Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@00:35:23 GMT

کودکان چشم انتظار پدران بدهکار

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۲۱۹۳

کودکان چشم انتظار پدران بدهکار

تهران - ایرنا - 16 هزار فرزند چشم به راه پدرانی هستند که به دلیل ارتکاب جرم غیر عمد و غیر کلاهبرداری در زندان هستند و این کودکان حضور پدران خود را در خانه زمانی لمس خواهند کرد که خیران برای آزادی آنان از پرداخت کمک های مالی و معنوی دریغ نکنند.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، کافیست گذر کسی به یکی از زندان های کشور بیفتد، در آنجا در کنار مجرمان با سابقه و حرفه ای، افرادی را می بینی که گردنشان به اصطلاح از تار مو نازک تر است، همانانی که جرم کلاهبرداری مرتکب نشده اند و تنها به دلیل بی احتیاطی یا از بخت بد روزگار پشت سلول های زنگ زده و پوسیده زندان جای خوش کرده اند، این افراد الزاما بی سواد یا کم سواد نیستند و می توان در میان آنان قشر تحصیلکرده هم یافت که از سر ندانم کاری، روزگار آنان را به گوشه زندان کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شب گذشته سی و یکمین جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و غیر کلاهبردار با همت ستاد دیه و با حضور معاون اول قوه قضاییه در اتاق بازرگانی برگزار شد.
این مراسم بهانه ایست تا حضور در آن مرهمی باشد بر جسم و روح خسته، مجروح و تاول زده 16 هزار فرزندی که پدرانشان به دلیل جرم غیر کلاهبرداری در زندان هستند.
سید اسدالله جولایی مدیر عامل ستاد مردمی دیه، با بیان آمار 18 هزار نفری زندانیان جرایم غیر عمد، اقدامات ویژه این ستاد را مربوط به ماه مهمانی خدا ماه رمضان دانست.
به گفته جولایی، سرانه مددجویان واجد شرایط 40 میلیون تومان است و در محکومیت‌های مالی ناشی از مهریه و حتی صدور چک‌های بدون پشتوانه، میزان بدهی بعد از فرآیند اخذ گذشت و احتساب آورده شخصی و استطاعت اقتصادی افراد، منظور و به عبارت دیگر در این پرونده‌ها حمایت ستاد دیه بیشتر به مانده بدهی زندانیان معطوف می‌شود.

* 29 هزار زندانی مالی در زندان های کشور
اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در این گلریزان با بیان اینکه 29 هزار زندانی مالی جرایم عمد و غیر عمد در زندان های کشور تحمل حبس می کنند، اظهار داشت: در حال حاضر این افراد صرفا به خاطر بدهی مالی همچنان در زندان هستند.
جهانگیر، بدهکاران مالی و حقوقی را 64 درصد زندانیان جرایم غیر عمد برشمرد و افزود: دومین جرم غیر عمد زندانیان مربوط به بدهکاران مهریه است که سه هزار نفر بابت این معضل در زندان هستند.
به گفته وی، 56 درصد این زندانیان دارای مدرک تحصیلی سیکل و کمتر هستند.
نکته مهمی که رئیس سازمان زندان ها به آن اشاره کرد این بود که 86 درصد زندانیان جرایم غیر عمد متاهل هستند و 16 هزار فرزند منتظرند تا پدرانشان به خانه بازگردند.
جهانگیر با قدردانی از خیرین در آزاد کردن زندانیان غیر عمد و کمک به شکات، گفت که در کنار این، دو اتفاق بزرگ هم می افتد و آن خالی یا کم شدن موجودی زندان‌ها و کم شدن بودجه بیت‌المال و صرف آن در جای بهتر است که جامعه هم از این مسئله سود می برد.
جهانگیر گفت: هفتاد درص
د زندانیان جرایم غیر عمد زیر 40 سال سن دارند و اینها می‌توانند بعد از آزادی به چرخش چرخ اقتصاد کشور کمک کنند. 2 درصد زندانیان جرایم غیر عمد یعنی 360 نفر، زن هستند.
چشم انتظاری 16 هزار فرزند که پدر یا مادر را در خانه ندارند، با کمک من و شما پایان می یابد و شاید دست های پر مهر ما بتواند امسال ماه رمضان و عید فطر را بهترین عید برای بسیاری از این خانواده ها رقم بزند.
می توان فرض کرد این بچه ها، فرزندان خود ما یا فرزندان خواهر و برادر ماست، چه می شود وقتی به دلایلی، کودکی به اندازه چند ساعت مادرش را در کنارش ندارد. چون خود شاهد بودم کودکی که مادرش چند ساعت از او دور بود و او را نزد مادر خود گذاشته بود، شب که برگشت دخترکش با کلی بی قراری به قدری مادر خود را در آغوش کشید و گریه می کرد که گویی قرار بود کسی جانش را بگیرد و با همان چشمانی اشکبار و با زبان شیرین کودکی اش به مادرش گفت: «مامانی حالا با هم بریم خونه خودمون؟».
اجتمام* 7329 *1569

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي گلريزان غير عمد زندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۲۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال ۱۲۴۸ نفر از زندانیان در استان کردستان

رئیس کل دادگستری استان کردستان گفت: بنیاد تعاون زندانیان کردستان با دارا بودن ۴۶ کارگاه فعال موفق به اشتغال ۱۲۴۸ نفر از زندانیان استان شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی دادگستری کردستان، حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی اظهار کرد: بنیاد تعاون زندانیان کردستان با دارا بودن ۴۶ کارگاه فعال در حوزه‌های کشاورزی، دامداری، محصولات گلخانه‌ای، پرورش قارچ، پرورش ماهی، انواع رشته‌های صنایع دستی، قالی بافی، مونتاژ انواع لامپ‌های کم مصرف و بلوک‌زنی به‌صورت خودگردان، مشارکتی یا واگذاری به کارآفرین و همچنین اعزام زندانیان به مراکز صنعتی و دولتی موفق به اشتغال ۱۲۴۸ نفر از زندانیان شده که از این تعداد ۵۷۰ نفر به‌صورت اعزام به کار خارج از زندان و مراکز خصوصی و دولتی مشغول به کار و مابقی در کارگاه‌های داخل و خارج از زندان شاغل هستند.

وی افزود: متوسط دریافتی زندانیان اعزام به‌کار و کارگاهی با توجه به ساعت کارکرد و کیفیت کار آن‌ها است و محصولات تولیدی زندانیان بنا بر نوع فعالیت شامل خودگردان، مشارکت، واگذاری به کارآفرین یا مراکز خصوصی و دولتی به فروش می‌رسد.

رئیس کل دادگستری استان کردستان ادامه داد: در راستای تشویق کارآفرینان جهت راه‌اندازی و فعالیت کارگاهی داخل و خارج از زندان‌ها و همچنین تشویق مراکز خصوصی جهت به‌کارگیری زندانیان این بنیاد با همکاری اداره کل زندان‌ها و اداره مراقبت بعد از خروج و بررسی در کمیته اشتغال، اقدام به معرفی کارآفرینان به بانک جهت دریافت تسهیلات تبصره ۱۶ با کارمزد بانکی چهار درصد می‌کند.

حجت‌الاسلام حسینی اضافه کرد: از جمله محصولات تولیدی زندانیان زیر نظر و با سازماندهی این بنیاد شامل صنایع دستی (تسبیح، وسایل چوبی دکوری، گیوه، فرش دست بافت، کیف پول چرم، ساک و کوله پشتی) محصولات خیاطی و تریکو (لباس بیمارستانی، پافر، شلوار، لباس‌های ورزشی و غیره) صنایع فلزی (در و پنجره، فرغون و غیره) بند ساعت، زغال، کاسه سفالی و محصولات کشاورزی (فرنگی‌جات، گندم و جو، باغبانی) است.

وی افزود: در راستای آموزش زندانیان جهت ورود به بازار کار، بر اساس تفاهم‌نامه‌های موجود با سازمان فنی و حرفه‌ای، جهاد دانشگاهی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی با سازمان زندان‌ها و با همیاری و کمک بنیاد تعاون زندانیان، پس از آموزش توسط مبادی ذی‌ربط، گواهینامه‌های معتبر برای زندانیان صادر می‌شود.

رئیس کل دادگستری کردستان خاطرنشان کرد: پس از آزادی، زندانی توسط اداره امور خدمات اجتماعی و مرکز مراقبت بعد از خروج و تأیید کار توسط گروه اشتغال به بانک‌های عامل معرفی می‌شود تا از تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ با کارمزد بانکی ۲ تا ۴ درصد برای ایجاد شغل و راه‌اندازی کارگاه‌های مربوطه به مهارت اخذ شده بهره‌مند شود.

حجت‌الاسلام حسینی اضافه کرد: در راستای آموزش زندانیان و حرفه آموزی در سال جاری ۲۳۱۸ فقره گواهی‌نامه مهارت حرفه آموزی در ۵۰ رشته مختلف توسط اداره حرفه آموزی و اشتغال زندان صادر شده است.

کد خبر 739473

دیگر خبرها

  • آزادی ۳۴۷ زندانی مالی در استان اردبیل
  • کمک ۱۲ میلیاردی خیرین چالدران در جشن گلریزان
  • آزادی زندانیان به برکت کلام وحی
  • آزادی ۲۰۰ زندانی بدهکار گلستانی به حرمت شب های قدر
  • ۲۳۱ زندانی جرائم غیرعمد استان کرمان در انتظار آزادی
  • آزادی ۲۰۰ زندانی بدهکار گلستانی در آستانه لیالی قدر
  • آغاز پویش مشهد مهربان
  • آزادی ۲۰۰ زندانی بدهکار گلستانی با بخشش شاکیان و کمک خیّر گنبدی
  • ۲۲ زندانی جرایم غیرعمد در زنجان آزاد شدند
  • اشتغال ۱۲۴۸ نفر از زندانیان در استان کردستان