Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@18:55:51 GMT

دام های زنجان 2 برابر ظرفیت مراتع آن است

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۹۰۸۴

دام های زنجان 2 برابر ظرفیت مراتع آن است

جلیل سلطان نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان زنجان یک میلیون و 234 هزار و 613 هکتار منابع طبیعی دارد که 56 درصد از آن مرتع است.
به گفته وی، مراتع استان زنجان دارای پراکنش خوب، متوسط و فقیر است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، تعداد دام های موجود در این استان را یک میلیون و 367 هزار و 900 راس برشمرد و گفت: این تعداد وابسته به مرتع هستند اما در مقابل این دام ها هر سه پراکنش مرتعی ظرفیت 642 هزار و 190 واحد دامی را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سلطان نژاد ادامه داد: وجود دام بیش از ظرفیت مراتع یکی از چالش های بحث مدیریت مراتع در استان به شمار می رود و با توجه به اولویت 21 درصد از مراتع استان فقط مراتع درجه خوب است و منابع طبیعی اقدام به کنترل چرا در آن می کند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: 28 هزار خانوار با 642 هزار و 190 راس دام متکی به مراتع استان است.
سلطان نژاد، متوسط سطح مرتع برای هر خانوار را 37 هکتار و میانگین دام برای هر خانوار را 22 واحد دامی بیان کرد و افزود: این میزان با میانگین یک مرتع اقتصادی فاصله زیادی دارد، در حالیکه مرتع از نظر واحد اقتصادی سطحی است که نیاز معیشتی یک خانوار را فراهم کند.
وی ادامه داد: با توجه به این رویکرد مدیریت مراتع به جد چالش برانگیز است و فقط توانستیم در مراتع خوب این مدیریت را اعمال کنیم و این عملیات از طریق بکارگیری بخش خصوصی به منظور مدیریت چرا از محل طرح های ملی استفاده می شود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان اظهارکرد: رویکرد این اداره کل بیشتر تهیه طرح های تلفیقی با هدف مدیریت مراتع توسط خود دامداران است.
به گفته سلطان نژاد، برای جلب مشارکت بیشتر دامداران حدود 378 فقره طرح مرتعداری در سال های گذشته تهیه شد که از این میزان 178 فقره برای 6 هزار و 260 خانوار واگذار شده است.
وی افزود: طی سال های آینده طرح های تهیه شده با رویکرد تلفیقی جلب مشارکت بیشتر دامداران و بهره برداران به منظور مدیریت مطلوب مراتع تصحیح می شود.
به گزارش ایرنا، مساحت مراتع ییلاقی شهرستان زنجان حدود 45 هزار هکتار، شهرستان طارم حدود 47 هزار و 758 هکتار و ماهنشان نیز حدود 16 هزار هکتار است.
در شهرستان زنجان بیش از 974 دامدار، ماهنشان 661 دامدار و در طارم نیز بیش از 924 دامدار با پروانه وابسته به مراتع هستند.
7325/6085
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان بخش خصوصی فقیر منابع طبیعی موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۹۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین

حجت مرادی گفت: این اراضی مربوط به پلاک ۶ بخش ۱۷ فارس حومه شهر قیر است که بر اساس حکم صادره ۲۴ دادگاه تجدید نظر استان و با پیگیری‌های قضایی و تلاش مستمر نیرو‌های منابع طبیعی شهرستان به انفال برگشت و سند آن به نام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور صادر شد.

او افزود: متصرف این اراضی با جمع‌آوری اسناد جعلی و اخذ رای قضایی این بخش از اراضی ملی شهرستان قیر را به مستثنیات تبدیل کرده و مدعی مالکیت آن می‌شود که سرانجام با تلاش و پیگیری مستمر نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی و اقدامات و تدابیر اتخاذ شده در دستگاه قضایی این اراضی به نفع دولت آزاد و به بیت‌المال اعاده داده شد. 

مرادی، این اقدام شایسته را دستاوردی بی نظیر و نوید بخش برای طبیعت دوستان و مردم شهرستان دانست و افزود: عرصه‌های منابع طبیعی امانتی که از گذشتگان به دست ما سپرده شده و امروز بیش از هر زمان دیگری می‌بایست در حفظ و صیانت از این موهبت و سرمایه الهی اهتمام ویژه داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه حمایت‌های دستگاه قضایی در جلوگیری از زمین‌خواری و تلاش جهت رفع بعضی از تداخلات اراضی قابل تقدیر است، گفت: حفاظت از انفال مهم‌ترین وظیفه کارکنان این مجموعه است و مسئولیت حفاظت از منابع طبیعی به عنوان اولین و مهمترین اولویت‌ها از حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او ضمن قدردانی از حمایت همه جانبه دستگاه قضایی از مردم و شهروندان طبیعت دوست شهرستان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف و موارد مشکوک در اراضی ملی مراتب را به شماره تلفن شبانه‌روزی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان امداد جنگل و مرتع گزارش دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • پیشنهاد بی‌سابقه و عجیب در فضای مجازی برای مهاجران افغان در ایران! | تصویر
  • زنجان چه ظرفیت‌های صادراتی دارد؟
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود