Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@10:09:11 GMT

تحریم سیف بی احترامی به هنجارهای بین المللی است

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۹۱۱۱

تحریم سیف بی احترامی به هنجارهای بین المللی است

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام خزانه داری ایالات متحده آمریکا برای تحریم رییس کل این بانک را «عملی غیرمتعارف و غیرحرفه ای» و «نشاندهنده بی احترامی مقام های آمریکایی به هنجارهای بین المللی» اعلام کرد.

ایران آنلاین /وزارت خزانه‌ داری آمریکا بیست و پنجم اردیبهشت ماه «ولی‌الله سیف» رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، را به طور یکجانبه تحریم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام پس از تصمیم هجدهم اردیبهشت رییس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته ای برجام و اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران در دوره های 90 و 180 روزه صورت گرفت.
بانک مرکزی در بیانیه ای تاکید کرده است «اقدام خزانه داری آمریکا (برای قرار دادن نام سیف در فهرست تحریم های یکجانبه) غیرحرفه ای و نامتعارف و نشانگر بی احترامی مقام های دولت آمریکا به استانداردها و هنجارهای بین المللی است که با توجه به رفتارهای یکجانبه اخیر دولت آمریکا و بی احترامی به تعهدات و توافقنامه های بین المللی گوناگون جای تعجب ندارد».
در بیانیه بانک مرکزی آمده است: آمریکا در پوشش عناوینی همچون مبارزه با تروریسم و تامین مالی آن، قصد اعمال فشار بر ملت ایران را داشته و بدون هیچ مبنا و مستند قانونی، با اعمال تحریم علیه مدیران و مقامات بانک مرکزی درصدد آن است که فضای روانی منفی را علیه نظام بانکی ایران در عرصه بین المللی ایجاد کند.
بانک مرکزی در بیانیه خود تصریح کرده است: خزانه داری ایالات متحده نشان داد نه فقط به موازین اولیه و اساسی حقوق بین الملل بی توجه و بی اعتناست بلکه به کارکردهای بانک مرکزی و نقش اساسی آنها در برقراری ثبات پولی داخلی و بین المللی و همچنین به تعهدات بین المللی ناشی از عضویت در نهادهای بین المللی نظیر صندوق بین المللی پول نیز اعتنایی ندارد.
سران اتحادیه اروپا بیست و ششم اردیبهشت ماه در صوفیه بلغارستان اعلام کردند به حمایت از همکاری شرکت های تجاری خود با ایران ادامه می دهند.
کمیسیون اروپا نیز بیست و هشتم اردیبهشت ماه در بیانیه ای اعلام کرد روند تجدید «قانون انسداد»* را آغاز کرده است تا شرکت های اروپایی فعال در ایران را از تحریم های آمریکا محافظت کند.
بر پایه این بیانیه، قرار است این تمهیدها تا پانزدهم مردادماه امسال و پیش از آغاز دور نخست اعمال دوباره تحریم های آمریکا اجرا شود.
در همین پیوند، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا دیروز (شنبه) به تهران آمد تا به نوشته خبرگزاری انگلیسی رویترز «به مقام های بلندپایه ایرانی اطمینان دهد اتحادیه اروپا با وجود خروج آمریکا از توافق هسته ای، تداوم روابط تجاری خود با تهران را خواستار است»./بانک مرکزی

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۹۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم جدید از سوی اروپا بی‌پاسخ نمی‌ماند

محمد دهقان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت با اشاره به جلسه بی نتیجه شورای امنیت به درخواست رژیم صهیونیستی برای محکوم کردن حمله موشکی ایران، اظهار داشت: روشن بود که اول اسرائیل برخلاف تمامی موازین و حقوق بین‌المللی و دیپلماتیک به مقر دیپلماتیک و کنسولگری ما حمله کرده و این حق طبیعی و قانونی ایران بود که از خودش دفاع کند و واکنش مشروع انجام دهد.

وی افزود: به همین دلیل هم خیلی از کشورها حتی آن‌هایی که با ایران رابطه خوبی ندارند و کمک‌کار اسرائیل هستند اذعان و اعتراف کردند که حرکت ایران دفاعی و مشروع بوده است. لذا طبیعی بود که در شورای امنیت سازمان ملل باوجود فشارهای اسرائیل و آمریکا و متحدانشان، امکان انجام اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران وجود نداشت، به‌ویژه آنکه پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق همین کشورها مانع از صدور قطعنامه و محکومیت این عمل در شورای امنیت شدند و تمام‌قد پشت اسرائیل قرار گرفتند.

معاون حقوقی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ازاین‌رو حتی اگر یک بیانیه علیه پاسخ قانونی ایران صادر می‌شد آن‌ها در برابر افکار عمومی جهان مفتضح و محکوم می‌شدند، ضمن اینکه در همان جلسه نیز شماری از اعضا از جمهوری اسلامی ایران دفاع کرده و رفتار اسرائیل را محکوم و عامل بروز تنش و بر هم خوردن امنیت منطقه دانستند.

وی در واکنش به تلاش کشورهای غربی به‌ویژه اروپایی‌ها برای اعمال تحریم‌های جدید برای فشار بر ایران به بهانه محکوم کردن حمله موشکی اخیر به اسرائیل هم با تأکید بر اینکه تمامی تحریم‌ها آمریکا و اتحادیه اروپا از گذشته تاکنون غیرقانونی، خودسرانه و مغایر  موازین بین‌المللی بوده و هست، به خبرنگار قدس آنلاین گفت: رفتار قلدرمآبانه آمریکا و برخی اروپایی‌ها در این زمینه به لحاظ مقررات بین‌المللی به‌هیچ‌وجه مشروع  نیست و وجاهت حقوقی ندارد.

محمد دهقان این رفتار را ناشی از سرخوردگی و عصبانیت این کشورها از ضربه‌ای که رژیم صهیونیستی متحمل شد دانست و بابیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بواسطه چندین دهه تجربه تحریم در برابر تحریم‌ها مصونیت پیداکرده، گفت: هرچند ما از هیچ تحریمی استقبال نمی‌کنیم، اما برای خود آن‌ها هم ثابت‌شده که اعمال این‌گونه تحریم‌ها برای دل‌خوشی خودشان است و اینکه مدعی شوند فشاری وارد کرده‌اند چون هرآن چه ممکن بوده در اعمال تحریم تاکنون علیه ایران انجام داده‌اند و به نتیجه نرسیدند.

وی تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که ما اقدام حقوقی در این مورد انجام ندهیم و هیئتی را تعیین کرده‌ایم که در برخی مجامع بین‌المللی به‌ویژه مجامع اروپایی در برابر این‌گونه برخوردها و تحریم‌ها اقامه دعوا کنیم که بستر این کار را فراهم می‌کنیم و برخی اقدامات در کشورهای اروپایی را به جریان خواهیم انداخت

معاون حقوقی رئیس جمهور در خصوص اقدام متقابل در صورت اعمال تحریم از سوی اروپا هم با یادآوری اینکه ما در این زمینه قانون مصرح داریم، گفت:  ما می‌توانیم به وزارت امور خارجه  پیشنهاد دهیم تا برخی افراد را تحریم کنند و در برخی موارد هم این کار را  با رعایت مصالح کشور که منجر به تحریم بیشتر نشود انجام می‌دهیم.

وی در بخش دیگری در جمع خبرنگاران هم در مرود اقدام حقوقی در خصوص حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، گفت: حقوقدانان در خصوص موضوعات مختلف حقوقی تشکیل جلسه داده و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد اقداماتی انجام دهیم، پس از تصویب در یک کمیته تخصصی تصمیم‌گیری می‌شود؛ فعلا در مورد حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق اقدام حقوقی نداریم.

معاون حقوقی رئیس جمهور اضافه کرد: در حال کار روی همه تحولات با محوریت غزه هستیم و مشارکت خود را در مراجع بین‌المللی دنبال می‌کنیم.

دهقان با اشاره به آخرین وضعیت کشتی توقیف شده رژیم‌صهیونیستی توسط جمهوری اسلامی ایران، افزود: این اقدام یک عملیات تلافی‌جویانه در برابر اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

وی یادآورشد: رفتار خصمانه رژیم اشغالگر قدس بستر برخی از اقدامات ما بوده و مسیر خود را طی می‌کند. ما در این زمینه اقدام حقوقی نداریم.

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • ماجرای ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی؛ آیا موج جدید تورم در راه است؟
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار
  • تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان فعلا معلق مانده است
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار
  • تحریم جدید از سوی اروپا بی‌پاسخ نمی‌ماند
  • عملیات سپاه برای آزادی‌خواهان جهان امیدآفرین بود
  • حمایت خبرنگاران استان مرکزی از پاسخ مقتدرانه سپاه به صهیونیست‌ها
  • گفتگوی بایدن و السودانی درباره پایان دادن به ماموریت نیرو‌های ائتلاف در عراق