به شناخت و فراگیری کمک های اولیه و امداد و نجات در راستای مواجهه با بلایای طبیعی و غیر طبیعی یکی از مثمرثمرترین اقدامات در این راستا می تواند باشد.
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان سمنان خاطرنشان کرد: آماده کردن خانواده ها برای فراگیری آموزش های امداد و نجات، کارآسانی نیست ولی با آموزش ها و پایش مستمر امکان پذیر است.
**آموزش های امداد و نجات فراگیر شود
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در این میزگرد با اشاره به حادثه خیز بودن کشور و این استان گفت: با وجود بروز حوادث گوناگون در کشور، آگاهی نداشتن مردم در مواجهه با حوادث و اقدامات پس از آن موجب آسیب پذیری شدید جامعه در هنگام وقوع حوادث شده است.
محمد اطهری افزود : آگاهی مردم در خصوص نحوه مواجهه و مقابله با حوادث امری مهم است واگر آحاد جامعه در خصوص چگونگی مواجهه و مقابله با حوادث احتمالی ،آموزش های لازم را فرا بگیرند می توان میزان تلفات جانی را به حداقل رساند.
اطهری با اشاره به آموزش های مفید و موثر در کشورهای پیشرفته که نشان از نگرانی مسوولان آن جامعه را دارد، بیان کرد: دستگاه های مربوط باید با آموزش های لازم و آشناسازی مردم با کمک های اولیه، جامعه را در برابر مخاطرات و تهدیدها آماده کنند.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان اظهارداشت: رشد فرهنگی جامعه در زمان بروز حادثه پایین بوده و این امر فرهنگ سازی در این خصوص را می طلبد.
اطهری با اشاره به مخاطراتی از جمله گسل ها، دکل های برق و بافت های فرسوده در استان، تصریح کرد: با وجود مخاطرات متعدد در استان استقبال مردم از آموزش ها و یادگیری کمک های اولیه پایین است.
وی ادامه داد: کم هزینه و راحتترین اقدام برای کاهش خسارت ها در زمان بلایای طبیعی، آموزش به مردم است و اولین امدادگری که در کوتاه ترین زمان ممکن می تواند فرد را از بلایا نجات دهد، خود شخص است.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان عمده ترین ضعف در استان را عدم همکاری سازمان ها و دستگاه ها دانست و گفت : دستگاه ها و سازمان ها به مقوله آموزش کمک های اولیه و امداد و نجات همکاری لازم را ندارند و حتی به پیگیری ها و نامه نگاری های ما توجه نکرده اند.
اطهری به هماهنگی نداشتن دستگاه ها در آموزش همگانی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات این امر، کمبود ضوابط و مقررات جامع و هماهنگی ها در امر آموزش کمک های اولیه و امداد و نجات به مردم است که منجر به سردرگمی مردم در رویارویی با حوادث می شود.
وی تصریح کرد: کاهش موازی کاری های دستگا ه ها می تواند نقطه عطف و آغازین در تدوین یک راهکار درست و عملی برای آموزش همگانی در زمینه امداد و نجات باشد.
به گفته وی با استفاده از ظرفیت مدارس، تجمع های مذهبی در مناسبتها، دانشگاه ها می توان چرخه معیوب در امر آموزش همگانی را اصلاح کرد.
وی بیان کرد: بسترها و امکانات موجود در زمینه آموزش همگانی مناسب است و با استفاده از این امکانات و بدون صرف هزینه هم می توان آموزش ها را ارایه کرد.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان این که استفاده از بستر های موجود در این زمینه امکان پذیر است، یادآور شد: تدوین طرح جامعی که آغاز آن در مدارس باشد می تواند راهگشایی بسیاری از مسایل اساسی در این مهم باشد.
** آموزش نظام یافته ضروری است
کارشناس مدیریت بحران در این میزگرد با بیان این که ساختار مدیریت بحران کشور درگیر بحران های مدیریتی است، گفت: هماهنگی نداشتن سازمان های مرتبط در بحران مدیریت و فعالیت جداگانه هر یک از نهادها معضلی در مواجهه با حوادث است.
پژمان قرائیان افزود: از جمله اقدامات اساسی،آموزش کمک های امداد و نجات در آموزش و پرورش از دوره مهد کودک است.
وی با بیان این که آموزش در این خصوص در دوران کودکانی منجر به پی بردن کودکان به اهمیت موضوع و فراگیری آن ها می شود، گفت: ایجاد حساسیت به این مهم در سنین بالا می تواند، جامعه را درگیر یادگیری آموزش های لازم امداد و نجات کند.
قرائیان با اشاره به این که راه حل های تجربی به تنهایی پاسخگو دغدغه ها در زمینه آموزش همگانی امداد و نجات نیست، گفت: راه حل های علمی راهگشای مسایل و مشکلات در این خصوص است و ارایه دروس مرتبط مواجهه با شرایط اضطراری و حوادث غیر مترقبه در مدارس و دانشگاه ها ضروری است.
وی محتویات آموزشی در مواجهه با بلایا را اولویت اول در این زمینه خواند و اضافه کرد: ارایه آموزش ها توسط افراد مجرب و متخصص در این زمینه و روند جذاب آموزشی باعث افزایش جذب عموم در فراگیری کمک های امداد و نجات شود.
به گفته وی هیچ کشوری توان آموزش به همه جامعه را ندارد بنابراین می طلبد مردم را ترغیب به دنبال کردن و تفکر به موضوعات در زمینه امداد و نجات کرد و این امر مستلزم فرهنگ سازی است.
قرائیان اظهارداشت: جامعه کنونی ما درگیر شبکه های اجتماعی هستند که می توان این مساله را تبدیل به فرصتی در راستای حساس سازی جامعه به یادگیری کمک های امداد و نجات کرد.
کارشناس حوزه مدیریت بحران با تاسف از اقدامات ناچیز رسانه های عمومی در امر فرهنگ سازی آموزش امداد و نجات، افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا آمار پایین تلفات انسانی در حوادث بزرگی چون زلزله نشان از آمادگی مردم در مقابل بلایای طبیعی دارد که این امر به جهت تدابیر از سوی مسولان امر و اطلاع رسانی ها در طی زمان ها بوده است.
وی به رویکرد کشور در حوادث طبیعی و غیرطبیعی اشاره و بیان کرد: رویکرد کشور در این زمینه پیش فعال نبوده و زمانی که حادثه ای رخ می دهد، مسوولان امر به راهکار ها می اندیشند.
قرائیان تلفات ناشی از حوادث غیر مترقبه را بی تدبیری در مواجهه با آن برشمرد و گفت: احداث مکان های مهم عمومی و ساخت و ساز ها در مناطق حادثه خیز و یا سکونت در بافت های فرسوده شهر های استان از جمله موارد نگران کننده ای است که هنگام بروز حادثه آمار تلفات انسانی را افزایش می دهد.
این کارشناس مدیریت بحران ادامه داد: آمادگی مردم ایران در برابر بلایای طبق تحقیقی که در سنوات گذشته انجام شده حدود 2.9 دهم درصد و آمادگی مردم سمنان در برابر بلایا حدود 20 درصد بوده که این میزان اکنون کمی افزایش یافته است.
** آموزش ها همگانی امداد نهادینه شود
معاون امداد و نجات هلال احمر سمنان با تاکید بر این که آموزش های کمک های اولیه و امداد و نجات باید برای عموم مردم نهادینه شود،افزود: شرکت افراد در دوره های آموزش کمک های اولیه نباید به سمت و سوی مدرک گرایی سوق یابد.
علی آقا یحیایی با اشاره به این که آموزش کمک های اولیه از افزایش تلفات انسانی در حوادث جلوگیری می‌کند،خاطرنشان کرد: بر خلاف تصور مردم، حواث تنها به زلزله ختم نمی شود، بلکه آگاهی عموم مردم از آموزشهای کمک های اولیه در هنگام سیل، آتش سوزی و تصادف ضروری است.
وی رایگان بودن آموزش کمک های را یکی از دلایل بی توجهی مردم به مقوله آموزش کمک های اولیه دانست و افزود: در حوادثی که سال گذشته در کشور رخ داد و بعد از بررسی هایی انجام شده، مردم به دلیل بی توجهی به آموزش های کمک‌ های اولیه در کاهش تلفات جانی حوادث هیچ نقشی نداشتند.
معاون امداد و نجات هلال احمر سمنان با بیان این که مردم در مواقع بروز حادثه نهایت همکاری را داشته باشند،افزود: استفاده از فضاهای مجازی نقش موثری در آموزش کمک های اولیه و فرهنگ سازی دارد.
** کاهش موازی کاری نهادهای اجرایی ضروری است
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان در میزگرد ایرنا
سمنان نهادهای اجرایی در حوزه مشخص خود در طول سال اقدامات مثبت خدمات رسانی انجام می دهند اما در مواقع بروز بحران دستگاه ها به تنهایی نمی توانند خروجی قابل قبول را ارایه دهند.
سعید اسمعیل پور افزود: تدوین برنامه ای جامع در راستای تمرکز زایی و کاهش موازی کاری دستگاه ها اجتناب ناپذیر است و زمانی که فرد اطلاعات کافی در موقع بروز حوادث داشته باشد و حداقل مسایل ایمنی را آموزش دیده باشد، به طور قطع در کاهش آسیب ها موثر خواهد بود.
اسمعیل پور به نبود اطلاع رسانی در خصوص سامانه های خدمات رسان و جای خالی سایر دستگاه های امدادی در خدمات رسانی به مردم نیز اشاره کرد.
به گفته وی مردم نمی دانند در مواقع بروز حوادث با چه سازمانی تمای بگیرند.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان با بیان این که برخی مدارس همکاری لازم با این سازمان ندارند، اظهارداشت: انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش می تواند مدارس را مجاب به همکاری با این سازمان کند و مدیران مدارس، دانش آموزان را در جهت آموزش و یادگیری به این نهاد روی بیاورند.
وی آگاهی داشتن جامعه از آموزشهای همگانی امداد و نجات را اجتناب ناپذیر دانست.
6026/7339/7342

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي آموزش همگاني جامعه ميزگرد ايرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۵۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی 

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، آتش‌پاد دوم حمیدرضا کافی‌نیا اظهار کرد: دو دستگاه پلتفرم ۳۲ و ۷۲ متری و یک دستگاه نردبان آتش‌نشانی با کاربری امداد و نجات و اطفاء حریق که به دلیل تحریم‌ها امکان تامین قطعه برای آن میسر نشده بود، به همت متخصصان داخلی مشهدی تامین قطعه سلام تعمیر شد. 

مدیرعامل آتش نشانی مشهد بیان کرد: قطعات‌ سیستم ناوبری نردبان و پلتفرم‌ها در یکی از مجموعه‌های صنعتی مشهدمقدس تولید و پس از نصب و انجام تست‌های تخصصی برای امداد رسانی احتمالی به همشهریان در اختیار حوزه عملیات این سازمان قرار گرفت. 

وی متذکر شد: تأمین قطعات این پلتفرم با توجه به منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید و مشارکت مردم با کمترین هزینه و صرفه اقتصادی بالا و به‌منظور صیانت و پشتیبانی از تولید داخلی در شرایط تحریم انجام شد.

دیگر خبرها

  • عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی 
  • امدادرسانی‌ نیروهای هلال احمر به ۱۱ استان متأثر از سیل و آب‌گرفتگی
  • امدادرسانی به سه مصدوم در محور شهرکرد به بروجن
  • انواع گیربکس اتوماتیک
  • امدادرسانی به حادثه دیدگان ۷ استان در اثر آبگرفتگی و سیل
  • امداد رسانی به ۴۲ شناور و نجات ۱۷۲ دریانورد در آب‌های استان بوشهر
  • لزوم بسترسازی برای حضور حداکثری نوجوانان در دوره‌های امدادگری
  • تصادف در علی آباد ۶ مصدم برجا گذاشت
  • محمدخانی: هیچ هزینه‌ای برای عملیات‌های امداد و نجات دریافت نمی‌شود
  • قطعی موقت آب در برخی مناطق همدان