Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، احمد محمدی رئیس دادگستری شهرستان سوادکوه در هشتمین آئین قرق شکنی مراتع کوچ عشایر بر لزوم یک برنامه جایگزین با اجرایی شدن طرح تنفس جنگل تأکید کرد و گفت: بدون برنامه جایگزین شاهد گرانی چوب و در نتیجه افزایش قاچاق چوب خواهیم بود.

وی با بیان اینکه شهرستان سوادکوه به نام دامپروری شناخته شده است، بر تقویت صنعت دامداری در شهرستان تأکید کرد و افزود: اولویت با دامداری است و دیگر صنایع باید در کنار این دامداری باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدی بر لزوم توجه مسئولان شهرستان بر ایجاد صنایع وابسته به دامداری اشاره کرد و گفت: با تعطیل شدن کارخانجان شیر و ماست در شهرستان، دامداری ما نیز تعطیل خواهد شد.

رئیس دادگستری شهرستان سوادکوه با اشاره به کشت گیاهان دارویی در مراتع گفت: با آموزش دامداران در این زمینه، کشت گیاهان دارویی می‌تواند به‌عنوان یک صنعت مستقل کمک کار دامداران شود.

وی با اشاره به کمبود آب، به ممنوعیت کشت مجدد اشاره کرد و افزود: کشت دوم اندک ذخایر آب را از میان خواهد برد.

حمیدرضا احمدی رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سوادکوه نیز قرق‌شکنی را عاملی برای ورود به‌هنگام مرتع‌داران دانست و گفت: امسال بیش از ۹۶ درصد از مرتع‌داران به‌موقع وارد مرتع شده‌اند.

وی میزان مراتع شهرستان را ۴۳ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: ۷۱۷ بهره‌بردار، شش تعاونی مرتع‌داری و یک انجمن صنفی مرتع‌داری در شهرستان سوادکوه وجود دارد.

قرق شکنی یا همان باز شدن مرتع که از سنت دیرینه دامداران مازندرانی است که همه ساله در فصل پاییز برای حفظ پوشش گیاهی از ورود دام ها به مراتع ییلاقی جلوگیری می شود و نیمه اردیبهشت با آماده شدن بسترمراتع ییلاقی برای چرای مناسب دام قرق شکنی اجرا می شود.

هشتمین آئین قرق شکنی مراتع کوچ عشایر در مرتع نیزه بن کبوتر اسطل سرخ آباد سوادکوه برگزار شد و این آیین سال‌های قبل در منطقه ییلاقی چرات، دراسله و گدوک سوادکوه برگزار شده بود.

انتهای پیام/آ

تنفس جنگل نیازمند حمایت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۰۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سردشت گفت : محلول پاشی ۵۰۰ هکتار از جنگل امسال به صورت زمینی و در راستای مقابله با آفت جوانه خوار و برگ خوار بلوط در جنگل های زاگرس واقع در دو شهرستان ، میرآباد و سردشت اجرا شد.   رحمت ابراهیمی افزود : آفت جوانه خوار بلوط یک آفت تک نسلی است که هر سال باتوجه به وضعیت جوی از اواسط فروردین ماه تا پایان اردیبهشت ماه فعالیت می کند.   ابراهیمی افزود :این عملیات با دو تیم در دو منطقه این دو شهرستان با استفاده از ۶ دستگاه تراکتوروماشین مجهز به تانکر سمپاشی انجام می گیرد.   وی بیان کرد: این عملیات با اعتبار ۴ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی اجرایی می شود که به دلیل توپوگرافی و صعب العبور بودن منطقه عملیات تا یک ماه ادامه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • رویکرد ما در لرستان اتحاد خدمت‌رسانی حول محور برنامه است
  • مستقل شدن روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شود
  • بررسی روند عملیات اجرایی و میزان پیشرفت پروژه‌های امور آب و فاضلاب سلماس
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط
  • کشف ۳ تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن
  • نجات گردشگران ناپدید شده در جنگل‌های سوادکوه
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • تشریح برنامه‌های هفته سلامت در هرمزگان
  • پروژه جاده جنگل لواسانات افتتاح می شود