Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@03:34:10 GMT

عدم اختصاص موزه‌ای برای آثار نادر ابراهیمی جای تاسف دارد

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۹۸۷۳

عدم اختصاص موزه‌ای برای آثار نادر ابراهیمی جای تاسف دارد

نوروزی گفت: جدال‌های سیاسی و رقابت‌های خاص منجربه فراموش شدن وظیفه بنیادین اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران شده است.

افکارنیوز: سجاد نوروزی فعال فرهنگی و عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت با اشاره به اهمیت موضوع مطالبه همسر مرحوم نادر ابراهیمی و تایید فرهیختگان فرهنگی برآن گفت: مطالبه خانم فرزانه منصوری همسر مرحوم نادر ابراهیمی از مدیریت شهر تهران به هیچ وجه شخصی نیست بلکه یک حق عمومی و مدنی است که اتفاقا صاحب نظران حوزه فرهنگ برآن تاکید دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
ایجاد واختصاص مکانی جهت ارائه کتب و محصولات فرهنگی مرحوم نادر ابراهیمی از موضوعاتی است که با هویت تک تک شهروندان تهرانی درارتباط است بنابراین خواسته همسر ایشان ازمسوولین مدیریت شهری امر غریب و مساله عجیبی نیست واز بدیهیات فرهنگی واجتماعی درهر جامعه‌ای به شمار می‌رود که ما به ازا‌های عینی آن در جای جای دنیا به کرات مشاهده شده است.

وی در این باره با اشاره به مدیریت فرهنگی دکتر قالیباف و بدیهی بودن چنین مطالباتی درآن دوران افزود: مرحوم نادر ابراهیمی از روشنفکران مذهبی و مردمی به شمار می‌رود که آثار و سبک نگارش ایشان پیوند‌های عمیقی با هویت ملی و دینی ما دارد از این رو آثار به جای مانده از ایشان درعمیق‌ترین لایه‌های اجتماعی ماندگار شده است از این رو با عطف به این ویژگی عدم اختصاص موزه‌ای برای آثار ایشان جای تاسف وتامل دارد. از سوی دیگر این موضوع باید مورد نقد و بررسی صاحب نظران قرار بگیرد که عملکرد مدیران چرا باید به جایی از بی انگیزگی، عدم پاسخگویی و بی توجهی به چنین مسائل عادی، اما قابل توجهی برسد که طاقت نخبگان و وابستگان به شخصیت‌های فرهنگی کشورآنقدر از دست برود که موضع گیری‌های سخت وگا‌ها خشنی، چون تهدید به آتش کشیدن گنجینه ای، چون آثار مرحوم نادر ابراهیمی مطرح شود! در حالی که در معمول دنیا ودر مدیریت پیشین شهرداری تهران با حضور دکتر قالیباف این موضوع به صورتی بسیار بدیهی در تعاملات فرهنگی حل وفصل می‌شد، بنحوی که در دوره مدیریت شهری دوازده ساله دکتر قالیباف شهرداری تهران با حجم انبوهی از این مطالبات مواجه بود که از آن جمله میتوان به افتتاح خانه موزه انتظامی و انواع و اقسام خانه موزه‌های مختلفی اشاره کرد که از دید ودستور العمل فرهنگی شهر پنهان نبود.

سجاد نوروزی اظهار داشت: عملکرد مدیریت شهری جدید بعد از روی کار آمدن شورای پنجم این سوال را ایجاد می‌کند که مگر چه اتفاقی رخ داده وفضا به چه سمتی هدایت شده که همسر مرحوم نادر ابراهیمی مایلند چنین موضع سخت وتصمیم شکننده‌ای را اتخاذ کنند؟ در حالی که پیگیری چنین مورد فرهنگی مساله سخت وغیر قابل دسترسی نیست و در مدیریت شهری پیشین بسیارمسبوق به سابقه بوده و بسیاری از چنین مطالباتی در فضای تعاملی رتق وفتق شده است.

این فعال فرهنگی با اشاره به سیاسی کاری اعضای شورای پنجم وبی توجهی به کارکرد‌های وظایف اجتماعی فرهنگی آن‌ها تصریح نمود: خطری که از اول دوره شکل گیری مدیریت جدید شهری در شورای پنجم و شهرداری تهران احساس شد متاسفانه این روز‌ها به وضوح مشاهده می‌شود، سیاسی کاری مدیریت شهری به جایی رسیده که کارکرد‌های مدنی وفرهنگی این شورا را در سایه یا حاشیه قرار داده و غلظت نگاه سیاسی و ورود به جدال‌های سیاسی و رقابت‌های خاص منجربه فراموش شدن وظیفه بنیادین اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران شده است. به هر حال این موضوع باید به گوش مسوولین برسد وآن‌ها را نسبت به این مساله هوشیار کند که مگر ما چند نفر شبیه مرحوم نادر ابراهیمی داریم، یا چند نفر ویژگی‌هایی شبیه ایشان با چنین آثار فاخری دارند که عرصه برای همسرشان آنقدر تنگ شود که حاضر به آتش کشیدن بر خرمن اندیشه‌های آن عزیز از دست رفته شوند؟ به هر حال آنچه باید مورد توجه مدیران شهری پایتخت قراربگیرد آن است که مطالبه همسر نادر ابراهیمی موضوعی شخصی نیست وره آورد وسودی برای ایشان غیراز کمک به هویت وفرهنگ ایرانی –اسلامی ندارد از این رو امید می‌رود که این موضوع به زودی وبا سرعت تمام مورد پیگیری مدیریت شهری قرار بگیرد تا به سرعت شاهد پاسداشت دستاورد‌های فرهنگی-ملی ودینی فرهیختگان کشور باشیم. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003QeR

منبع: فردا

کلیدواژه: سجاد نوروزی فعال فرهنگی موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۹۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در حاشیه رونمایی از این آثار گفت: این مراسم با توجه به وجود نسخ خطی نفیس در گنجینه موزه بزرگ خراسان و به مناسبت روز بزرگداشت «ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن‌عبدالله بن‌مشرف» متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی برگزار شد.

احسان زهره وندی افزود: یکی از اولویت‌های کاری معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی تبیین و معرفی مشاهیر ادبی ایران است که از اسفند سال گذشته با برنامه (بزرگداشت نظامی) شروع و در سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت و طبق تقویم فرهنگی اقدام به برپایی نمایشگاه‌های مشاهیر فرهنگی و هنری براساس آثار موجود در خراسان رضوی می‌کند.

وی گفت: در این مراسم ۲ نسخه خطی نفیس سعدی از کلیات گلستان و یک رقعه متعلق به دوره تیموری رونمایی شده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: یکی از نسخه‌ها شامل غزلیات سعدی به ضمیمه غزلیات قاسم انوار و بخشی از دیوان حافظ است که با خط نستعلیق ۱۴ سطری نوشته شده و تاریخ تحریر آن مربوط به دوره تیموری و قرن ۱۰ هجری قمری است.

زهره وندی افزود: نسخه دیگر کلیات سعدی شامل گلستان، بوستان و دیوان اشعار بوده که با خط نستعلیق تحریر شده است.

نسخه‌های خطی سعدی از سوم تا نهم اردیبهشت  در موزه بزرگ خراسان واقع در بوستان کوهسنگی مشهد از ساعت ۹ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان به هنر، شعر و ادبیات فارسی است.

دیگر خبرها

  • مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاه‌ها را به تقلید از ما واداشته است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اعتقادات مرحوم نادر طالب‌زاده از زبان ده‌نمکی + فیلم
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • نادر کاشانی درگذشت + سوابق
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان