Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-29@06:00:13 GMT

افت ناگهانی فشار خون، تهدیدی برای زندگی

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۹۴۲۲

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، کارشناس قلب و عروق معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: علت فشار خون پایین همیشه روشن نیست و ممکن است به علت بارداری، مشکلات هورمونی مانند کم کاری غده تیروئید (هیپوتیروئیدیسم)، تیروئید پر کار (هیپرتیروئیدیسم)، دیابت و یا قند خون پایین (هیپوگلیسمی)، استفاده از بعضی داروها، مصرف بیش از حد داروی فشارخون بالا، نارسایی قلبی، آریتمی قلبی (ضربانات نامنظم قلبی)، اتساع عروق خونی، گرمازدگی و بیماری های کبدی رخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سارا جوادپور با هشدار نسبت به این موضوع که افت ناگهانی فشار خون می تواند تهدیدی برای زندگی ، یادآور شد: علت های ایجاد این نوع افت فشار خون می تواند شامل از دست دادن خون، درجه حرارت پایین بدن، درجه حرارت بالای بدن، آسیب عضله قلبی در نتیجه نارسایی قلبی، عفونت خون، کم آبی شدید به دلیل استفراغ، اسهال یا درجه حرارت بالا، واکنش به دارو یا الکل و واکنش آلرژیک شدید باشد.
فشار خون پایین اغلب با فشار خونی که به طور مداوم کمتر از 60/90 میلی متر جیوه باشد، تشخیص داده می شود.
 وی با بیان اینکه برخی از افراد به طور طبیعی دارای فشار خون پایین هستند که هیچ علامتی ندارد، توضیح داد: اگر فشار خون بیش از حد کم باشد، می تواند بر روی جریان خون در سراسر بدن اثر بگذارد و فرد احساس سرگیجه یا ناپایداری کند.
جوادپور افزود: افت ناگهانی فشار خون اغلب در فردی که از وضعیت نشسته می خواهد بایستد، رخ می دهد که این نوع فشار خون پایین، به عنوان افت فشارخون وضعیتی شناخته می شود.
این کارشناس سلامت، ادامه داد: افت فشارخون وضعیتی به عنوان یک عیب در سیستم عصبی خودکار، یعنی بخشی از سیستم عصبی که اقدامات حیاتی غیرارادی، مانند ضربان قلب را کنترل می کند، در نظر گرفته می شود تا به تغییرات ناگهانی واکنش های مناسب نشان دهد.
او اضافه کرد: به طور معمول، هنگامی که فردی می ایستد، مقداری خون در اندام تحتانی جمع می شود که این امر باعث افت فشار خون می شود، اما بدن به طور معمول به قلب پیام ارسال می کند که سریع تر بتپد تا رگ های خونی منقبض شوند و افت فشار خون را جبران کند؛ اگر این اتفاق نیافتد و یا به آرامی اتفاق بیافتد، باعث ایجاد افت فشارخون وضعیتی می شود.
این کارشناس سلامت، گفت: خطر ابتلا به فشار خون پایین و فشار خون بالا به طور معمول با افزایش سن بالا می رود و برآورد شده است که ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال، دارای افت فشار خون وضعیتی هستند.


منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: خبرگزاری صدا و سیما فشار خون علوم پزشکی هشدار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۹۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا صبح‌ها لاغرتر از بقیه ساعت‌های روز هستیم؟/ سه‌شنبه بهترین روز برای وزن‌کشی

فرهاد طالبیان: برخی معتقدند روز سه‌شنبه مناسب‌ترین زمان برای وزن کردن خود است؛ زیرا وسط هفته بهترین موقعیت است تا ببینید از اواخر هفته گذشته تا اواسط هفته جاری با خود چه کرده‌اید و بر اساس آن برنامه ورزش و تغذیه خود را تنظیم کنید.

اگر یک‌شبه احساس کردید دچار اضافه‌وزن شده‌اید، نگران نباشید؛ این افزایش وزن ناگهانی ممکن است ناشی از نفخ یا احتباس آب باشد که مربوط به خوردن غذاهای پر سدیم، بی‌تحرکی طولانی، تغییرات هورمونی و سندرم پیش از قاعدگی (PMS) [در خانم‌ها] است. ابتلا به یبوست نیز می‌تواند در افزایش وزن ناگهانی نقش داشته باشد.

وقتی اول صبح خود را در آینه نگاه می‌کنید، شکمی را می‌بینید که صاف‌تر از هر زمان دیگری در طول روز است. دلیل این اتفاق این است که در طول خواب شبانه انگار روزه بوده‌اید و طی این چند ساعت تمام مواد غذایی هضم شده‌اند و هیچ دلیلی برای نفخ یا باد کردن شکم وجود ندارد.

هم‌چنین بدن در طول شب، بحتی اگر ادرار و تعریقی هم وجود نداشته باشد، آب زیادی را از دست می‌دهد. این عوامل در ایجاد ظاهر لاغرتر و کاهش وزن در ابتدای روز تأثیر دارند.

این آب از طریق پوست، تنفس و عملکردهایی مانند پمپاژ خون و اکسیژن‌رسانی به اندام‌های داخلی از دست می‌رود. در واقع ۸۰ درصد کاهش وزن صبحگاهی به همین دلیل است.

منابع: livestrong ، consumerreports

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888829

دیگر خبرها

  • چرا صبح‌ها لاغرتر از بقیه ساعت‌های روز هستیم؟/ سه‌شنبه بهترین روز برای وزن‌کشی
  • روزه‌داری بیماران فشار خونی، قلبی و کلیوی با رعایت تغذیه
  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران فشار خونی، قلبی و کلیوی در روزه‌داری
  • چگونه سرمایه داری به تهدیدی برای دموکراسی تبدیل شد؟
  • به گفته یک پزشک افراد باید در مورد فشار خون بالا چه کنند؟
  • (تصاویر) درزی کلا آخوندی پایین؛ روستای ملی حصیربافی
  • (ویدئو) روایت تلخ فرامرز خودنگاه از فوت ناگهانی دامادش
  • تشخیص بیماری قلبی با سرفه
  • تحلیل آسیاتایمز از راهبرد آمریکا در جنگ اوکراین/کشاندن جنگ به خاک روسیه؟
  • گزینه‌های آمریکا برای اوکراین؛ جنگ و دیگر هیچ!