Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@06:07:40 GMT

شوک بيمه‌اي تامين اجتماعي به هنرمندان

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۶۷۸۱۳

شوک بيمه‌اي تامين اجتماعي به هنرمندان

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- چند وقتي است که بحث کسر بيمه از قراردادهاي هنرمندان توسط تامين اجتماعي مطرح شده، موضوعي که حالا حسابي داد هنرمندان را در آورده است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، جامعه هنري ايران به تازگي با پديده‌ «بيمه قراردادها» مواجه شده است. شوکي که از 2 دوره پيش جشنواره فجر با اقدام تامين اجتماعي در کسر قرارداد هنرمندان با عنوان بيمه و البته بدون اطلاع آنها شروع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين ماجرا که همچنان ادامه دارد اعتراض جامعه هنري را به همراه داشته و پرسش‌ها درباره چرايي آن ادامه دارد.
اما آنچه در ماده 38 قانون تامين اجتماعي آمده است در مواردي‌ که‌ انجام‌ کار به‌ طور مقاطعه‌ به‌ اشخاص‌ حقيقي‌ يا حقوقي‌ واگذار مي‌شود کارفرما بايد در قراردادي‌ که‌ منعقد مي‌کند مقاطعه‌ کار را متعهد کند که‌ کارکنان‌ خود همچنين‌ کارکنان‌ مقاطعه‌کاران‌ فرعي‌ را نزد سازمان‌ بيمه‌ کند و کل‌ حق‌ بيمه‌ را به‌ ترتيب‌ مقرر در ماده‌ 28 اين‌ قانون‌ بپردازد. پرداخت‌ پنج‌ درصد بهاي‌ کل‌ کار مقاطعه‌ کار از طرف‌ کارفرما موکول‌ به‌ ارائه‌ مفاصاحساب‌ از طرف‌ سازمان‌ خواهد بود.
** کارشناس بيمه: کسر حق بيمه هنرمندان مطابق قانون، اشتباه است
رضا علاقه‌مندنژاد کارشناس بيمه معتقد است با استناد به ماده 2 قانون تامين اجتماعي که چهار عنصر کليدي جهت پرداخت حق بيمه مشخص شده که شامل کارگاهي که بيمه شده در آنجا کار مي‌کند، کارفرما شخص حقيقي يا حقوقي است که بيمه شده به دستور او کار مي‌کند، مزد يا حقوق و همچنين حق بيمه‌ است که با تحليل اجمالي اين عناصر چهارگانه به اين نتيجه مي‌رسيد که حمايت مالي به انجمن‌هاي فرهنگي هنري و هنرمندان به دليل عدم رابطه کارفرمايي و کارگري طبق نظر قانونگذار مشمول پرداخت حق بيمه نمي‌شود.
اين در حالي است که ديوان عدالت اداري در موارد مشابه نيز چنين راي داده است که حکم مقرر در ماده 38 قانون تامين اجتماعي ناظر به پيمانکاراني است که در اجراي قرارداد پيمانکاري از وجود کارگر استفاده مي کنند، بنابراين تسري و تعميم آن به پيمانکار فاقد کارگر انطباقي با هدف مقنن ندارد و راي به ابطال آن داده است.
اما اين اتفاق که موجي از اعتراضات را در ميان هنرمندان به همراه داشت اخيرا باعث واکنش مديرعامل خانه موسيقي شد.
** مديرعامل خانه موسيقي: چرا بيمه بايد از قرارداد هنرمندان کم کند
حميدرضا نوربخش درباره آغاز اقدام سازمان تأمين اجتماعي مبني بر مطالبه درصدي از قرارداد هنرمندان اعلام کرده که تقريباً 2 سال پيش، ما به طور ناگهاني با پديده‌اي مواجه شديم که براي همه جامعه هنري و هنرمندان شوک آور بود زيرا به يک‌باره ديديم که در قراردادها اعداد عجيب و غريبي به نام بيمه اضافه شده است که درصد بهت‌آوري دارد.
وي ادامه داد: اين اعداد زماني مطرح شد که جشنواره موسيقي فجر در حال اجرا بود و همه هنرمندان از اجراي آن شوکه شدند و نارضايتي و اعتراض آنان را در پي داشت. اما سؤال اصلي اين بود که اين ارقام براي چيست؟
مديرعامل خانه موسيقي گفته که بودجه جشنواره موسيقي فجر، بودجه حمايتي بخش هنر محسوب مي‌شود که از هرگونه ماليات، معاف است پس چرا بايد براي بيمه محل درآمدي محسوب شود.
وي اين اقدام سازمان تأمين اجتماعي در راستاي کسر مبالغي از قراردادهاي هنرمندان را غير قابل توجيه خوانده و گفته که اين مبلغ که گاهي بين 16 تا 40 درصد قرارداد هنرمندان است، بابت چه خدماتي اخذ مي‌شود و اساساً مگر هنرمندان بايد چند بار به پرداخت بيمه اقدام کنند؟
نوربخش بر لزوم حمايت از هنرمندان تأکيد کرده و گفته از اين 15 هزار عضو خانه موسيقي، به جرئت مي‌توان گفت که 95 درصد هنرمندان وضعيت سخت و معيشت حداقلي دارند.
به گزارش ايرنا، اين مساله براي مسئولان برگزاري جشنواره موسيقي فجر هم که به اذعانشان براي اولين بار با اين مشکل مواجه شده بودند، مبهم بود تا جايي که صداي اعتراض هنرمندان از طريق رسانه‌ها منتشر شد و مسئولان سازمان تامين اجتماعي براي حل موضوع و امضاي تفاهم‌نامه‌اي در اين زمينه اقدام کردند.
از آن روز تاکنون، اين کشاکش همچنان پابرجاست و اين هنرمندان هستند که همچنان بايد درصدي از مبلغ قراردادهاي خود را به حساب تامين اجتماعي واريز کنند، بدون اينکه بدانند پرداخت اين مبلغ بابت چيست و چه خدماتي در ازاي آن دريافت خواهند کرد و از سويي تامين اجتماعي بر درآمدزايي خود از اين محل اصرار دارد در حالي که نگاه درآمدزايي از بودجه بخش حمايتي هنر، آسيب‌هاي جدي را در اين حوزه به دنبال خواهد داشت.
**کارگردان پيشکسوت: مسئولان نمي‌دانند هنرمندان با اتوبوس رفت و آمد مي کنند
اسماعيل خلج نمايش‌نامه نويس، کارگردان و بازيگر پيشکسوت نيز در اين باره گفته که چگونه سازمان تامين اجتماعي به فکر درآمدزايي از هنرمنداني افتاده است که بسياريشان با بضاعت حداقلي زندگي مي‌کنند، آيا اين مسئولان مي‌دانند ما با اتوبوس رفت و آمد مي‌کنيم.
اين بازيگر تئاتر اين موضوع را هم گفته که مگر بودجه حمايتي بخش تئاتر چقدر هست که تامين اجتماعي با عنوان بيمه قراردادها مي‌خواهد مبلغي را از آن کسر کند.
**مديرعامل خانه تئاتر: فکر کرديم ماجراي کسر بيمه تمام شده است
واکنش ديگر به اين موضوع را اصغر همت مديرعامل خانه تئاتر داشته و گفته چند ماه پيش، مديران سه خانه تئاتر، موسيقي و سينما، جلسه‌اي بر اساس نظر رئيس سازمان تأمين اجتماعي با معاون وي داشتيم، در اين جلسه پس از مطرح کردن مشکلاتي که پيامد اجراي اين طرح بود، با برخورد بسيار خوبي رو به رو شديم، به طوري که فکر کرديم مساله کسر 16 درصد از قراردادها کنسل شده و هنرمندان ديگر شاهد اين سنگ‌اندازي‌ها نخواهند بود اما متاسفانه چندي بعد شنيديم که ماجرا اين‌چنين نيست.
وي بر تأثيرات نامطلوب اجراي اين طرح بر عرصه هنر تأکيد کرده و گفته که قطعاً چنين مشکلي سبب مي‌شود که کمک‌هاي حمايتي محدود شود زيرا بودجه حمايتي بخش هنر به جاي صرف شدن در راه توسعه هنر و کمک به هنرمندان بايد براي خدماتي که دريافت نمي‌شود به تأمين اجتماعي اختصاص داده شود.
**راد: کسر بيمه از هنرمندان بابت چه خدماتي است؟
ايرج راد نيز اين اقدام را ظلم به هنرمندان دانسته و گفته که در چنين شرايطي مسئولان مربوطه و پيشنهاد دهندگان اين طرح بايد پاسخ دهند و اعلام کنند که کسر اين مبالغ بابت ارائه چه خدماتي است؟
اين بازيگر تئاتر و سينما گفته بسياري از هنرمندان به صورت داوطلبانه و اختياري بيمه‌پرداز سازمان تامين اجتماعي هستند وعجيب است که مجدداً سازمان تأمين اجتماعي براي دريافت چنين مبلغي از قرارداد هنرمندان اقدام کند زيرا اين نوع رفتارها به لحاظ حقوقي و انساني قابل قبول نيست.
به گزارش ايرنا، به نظر مي‌رسد آنچه در قانون بيمه آمده است و اعتراض جدي هنرمندان به اين موضوع بايد منتظر ماند و ديد که عکس العمل تامين اجتماعي به اين موضع گيري جدي هنرمندان چه خواهد بود؟
فراهنگ**9246**1055
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۷۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات فصد و حجامت بیمه شد

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت از برقراری پوشش بیمه‌ای برای سه خدمت طب سنتی از جمله فصد و حجامت خبر داد. - اخبار اجتماعی -

دکتر نفیسه حسینی یکتا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم از برقراری پوشش بیمه‌ای برای سه خدمت طب سنتی خبر داد و اظهار کرد: براساس قانون بودجه سال 1402 مقرر شده بود که سه خدمت طب ایرانی تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بر همین اساس، اخیراً هیئت دولت پوشش بیمه‌ای سه خدمت فصد، حجامت خشک و حجامت تر را ابلاغ کرده است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت تصریح کرد: این خدمات توسط متخصصصان طب سنتی ایرانی قابل انجام شدن است و تعرفه آن نیز تصویب شده است.

حسینی یکتا گفت: در هر مرکز درمانی که متخصصان طب سنتی در آن فعالیت داشته باشند این خدمات به مردم و بیماران قابل ارائه است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش حق بیمه در تور صیادان و صاحبان شناور‌های صیادی گلستان
  • وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود
  • حذف شناسه پرداخت تامین اجتماعی برای تسهیل و پیشگیری از اشتباه
  • کاهش حق بیمه در تور صیادان و صاحبان شناورهای صیادی گلستان
  • بیمه مجدد شاغلین فصلی الزامی نیست
  • خدمات فصد و حجامت بیمه شد
  • چگونه سابقه بیمه تامین اجتماعی را افزایش دهیم؟ | شرایط خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی چیست؟
  • پرداخت بیش از ۴۸۱۶ میلیارد تومان خسارت توسط صندوق تامین خسارت‌های بدنی
  • بیمه رایگان مادران دارای سه فرزند در استان تهران
  • همه چیز درباره بیمه بیکاری؛ کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری