Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@07:07:35 GMT

تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی ضروری است- پرویز کرمی*

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۰۳۰۰

تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی ضروری است- پرویز کرمی*

آنهایی که با نشریه‌های سرآمد و دانش بنیان همراه بوده‌اند، می دانند که حمایت از تولید داخلی همواره یکی از اصلی ترین دغدغه‌های ما - چه در بنیاد ملی نخبگان و چه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری- بوده است.

ضمن اینکه به عنوان شهروندان ساده نیز وظیفه خود می دانیم از «ایران‌ساخت» حمایت کنیم و از این طریق اقتصاد و بازار کار و معیشت هموطنان‌مان را رونق بخشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان اگرچه پیچیدگی‌هایی هم در کار است، اما مناسبت های ساده و قابل فهمی حکمفرماست. مادامی که تولیدکنندگان نتوانند برای محصولات خود بازار مطمئن و گرمی دست و پا کنند، کار کارخانه را هم نمی توانند پیش ببرند. به بیان ساده‌تر آسمان یا دولت بر سر تولیدکنندگان ایران زر فرو نمی فرستد و تصنعی و نمایشی چراغشان را روشن نگه نمی دارد. اینها اگر نتوانند اجناس خود را در بازار بفروشند، خیلی زود دچار رکود و ورشکستگی می شوند. احتیاجی ندارد متخصص اقتصاد باشیم تا بفهمیم ورشکستگی یک کارخانه متوقف در خود کارخانه نمی‌ماند. مناسبات اقتصادی جامعه عین ظروف مرتبطه به هم وصلند و یک اتفاق مثبت یا منفی در یکجا در جاهای دیگر هم اثر میگذارد. ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی معضلات اجتماعی، فرهنگی بسیاری را نیز به دنبال دارد. کافی است پای درد دل کارگران بیکار شده و تولیدکنندگان ورشکسته بنشینیم تا بفهمیم بی اعتنایی «ما» مصرف کنندگان به تولیدات داخلی چه ضربه‌های مهلکی به بدنه جامعه می زند. از آن طرف حمایت هدفمند و هوشیارانه ما از تولیدات داخلی می تواند قدرت و قوت جامعه را افزون کند، همچنین اعتماد به ‌نفس عمومی ما را در مواجهه با دنیای امروز بالا ببرد و حتی قدرت سیاسی کشور را چند برابر کند. در زمینه‌های دفاعی نیز آنجا که ما با اتکا به نیروی متخصصان ایرانی و با هنرمندی و درایت جوانان متعهد کشور سلاح می سازیم، واجد قدرتی می شویم که هم حس دفاع از وطن را در وجودمان قوت می بخشد و هم پیوند ما را با آرمان های اصلی انقلاب محکمتر می کند.

البته ما برای بالا بردن توان دفاعی در مراجعه به بازارهای بین‌المللی محذوریتی نداریم بلکه این استکبار جهانی است که جلوی مجهز شدن نظامی کشور را می گیرد و بر همین مبنا پرواضح است که اگر دستش برسد، جلوی دیگر معاملات اقتصادی ما را با دنیا می گیرد. اصلا معنی اصلی تحریم همین است که در چشم استکبار موشک و غذا و لباس فرق زیادی با هم ندارند و همان طور که کشورها را از فروش سلاح منع می کند، از فروش کالای معمولی نیز منع می کند. اینجاست که خودکفایی به معنای اقتصادی - سیاسی لفظ ضرورت پیدا می کند و ما را بر آن می دارد تا از میزان وابستگیمان به دنیا کم کنیم. یادمان باشد که به خاطر حضور نا به جای نظام سلطه در همه عرصه ها، وابستگی اقتصادی ما به دنیا می تواند تبدیل به اهرم فشاری شود که آمریکایی ها به توسط آن بر جمهوری اسلامی تنگ بگیرند و در امورش اخلال کنند. از اینجاست که معنی حمایت از تولید داخلی و ایران ساخت وسعت می یابد و میتواند جایگاه بین المللی ما را ارتقا دهد. به هر حال نگاه دنیا به کشوری مقتدر و متکی به خود متفاوت است با کشوری وابسته و متکی به بیگانه. منظور این که با همین یک کار، یعنی حمایت از تولید داخل می توانیم به موفقیت های بیشماری نائل شویم. هم به اقتصاد و رفع بیکاری و شکستن رکود کمک می کنیم، هم وحدت ملی و میزان همبستگی و اقتدار مردمی را افزایش می دهیم و هم موقعیت سیاسی را چه در داخل و چه در عرصه های بین‌المللی استحکام می بخشیم. موفقیت های فرهنگی و اجتماعی نیز بر این اقدام خیرخواهانه مترتب است که بر مبنای نگاه دینی - عقیدتی ما می تواند رضایت پروردگار را در پی داشته باشد و شایسته اجر اخروی.

اما توضیح چند نکته و یادآوری وظیفه هر کدام از ارکان دخیل در امر تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی ضروری است. باید بدانیم که سه رکن در این مهم دخالت مستقیم دارند و حضور موثرشان می تواند سطح حمایت را تغییر دهد. اول اینکه حاکمیت و دولت موظف است به لحاظ اقتصادی، قانونی و فرهنگی زمینه را برای حضور تولیدکنندگان داخلی و کالا و خدمات ایران فراهم آورد. در اینجا همه قوا باید تلاش کنند تا موانع حقوقی و قانونی را از سر راه تولیدکنندگان بردارند و دولت نیز باید با محدود کردن واردات خود و جلوگیری از قاچاق کالا عرصه را برای بازاریابی کالای ایرانی باز کند. طبیعی است که در شرایطی که تولید داخل هنوز به آن قوام و دوام جهانی نرسیده توان رقابت با تولیدکنندگان دنیا را ندارد و چه بسا در همان بدو امر بازی را واگذار کند. لذا دولت و حاکمیت باید از او به قدر وسع حمایت کند و نسبت به تقویت او بکوشد. دومین رکنی که می تواند اعتبار تولید داخلی را افزون کند، خود تولیدکننده است. او با بالا بردن کیفیت و پایین آوردن قیمت می تواند وارد رقابت سالم شده و موازنه بازار را به نفع خود تغییر دهد. همچنین تولیدکنندگان نباید از زیر بار مسئولیت سنگینی که دارند شانه خالی کنند و با اندک ناملایمتی که می بینند میدان را به نفع رقیب خارجی واگذار کنند. همچنین تولیدکنندگان باید در امر تبلیغات و تکریم مصرف کننده و خدمات پس از فروش و مشتری مداری هم بکوشند و در جریان فرهنگسازی هم به مردم و هم به رسانه های ملی کمک کنند. طبیعی است که بار اصلی فرهنگسازی به عهده رسانه های رسمی است اما این مهم را دیگر ارکان نیز می توانند مدد برسانند. از این دو رکن مهم که بگذریم مردم، چنان که در ابتدای یادداشت عرض کردم مهمترین رکن حمایت از تولید داخل به حساب می آیند. این مردمند که با تقویت عرق ملی و تعصب ایرانی می توانند جلوی عرض اندام کالای خارجی به خصوص کالای قاچاق خارجی را بگیرند. ضمن اینکه می توانند با مطالبات به حق خود تولیدکننده ها را وادارند تا کیفیت محصولات خود را ارتقا بخشند. همچنین این مردمند که می توانند از حاکمیت و گردانندگان اقتصادی بخواهند جایگاه تولید داخل را بالا ببرند. مردم می توانند حمایت از تولید داخلی را به فرهنگی بومی بدل کنند و آن را به مثابه غیرت ملی به نسل های بعد منتقل نمایند. آنها در بومی سازی کالای مورد نظرشان می توانند تولیدکنندگان را دنبال خود بکشند. اضافه میکنم که رکن مصرف کننده های مردمی مهمتر و موثرتر از دو رکن قبلی است زیرا هم حاکمان و مسئولان از میان مردم سربلند می کنند و هم تولیدکننده ها و فعالان اقتصادی بخشی از بدنه مردمند.
*مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي توليد ملي ايران ساخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۰۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، حمزه حورسی در نشست رفع موانع تولید با فعالان اقتصادی منطقه آزاد ماکو افزود: تدوین مقررات برای سرژمین اصلی در وزارتخانه ها بدون استثنا قائل شدن مناطق آزاد باعث بروز مشکل شده و رعایت این قوانین در مناطق آزاد برای تولیدکنندگان فشار زیادتری را تحمیل کرده است.

وی افزود:‌ مناطق آزاد در دنیا موتور پیشران اقتصاد هستند، چون فعالیت های تولیدی و خدماتی در این مناطق با استفاده از مزیت های قانونی کمتر از قلمرو گمرکی کشور کم هزینه تر و محصولات تولیدی رقابتی تر هستند.

این مسئول با تایید صحبت های تولیدکنندگان در خصوص اجرایی نشدن قانون ماده ۶۵ اضافه کرد: مناطق آزاد الگوی به کارگیری روش ها و مدل های جدید مدیریتی باید باشند و تولید کنندگان و فعالان اقتصادی این مناطق فارغ از دیوانسالاری قلمرو گمرکی کشور بایستی مسائل و مشکلاتشان به فوریت حل و فصل شده و صدور پروانه و ثبت شرکت و کل فرآیند دریافت مجوز سرمایه گذاری در حداقل زمان ممکن به انجام برسد.

این جلسه در شهرک صنعتی ماکو طی بازدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد برگزار شد.

 

دیگر خبرها

  • تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد
  • رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است
  • تولید به صادرات گره بخورد/ نادرست بودن قطع برق چاه‌ها
  • محدودیتی برای خرید مازاد تولید مرغ نداریم
  • تاکید استاندار خوزستان بر تامین پوشاک مورد نیاز صنایع استان از تولیدکنندگان داخلی
  • تأکید وزیر صمت بر حمایت از صادرکنندگان
  • صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل امری ضروری است
  • واحدهای تولیدی دارای استاندارد و گواهینامه‌ حمایت می‌شوند
  • منع واردات کالاهای تولید داخلی/ حمایت بیشتر از تولید داخل با مشارکت ذینفغان 
  • نمایشگاه‌های مد و لباس ایرانی در شهرستان های کرمان برگزار می شود