Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@00:14:59 GMT

نگرانی‌ها از مصرف ریتالین در بین نوجوانان ایرانی

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۱۵۷۰

نگرانی‌ها از مصرف ریتالین در بین نوجوانان ایرانی

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: ۳.۴ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله در کشور، مصرف کننده مواد دخانی هستند که سهم پسران ۴.۸ و دختران ۲.۱ درصد است.

خبرگزرای مهر:سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: ۳.۴ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله در کشور، مصرف کننده مواد دخانی هستند که سهم پسران ۴.۸ و دختران ۲.۱ درصد است.

 دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری، به تشریح مهم‌ترین رویداد‌ها و اخبار حوزه سلامت در روز‌های اخیر پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ابتدا به وضعیت مصرف مواد دخانی در کشور اشاره کرد و گفت: یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا سیگاری هستند و سالانه ۷ میلیون نفر بر اثر مصرف مواد دخانی قوت می‌کنند.

حریرچی به آمار مصرف مواد دخانی در کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه آمار‌ها در این ارتباط نگران کننده است.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۳.۴ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله در کشور مصرف کننده مواد دخانی هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۴.۸ درصد پسران و ۲.۱ دختران سنین ۱۳ تا ۱۵ ساله مصرف کننده مواد دخانی هستند، افزود: ۸.۲ درصد این نوجوانان مصرف کنندگان سایر مواد دخانی به ویژه قلیان هستند که سهم پسران ۱۱.۱ و دختران ۶.۶ درصد است.

حریرچی ادامه داد: ۲۴.۲ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله در معرض دود مواد دخانی در منزل هستند و ۳۸.۴ درصد آن‌ها در معرض دود مواد دخانی در سایر فضا‌های بسته قرار دارند.

وی تاکید کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد ۷۶.۷ درصد نوجوانان می‌دانند که دخانیات مضر است، اما با این حال ۳.۴ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله کشور مصرف کننده مواد دخانی هستند.

وی به برنامه‌های وزارت بهداشت در خصوص کنترل و پیشگیری از مصرف مواد دخانی در کشور اشاره کرد و گفت: ما شش استراتژی برای کنترل و کاهش مصرف مواد دخانی در کشور داریم که به ترتیب پایش، حفاظت از تماس با دود دخانیات، کمک به ترک دخانیات، هشدار در مورد خطرات مصرف مواد دخانی، ممنوعیت تبلیغ مواد دخانی و در نهایت افزایش مالیات بر مواد دخانی است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه نسبت به مصرف ریتالین در فصل امتحانات هشدار داد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان مصرف ریتالین در فصل امتحانات ۵۰ درصد بالا می‌رود.

وی افزود: این دارو برای کودکان بیش فعال موثر است، اما مصرف آن برای سایر افراد عوارض خطرناکی به دنبال دارد در حالی که ۵ درصد دانشجویان و ۴.۵ درصد دانش آموزان سال آخر دبیرستان در فصل امتحانات ریتالین مصرف می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین به آمار مرگ و میر در کشور در اثر بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۲۸۷ هزار مورد مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر داشتیم که ۸۲ درصد این موارد ناشی از ۴ گروه از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی بوده است.

حریرچی گفت: هدف گذاری ما برای سال ۱۴۰۴ کاهش ۵ درصدی موارد مرگ و میر‌های زودرس در کشور است.

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003QaV

منبع: فردا

کلیدواژه: نوجوانان سیگاری نوجوانان ریتالین حریرچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۱۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟

تعیین زمان مناسب برای مصرف منیزیم به عوامل مختلفی از جمله سلامت فردی، سبک زندگی و عادت‌های غذایی بستگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که به طور طبیعی در بعضی از مواد غذایی وجود دارد و به منظور جلوگیری از بروز عوارض ناشی از کمبود منیزیم باید روزانه به مقدار لازم از آن استفاده کنید، مردها روزانه به ۴۲۰ میلی‌گرم منیزیم و زن‌ها به ۳۲۰ میلی‌گرم از آن نیاز دارند؛ تعیین زمان مناسب برای مصرف منیزیم به عوامل مختلفی از جمله سلامت فردی، سبک زندگی و عادت‌های غذایی بستگی دارد.

مصرف منیزیم هنگام صبح

مصرف منیزیم هنگام صبح می‌تواند انرژی را افزایش دهد و به بهبود خلق‌وخو کمک کند؛ منیزیم نقش مهمی در متابولیسم انرژی ایفا می‌کند، باعث بهبود فرایند تبدیل غذا به انرژی می‌‏شود و از عملکرد آنزیم‌های دخیل در تولید انرژی اولیه بدن پشتیبانی می‌کند؛ مصرف منیزیم در ابتدای روز به افزایش هوشیاری و تمرکز در طول روز کمک می‌کند.

مصرف منیزیم قبل از ورزش

مصرف منیزیم قبل از ورزش می‌تواند به بهبود عملکرد عضلات کمک کند، این ماده معدنی نقش مهمی در انقباض و آرامش عضلات برعهده دارد و برای حفظ عملکرد مناسب ماهیچه‌ها در طول ورزش ضروری است؛ علاوه بر این، منیزیم به تنظیم تعادل الکترولیت‌ها کمک می‌کند که برای هیدراتاسیون و عملکرد ماهیچه‌ها بسیار مهم است؛ مصرف منیزیم قبل از ورزش، از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها، ممکن است به جلوگیری از گرفتگی عضلات و کاهش خستگی کمک کند.

مصرف منیزیم همراه با وعده‌های غذایی

مصرف منیزیم همراه با وعده‌های غذایی می‌تواند جذب و استفاده از آن توسط بدن را افزایش دهد، جذب منیزیم در روده کوچک اتفاق می‌افتد؛ مصرف مواد غذایی یا مکمل‌های غنی از منیزیم همراه با وعده‌های غذایی، به ویژه غذاهای حاوی پروتئین و چربی‌های سالم، ممکن است به بهبود جذب آن کمک کند؛ بنابراین توصیه شده است بعضی از مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند سبزیجات برگ‌دار، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مصرف منیزیم هنگام خواب

مصرف منیزیم قبل از خواب ممکن است باعث آرامش و بهبود کیفیت خواب شود، نتایج بررسی‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که منیزیم از چرخه طبیعی خواب و بیدار بدن پشتیبانی می‌کند؛ علاوه بر این، منیزیم به آرامش عضلات کمک می‌کند و با کاهش تنش عضلانی به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند، بنابراین می‌توان با مصرف منیزیم قبل از خواب به بهبود آرامش بدن و ذهن کمک کرد که منجر به افزایش کیفیت خواب می‌شود.

چه زمانی باید مصرف مکمل منیزیم را شروع کرد؟

مصرف منیزیم را بر اساس نیازهای بدن خود تنظیم کنید، در صورتی که علائمی مانند گرفتگی عضلات، خستگی یا دیگر علائم مربوط به کمبود منیزیم را تجربه کردید، مصرف منیزیم از طریق منابع غذایی یا مکمل‌ها را افزایش دهید؛ علاوه بر این، عواملی مانند استرس، فعالیت بدنی شدید و شرایط پزشکی ممکن است نیاز بدن به منیزیم را افزایش دهد.

کدام مواد غذایی حاوی منیزیم است؟

مواد غذایی سرشار از منیزیم برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله عملکرد عضلانی و عصبی، تنظیم قند خون و سلامت استخوان ضروری است؛ سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج و کلم پیچ، آجیل و دانه‌هایی مانند بادام، بادام هندی و تخمه کدو تنبل، غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و کینوا، حبوبات مانند لوبیا و عدس، ماهی‌های چرب مانند سالمون و شکلات تلخ سرشار از منیزیم هستند و مصرف آن‌ها به بهبود سلامت عمومی افراد کمک می‌کند.

کد خبر 748594

دیگر خبرها

  • قلیان اکسیژن؛ یک پک عمیق به سمت ناکجا؟!
  • ویپ و خطراتی فراتر از آسیب به ریه و مغز
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای