Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت خارجه گفت: سفر کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا به ایران مثبت و خوبی بود. دیدار‌های را با برخی مسئولین داشتند و درمورد پروژه‌های مختلف بحث و مذاکره صورت گرفت. این مذاکرات در مورد همکاری با شرکت‌های اروپایی و همچنین تبادلاتی که بین ما و این شرکت‌ها وجود دارد، ادامه خواهد داشت . ناطقان: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه  امروز 31 اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: از فاجعه رخ داده در فلسطين متاسفم و اميدوارم مردم فلسطين روزی بتوانند از حقوق خود برخوردار شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 قاسمی درباره درخواست روسیه برای خروج همه طرف‌ها از سوریه گفت: کسی نمی‌تواند ایران را مجبور به خروج از سوریه کند، ما کشوری مستقل هستیم و حضور ایران با دعوت دولت سوریه بوده و هدف مبارزه با تروریسم بوده است.
وی با تاکید بر اینکه تا زمانیکه دولت سوریه بخواهد ایران به کمک‌های خود ادامه خواهد داد، ادامه داد: آنهایی باید خارج شوند که بدون اجازه به خاک سوریه تجاوز کردند.
قاسمی اظهار کرد: حضور اقتصادی در عراق یک مسئله درازمدت است و با یک انتخابات تغییر نمی‌کند و باید دولت تشکیل شود و با توجه به رابطه خوب ما با کشور عراق بعید می‌دانم مشکلی پیش بیایید.
وی با بیان اینکه خوش بین هستیم به انتخابات، باید صبر کرد و دید که با کدام ائتلاف‌ها دولت تشکیل می‌شود، افزود: با تصمیم مردم عراق احترام می‌گذاریم و در مورد آینده نگرانی نداریم.
سخنگو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شرکت‌های اروپایی با ایران قطع همکاری می‌کنند و خواسته‌های ایران با حضور شرکت‌های کوچک تامین خواهد شد، گفت: بعد از خروج آمریکا شرایط جدیدی ایجاد شد، با توجه به علاقه مندی سایر طرف‌ها برای ادامه حیات برجام و اراده اروپایی‌ها برای برجام پس از خروج آمریکا، مذاکراتى را داشتیم تا تضمینات لازم را اخذ کنیم و اروپا نسبت به تعهدات برجامی خود آگاه شود.
وی ادامه داد: بعد از سفر وزیر خارجه به بروکسل کار گروه‌هایی تشکیل شد و امیدواریم با تمهیداتی که می‌اندیشند، بتوانند تمام تعهدات را انجام دهند. اگر ما به چنین شرایطی دست پیدا کنیم مطلوب است به دلیل کمبود وقت اروپایی‌ها باید تضمینات لازم را بدهند تا ما تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره تضمین اروپایی ها گفت: تاکید می‌کنیم حرف کافی نیست و هر آنچه که در عمل رخ دهد مهم است. مذاکراتى آغاز شده ونهایتا در گفتگو‌ها با اروپایی‌ها آگاه می‌شویم که اروپا چگونه می‌تواند به تعهدات خود عمل کند.
وی درباره خالی بودن برخی سفارتخانه‌ها در بعضی کشور‌ها گفت: دلیل خاصی برای این امر وجود ندارد سفارتی قبلی به دلیل اتمام ماموریت به تهران برگشته اند، جانشینانشان مشخص شده اند و هرچه زودتر اعزام خواهند شد.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: یکسری اتاق‌های فکر جنگ روانی را راه اندازی کرده اند و سعی می‌کنند با انتشار اخبار ناقص فضای فکار عمومی داخلی و جهانی را تحت تاثیر قرار دهند. آنچه که دو روزنامه آلمانی درباره برگزاری یک نشست و گفتگو برای توافق جدید در مورد برنامه موشکی منتشر کرده اند کذب است.
قاسمی با تاکید بر اینکه ما هیچ مذاکره دیگری جز برجام با اروپا نخواهیم داشت، گفت: روز جمعه آینده اولین کمیسیون مشترک بدون آمریکا را خواهیم داشت و قرار است موضوعات مد نظر ما پیگیری شود.
وی درباره حضور ظریف در مجلس و تردید وی نسبت به تضمین اروپایی گفت: من به دلیل اینکه در جلسه غیر علنی حضور نداشتم درباره صحبت های وزیر امور خارجه اطلاع دقیقی ندارم. هر آنچه از جانب نمایندگان از درون جلسه غیرعلنی مطرح شده غیر اخلاقی است.
قاسمی درباره در صورت عدم نتيجه مذاكرات و خروج ايران گفت: در تماس‌هایی که با اروپایی‌ها داشته ایم، اروپا یک اراده خاص برای ادامه حیات برجام بدون آمریکا وجود دارد. ما این روند را ادامه خواهیم داد و امیدواریم در زمان لازم ارزیابی درست را داشته باشیم واینکه از چه روشی پیروی کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره اولتیماتوم سائرون برای خروج ایران از عراق گفت: موضوع اولتیماتوم سائرون برای خروج ایران از عراق را تایید نمی‌کنم واین موضوعات مربوط به همان اتاق‌های فکری است که کینه توزانه عمل می‌کنند. نباید قضاوت زودهنگام بکنیم، باید دولت تشکیل شود و نباید به چنین مطالبی اعتنا کرد.
قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها چندان خود را عقب نکشیده اند و امکان مذاکره مجدد با آمریکا است، بیان کرد:  براساس اظهاراتی که بیان می‌شود نمی توان قضاوت کرد، اما آنچه که ما از آمریکا شناختیم این است که آمریکا با خروج از برجام یک دولت و شریک قابل اعتماد نیست. قبل از برجام نیز از چند معاهده خارج شده بود لذا طرح چنین ادعایی بیشتر شبیه یک طنز است .
وی با بیان اینکه آمریکا از قطعنامه سازمان ملل به صورت یکجانبه خارج شده است و نمی‌تواند دوباره به چنین مسئله‌ای فکر بکند، گفت: این دولت و حاکمیت در شرایط کنونی قابلیت مذاکره را ندارد و با توجه به رفتار خصمانه و غیر منطقی آن‌ها در قبال ایران فکر می‌کنم هر آنچه در اخبار مطرح شده چیز‌ی عبث و ابتر است.
وی گفت: سیاست ما همکاری هر چه بیشتر با دولت افغانستان است ما در مسائل داخلی هیچ کشوری دخالت نمی‌کنیم. برخی تلاش دارند مشکلات داخلی افغانستان و ضعف برخی نهاد‌های آن را فرافکنی کنند.
قاسمی اظهار کرد: چنین ادعا‌هایی در صدد تخریب روابط خوب ما با افغانستان است و به مقامات افغانستان هشدار می‌دهم که هوشیار‌تر عمل کنند و این چنین مطالبی در راستای تخریب رابطه ما با افغانستان است.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه برجام تصمیم نظام، دولت و همه مسئولین کشور بوده و حاصل تلاشی جمعی بوده است، گفت: وزارت خارجه مجری آن بوده و برجام کار شایسته و درستی بود علما و شخص رهبری به کرات از تیّم مذاکره کننده حمایت کردند. به هر دلیلی یکی از طرف‌ها که چهره آن نیز مشخص و با بد عهدی تعهدات خود را انجام نداده است نباید تبدیل به اپوزیسیون شویم. همان اتاق‌های فکر مسموم تلاش می‌کنند چنین فضا سازی‌های را انجام دهند.
قاسمی با تاکید بر اینکه برجام کار درستی بود و به همین دلیل آمریکا تلاش کرد آن را بر هم بریزد و نهایتا در یک وضعیت غیر منطقی ترامپ از برجام به صورت یکجانبه با تحلیل غلط از برجام خارج شد، افزود: همه دستگاه‌های ذیربط توانستند به موفقیت دست پیدا کنند و موضوع ایران هراسی را رفع کنند. بعد از خروج آمریکا می بینیم که فقط رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های منطقه از این کشور حمایت کردند.
وی درباره مذاکره آمریکا با کره شمالی و موضع ایران اظهار کرد: از صلح و امنیت در همه جا به خصوص شبه جزیره کره حمایت می‌کنیم. اما ما می‌توانیم با استحکام بیشتری صحبت کنیم که ایالات متحده شریک مطمئنی نیست. خروج آمریکا از برجام و رفتاری که داشته تا حدی اثبات می‌کند، آن‌هایی که می‌خواهند با این کشور مذاکره کنند باید توجه لازم را داشته باشند.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اقامتگاه رضاه شاه در جزیره موریس متعلق به ایران است و به دلیل عدم کاربرد احساس می‌شود به مرور زمان این ساختمان هزینه بر می‌شود لذا مباحثه برای فروش ساختمان مطرح شده است. با وجود اینکه پیشنهاد فروش داده شده اما هیچ تصمیمی هنوز در مورد آن اتخاذ نشده است.
وی گفت: سفر کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا به ایران مثبت و خوبی بود. دیدار‌های را با برخی مسئولین داشتند و درمورد پروژه‌های مختلف بحث و مذاکره صورت گرفت. این مذاکرات در مورد همکاری با شرکت‌های اروپایی و همچنین تبادلاتی که بین ما و این شرکت‌ها وجود دارد، ادامه خواهد داشت .
قاسمی تاکید کرد: گمانه زنی رسانه‌ها درباره انتخابات عراق و کمرنگ شدن نقش ایران در این کشور قابل اعتماد نیست. روابط ما با عراق کاملا روشن است و به روابط خودمان با کشور همسایه خوش بین هستیم. طرح چنین مطالبی فضا سازی و عراق یک کشور مستقل است و ما خواهان یک عراق با ثبات و توسعه یافته هستیم.
وی درباره  بازسازی راکتور اراک با خروج آمریکا از برجام گفت:  با همه طرف‌ها برجام در حال مذاکره هستیم و چیدمان خود را در مورد همه همکاری‌ها در نظر گرفته ایم و سازمان انرژی اتمی بهترین مرجع برای اظهار نظر است.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد حج و سفر هیات عربستانی به ایران بیان کرد: مسئول حج، سازمان حج و زیارت است و روند کار‌ها رو به جلو است . در مورد تبادل هیئت‌ها اتفاق خاصی نیفتاده و مبادلاتی صورت نگرفته است. سفر هیئت‌ها برای بازدید از اماکن دیپلماتیک بود که تا کنون مبادله نشده است.
قاسمی با تاکید بر اینکه مواضع ما در مورد مسائل دیگر مشخص است و اروپا می‌داند در چه موضوعاتی با ما مذاکره کند، ادامه داد: ایران نشان داده از برخی تحرکات الزما تبعیت نمی‌کند. ما کشوری مستقل هستیم که در جهت منافع و با اتکا بر مردم خود تصمیم می‌گیریم.
وی با تاکید بر اینکه اقدامات آمریکا بی ثمر و بی حاصل است و جبهه مقاومت، جریانی قانونی است، گفت: در انتخابات اخیر توانست پیروزی چشمگیری داشته باشد که نشان دهنده حمایت مردم از این گروه قانونی است. اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی محکوم به شکست است.
 
در حال به روز رسانی....

منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: بهرام قاسمی ، برجام ، دولت سوریه ، بروکسل

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بهرام قاسمی برجام دولت سوریه بروکسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۱۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم

به گزارش قدس آنلاین، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفت‌وگوها در این باره متعهد است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود: اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.

گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام)در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.
اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.
دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.

او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردیدها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند.

گروسی گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.

او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • درخواست سوئد برای تحریم جدید علیه انرژی روسیه