Web Analytics Made Easy - Statcounter

زندگی > تغذیه - همشهری آنلاین:
یافته‌های جدید نشان می‌دهد افرادی که رژیم غذایی‌شان مملو از میوه، سبزی‌جات، مغزی‌جات آجیلی و ماهی است دارای مغز بزرگ‌تری هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، پیروی از یک رژیم غذایی سالم از سلامت مغز حفاظت کرده و می‌تواند یک شیوه پیشگیرانه مناسب در حفظ و تقویت شناخت (فکر و حافظه) در افراد سالم باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان دانشگاه اراسموس هلند در این مطالعه، بیش از ۴۲۰۰ فرد ۴۵ سال به بالا را مورد بررسی قرار دادند. داوطلبان مطالعه، نظرسنجی‌ای را در مورد نوع و مقدار غذایی که در طول ماه گذشته خورده بودند تکمیل کردند. این نظرسنجی شامل حدود ۴۰۰ نوع ماده خوراکی بود.

به کیفیت رژیم غذایی براساس نمرات ۰ تا ۱۴ امتیاز داده شد که نمره ۱۴ نشانه سالم‌ترین رژیم غذایی بود. به گفته محققان، بهترین رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد میوه و سبزی‌جات، مغزی‌جات آجیلی، غلات کامل، محصولات لبنی و ماهی و مقادیر محدود نوشیدنی‌های حاوی قند بود.

همچنین شرکت‌کنندگان برای اندازه‌گیری اندازه مغزشان تحت اسکن MRI قرار گرفتند.

محققان مشاهده کردند امتیاز بالاتر در رژیم غذایی با حجم بیشتر مغز مرتبط بود. افراد دارای سالم‌ترین رژیم غذایی دارای مغزی بودند که در مقایسه با افراد دارای پایین‌ترین امتیاز از لحاظ رژیم غذایی، حدود ۲ میلیمتر بزرگ‌تر بود. به گفته محققان همین ۲ میلیمتر تفاوت در اندازه مغز منجر به مهارت‌های فکری و حافظه بهتر می‌شود.

دکتر «میک ورنویج»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «با افزایش سن ریسک زوال شناختی افزایش می‌یابد، چراکه حجم مغز ما کوچک‌تر می‌شود.»

محققان برای حفظ سلامت مغز در دوره سالمندی پیروی از یک رژیم غذایی سالم را توصیه می‌کنند.

در همین زمینه: رژیم غذایی سالم و کاهش ریسک کم شدن شنوایی در زنان تاثیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر تقویت باکتری‌های سودمند روده رژیم غذایی DASH ریسک افسردگی را کاهش می‌دهد دو رژیم غذایی مناسب برای حفظ سلامت قلب را بشناسید ورزش و رژیم غذایی مدیترانه‌ای موجب کاهش رسوبات چربی می‌شود رژیم غذایی سالم موجب افزایش اعتماد به نفس کودکان می‌شود احتمال کاهش ریسک سرطان لوزالمعده در زنان با رژیم غذایی کم چرب رژیم غذایی متعادل چیست؟ رژیم غذایی بد؛ پنجمین عامل مرگ و میر در جهان رژیم غذایی گیاهی راهکار مقابله با ریفلاکس معده

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۹۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

غلامرضا زارعی مدیر دفتر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: بر اساس ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است طبق معرفی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری برخی نهاد‌ها به مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر پنج سال سبد تغذیه و بسته بهداشتی رایگان را به صورت ماهانه اختصاص دهد.

او افزود: بر همین اساس شارژ اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶ میلیون ریال برای مادران دارای فرزند شیرخوار شامل ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۱۱۰ نفر از سه دهک اول درآمدی انجام شده است.

مدیر دفتر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: به منظور حمایت از مادران ایرانی در فرزندآوری و حرکت به سوی جوانی جمعیت، بسته‌های غذایی و بهداشتی به مادران دارای فرزند شیرخوار (زیر ۲ سال) در بستر کالابرگ الکترونیکی اختصاص یافته است.

زارعی بیان کرد: ۱۶ هزار و ۵۷۱ شعبه فروشگاه زنجیره‌ای و خرد در استان خراسان رضوی آماده عرضه بسته‌های غذایی و بهداشتی ویژه مادران دارای فرزند شیرخوار و زیر پنج سال هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • دی‌بروینه حتی از جرارد و لمپارد هم بهتر است!
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • ترفندی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز
  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد