Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-25@17:25:28 GMT

فرار روان آب‌های مشهد به ترکمنستان

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۴۸۲۵

فرار روان آب‌های مشهد به ترکمنستان

فاطمه معتمدی: بارندگی‌های اخیر در اغلب شهرهای خراسان رضوی و به طور خاص و ویژه مشهد که با مسائلی مانند آبگرفتی معابر و خیابان‌ها نیز همراه بود این موضوع را در ذهن مردم متبادر کرد که با توجه به خشکسالی‌های پی در پی و ۱۸ ساله استان و نیز بحث کم آبی و افت سفره‌های آب زیرزمینی مشهد و دشت‌های بحرانی آن خروجی این روان آب‌ها به کجا ختم می‌شود و چه میزان از این نعمت الهی از استان و کشور خارج می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرسش این روزهای مردم این است در شرایطی که هر قطره آب در این وانفسای خشکسالی برای چشمه، چاه، قنات و زمین‌های تشنه روستاها دارای ارزش بسیاری است سرانجام این قطرات حائز اهمیت وقتی از کوچه پس کوچه و معابر اصلی و فرعی در مشهد به کشف رود می‌ریزد چه می‌شود و خروجی آن به کجا حتم می‌شود.

*کشف رود محل ورود تمامی آبراه‌های مشهد

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این رابطه می‌گوید:محل تمامی آبراه‌های دشت مشهد زه کش اصلی کشف رود است.زه کش در واقع گودترین جای دشت مشهد است. دشت مشهد نیز بین دو رشته کوه بینالود و هزار مسجد قرار دارد.

طاهری در گفت و گو با خبرنگار ما می‌افزاید:این دشت از حدود ۹ کیلومتری شرق قوچان شروع و تا حدود ۲۰ کیلومتری شرق مشهد بعد از اولنگ تا پل خاتون سرخس ادامه می‌یابد و همه آبراه‌ها به کشف رود می‌ریزد.

وی خاطر نشان می‌کند:رودخانه کشف رود از حدود ۹ کیلومتری شرق قوچان شروع و حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ کیلومتر به سمت شرق امتداد دارد و به نقطه صفر مرزی در پایین دست سد دوستی پل خاتون واریز و بعد به رودخانه هریررود که یک رودخانه مرزی و یک حوضه آبریز مشترک بین ایران و ترکمنستان و افغانستان است،وارد می‌شود.

وی درباره درصد آب‌های سطحی استان تصریح می‌کند:میزان آب‌های سطحی استان به طور متوسط سالانه متغیر است به عبارت دیگر در برخی سال‌ها میزان آب‌های سطحی استان شاید بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که این رقم در برخی سال‌ها ۵/۲ میلیارد مترمکعب در سال است.توضیح بیشتر اینکه در سال‌های خشک میزان آب‌های سطحی کم و بعضاً رودخانه‌ها خشک می‌شوند و در مقابل در برخی‌تر سالی‌ها روخانه‌ها حجم آب بیشتری دارد.

وی خاطر نشان می‌کند: میزان روان آب‌های رودخانه کشف رود نیز شاید در حد ۱۵ میلیون و در برخی سال‌ها حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.

وی در خصوص برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای برای مهار آب‌های مرزی و حداکثر استفاده از روان آب‌ها تصریح می‌کند:اول اینکه برای مهار آب‌های رودخانه کشف رود پروتکلی نداریم.

وی ادامه می‌دهد: در همین رابطه در منطقه‌ای از صالح آب در محدوده شوریجه سدی به نام همین محدوده در حال ساخت است که اکنون از پیشرفت فیزیکی هشت درصدی برخوردار است.

طاهری با بیان اینکه عملیات ساخت این سد از سال ۹۳ آغاز و یک دوره سه ساله برای سیستم انحراف آن تعیین شد،گفت:این سیستم انحراف که شامل مواردی مانند حفاری تونل به طول ۱۵۰ متر با قطر ۵ تا ۶ متر است، انجام شده است.

وی با بیان اینکه بتازگی پیمانکار برای ساخت پروژه مستقر شده است،می افزاید:در صورتی که اعتبارات تخصیص و به موقع پرداخت شود سد شوریجه تمام خواهد شد.

وی مشخصات این سد را به ارتفاع حدود ۴۸ متر و حجم آب تنظیمی حدود ۲۸ میلیون مترمکعب شامل تأمین آب کشاورزی و شرب اعلام کرد و یادآورمی شود: با اتمام این سد تمام روان آب‌های مشهد پشت این سد قابل کنترل و مهار است.

وی با اشاره به ساخت سدهای دیگر از جمله ابیورد خاطر نشان می‌کند:ساخت این سدها در راستای مهار روان آب‌ها مؤثر است.

*طرح‌های تغذیه مصنوعی

وی در این رابطه که برنامه شرکت برای استفاده حداکثری از روان و سیلاب‌های مشهد تا زمان اتمام سدهای یاد شده چیست،اظهار می‌دارد:اینکه در داخل شهر مشهد راهکاری مانند سازه ذخیره آب برای استفاده از روان آب‌ها داشته باشیم، چنین مکانی نیست با این حال با راهکارهای گوناگون سعی شده است تا حد ممکن روان آب‌ها را به منابع زیرزمینی سوق و تغذیه داده شود.

وی ادامه دهد: در این رابطه در سر شاخه‌های کشف رود چندین سد مانند سد کارده، طرق و ارداک ایجاد شده است که هر سال از محل رواناب و سیلاب‌ها پر می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه می‌کند:از سوی دیگر به صورت محدود در برخی مناطق مانند کال چهل بازه و رودخانه شاندیز طرح‌های تغذیه مصنوعی اجرا شده است تا روان آب هایی که از مسیر عبور می‌کنند را به آب‌های زیرزمینی نفوذ دهد.حجم آب ذخیره شده از این محل در کال چهل بازه سالانه حدود ۴ میلیون مترمکعب ورودخانه شاندیز این رقم حدود ۶ میلیون مترمکعب است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ترکمنستان روان آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۴۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل

یک هیئت بلندپایه ترکمنستان برای گفتگو درباره توسعه تجارت و ترانزیت با افغانستان به کابل سفر کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، هیئت بلندپایه جمهوری ترکمنستان به هدف ادامه گفتگوها با مقامات حکومت طالبان به‌منظور توسعه تجارت و ترانزیت میان دوکشور وارد کابل شده است.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان، قرار نشست سه‌جانبه جهت اتصال منطقه‌ای و توسعه تجارت و ترانزیت میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در روزهای آینده برگزار گردد.

پس از رسیدن هیئت ترکمنستان، «نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان نشست بین‌الوزارتی را پیرامون دستورکار نشست سه‌جانبه با ترکمنستان و قزاقستان برگزار کرد.

این نشست با حضور نمایندگان وزارت‌های امورخارجه، معادن، کشاورزی، آبیاری و دامپروری، مخابرات و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی افغانستان و اداره خط آهن افغانستان برگزار شد.

دیپلماسی تجاری محور سفر هیئت حکومت طالبان به ترکمنستانترکمنستان از شرکای مهم اقتصادی افغانستان می‌شودترکمنستان: افغانستان بر اساس حقوق بین‌الملل از منابع آبی استفاده کند

عزیزی در این نشست با تأکید به آماده‌سازی فهرست فرصت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان، افزایش دادوستد میان کشورها، از نمایندگان ادارات خواست موضوعات مورد بحث ادره خود و دستورکار تهیه شده این وزارت را با مقامات مربوطه در میان بگذارند.

کارشناسان افغان پیش از این با اشاره به دیدارهای هیئت حکومت طالبان با مقامات عالی ترکمنستان تاکید کرده بودند در صورت عملی شدن پروژه‌های بزرگ از جمله «تاپی»، واردات برق و همکاری ریلی، ترکمنستان از شرکای مهم اقتصادی افغانستان می‌شود.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) بازدید دیوید کامرون از موزه فرش ترکمنستان
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!
  • فرار اسب‌های گارد سلطنتی انگلیس + فیلم
  • افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان
  • توسعه همکاری‌های برق و انرژی ایران و ترکمنستان
  • ورود هیات قزاقستان به کابل
  • تاکید بر توسعه همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی
  • توسعه همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • دیپلماسی می‌تواند مشکل کرسنت و شکایت گازی ترکمنستان از ایران را حل کند