Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-27@06:00:08 GMT

ورود آزاده نامداری در عرصه گزارشگری فوتبال

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۰۴۳۹


شنیدم که کمپینی با نام خانم گزارشگر راه انداخته‌اید. این کمپین از کجا آمد و چه چیزی می‌خواهد؟
ماجرا این است که یک‌سری از دوستان که هم به فوتبال و هم به کار نو علاقه دارند، دور هم جمع شدند که من هم یکی از آن‌ها بودم و احساس کردیم خیلی کار‌ها هست که خانم‌ها می‌توانند انجام بدهند و هنوز تعریفی از آن نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما دیدیم که همزمانی با جام‌جهانی فرصت خوبی است که بتوانیم برخی از مطالباتمان را مطرح کنیم. به هر حال باید بپذیریم رفتن تیم‌ملی به جام جهانی باعث و بانی شده که خیلی اتفاقات رقم بخورد؛ یکی از آن‌ها می‌تواند همین مطالبات خانم‌ها باشد. به هر حال سال‌هاست که خانم‌ها برای رفتن به ورزشگاه‌ها و تماشای مسابقات فوتبال دارند تلاش می‌کنند، اما به دلایلی از آن جلوگیری می‌شود.
یعنی این تلاش‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است و مطالبه زنان محقق نشده است؟
بله! محقق نشده و دست‌کم این است که به رسمیت شناخته نمی‌شود. علاوه بر رفتن به ورزشگاه‌ها، کار دیگری که می‌شود انجام داد که مربوط به فوتبال باشد، همین گزارشگری مسابقات فوتبال است. چیزی که بسیاری خانم‌ها خیلی خوب از عهده آن برمی‌آیند. ولی در این زمینه چه در سطح کشور و حتی سطح منطقه و آسیا خانم‌ها دیده نشده‌اند یا حداقل در این زمینه کار نکرده‌اند. به همین دلیل ما نمونه‌هایی را ارایه کردیم تا نشان دهیم خانم‌ها چقدر می‌توانند در این زمینه موفق باشند.
اجرای کمپین را چطور پیش بردید؟
این کمپین مثل کمپین‌های دیگر این‌طور نیست که سلبریتی‌ها همدیگر را دعوت کنند و کار محدودی اتفاق بیفتد. ما در این زمینه تقاضای مردمی داریم از سطح کوچه و خیابان تا دانشگاه‌ها و هر کسی که فوتبال دوست دارد، این کار را انجام می‌دهد و ما هم از تمام مردم تقاضا داریم هر کسی که علاقه دارد، گزارش‌های خود را به آدرسی که اعلام کردیم، ارسال کند تا ما علاوه بر این‌که از رفتن تیم‌ملی و دیدن بازی‌های آن در جام‌جهانی خوشحالیم و شادی می‌کنیم، این خوشحالی را هم داشته باشیم که شغل جدیدی برای زنان تعریف کرده‌ایم. حتی اگر که فقط جنبه سرگرمی داشته باشد، اعلام کردیم که خانم‌ها هم به فوتبال علاقه دارند. این را هم باید توجه داشته باشیم که برخی از آقایان در فوتبال ما را تحقیر می‌کنند؛ مثلا وقتی از طرفداری استقلال و پرسپولیس حرف می‌زنیم، این جمله را بار‌ها شنیده‌ایم که تو چه می‌دانی؟ و ما می‌خواهیم نشان بدهیم که وقتی خانمی یک بازی‌ای را گزارش می‌کند، چقدر با اطلاع است، چقدر به‌روز است و اصلا فوتبال جنسیتی نیست و زن و مرد ندارد.
قبول دارید این کار کمی مردانه تعریف شده است؟ چون در دنیا هم سابقه‌ای ندارد؛ خود شما در دنیا گزارشگر فوتبال زن می‌شناسید؟
در خاورمیانه ما نداریم.
به هر حال وقتی ما می‌خواهیم کاری کنیم که سابقه‌ای ٥٠ساله دارد، شما بهتر آن را انجام می‌دهید تا من که می‌خواهم تازه آن راشروع کنم. اساسا این مقایسه، مقایسه اشتباهی است. من از آقایان هم توقع دارم به جای این‌که در موقعیت منازعه قرار بگیرند و تمسخر کنند یا حالت تدافعی و ایراد بگیرند و بخواهند از گزارش خانم‌ها چیزی دربیاورند، بدانند امروز من با ٥٠‌سال توانایی و سابقه آن‌ها دارد رقابت می‌کند و کمک کنند، بزرگترین کمک هم این است که ساکت باشند لطفا. فعلا کلیتش را بپذیرند که خانم‌ها می‌توانند وارد این حوزه شوند و خرده نگیرند.
گزارشگران مرد هم کارشان پر از انتقاد است...
بله، مردم ما، مردم خیلی ایده‌آلیستی هستند و کلا اگر یک اشتباه کوچکی داشته باشید، آن را بسیار بزرگ می‌کنند. برعکسش هم صادق است. کافی است از کسی خوش‌شان بیاید، بدترین گاف‌هایش را هم می‌بخشند. من نکاتی برایم خیلی مهم است؛ یکی این‌که این کمپین با کمپین‌های دیگر این تفاوت را دارد که در کمپین‌های دیگر افراد همدیگر را دعوت می‌کردند، اما در این کمپین همه خانم‌ها دعوتند، نه سن برای‌مان مهم است، نه این‌که اهل کجا هستند، فقط علاقه نیاز است که بتوانند ٢دقیقه فوتبال را گزارش کنند. از آقایان هم خواهش می‌کنم منتظر این نباشند که گزارش را با یک گزارش تمام حرفه‌ای مقایسه کنند، این کار، کاری در آغاز است. من قول این را می‌دهم که گزارش‌های خیلی خوبی هم خواهند دید.
این کمپین مرحله بعدی هم دارد؟ مثلا در خلال جام‌جهانی؟
حتما! تازه شروع این کار است و خیلی ایده‌های بزرگی داریم و ایده‌های بزرگی هم در راه است، اما برنامه‌های مختلف در این مسیر هنوز قطعیت پیدا نکرده است. می‌خواهم بگویم انعطاف برنامه‌های ما بسیار بالاست. خانم افشار در اینستاگرام خودشان از این کمپین حمایت و مردم را دعوت کرده و ما هم نمونه‌هایی را می‌گذاریم که مردم بتوانند با توجه به آن‌ها گزارش‌های‌شان را تولید و ارسال کنند.
شما خودتان خانمی را می‌شناسید که استعداد ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد؟
بله. اسم نیاورم بهتر است. ما انتشار آن‌ها را چند تا چند تا شروع می‌کنیم تا مردم ببینند. این را هم بگویم لزومی ندارد که گزارشگر حتما آدم شناخته‌شده‌ای باشد. یکی ممکن است دانشجوی حسابداری باشد، اما استعداد زیادی در گزارشگری داشته باشد، باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم.
این می‌تواند برای یک رسانه؛ شبکه اینترنتی جذابیت ایجاد کند و برای مخاطبان هم ممکن است موضوع پرجاذبه‌ای باشد.
قطعا همین‌طور است. این هدف برای ما خیلی مهم است که به‌روز شده باشیم و یک زن را همراه تیم ملی به جام‌جهانی بفرستیم تا بتواند بازی‌ها را گزارش کند. وقتی راهی را باز کنیم، یعنی بالاخره آن اتفاق می‌افتد.
جدا از گزارش مسابقه، مجری‌گری مسابقات ورزشی هم هیچ ایراد عرفی و شرعی ندارد و زنان می‌توانند در این زمینه ورود کنند.
من خودم این کار را تجربه کردم، اما در شبکه جام‌جم، برای ایرانیان خارج از ایران. آن‌جا این خوبی را داشت که نسبت به شبکه‌های داخلی کمتر در دسترس و جایی برای آزمون و خطا بود. برنامه‌ای بود به تهیه‌کنندگی آقای پیمان یوسفی که در زمینه ورزش‌های مختلف برنامه تولید می‌کرد، حتی درباره لیگ جزیره؛ خیلی هم تخصصی بود، آن‌جا مجری بودم و میهمانانی از قبیل: آقای صدر و آقای مظلومی، مربی استقلال هم داشتیم. اما بعد از سه ماه به ما گفتند که نباید این کار را نجام دهید، چون ورزش کاری مردانه است. آقای صدر در آن روز گفت که من به مدیران تلویزیون تبریک می‌گویم که یک زن، مجری ورزشی است و تبریک او آخرین‌بار بود.
شبکه‌های اینترنتی درست است که مخاطب کمتری دارد، اما دست‌شان بازتر است. در شبکه‌های رسمی نمی‌گویم دور است، اما باید بایستیم و مطالبه کنیم.

روزنامه شهروند

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۰۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاطرات جانباز آزاده‌ای که چهره سال هنر انقلاب فارس شد

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - سروش سلیمی: مراسم انتخاب چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲ در حالی امسال در استان فارس برگزار شد که این آئین هیچ حاشیه‌ای نداشت و آرشیو عکس‌های برنامه هم گواه لبخند حاکی از رضایتی بود که حین خواندن نام نهایی بر لبان حضار حتی رقبای چهره شاخص هنر انقلاب نشست؛ آزاده‌ای که عکاس شد.

هفته هنر انقلاب اسلامی رویدادی است که با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهید سیدمرتضی آوینی و تقدیر از هنرمندان انقلابی برگزار می‌شود. شهید آوینی که صدای خاصش در کنار دوربین فیلمبرداری‌اش برای ما یادآور روایت فتح و ثبت لحظه‌های ناب حماسه عشق و ایثار دفاع مقدس بود و حال این جایزه در استان فارس به کسی تعلق گرفته که تلاش دارد راه و آئین آوینی را برود. هم جانباز جبهه و جهاد است و هم قاب دوربینش همچنان لحظه‌های ناب را ثبت می‌کند. با هم پای صحبت‌های وی نشستیم.

احمدرضا مداح در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ابتدا در معرفی خود گفت: متولد خرداد ۱۳۴۷ در شهر شیراز هستم؛ فعالیت‌های حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۸۴ با حضور در خبرگزاری‌های ایثار و نوید شاهد به صورت حرفه‌ای آغاز کردم و در خبرگزاری‌های مختلف به ویژه خبرگزاری‌های انقلابی فعالیت مستمر داشته‌ام و هم اکنون نیز در خبرگزاری فارس مشغول خدمت هستم.

چهره شاخص هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ در استان فارس در خصوص زمینه حرفه‌ای فعالیت‌های خود و علایقش خاطرنشان کرد: بیشتر در حوزه‌های اجتماعی و ایثار و شهادت فعالیت دارم اما علاقه خودم به جز حیطه مسائل اجتماعی و حوزه ایثار و شهادت در زمینه عکاسی خبری و مستند اجتماعی است و به مسائل اجتماعی به خصوص آسیب‌های اجتماعی توجه ویژه‌ای نشان می‌دهم.

احمدرضا مداح انتخاب خود به تأیید هیأت داوران به عنوان چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی ۱۴۰۲ را ابتدا لطف خدا و سپس مرهون لطف شهدا می‌داند. وی در پاسخ به این سوال مهر که مهمترین کلیدواژه گزارش‌های تصویری‌اش چه بوده است می‌گوید: مردم و انعکاس دغدغه‌های آنها مهمترین دغدغه‌ام بوده است.

مداح، حرفه عکاسی و خبرنگاری را ورا و فراتر از حضور در نشست‌ها و جلسات از پیش تعیین شده می‌داند و معتقد است خبرنگار و عکاس خبریِ خوب کسی است که سوژه‌ها را بیافریند و تولید کند نه اینکه منتظر بنشیند تا آفیش شود بلکه باید خودش به دنبال سوژه‌ها ‎بگردد.

از وی می‌پرسم نقطه عطف کار رسانه‌ای احمدرضا مداح را کدام برهه می‌دانی و می‌گوید: فعالیت‌هایم در دوره شیوع کرونا کلی سر و صدا به پا کرد و آن دوران و مشاهده مجاهدت‌ها و ایثار کادر درمان برایم یادآور دوران دفاع مقدس بود. گزارشم راجع به محیط زیست مهارلو و ورود فاضلاب به این تالاب زیبا که انعکاس گسترده‌ای نیز داشت و مسؤولان را به تکاپو واداشت هم از دیگر فعالیت‌های خبرساز دوران حرفه‌ای ام است که تمام دوربین‌ها و توجهات را به آن سو برد.

وی همچنین می‌گوید: ترک خوردن نقش رستم بر اثر فرونشست زمین آن‌هم به دلیل حفر بی رویه چاه‌های آب نیز سوژه دیگری بود که خیلی سر و صدا کرد و توانستم توجه مسؤولان را به صیانت بهتر از میراث کهن نیاکانمان جلب کنم.

مداح در ادامه در حالی که بغض می‌کند می‌گوید: وداع خانواده‌ها با شهدا و تشییع پیکر شهدای گمنام از جمله گزارش‌های تصویری است که در آن آنچه را که به تصویر می‌کشم با عمق وجودم درک می‌کنم و تمام آن لحظات حاوی اشک و عشق و احساس برایم چون گوهری گرانبها است.

وی در ادامه می‌گوید: در کل گزارش‌هایی که در ارتباط با مشکلات مردم، محیط زیست، حوزه ایثار و مسائل فرهنگی و اجتماعی کار کرده‌ام را دوست‌تر می‌دارم تا گزارش‌هایی که مرتبط با ادارات است و هرگاه می‌بینم گزارشم اثرگذار بوده و باعث رضایت مردم شده انگیزه‌ام مضاعف می‌شود.

از او می‌خواهم از حضورش در جبهه‌های جهاد بگوید. تداعی خاطرات همرزمانش لبخندی از سر رضایت بر لبانش می‌نشاند اما به محض اینکه کلامش به بازگویی خاطرات اسارت می‌رسد با تکان سری از سر تالم و اندوه ناشی از خاطرات تلخ اسارت اینگونه بیان می‌کند: آبان ۱۳۶۲ زمانی که اول دبیرستان بودم وارد جبهه شدم و تقدیر اینگونه رقم خورد که ۲۴ اردیبهشت ۶۵ در کانال بجلیه اسیر شوم.

آری درست پیش از عملیات والفجر مقدماتی، احمدرضا، تخریب‌چی این عملیات در یک عملیات ایذایی در بجلیه عراق با موج انفجار مینی که قرار بود خنثی شود، مجروح و سپس اسیر می‌شود و پس از طی تلخ‌ترین روز و روزگار عمرش در زندان‌های بعثی، دوم شهریور ۱۳۶۹ در قالب دهمین گروه از آزادگان سرافراز به میهن اسلامی باز می‌گردد.

نمایشگاه‌های زیادی در مورد احمدرضا مداح یا حاوی آثار وی تاکنون برپا شده و اکنون این آزاده جانباز سرافراز شیراز یک عنوان دیگر را نیز از امروز با خود یدک خواهد کشید. چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی استان فارس.

هرچند درد و رنجی که وی و دیگر آزادگان سرافراز کشورمان کشیده‌اند را هیچ‌گونه نتوان به تصویر کشید اما شاید این دو نفره پدر دختری و لبخندی که بر لبان دختر وی نشسته اندکی از محنتش بکاهد.

چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی استان فارس در سال ۱۴۰۲ از امروز الگوی بسیاری از کودکان و نوجوانانی است که نه آن دوران را دیده‌اند و نه خوب درکش کرده‌اند اما برای آنها احمدرضا مداح تداعی‌گر نوجوانان و جوانانی است که برای آرمان‌های خود از تمام هستیشان گذشتند تا اینک شاهد بالندگی انقلاب باشند.

کد خبر 6087425

دیگر خبرها

  • پرسپولیسی ها ما را مسخره کردند | مشکل بازیکن استقلال بود که بی دلیل در زمین ایستاده بود
  • رجاییان: عده‌ای در جایگاه ویژه پرسپولیس را تشویق کردند/ بردن استقلال و پرسپولیس خیلی کیف دارد+فیلم
  • ستاره سیتی، چهره جدید تبلیغات پپسی! (عکس)
  • ترکیب استقلال ملاثانی برای شگفتی‌سازی مقابل سپاهان
  • لازمه ورود به عرصه ورزش، ورزیدگی اخلاقی است
  • غریب‌آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد
  • آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد
  • غریب‌آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر ندارد
  • خاطرات جانباز آزاده‌ای که چهره سال هنر انقلاب فارس شد
  • ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس