Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: گلزاری گفت: امروزه مراکز مختلفی مانند فرهنگسراها، کانون‌های فرهنگی مساجد، خانه‌های سلامت و سرای محلات در حال ارائه خدمات اجتماعی هستند اما ظرفیت کتابخانه‌های عمومی در آموزش مسائل اجتماعی به مردم ظرفیتی بی‌نظیر است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمود گلزاری درباره ضرورت آموزش در حوزه تربیت جنسی کودکان، نوجوانان و جوانان عنوان کرد: خداوند غریزه جنسی را به عنوان یک لطف، نعمت و یک امر سازنده به انسان عطا کرده و ما باید مانند هر قدرت دیگری آن را بشناسیم و از آن به درستی استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها به دلیل عدم آشنایی صحیح، از این موضوع غافل بوده‌اند و کودکان و نوجوانان در این خانواده‌ها با رها شدگی در فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌ای و قرار گرفتن در معرض میهمانی‌ها و پوشش‌های نا مناسب با آسیب‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند.

 

وی افزود: از این جهت ما با یک بحران در حوزه مسائل اخلاقی و جنسی در جامعه روبه‌رو هستیم  که لازم است اقدامات و آموزش‌هایی موثر در این حوزه به عموم مردم ارائه شود که بر همین اساس و با رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نسبت به گسترش خدمات و آموزش‌های اجتماعی، دوره آموزشی «شیوه فرزند پروری» با موضوع آشنایی با نحوه تربیت جنسی فرزندان، را برای کتابداران استان تهران برگزار کردیم. این تجربه برای بنده که بیش از ۳۰ سال در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در حال آموزش هستم، توفیق بزرگی بود که به سهم  خودم از این رویکرد نهاد برای نقش‌آفرینی موثر در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سپاسگزارم.

 

محمود گلزاری با اشاره به برخی سرفصل‌های ارائه شده در این دوره آموزشی گفت: پذیرش هویت جنسی و آگاهی از غریزه جنسی به عنوان یک نعمت، مراقبت از بیداری زود هنگام این غریزه، پیشگیری از آزار جنسی و خویستنداری در نوجوانان و جوانان، به عنوان ضروریات جامعه امروز، برخی از مهم‌ترین سرفصل‌های مطرح شده در این دوره آموزشی بوده است. خوشبختانه طی دیداری که با دبیرکل محترم نهاد داشتم، بنا شد تا این آموزش‌های اجتماعی در حوزه‌های دیگری چون شیوه‌های موثر ارتباط با مخاطب، روش‌های مقابله با استرس‌های شغلی، روش‌های افزایش شادی و نشاط در خانواده و ارتباط همسران نیز ادامه پیدا کند و به کتابخانه‌های عمومی سایر استان‌های کشور نیز تعمیم داده شود.

 

دانشیار دانشکده روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی درباره ظرفیت کتابخانه‌های عمومی در حوزه آموزش مسائل اجتماعی گفت: امروزه مراکز مختلفی مانند فرهنگسراها، کانون فرهنگی مساجد، خانه‌های سلامت و سرای محلات در حال ارائه خدمات عمومی و اجتماعی هستند، اما هیچ کدام به اندازه شبکه کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور و حتی نقاط دورافتاده گستردگی ندارند. از سوی دیگر حضور فعال اعضا در سنین مختلف و همچنین حضور افرادی متخصص و با انگیزه به عنوان کتابدار در بدنه کتابخانه‌های عمومی ظرفیتی عظیم را در این مراکز ایجاد کرده است.

 

وی با تاکید بر تعامل و هم‌افزایی مراکز مختلف فرهنگی و اجتماعی در استان‌ها و مناطق مختلف عنوان کرد: باید توجه داشت که مقابله و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تنها وظیفه یک دستگاه و یک نهاد نیست؛ در این میان کتابخانه‌های عمومی می‌توانند در مناطق مختلف محور هماهنگی نهادهای فرهنگی و اجتماعی مختلف باشند تا با تعامل و هم‌افزایی برای رسیدن به این هدف، گام بردارند.

 

گلزاری تصریح کرد: بر این اساس معتقدم که ظرفیت کتابخانه‌های عمومی ما در آموزش مسائل اجتماعی به مردم، ظرفیتی بی‌نظیر است. حتی سازمان‌های بزرگی چون آموزش و پرورش در پرداختن به برخی موضوعات با محدودیت‌هایی خود ساخته روبه‌رو هستند، ولی کتابخانه‌های عمومی می‌توانند فارغ از این محدودیت‌ها به ارائه آموزش‌های اجتماعی بپردازند.

 

گفتنی است، دوره آموزشی «شیوه فرزند پروری» با موضوع آشنایی با نحوه تربیت جنسی فرزندان، چندی پیش با حضور ۴۰۰ نفر از کتابداران استان تهران و با تدریس دکتر محمود گلزاری، دانشیار دانشکده روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان برجام دولت مجلس خبرگزاری شبستان فلسطین آمریکا انتقال سفارت آمریکا به قدس قرآن کریم حسن روحانی آموزش مسائل اجتماعی کتابخانه های عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۶۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط رو خط مسائل اجتماعی

  تهیه‌کننده این اثر نمایشی سعید کمانی است که پیش از این سابقه مجموعه‌هایی مثل همه‌‌گیری و سفر در خانه را در کارنامه خود داشته است. پریناز آل آقا، کارگردان فصل اول و محمدرضا خسروی، کارگردان فصل دوم این مجموعه است. کمانی در گفت‌وگوی خود با جام‌جم از دغدغه‌های تولید این اثر نمایشی گفته است. 
تهیه‌کننده سریال خط رو خط در خصوص دغدغه‌ای که برای تولید این اثر داشته، به جام‌جم می‌گوید: دغدغه من این بود که کار طنز تولید کنم. دو سه سال بود که درگیر دو سریال کرونایی بودم و در اتفاق کرونا، چند نفر از دوستان و مادرم را از دست دادم. اینها باعث شد برگردم به همان چیزی که تا حدودی به آن علاقه دارم و آن را بهتر می‌فهمم. دوست دارم جامعه هم مثل خودم حالش خوب شود و بعد از اتفاقاتی که در بیماری وحشتناک کرونا افتاد، فکرم این بود که بتوانیم با کارهای طنز جلو برویم و این کار را ساختم. در این‌گونه کارها تخصصی نداشتم و اولش خیلی اذیت شدم. مخصوصا در بحث دکور‌ خیلی نگران بودیم دکوری که می‌زنیم تک لوکیشن است و اصلا توان این موضوع را دارد یا نه. خیلی رویش فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که تنها دکوری که بتوانیم بزنیم یک آرایشگاه مردانه است که این فضا را به ما می‌دهد که هر آدمی اعم از پزشک، کارگر و ...  واردش می‌شود. دلیل انتخاب این لوکیشن، عام بودن فضای آرایشگاه‌هاست که می‌توان قصه‌های زیادی را در بستر آن روایت کرد. در عین حال موضوعات اجتماعی، موضوعاتی هستند که دغدغه همه است. همه ما در آپارتمان مشکلات زیادی داریم و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که مثلا در یک آپارتمان ۲۰ واحدی که هستیم همه به موقع شارژشان را می‌دهند، آشغال‌شان را مرتب دم در می‌گذارند و رعایت همسایه را می‌کنند؟ همه ما این مشکلات را داریم و در سریال خط رو خط تلاش کردم به محل کار و ازدواج و موانع ازدواج بپردازیم. نمی‌خواستیم نقد کنیم و در واقع بیشتر خودمان را نقد می‌کنیم. 
 
بیان مسائل اجتماعی با زبان طنز 
وی در ادامه به ترکیب طنز با مباحث آموزشی اشاره کرده و تاکید می‌کند: تلاش کردیم موضوعات آموزشی را به صورت طنز بیان کنیم. مثلا یک‌فرد دروغگو و کثیف را به چالش می‌کشیم. هر موضوعی که به ما به‌عنوان یک انسان ربط دارد، مثل پوشش، لباس، تمیزی، آداب معاشرت و...که موضوعات زیادی است و جذابیت هم دارد در این سریال بیان کردیم اما باید به این نکته توجه کرد که در تولید چنین محتوایی برای رسانه تلویزیون، باید صبر داشته باشد تا این برنامه‌ها جای خود را باز کرده و مخاطب جذب کنند.  کمانی در اشاره به موضوعات مطرح شده در این برنامه اشاره کرده ومی‌گوید:مسائلی همچون حمل و نقل، خانواده، ازدواج، فرزندآوری، موانع ازدواج و...در برنامه مطرح شده است. در واقع نزدیک به صد موضوع داریم. فصل اول ۲۰ قسمت بود. در فصل دوم آقای محمدرضا خسروی، کارگردانی را دست گرفته‌اند که تجربه کار کارگردانی دارند و کار کوتاه ساختند. تلاش کردیم بستری ایجاد کنیم تا کارگردانان کار اولی بیایند و در آینده در سازمان کارگردان شوند.  وی در پاسخ به این‌که چنین فرصتی به کارگردان‌های جدید با ریسک همراه است، بیان می‌کند: به‌نظرم در صورتی این کار با ریسک همراه است که هر دو گزینه تهیه‌کننده و کارگردان ضعیف باشند اما در این کار، کارگردان ما در موضوع طنز باسواد است و نزدیک به ۳۵ سال سابقه کار طنز و این‌گونه کارها را دارد. به‌نظرم کارگردانی که طنز را می‌فهمد و از این دست کارها ساخته، می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر تهیه‌کننده و کارگردان شناخت و تجربه‌ای نداشته باشند قطعا کار درنمی‌آید. به‌طور کلی معتقدم که بهتر است تلویزیون به جای استفاده از سلبریتی، بازیگر پرورش دهد و باید به سمت آنهایی برویم که توانمندی این کار را دارند. 

تلاش ۴ گروه نویسنده 
کمانی درباره تفاوت کارگردانی فصل اول و دوم و حضور کارگردانی مثل خسروی که تجربه بازیگری و کارگردانی را دارد، این‌طور توضیح می‌دهد: به‌نظرم دو تجربه متفاوت بود. کارگردانی یک خانم، به یک شکل دیگر است چون به ظرافت‌ها دقت دارند. در فصل دوم هم آقای خسروی با توجه به این که بازیگر توانایی بودند و سالیان دراز کار کردند و در کارهای خیلی بزرگ حضور داشتند، یک‌فرد پرورش‌یافته هستند که در عین حال ارتباط‌شان با بازیگران خوب بود و کار شکل گرفت.  کمانی با اشاره به چهار گروه نویسنده‌ای که در این سریال حضور دارند، در خصوص بازخورد مخاطبان به این مجموعه هم تصریح می‌کند: ابتدا زمانی که خودم این کار را روی آنتن دیدم این ترس را داشتم که با توجه به تک‌لوکیشن بودن، مخاطب چه ارتباطی با آن برقرار می‌کند. در واقع ۴۰دقیقه نمایش در تک‌لوکیشن سخت است. وقتی به‌عنوان یک منتقد به آن نگاه کردم حس خوبی به من دست داد و خوشحال شدم که شاید نمره‌ام زیر ۵۰ نشده باشد. در حال حاضر فصل اول روی آنتن رفته و ما در حال تولید فصل دوم هستیم. فصل اول در ۲۰ قسمت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه‌ای روی آنتن می‌رود. 

دیگر خبرها

  • ظرفیت نخبگان بسیجی قم در رونق تولید باید به کار گرفته شود
  • رونمایی ازکتاب شعر پشت پنجره سکوت درگناباد
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • خط رو خط مسائل اجتماعی
  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • افزایش کتابخانه‌های سیار، نیاز استان ایلام
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند