Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-19@06:35:55 GMT

بسترهای اهدای عضو در کردستان فراهم نیست - عبدالله رحمانی*

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۹۳۷۰

بسترهای اهدای عضو در کردستان فراهم نیست - عبدالله رحمانی*

اهدای عضو بیماران مرگ مغزی و خداحافظی با عزیزان در هنگامی که میان مرگ و زندگی قرار دارند، خیلی سخت است و این سختی تنها برای کسانی که در این شرایط قرار گرفته اند، قابل لمس است.
رسیدن به این فرهنگ که انسان در آن شرایط بتواند از آخرین امیدهای زنده ماندن او دست بردارد و در عوض زندگی را به کسانی دیگر ببخشد، آسان به دست نیامده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خوشبختانه از چند سال قبل این فرهنگ در بین کردستانی ها گسترش پیدا کرده و به گفته مسئولان واحد اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی کردستان سال گذشته سه هزار و 223 نفر در این استان با مراجعه به این واحد داوطلب اهدای عضو شدند.
این نوعدوستی کردستانی ها در حالیست که در مراکز درمانی و بیمارستانی این استان امکان برداشت عضو وجود ندارد و بیماران مرگ مغزی برای برداشت عضو باید به تهران اعزام شوند.
اعزام این بیماران به صورت زمینی است و همراهان بیمار باید بیش از سه روز برای انجام مراحل اداری و قانونی برداشت عضو، شرایط نامساعد روحی و جسمی سخت را تحمل کنند.
این انتظار جانکاه و ماندن در شرایط سخت، گاهی بسیار گران تمام می شود و همراهان بیمار از اهدای عضو صرف نظر کرده و یا منتظر می مانند تا آخرین تپش های قلب بیمار به پایان برسد.
به گفته مسئولان علوم پزشکی کردستان سال گذشته بیش از 15 مورد بیمار مرگ مغزی در این استان شرایط اهدای عضو داشتند اما به دلیل بروکراسی های اداری و نیاز به اعزام به تهران، تنها خانواده یک بیمار موفق به اهدای عضو شد.
پس از اعلام مرگ مغزی یک بیمار توسط پزشک معالج، یک تیم متخصص پنج نفره هر کدام جداگانه بیمار را معاینه کرده و پس از اطمینان از نظرات پنج متخصص، بیمار برای اهدای عضو اعزام خواهد شد.
اعضای قابل اهدای از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کلیه ها است ضمن اینکه برخی از بافت های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.
کردستان دارای چندین مرکز درمانی و بیمارستانی پیشرفته است که برخی از مراکز بیمارستانی این استان به درجه ممتاز و بین المللی ارتقا یافته اند و شرایط پذیرش بیماران خارجی نیز در آنها مهیا است ولی هنوز تجهیزات و امکانات برداشت و پیوند عضو در این مراکز وجود ندارد.
لازم است مسئولان امر به این موضوع توجه بیشتری داشته و حداقل یک مرکز بیمارستانی در استان کردستان را برای پذیرش و برداشت عضو بیماران مرگ مغزی تجهیز کنند تا امکان پیوند اعضای برداشت شده بیماران مرگ مغزی به بیماران نیازمند استان و یا استان های همجوار فراهم شود.
نامگذاری 31 اردیبهشت به روز اهدای عضو و اهدای زندگی شاید فرصتی برای تامل بیشتر مسئولان در خصوص این عمل نیک باشد و با فراهم کردن زمینه های این کار خداپسندانه و فداکارانه، شاهد نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو با مردم همگام باشند.
**خبرنگار مرکز سنندج
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 اهدای عضو پوست دانشگاه علوم پزشکی علوم پزشکی قلب موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۹۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای ۱۷ کودک مرگ مغزی در مشهد به بیماران جان بخشید

به گزارش قدس خراسان، ابراهیم خالقی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۰۰ بیمار مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ثبت شده است که ۱۷۱ مورد  از آن‌ها با رضایت خانواده‌هایشان منجر به اهدای عضو در بیمارستان منتصریه مشهد شده اند.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: حدود ۱۰ درصد از بیماران مرگ مغزی منجر به پیوند در مشهد، معادل ۱۷ نفر مربوط به اطفال بوده است که چهار نفر از آنها ز طریق بیمارستان کودکان اکبر معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: اعضای این کودکان مرگ مغزی شامل ۶ کبد، ۲۴ کلیه و ۲ قلب به بیماران نیازمند پیوند شده است.

خالقی گفت: خوشبختانه فرهنگ اهدای عضو در جامعه روز به روز در حال رشد و پیشرفت است و اکنون خانواده‌هایی را مشاهده می کنیم که به سرعت فرم اهدای عضو را تکمیل می‌کنند تا که چند خانواده دیگر داغدار فرزندان عزیزشان نشوند.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: میزان رضایت خانواده‌های مرگ مغزی بیش از ۷۰ درصد بوده و در تلاشیم تا با فرهنگ‌سازی صورت گرفته با همکاری رسانه‌ها این عدد را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: عمل پیوند در دانشگاه‌های علوم پزشکی مادر کشور از جمله علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود و تمامی دانشگاه‌ها قادر به انجام این عمل نیستند، اکنون دانشگاههای مشهد، تهران و شیراز در این حوزه پیشتاز هستند.

خالقی بیان کرد: این دانشگاه در زمره دانشگاههایی است که اعمال پیوندی قلب، کبد، کلیه، پانکراس، قرنیه، پوست و مغز استخوان را برای تمامی گروه‌های سنی از جمله کودکان انجام می‌دهد.

به گفته مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، درصد موفقیت عمل های پیوند در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بالای ۹۰ درصد است که در سطح دنیا رتبه بالایی را دارد.

دیگر خبرها

  • شاخص اهدای عضو در غرب خراسان ۱۸ درصد افزایش یافت
  • ‍ افزایش ۱۸ درصدی شاخص اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در سبزوار
  • افزایش۱۸ درصدی شاخص اهدای عضو دردانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • اعضای جوان مرگ مغزی از تربت حیدریه به ۳ بیمار اهدا شد
  • جوان مرگ مغزی در مشهد به ۳ بیمار زندگی دوباره بخشید
  • زندگی دوباره به ۳ بیماربا اهدای اعضای جوان مرگ مغزی در مشهد
  • نجات ۱۰۰ نفر با اهدای عضو در یزد
  • اعضای ۱۷ کودک مرگ مغزی در مشهد به بیماران جان بخشید
  • پیوند کبد خوک به یک بیمار مرگ مغزی
  • اهدای اعضای ۲۱ مورد مرگ مغزی در استان اردبیل طی سال‌جاری