Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@13:21:19 GMT

توسعه مسیرهای تجاری جدید در دوران تحریم‌ها

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۴۲۰۱

توسعه مسیرهای تجاری جدید در دوران تحریم‌ها

ساعت24-در حالی که رییس جمهور آمریکا توافق هسته ای با ایران را لغو کرده و تحریم‌های اقتصادی را علیه تهران مجددا اعمال می‌کند، کشورهای اروپایی و آسیایی متعددی اعلام کرده اند به تحریمها اعتنایی نخواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری ماریتیم، شرکتهای کشتیرانی متعدد که به بنادر آمریکا رفت و آمد دارند، به دلیل نگرانی از مجازات آمریکا، ناچار هستند خدماتشان به بنادر ایرانی را متوقف کنند با این حال به رغم تحریمها، مسیرهای حمل و نقل دیگری وجود دارند که احتمالا رونق پیدا خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه تحریمهای آمریکا احتمال توقف خدمات رسانی کشتی های کانتینری و نفتکشها به بنادر ایرانی را افزایش می دهد اما روشهای دیگر حمل و نقل با کامیون باری یا کامیون کانتینری وجود دارد یا در حال توسعه است. همچنین چین توسعه یک جاده ابریشم در سراسر آسیا را در دست اجرا دارد که شامل خطوط لوله انتقال نفت و گاز طبیعی از ایران است. مقامات دولتی خارج از این منطقه ممکن است نتوانند حجم نفت و گاز طبیعی که از طریق خطوط لوله جاده ابریشم جریان پیدا می کند را مونیتور کنند.

مذاکرات درباره اتصال یک خط ریلی میان استانبول و آسیا چند دهه قبل آغاز شد و در حال حاضر، چین خط ریلی از تهران تا پکن را به هم متصل می‌کند و قطارهای باری این مسیر را طی می‌کنند. نیاز به گسترش خط ریلی در اطراف دریاچه وان ترکیه وجود دارد تا برای عبور دادن قطار از این دریاچه نیازی به کشتی نباشد. یک خط ریلی مستقیم میان استانبول و تهران حمل و نقل کانتینری ریلی میان چین و اروپا را بهبود خواهد بخشید. تحریم‌های آمریکا هیچ تاثیری بر ساخت خط ریلی در ترکیه ندارد.

مسیر دریایی جایگزین

مسیر دریایی جایگزین از دریای خزر عبور می کند و به مسیرهای کشتیرانی منتهی به شهر ولگوگراد و مجموعه دیگری از مسیرهای کشتیرانی منتهی به دریای سیاه، رودخانه دانوب و دریای مدیترانه ختم می شود. رودخانه دانوب از اقتصادهای اروپایی متعددی عبور می کند و از نظر تاریخی، چنین مبادلاتی را شاهد بوده و در حال حاضر نیز محل تردد کشتیهای باری است. چند رودخانه قابل کشتیرانی روسیه به دریای سیاه منتهی می شوند و مسیر دریایی رقابتی از نظر هزینه را میان شهرهای روسی و اروپایی متعدد فراهم می کنند.

تحریمهای تجاری آمریکا علیه ایران و کشورهایی اروپایی که به دنبال ایستادگی در برابر این اقدامات هستند، اهمیت بهبود مسیرهای کشتیرانی میان دریای خزر و دریای سیاه را بارز می کند. ساخت کانالهای کشتیرانی به نفع اقتصادهای ترکمنستان، قزاقستان و حتی آذربایجان و ازبکستان بوده و بعید است که نیروی دریایی کشوری کشتیهای تجاری که در دریای سیاه حرکت می کنند را رهگیری کند.

انتهای پیام

ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۴۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

امتداد - حضور کشور‌های مختلف برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی ایران با وجود تحریم‌ها نشان می‌دهد، ایران مسیر رشد و توسعه را طی می کند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد به نقل از ایبنا  ، حسین پیرموذن، نایب‌رئیس اتاق ایران در بازدید از نمایشگاه ایران‌اکسپو ۲۰۲۴ (نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران) تأکید کرد: کمک به درآمدزایی کشور با توجه به تنگنا‌های اقتصادی و ارزی حاکم، یکی از برنامه‌های اصلی اتاق ایران در دوره دهم است.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی و در رأس آن اتاق ایران تلاش می‌کند طی سالی که به‌عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، زمینه تولید و صادرات بیشتر را فراهم کند. در این مسیر به حمایت‌های دولت هم نیاز دارد. خوشبختانه همکاری که برای برگزاری ایران‌اکسپو در ابتدای امسال بین بخش خصوصی و دولت صورت گرفت شروع خوب و امیدوارکننده‌ای در همین راستا بود.

پیرموذن ادامه داد: در ایران‌اکسپو توانمندی‌های صادراتی ایران را به نمایش گذاشتیم و با حضور هیأت‌های تجاری از ۲۵ کشور مختلف نشان دادیم که اقتصاد ایران با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم توانسته است سطح تولید و به دنبال آن صادرات خود را ارتقا دهد.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: هیأت‌های تجاری مختلفی که به دعوت اتاق ایران از نمایشگاه اکسپو دیدن کردند، نشست‌های رودررویی با فعالان اقتصادی ایرانی داشتند که همچنان ادامه دارد. بدون شک ایران برای مقابله با محدودیت‌های ناشی از تحریم به برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست نیاز دارد تا بتواند خود را به بهترین شکل معرفی کند.

پیرموذن از مطلوبیت کالا‌های ایرانی در بین فعالان اقتصادی دیگر کشور‌ها سخن گفت و تأکید کرد: ابراز علاقه‌مندی این تعداد از کشور‌های مختلف برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی ایران نشان می‌دهد که باوجود تحریم‌ها، ایران قادر است مسیر رشد و توسعه را طی کند.

وی تأکید کرد: افزایش سطح درآمد‌های ارزی کشور در این تنگنا‌های اقتصادی یکی از برنامه‌های اصلی اتاق ایران است.

منبع: مهر

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • جنگ دریایی بی‌سابقه میان یمن و آمریکا و انگلیس | در ۴۸ساعت گذشته در دریای سرخ چه گذشت؟
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • کریدور ریلی خواف هرات گرفتار تحریم‌ های داخلی است
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • مشارکت چین و امارات برای راه اندازی خط کشتیرانی خاور دور - دریای سرخ
  • روایتی از خلیج فارس با عکس‌هایی از مستند «دریای پارس»/ عکس
  • «دریای پارس» یادگاری برای ایران به بهانه روز خلیج فارس