Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-25@13:33:26 GMT

فست فود، زنگ خطر جدید برای یزدی ها+ تصاویر

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۹۴۲۱

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، مرکز یزد،
یزد ، شهر کار و صنعت و خلاقیت امروز در کنار گرفتاری هایی همچون خشکسالی و بحران آب، گرفتار یک مشکل بزرگ دیگر نیز شده است. چراغ های کافی شاپ ها و رستوران های فست فودی که تا نزدیک نیمه شب باز است زنگ خطری دیگر را برای مردم این استان کویری اما زیبا به صدا درآورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس بررسی های وزارت بهداشت در سال گذشته، زیاده روی یزدی ها در مصرف فست فود، موجب شده یزد رتبه ششم مصرف فست فود در کشور را از آن خود کند. 
یزد شهر فست فودها
 فراوانی فست فودها ، هزینه ی مناسب و خوشمزگی آنها موجب شده تا مردم استان از این غذاها استقبال زیادی داشته باشند . وقتی از خیابانهای یزد می گذریم مغازه های فست فودی زیادی را مشاده می کنیم که گاهی شلوغ ترین مغازه ها هستند. وارد این مغازه ها که می شویم کنار میزها  ، همه نوع قشری دیده می شود ؛ خانواده ها و بیشتر آقایان جوانی را می بینیم  که در کنار هم مشغول بازی با موبایل و در انتظار سفارش خود هستند.
مسئول بیماری های غیرواگیردار مرکز بهداشت استان می گوید: یزد رتبه ششم مصرف فست فود کشور را داراست . دکتر صادقیان می افزاید آقایان یزدی، رتبه اول مصرف فست فود و خانم های یزدی رتبه پنجم را دارند؛به طوری که 25 درصد آقایان یزدی و 15 درصد خانم های یزدی به صورت هفتگی فست فود مصرف می کنند. به گفته وی، 20 درصد از جمعیت استان به صورت هفتگی فست فود مصرف می کنند و بیشترین گروه مصرف کننده در استان در سنین 18 تا 24 سال  است.
وقتی از کنار مغازه های فست فودی می گذریم ، از بوی زیادی که در پیاده رو ها و گاه در خیابان پیچیده ، احساس گرسنگی می کنیم . فست فود ها به علت تزئین و شکل زیبایی که دارند، برای مردم خوشایند هستند. همچنین به علت استفاده زیاد ادویه ها و سس ها در آنها عطر و طعم دلپذیری دارند. یک کارشناس تغذیه می گوید :این غذاها به علت داشتن کالری زیادی و ایجاد سیری در بین مردم پرطرفدار هستند.به گفته رضا قافی، با وجود کالری زیاد در این غذاها ریزمغذی های بسیار کمی  وجود دارد که با غذاهای خانگی و سنتی قابل قیاس نیست .    
جولان فست فودها در سایه کمبود فضای تفریحی یزد  
شهر یزد به لحاظ اقلیمی ،گرم وخشک و اکثر روزهای سال شاهد گرمای سوزان است.  از این رو مردم ترجیح می دهند عصرها و شبها که از گرمای هوا کاسته شده ، برای تفریح از خانه بیرون بیایند.  کمبود مکانهای تفریحی و نبود فضاهای گردشی لازم در یزد و همچنبن ایجاد فضایی برای دورهمی ها در فست فود ها، موجب جذب مردم به فست فودی ها می شود.
محمد جواد، یکی از شهروندان یزدی، علت استقبال زیاد مردم به فست فود ها را کمبود فضای تفریحی در شهر می داند و می گوید: بهترین مکان برای دورهم بودن خانواده ها که کم هزینه هم باشد ، همین فست فودی هاست .
از طرفی بافت تاریخی یزدهم به علت مخروبه شدن، تیدیل به متروکه ای شده است و مسئولان برای جبران این امر ، مجوز تغییر کاربری خانه های سنتی  به هتل ها و کافی شاپهای سنتی را صادر کرده اند. این کافی شاپ ها حالا به محلی برای عرضه فست فود و قلیان تبدیل شده اند و مستقیم سلامت شهروندان را هدف قرار داده اند.
 یک شهروند دیگر فضای زیبای بعضی فست فودی ها را دلیل گرایش مردم به فست فودها میداند و می گوید : در کافی شاپهای سنتی فضایی بسیار دلنشین مهیا شده  و حضور خواننده های سنتی با ساز و آوازهایشان زمینه جذب بیشتر مردم را فراهم می کند.  به گفته مریم ، وجود این کافی شاپهای سنتی  به نحوی برای مردم جبران کننده کمبود فضاهای تفریحی و گردشگریست و مردم در واقع، این کمبود را با لذت خوردن جبران می کنند.    
رشد قارچ گونه فست فودی ها
در سال‌های گذشته بر اساس قانون حفظ حریم صنفی میان واحدهای صنفی با فعالیت یکسان باید فاصله جغرافیایی مناسبی رعایت می‌شد و تنها تعداد خاصی از هر صنف می‌توانستند در یک شهر یا شهرستان فعالیت کنند. اما چندی پیش بخشنامه‌ای مبنی بر دستورالعمل حذف حدود حریم خصوصی به اتاق اصناف استان‌های کشور ابلاغ شد که بر اساس آن قانون حفظ حدود حریم صنفی در هیچ جای کشور اجرا نمی‌شود. از یک سال گذشته که قانون حفظ حریم خصوصی اصناف حذف شد ، تعداد فست فودی ها هم افزایش یافت به طوری که گاهی در یک خیابان شاهد چندین فست فودی هستیم.
حسین قندهاری ،رئیس اتحادیه صنف اغذیه و پیتزافروشان یزد می گوید : در حال حاضر 430 فست فودی پروانه دار در شهر یزد مشغول فعالیت هستند و مجوز صدور 200 فست فودی هم در دست اقدام است.
فست فودی شغلی پرطرفدار و پر درآمد برای جوانان یزدی
نبود کار پس از پایان  تحصیلات دانشگاهی، تعطیلی برخی واحدهای صنعتی ، تاخیر در پرداخت حقوق و نبود پشتوانه شغلی  برای جوانان از دلایلیست که موجب می شود آنها به شغل های آزاد روی بیاورند.    استقبال مردم از فست فودی ها  موجب رونق بخشیدن به این شغل شده است و زمینه را برای بسیاری از جوانان فراهم کرده است تا به راحتی بتوانند یک شغل برای خود دست و پاکنند.
حالا جوانان به جای خلاقیت در کارآفرینی ، با گرفتن یک مجوز و وام همه خلاقیت خود را صرف نوع  و تزئین فست فودها می کنند.  یکی از فست فودی های یزد می گوید : استقبال مردم از فست فودی ها انقدر زیاد است که بعضی ازصاحبان  آنها در کنار مغازه خود پارکینگ هم دارند. به گفته علیرضا ،رفت و آمدهای زیاد مردم به این مغازه ها نیاز به نیرو دارد، از این رو علاوه بر آشپز، در این فست فودی ها کمک آشپز ، تعدادی گارسون ، حسابدار، پارکبان هم مشغول کار هستند.    
 استان چاق و دیابتی، پیامد مصرف بی رویه فست فودها
 فست فود ها ، انباشتی از مواد غذایی مضر، مانند نمک و چربی های اشباع هستند که در زمان کوتاه با درجه حرارت بالا پخته شده اند . از آنجایی که  این غذاها با روغن های فراوان پخته می شوند و همراه آنها نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه مصرف می شود،در طولانی مدت موجب افزایش قند خون و دیابت می شوند. مدیر مرکز دیابت استان می گوید: استان یزد چهارمین استان چاق  و پنجمین استان دیابتی کشور است.به گفته دکترمحمدرضا آقایی ،  35 درصد از سهم منتسب بیماری ها ، مربوط به تغذیه ناسالم است و کوتاهی قد ، دیابت و چاقی ازدیگر پیامدهای آن است. 
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، استان یزد را پنجمین استان کم تحرک کشور معرفی کرده است. کم تحرکی به همراه مصرف بی رویه فست فود ها در سالهای اخیر موجب چاقی مردم به وِیژه  نوجوانان و جوانان شده است.
یک کارشناس تغذیه نیز درباره مضرات فست فودها می گوید :وجود چربی های اشباع، مواد نگهدارنده،نمک های زیاد و شکر موجود در سس ها ، دیابت ، فشار خون ، مشکلات قلبی ، گوارشی، کبدی و پوستی را به ارمغان می آوند. به گفته رضا قافی ، رنگهای خوراکی موجود در فست فود ها شیمیایی هستند و مصرف زیاد آنها در طولانی مدت موجب سرطان می شود.    
زنگ خطر فست فودها برای استان یزد
زیاده روی یزدیها در مصرف فست فود یک بحران در روند سلامت جامعه استان یزد محسوب می شود. به گفته مدیر مرکز دیابت استان بزد، 30 در صد از دانش آموزان یزدی در هفته دوبار فست فود مصرف می کنند و این آمار در حال افزایش است. به گفته دکتر آقایی،این تغذیه ناسالم  نسل آینده ما را در معرض بیمار های خطرناکی از جمله سرطان و سکته های قلبی قرار می دهد که باید در این زمینه چاره اندیشی کرد.
به نظر می رسد در این شرایط، نظارت های بیشتر مسئولان بر کار فست فودی ها ضروری است.  مسئول بیماری های غیرواگیردار مرکز بهداشت استان در این خصوص از تنظیم سند بهبود تغذیه مردم استان خبر داده و می گوید: نظارت های بیشتر بر فست فودی ها با  کاهش کاربرد اسیدهای چرب مضر در موادغذایی ، جایگزین کردن غذاهای سنتی ، ارائه آموزشهای پخت فست فود سالم و کاهش نمک از مواردیست که در این سند ذکر شده است. به گفته دکتر محمدرضا صادقیان، تاکنون 80 درصد این سند تکمیل شده است و در تلاش هستیم در یک ماه آینده کار اجرایی شدن این سند را آغاز کنیم.    
علاوه بر مسئولان نظارتی و بهداشتی استان ، شهرداری و شورای شهر یزد هم باید زمینه های لازم برای گردش و تفریح مردم را بیشتر کنند تا تفریح مردم در فست فودها خلاصه نشود و مردم بتوانند در یک فضای شاد و مناسب ، دورهم جمع شوند. از سوی دیگر به نظر می رسد  اتاق اصناف استان نیز باید درباره صدور مجوز به فست فودی های جدید چاره اندیشی کند تا  این مکانها بیشتر از این در سطح شهر افزایش نیابند.
بالاخره مهمترین کار فرهنگ سازی تغذیه صحیح از طریق کانال های ارتباطی عمومی همچون رسانه ها و آموزش وپرورش است تا مردم خود از مصرف فست فودها فاصله بگیرند.
نویسنده:  زهرا گنجعلی
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: صدا وسیما یزد فست فود فست فود فروشی چاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۹۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

حاج حسینی معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ضمن بازدید از مزارع کاشت گیاهان دارویی به خصوص مزارع زیر کشت گل محمدی در رستاق و پیگیری مشکلات کشاورزان و باغداران گیاهان دارویی بخش رستاق گفت: موضوع بهره برداری آب یکی از موضوعات مهمی است که در سیاست‌های بخش کشاورزی بسیار به آن توجه شده است در این راستا موضوع کشت گیاهان دارویی به عنوان گیاهان کم آب خواه یکی از برنامه‌های اساسی بخش کشاورزی استان و یزد نوین است.

وی ادامه داد: توسعه کشت گل محمدی به عنوان گیاهی با ارزش افزوده بالا و اقتصادی بودن در برنامه توسعه کشت استان قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • نوعدوستی کارمند یزدی برای آزادی زندانیان
  • بازنگری در مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در قم
  • سه، دو ، یک «آشپز شو»
  • مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور 
  • آزادی یک زندانی به همت مدیر نیکوکار یزدی
  • یزدی‌ها منتظر آبگرفتگی معابر سطح شهر باشند
  • پذیرایی از زائران با چای و شیرینی یزدی
  • اعزام ۳ هزار زائر یزدی به حج تمتع