خدا ازتقصیر آنها که مینویسند و منتشر نمیکنند، بگذرد
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۹۳۵۱
سید محمد بهشتی آرزو کرد؛ «خدا از سر تقصیرات آنهایی که نمینویسند و مینویسند و منتشر نمیکنند، بگذرد.»
به گزارش ایسنا، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که در آئین رونمائی از فصلنامه مطالعات باستانشناسی پارسه، سخن میگفت؛ با بیان اینکه فصلنامه مطالعات باستانشناسی را نوشتاری ارزشمند دانست که به خسارت پرخرجی که در طول سالهای گذشته به مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی وارد آمده؛ میارزد و گفت: خدا از سر تقصیرات آنهایی که نمینویسند، مینویسند و منتشر نمیکنند، بگذرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه با اشاره به صدمات جبران ناپذیری که جابجایی پژوهشگاه و مرکز اسناد از تهران به شیراز در دولت قبل به تشکیلات سازمان میراث فرهنگی زد، اظهار کرد: در آن زمان به دلیل اهمیت اسناد هنگامی که فرد یا دستگاهی سندی را لازم داشت بعد از نامهنگاریهای فراوان با اکراه میتوانست از آن استفاده کند، ولی ای کاش هر آنچه سند داشتیم در اختیار علاقمندان قرار میدادیم .
او با اشاره به این ضربالمثل که هر سه باراسبابکشی یک آتشسوزی به همراه دارد، ادامه داد: در مرکز اسناد هر اسبابکشی ۱۰ آتشسوزی دارد.
بهشتی در ادامه با اشاره به برخی خسارتها در انجام مطالعات حوزهی باستانشناسی افزود: این اسناد غیر قابل بازگشت هستند و همه این کارها را به قیمت اینکه یک گزارش تهیه کنیم و مقالهای بنویسم، انجام میدهیم.
او با بزرگ شمردن چاپ و انتشار کتاب، مجله در حوزه باستانشناسی، نقطه آغاز و نفس این کار را ارزشمند دانست و اضافه کرد: چه بهتر که از نظر کیفیت علمی و داشتن نظم و ترتیب نیز آن بهتر باشد.
وی با اشاره به درخواستش از همکاران خود در پژوهشگاه میراث فرهنگی؛ مبنی بر اینکه «هر آنچه دارند در اختیار متقاضیان قرار دهند، چون ممکن است اتفاق تلخی که برای مرکز اسناد افتاد برای سایر مراکز نیز روی دهد»؛ خطاب به باستان شناسان گفت: هر چه دارید حتی اگر ضعیف است، بنویسید، آن را میتوانید در نسخه بعدی تکمیل کنید. عمر ما عمر نوح نیست.
اواضافه کرد: اگر به پشت سر خودمان نگاه کنیم میبینیم که چه چیزهای نانوشتهای دفن شدهاند و راه دسترسی به آنها نه تنها کوتاه شده، بلکه دیگر امکان ندارد .
انتشارات باستانشناسی ایران کم برگ و بار نیست
بهروز عمرانی، معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در سخنانی گفت: تاریخچه انتشارات باستانشناختی کشور در قیاس با تاریخ نسبتا کوتاه باستانشناسی ایران اصلا کم برگوبار نیست .بعد از دوره چندین جلدی آثار ایران در دهههای آغازین ۱۳۰۰ که البته بیشتر فرانسوی بود تا ایرانی، در دهههای ۱۳۲۰و ۱۳۳۰باید از دوره دو جلدی مجله باستان شناسی و از دوره چهار جلدی گزارشهای باستان شناسی یاد کرد .
وی افزود: اوج رونق نشریات باستانشناسی ایران پیش از انقلاب اسلامی در دهههای ۱۳۴۰و ۱۳۵۰به دوران مرکز باستان شناسی ایران و مجله باستان شناسی و هنر ایران و اندکی پس از آن به روزهای برگزاری سمپوزیمهای سالانه و مجلدات آن بر میگردد .
او با بیان اینکه پس از انقلاب مدتی مجله "میراث فرهنگی" مجال خودنمایی یافت، ادامه داد: همزمان با آن از گذشته تا امروز جدیترین و دیرپاترین نشریه باستانشناسی ایران، یعنی مجله "باستانشناسی و تاریخ" از انتشارات مرکز نشر دانشگاهی بود که در اواسط دهه ۱۳۶۰زاده شده و در اوایل ۱۳۹۰از بین رفت .
وی با بیان اینکه در این دوران علم و دانش بیش از پیش به سوی هر چه تخصصیتر شدن گام بر میدارند، افزود: در جامعه علمی امروز نیاز به نشریات و مجلاتی با حوزه کاری تخصصی و مشخص بیش از پیش احساس میشود، اما این نگاه تخصصی متأسفانه در حوزه نشریات باستانشناسی ما هنوز جا نیفتاده است و عرصهای خالی به نظر میآید .
مجلات باستانشناسی یکی پس از دیگری در حال از بین رفتن است
صادق ملک شهمیرزادی باستانشناس پیشکسوت نیز در این نشست با اشاره به مفهوم ویترین که نخستین بار مرحوم دکتر شیرازی به آن اشاره کرده، گفت: میراث فرهنگی و آثار باستان شناسی ایران ویترینهای ما هستند .
او با انتقاد از اینکه مجلات باستان شناسی یکی پس از دیگری در حال از بین رفتن هستند، بیان کرد: هیچ دانشگاه و نهاد پژوهشی در دنیا نیست که ویترین خودش را نداشته باشد، بنابراین میراث فرهنگی ایران نیز با اینهمه آثار باستانی باید ویترین داشته باشد .
این باستان شناس پیشکسوت ویترین پژوهشگاه را انتشارات آن دانست و افزود: پژوهشکده باستان شناسی اعضا و هیأت علمی جوانی دارد که باید نتیجه مطالعات و تحقیقاتشان را به چاپ برسانند .
پژوهشگاه محدودیتی برای انتشارات ندارد
جلیل گلشن مشاور ریاست پژوهشگاه در سخنانی با اشاره به اینکه باید این موضوع را در نظر بگیریم که معلوم نیست چقدر عمر میکنیم بنابراین باید نتیجه گزارشهایمان را چاپ کنیم، اظهار کرد: با حمایتهای ریاست پژوهشگاه از سال ۹۶ تقریبا هر چهار روز یک عنوان به چاپ رساندهایم یعنی بین ۸۰ تا ۹۰عنوان توسط پژوهشگاه چاپ شده است .
به گفتهی وی بر اساس دستور ریاست پژوهشگاه هیچ مانع مالی برای چاپ کتاب نداریم و در انتظار ارائه موضوعات و پژوهشها از سوی پژوهشگران هستیم .
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استخدام سید محمد بهشتی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۹۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
میراثفرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان ، نماینده ولیفقیه و امامجمعه اصفهان در دیدار با امیر کرمزاده مدیرکل و شورای مدیران ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان با اشاره به اهمیت مقوله میراثفرهنگی گفت: بیتردید وظیفه همگی ما حفاظت از میراثفرهنگی است، زیرا میراثفرهنگی بخشی جدا نشدنی از فرهنگ ما است و ما از طریق میراثفرهنگی میتوانیم آنچه پدران ما ایجاد کردند را حفاظت و به سایر مردمان از سراسر جهان نشان دهیم.
آیتالله طباطبایی نژاد تأکید کرد: پیشنهاد دارم تا باخرد جمعی و همت شما مسئولان، موزه بزرگ اصفهان تأسیس شود و تمامی آثار پدرانمان در معرض نگاه همگان قرار گیرد.
او گفت: باید تلاش کنیم در کنار حفاظت از میراثفرهنگی، مردم هم بتوانند مطابق با نیازهای روز زندگی خوبی داشته باشند، لذا پیشنهاد میکنم با تلفیق مناسب میراثفرهنگی و هنرهای سنتی با علم روز، شرایط مناسبی را برای زندگی مردم خصوصاً مالکان خانههای تاریخی فراهم آورید.
آیتالله یوسف طباطبایی نژاد افزود: با توجه به اینکه اصفهان قلب هنر ایران است باید همانگونه که به هنر میپردازید، هنرمندان بهویژه هنرمند پیشکسوت را نیز مورد تفقد و دلجوئی قرار گیرند.
در این دیدار مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان نیز گفت: بیتردید توجه به زنده نگهداشتن میراثفرهنگی بهویژه میراثفرهنگی ایران دوران اسلامی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
کرم زاده افزود: رهبر فرزانه انقلاب همواره تأکید داشتهاند این بناها فارغ از اینکه چه کسانی در آنها زندگی کردهاند مرهون و حاصل دسترنج مردم مسلمان ایران است.
او گفت: اصفهان نگین گردشگری و صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور است، لذا با توجه به کمبود اعتبارات ، تقاضامندم تا با جلب حمایت شرکتهای بزرگ همچون ذوبآهن و همچنین مجامع خیرین استان در قالب جلب مسئولیتهای اجتماعی آنها را به سمت مرمت و حفاظت از آثار تاریخی هدایت کنند.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یک هزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبههای مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی در کانون توجه گردشگران قرار دارد.
اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران به شمار میرود و از ۲۹۹ رشته صنایع دستی مربوط به ایران ۲۰۰ رشته مربوط به این استان است.