Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- در حالي که اين روزها اخبار زيادي پيرامون ناپديد شدن عجيب وليعهد سعودي منتشر مي شود، رئيس سابق اطلاعات عربستان از تشکيل کمپين ضد سعودي عليه بن سلمان سخن مي گويد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، رئيس سابق اطلاعات عربستان طي سخناني در جمع تجار و بازرگانان سعودي اعلام کرد که پروپاگانداي شديدي عليه عربستان و مسئولان آن از جمله محمد بن سلمان، راه افتاده است که از چند جهت قابل بررسي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش پايگاه خبري الوئام، او گفت که بن سلمان ولي عهد سعودي اخيرا به چند کشور مانند مصر، انگليس، آمريکا و فرانسه سفر کرده بود که با استقبال گسترده‌اي مواجه شد و همزمان، کمپين‌هاي تبليغاتي شديد عليه عربستان و شخص بن سلمان از سوي طرف‌هاي مختلف که هميشه دشمن کشور ما بودند، شکل گرفت.
ترکي فيصل افزود: جهت اول تشکيل اين کمپين، ريشه در تفکر راست‌گراهاي تندرو و چپ‌گراها دارد که اين از تناقضات امور است که دو جريان چب و راست به کشور عناد مي‌ورزند و تفکرات و گرايشات آنها در هر صورتي غير قابل قبول و محکوم است.
رئيس سابق دستگاه اطلاعاتي سعودي تصريح کرد: تشکيل اين کمپين از جهت دوم به «جريان صهيونيستي» بر مي‌گردد؛ «چون عربستان از زمان تاسيس آن و قبل از تشکيل اسرائيل، مورد هدف صهيونيست‌ها بود.»
او گفت که جهت سوم اين مساله، به ايران بر مي‌گردد که از زمان انقلاب به دنبال خصومت با رژيم سعودي بوده است.
ترکي فيصل تاکيد کرد که همه اين جهت‌ها سر عناد با کشور ما دارند و ما چاره‎اي به جزء مقابله و شکست آن نداريم و تنها راه مقابله، تحرک دسته‌جمعي است.

بن سلمان چرا مخفي شده است؟
وليعهد عربستان سعودي به طرز عجيبي از حدود يک ماه پيش ناپديد شده و هيچ خبري از او در دست نيست.
اوايل ارديبهشت ماه بود که شنيده شدن تيراندازي هاي ممتد و انفجارهاي پياپي در نزديکي محل سکونت محمد بن سلمان به خبر اول رسانه هاي منطقه تبديل شد. ساعاتي بعد مقامات امنيتي عربستان اعلام کردند که تيراندازي به دليل نزديک شدن يک هواپيماي اسباب بازي به کاخ سلطنتي بوده است.
ناظران امور يکي از دلايل غيبت طولاني بن سلمان را زخمي شدن او در اثر اين حمله مي دانند و مي گويند، بعيد است وليعهد در جريان تيراندازي آن شب کشته شده باشد که اگر چنين بود، رژيم ناچار مي شد در حدود يک ماه گذشته اين موضوع را اعلام کند.
به عقيده اين عده، محمد بن سلمان در اثر حمله زخمي شده و پزشکان در حال درمان او هستند، اما از اين مسئله تنها شمار اندکي از افراد مورد اعتماد و محرم خاندان بن سلمان با خبر هستند.
برخي تحليلگران امور عربستان نيز گفتند: محمد بن سلمان در معرض ترس و نگراني از حملات انتقام جويانه به ويژه از ناحيه ساير اعضاي خاندان سلطنتي قرار دارد که اقدامات بن سلمان آنها را آزرده است.

جنگ ميان شاهزاده هاي سعودي
نشريه ايل جورناله (ايتاليا)، در گزارشي مي نويسد: جنگ ميان شاهزاده هاي سعودي که ممکن است باعث سقوط اين قلمروي پادشاهي شود.
محمد بن نايف در بلاگ خود به انتقاد مستقيم از محمدبن سلمان مي پردازد. اين خبر اين هفته در سايت المنار نزديک به حزب الله ظاهر شد. اگر بن نايف پس از ماه ها سکوت را شکست نشانۀ آن است که پشتگرمي داشته و خبر از يک نارضايتي مي دهد که در اين کشور پادشاهي نفتي شايع شده است. انتقاد وي از رقيبش اين است که انتقال سفارت آمريکا به بيت المقدس را مورد تأييد قرار داد.
به عقيدۀ بن نايف صحبت از خيانت است. با توجه به اينکه قدس پايتخت ابدي فلسطين است. به عقيدۀ وي بن سلمان، قصد دارد ملت سعودي را منحرف سازد، هويت آن را مورد خيانت قرار دهد و کشور را به ورطۀ نابودي بکشاند. وي همچنين جنگ يمن را که به واسطۀ آن ثروتمندان يمني عربستان را ترک مي کنند، به رخش مي کشد.
در ضمن سياست تجاوزکارانۀ وي نسبت به ساير کشورهاي عربي واکنش هايي را برانگيخته است. سرانجام نيز امارات عربي متحده را که شاهزاده روابط نزديکي با آن برقرار کرده است متهم به تهديد عليه امنيت ملي نمود.
وي با نگراني به گسترش نفوذ ايران در منطقۀ خاورميانه مي نگرد. موضع گيري وي حائز اهميت است. اين امر به نظر مي رسد با خبري که در سايت ها و رسانه هاي عرب ظاهر شده، همسو است: شاهزاده محمد بن سلمان از تاريخ ٢١ آوريل گذشته در ملاءعام ظاهر نشده است.
به عنوان مثال سايت ايراني فارس خاطرنشان ساخت که هيچ عکسي از شاهزاده در کنار پمپئو که در تاريخ ٢٨ آوريل از رياض ديدن کرد، موجود نيست. در ضمن وي همواره در شبکه هاي اجتماعي بسيار فعال بوده ليکن از ماه آوريل اين فعاليت کاهش يافته است.
اين سايت ها يادآور مي شوند که روز ٢١ آوريل حمله اي به کاخ پادشاهي سعودي صورت گرفته بود. خبري که منابع رسمي سعودي کمتر به آن پرداختند. وي در آن حادثه بايد زخمي شده باشد.
لازم به يادآوري است که روي کار آمدن محمدبن سلمان با کمک جارد کوشنر، داماد رئيس جمهور آمريکا که مدت هاي مديدي سياست خاورميانه اي آمريکا را مديريت نمود، صورت گرفت.
آنها بي ثباتي در لبنان را طراحي کردند که با ربودن سعد حريري آغاز گرديد که با شکست اين طرح، کوشنر نيز تعديل گرديد. وي البته بار ديگر با حضور در مراسم بازگشايي سفارت جديد آمريکا در بيت المقدس در صحنۀ بين المللي ظاهر شد. حملۀ بن نايف به رقيب سعودي اش که دو روز پس از اين مراسم صورت گرفت به نظر حائز اهميت است. اگر قرار باشد اندکي نظم در هرج و مرج خاورميانه بياوريم بايد اندکي از بي عدالتي اين دونفر کاسته شده باشد.

بن سلمان به سرنوشت گورباچف و انور سادات دچار مي شود
در همين حال يک پژوهشگر اردني گفت ممکن است بن سلمان به سرنوشت ميخائيل گورباچف و انور سادات دچار شود.
روزنامه "رأي اليوم"  نوشت يک پژوهشگر سرشناس اردني گفت ممکن است بن سلمان وليعهد عربستان سعودي به سرنوشت ميخائيل گورباچف آخرين رئيس جمهور اتحاد جماهير شوري و انور سادات ديکتاتور پيشين مصر دچار شود .
وليد عبدالحي که استاد دانشگاه يرموک در اردن نيز است به مقايسه علمي ميان چهار طرح اصلاحات که در چند دهه اخير در جهان رخ داد و آخرين آن طرح اصلاحات بن سلمان است پرداخت.
عبدالحي ابراز نگراني کرد که طرح اصلاحات وليعهد سعودي به سرنوشت طرح گورباچف که به متلاشي شدن و فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و طرح انور سادات که به کشته شدن وي منجر شد دچار شود. اين در حالي است که طرح اصلاحات چين موفق شد اين کشور را از رتبه 36 اقتصاد جهان به رتبه دوم ارتقا دهد.
عبدالحي از رويکرد و گرايش انتقام جويانه فردي و يکه تازي در طرح سعودي از طريق محو و از بين بردن وهابيت و بر هم زدن حالت همبستگي و آرامش دروني آل سعود سخن گفت.
وي افزود دولت وابسته سعودي بسياري از منابع سرمايه گذاري و تامين مالي خود را از دست داده است و فرو رفتن عربستان در ماجراجويي هاي نظامي از جمله دخالت نظامي مستقيم در يمن و دخالت نظامي غير مستقيم در سوريه ؛ اوضاع را پيچيده تر کرده است. از سوي ديگر متشنج بودن فضاي منطقه همزمان با تغيير در اولويت سياست خارجي عربستان از اسرائيل به سوي ايران و برخي اظهارات مقامات سعودي درباره قدس و مسئله فلسطين باعث لطمه زدن و آسيب زدن به افراد و گروه هاي زيادي شده است. علاوه بر آن هيچ خط فاصل و حايلي بين ثروت فردي ( شخصي ) و ثروت جامعه ( عمومي ) در عربستان وجود ندارد. مقامات سعودي درک نمي کنند که اصلاحات اقتصادي بايد به موازات اصلاحات سياسي صورت بگيرد و بايد نخبگان علمي سالم و ممتاز جامعه نيز در آن مشارکت داشته باشند.
به نظر عبدالحي ، طرح اصلاحات وليعهد سعودي طرحي شخصي ( بدون مشورت جمعي ) و مبتني بر غريزه شخصي است و شباهت زيادي با طرح هاي گورباچف و سادات دارد.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بن سلمان عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۷۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستانی‌ها آماده می‌شوند: آتش‌بازی در تابستان

به گزارش ورزش سه، فوتبال عربستان از نیم فصل گذشته و پس از انتقال کریستیانو رونالدو به النصر، شاهد حضور ستارگان بزرگی بوده است و حالا در شرایطی که لیگ روشن عربستان هفته‌های پایانی خود را سپری می‌کند، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف از آغاز مذاکرات مسئولان باشگاه‌های این کشور با ستارگان فوتبال در‌ جهان خبر می‌دهند.

روزنامه الشرق الاوسط نوشت: مسئولان فوتبال عربستان سعودی در ماه‌های گذشته ملاقات‌هایی با مسئولان باشگاه‌های انگلیسی داشتنه‌اند تا خود را برای نقل و انتقالات تابستانی آماده کنند. اکثر باشگاه‌های لیگ عربستان در حال آماده شدن برای بالا بردن کیفیت تیم خود با جذب بازیکنان بهتر هستند.

این روزنامه توضیح داد که کاسمیرو، بازیکن برزیلی منچستریونایتد، در صدر فهرست بازیکنان مدنظر لیگ عربستان قرار دارد و یکی از باشگاه‌ها برای مذاکره و عقد قرارداد با این بازیکن چراغ سبز دریافت کرده است.

از طرفی جان مورتاگ، مدیر ورزشی سابق منچستریونایتد، در پایان ژانویه گذشته برای مذاکره با مقامات به عربستان سعودی آمد، چراکه این باشگاه چندین بازیکن را برای فروش پیشنهاد داده که در راس آنها کاسمیر قرار دارد.

الشرق الاوسط افزود: مایکل ایمنالو، مدیر ورزشی لیگ عربستان، به دلیل رابطه‌ای که با مدیربرنامه این بازیکن دارد، نقش مهمی در تنظیم این قرارداد ایفا خواهد کرد.

روزنامه تلگراف انگلیس نیز تأیید کرد که تاد بولی، رئیس باشگاه چلسی ماه گذشته به عربستان سعودی سفر کرده و احتمالاً در آنجا با مدیر ورزشی لیگ عربستان دیدار کرده است. این روزنامه توضیح داد که اگر همه چیز با روال عادی پیش برود، انتقال لوکاکو جزو اولین قراردادهای آینده لیگ عربستان خواهد بود، زیرا آبی‌ها از فروش مهاجم بلژیکی بدشان نمی‌آید.

روزنامه انگلیسی اتلتیک نیز به دیدار ادو گاسپار، مدیر ورزشی آرسنال و جیسون اتوئو، دستیارش با مقامات عربستان سعودی اشاره کرد و نوشت که دیدار بر روی آشنایی با یکدیگر به منظور گفتگو درباره بازیکنان و قراردادهای احتمالی متمرکز بوده است.

نکته قابل توجه این است که رسانه‌های انگلیسی، انتقال توماس پارتی، بازیکن آرسنال را به انتقال به لیگ عربستان در تابستان آینده محتمل دانسته‌اند و اعلام کرده‌اند باشگاه‌های الاتحاد و النصر خواهان جذب هافبک غنایی هستند.

دیگر خبرها

  • افشاگری جدید علیه زاکانی درباره قرارداد‌های مخفی شهرداری تهران
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • عربستانی‌ها آماده می‌شوند: آتش‌بازی در تابستان
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)