Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-08@23:33:05 GMT

احکامی که لازم است در مورد روزه‌داری بدانیم

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۶۹۷۶۰

احکامی که لازم است در مورد روزه‌داری بدانیم

به گزارش جهان نيوز،‌ متن زیر سخنان حجت الاسلام حسینی قمی در برنامه سمت خدای امروز است که در ادامه می خوانید؛

پیامبر فرمود: اگر خداوند همه عالم را پر از طلا کند و به کسی که یک روز روزه بگیرد بدهد، اجر و پاداش او کامل داده نمی شود تا روز قیامت. داریم که روزه دار دو تا شادی دارد که یکی لحظه افطار است که قابل توصیف نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روایت است: کسی که یک روز از روزه های ماه رمضان را بخورد، اگر تمام عمرش را روزه بگیرد، نمی تواند آن را جبران کند.

تظاهر به روزه خواری پسندیده نیست. بعضی ها می گویند که در ماه رمضان نباید به مسافرت رفت، زیرا ثواب روزه های این ماه خیلی زیاد است. در قرآن داریم کسی که ماه رمضان را درک کرد سفری نرود که نتواند روزه بگیرد. امیرالمومنین(ع) می فرماید: من از دنیا سه چیز را انتخاب کردم؛ روزه تابستان، میهمانی دادن و جهاد در راه خدا.

روزه بر چه کسانی واجب نیست؟
یکی از شرایط واجب شدن روزه این است که روزه برای انسان ضرر نداشته باشد، اگر برای کسی روزه ضرر دارد، برای او روزه واجب نیست. ضرر داشتن دو حالت دارد: یک وقت ما یقین داریم روزه برای ما ضرر دارد. حتماً نباید بگیریم. دیگر جای تعارف ندارد.

من دیدم بعضی می‌گویند: روزه ضرر دارد ولی دلم نمی‌آید. این دلم نمی‌آید را یقین بدانند که عبادت نیست. این طاعت نیست، بلکه معصیت است. کسی حق ندارد به خودش ضرر وارد کند. اگر یک وقتی هم خوب شد، اینها را بابت روزه‌هایی که گرفته حساب نکند. اگر پزشک گفته: امسال روزه قطعاً برای شما ضرر دارد، اگر امسال را می‌خواهد بگیرد، بگیرد. ولی یک جا بنویسد که بعداً اینها را قضا کند. این روزه حساب نمی‌آید. عبادت نیست و فقط گرسنگی و تشنگی است.

اما یک وقت به ضرر داشتن روزه یقین ندارد،. بنا به تعبیری که علما فرمودند: خوف دارد، نگران است. به تعبیر روشن‌تر احتمال عقلایی این است که روزه برای او ضرر داشته باشد. یقین ندارد و مطمئن نیست ولی شک دارد. یعنی به تعبیر فقها خوف دارد، نگرانی دارد، ولی شک است، باز هم فرمودند: روزه نگیرد.

 اگر یقین دارید نباید بگیرید، یقین ندارید پنجاه، پنجاه است. ولی احتمال عقلایی است. در این مورد هم نباید روزه بگیرید. ولی حتماً به این نکته دقت کنید که صرف ضعف، مجوز خوردن روزه نیست. حتی ضعف زیاد هم باشد. بگوید: من که روزه می‌گیرم، از بعد از ظهر دیگر هیچ کاری نمی‌توانم بکنم. چشمم سیاهی می‌رود که دوباره بعد از افطار درست می‌شود.

اگر پزشک گفت روزه برای شما ضرر دارد، سخن پزشک کافی است یا نه؟
اگر پزشک گفت: روزه برای شما ضرر دارد ولی من یقین دارم روزه برای من ضرر ندارد. چون گاهی انسان حال خودش را بهتر از پزشک درک می‌کند، بعضی وقت‌ها پزشکان ما خیلی مقید و متدین هستند. بعضی ها هم متأسفانه این طور نیستند و خیلی راحت به هم می‌گویند: بخورید!
اگر پزشک گفت: روزه برای شما ضرر دارد ولی خودت می‌دانی ضرر ندارد باید روزه بگیری.

اگر پزشک گفت: روزه برایت ضرر ندارد ولی خودم می‌دانم روزه برای من ضرر دارد، خودم بهتر از حال خودم خبر دارم! باز فرمودند: این نباید روزه بگیرد.

پس در عین حال اگر به کلام پزشک اطمینان داریم بسم الله، اگر به کلام پزشک اطمینان پیدا نکردیم و خودمان از حال خودمان خبر داریم، تشخیص خودمان بهتر از تشخیص پزشک است و به پزشک اعتماد نداریم، به تشخیص خودمان عمل کنیم.

حکم روزه برای خانومی که باردار است
خانمی که باردار است، اگر به گفته پزشک یا تشخیص خودش روزه برای بچه ضرر دارد، روزه برای او واجب نیست. البته غالباً می‌گویند: ماه‌های آخر، ولی اگر احیاناً ماه‌های اول هم هست ولی روزه برای این جنین ضرر دارد: ۱- روزه بر مادر واجب نیست. ۲- بعداً حتماً باید قضا کند. بعد از زایمان باید قضا کند. ۳- برای این روزهایی که روزه نمی‌گیرد، برای هر روز ۷۵۰ گرم طعام بدهد. مثلاً ۷۵۰ گرم گندم به یک فقیر می‌دهد. برای هر روز ۷۵۰ گرم باید بدهد. سی تا ۷۵۰ گرم! اما یک وقت روزه برای بچه ضرر ندارد، روزه برای خودش ضرر دارد. باز ۱- روزه بر او واجب نیست. ۲- حتماً باید بعد قضا کند. ۳- بعضی گفتند این ۷۵۰ گرم طعام لازم است، بعضی هم گفتند لازم نیست. این احتیاط است.

حکم کسی که به هیچ وجه توان روزه گرفتن ندارد
چند روز پیش خانم سالخورده‌ای پیش من آمد، همین مسأله را پرسید. گفت: من باید کفاره بدهم یا نه؟
 ۸۰ سال سن داشت. گفتم: می‌توانی روزه بگیری؟ گفت: اصلاً نمی‌توانم روزه بگیرم. گفتم: کفاره ندارد. ولی اگر می‌توانست بگیرد برایش سخت بود، آن وقت باید کفاره را می داد. پس خانم‌ها و آقایان سالخورده خیالشان راحت باشد. اگر نمی‌توانند روزه بگیرند، فکر کفاره هم نباشند. ولی اگر می‌توانند و اما برایشان مشقت دارد، برای هر روز ۷۵۰ گرم طعام بدهند. مثلاً سی روز ۲۳ کیلو گندم می‌شود

منبع:مهر

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۹۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جستجوی ۱۷ روزه ‌در رود خروشان خرسان برای یافتن سبحان+فیلم

«سبحان هنرمند» کودک ۵ سال بختیاری را ۱۷ روز پیش رود خروشان خرسان بلعید و چنان وحشی به راهش ادامه می‌دهد که غواصان را هم ناامید کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  یاسوج، «سبحان هنرمند» کودک 5 ساله اهل روستای نارمه از توابع شهرستان فلارد استان چهارمحال و بختیاری دوم اردیبهشت ماه امسال به همراه تعدادی از کودکان روستا به رسم هر روز کنار سرشاخه رود خرسان برای بازی می‌روند، اما خرسان وحشی سبحان را بلعید و پدر و مادر مستضعفش را چشم انتظار دیدن روی جنازه فرزند خود کرد.

کودکان روستا بعد از بلعیدن سبحان توسط رود وحشی خرسان، آرام به خانه برگشتند ولی از ترس، مصیبت رفته به سبحان را برای اهالی روستا تعریف نکردند، تا اینکه برگشت سبحان به خانه خیلی طولانی شد و مادرش پی فرزند خردسالش رفت و جویای حال وی از هم بازی‌هایش شد، اما روایت دوستان سبحان خیلی غم انگیز بود «سبحان را آب با خود برد».

همه دنبال جسد سبحان رفته‌اند، مردم سنگ تمام گذاشته‌اند. خرسان از هر شهر، روستا و استانی می‌گذرد غم را به اهالی آن منطقه هدیه داده است، چشم‌ها به خرسان دوخته شده است شاید دلش رحم آمد و سبحان را در گوشه‌ای از زاگرس تا سواحل نیلگون خلیج فارس به حاشیه سپرد.

سبحان رفت، اما انسان‌دوستی و مهر را به زاگرس ارزانی کرد، حتی ماهیگیران رود خرسان از چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ...دیگر قلاب به آب نمی‌اندازند دلشان نمی‌آید می‌گویند می‌ترسیم قلاب‌مان صورت نازنین سبحان را خراش بیندازد.

ماهیگران دیگر قلاب و تور را کنار گذاشته‌اند، صبح که می‌شود کیسه‌ای از نان بر می‌دارند و کنار خرسان می‌نشیند تا شاید نشانی از سبحان بیایند، آخر فیلم چشم انتظاری پدر و مادر سبحان را دیده‌اند و دلشان را زخمی و جگرشان را سوخته است.

 

روایتی از سختی‌های نبرد با خرسان

غواص کهگیلویه و بویراحمد به تسینم می‌گوید: تیم‌های تخصصی سیلاب و غواصی در آب‌های خروشان هر دو استان چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد چند روز متوالی در حال جست‌وجو بوده و تیم‌های آنست(سگ‌های جستجوگر) هلال احمر یاسوج، شهرکرد و اصفهان نیز تلاش‌های زیادی داشته‌اند.

سیدجواد هادی‌اصل با تأکید ر اینکه غواصان محلی و داوطلب و ماهیگیران محلی همه و همه شبانه روز تلاش کرده‌اند، ولی تاکنون بی نتیجه بوده است، افزود: غواصی در این آب‌ها بسیار سخت و خطرناک بوده تا جایی که دید زیر آب، صفر بوده و در عمق سه متری سیاهی مطلق است.

وی خاطرنشان کرد: هر نوع خطری اعم از برخورد با سنگ یا گیر کردن به ریشه درختان یا زیر سنگ‌ها و قرار گرفتن در جریان تیز آب همه و همه خطرات احتمالی برای جان نیروهای امدادی و مردم محلی را داشته و دارد و با این وجود بنده و سایر دوستانم از جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد تنها به صورت داوطلبانه و از سر انسان دوستی برای تسکین دل پدر و مادر این کودک به تلاش خود ادامه داده‌ایم و هیچ‌ چشمداشتی نداریم.

این امدادگر کهگیلویه و بویراحمدی این را هم گفت که پیدا کردن پیکر این کودک کار آسانی نیست و شاید هیچ وقت پیدا نشود، ولی تا جای ممکن در این راه کوتاهی نخواهیم کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد از انجام 21 عملیات جستجو برای یافتن جسد «سبحان هنرمند» کودک غرق شده در رودخانه خرسان خبر داد و گفت: هشت روز عملیات اکتشاف با مشارکت هشت تیم متشکل از امدادگران کوهستان، نجاتگران محیط های آبی و سگ‌های جستجوگر از سوی نیروهای هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد به صورت پشتیبان انجام شد اما جسد او هنوز پیدا نشده است.

کاظم فلاحی‌دوست اظهار داشت: این را هم بگویم که عملیات جستجو در برخی از روزها به دلیل بارندگی و خطرات رودخانه وحشی خرسان برای امدادگران متوقف شد و عملیات پایش رودخانه خرسان برای یافتن سبحان همچنان ادامه دارد و یک قایق امداد و نجات، تیم غواصی استان و هفت دستگاه ماشین آلات هلال احمر در اختیار امدادگران برای کشف جسد غرق شده در رودخانه خرسان است.

گزارش از: سجاد نوبهار

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سفر یک روزه معاون وزیر علوم به استان فارس
  • از دیگر مزیت‌های آسپرین بیشتر بدانیم
  • هشدار شبکه دامپزشکی گناباد در خصوص بیماری تب سه روزه گاوی
  • فیلم| جست و جوی ۱۷ روزه برای یافتن «سبحان»
  • جستجوی ۱۷ روزه ‌در رود خروشان خرسان برای یافتن سبحان+فیلم
  • درخواست تعویق یک روزه بازی تراکتور و گل گهر از سوی مسئولان تبریزی
  • آنچه که باید درباره نمایشگاه کتاب بدانیم + مکان‌های دسترسی، ساعت و نحوه خرید آنلاین
  • هر آنچه که باید درباره نمایشگاه کتاب بدانیم + مکان‌های دسترسی، ساعت و نحوه خرید آنلاین
  • کارفرهنگی درمساله حجاب ضروری است
  • ثبت نام ایران خودرو ۱۴۰۳ بدون قرعه کشی با تحویل ۹۰ روزه