Web Analytics Made Easy - Statcounter

سه برابر شدن قیمت شیشه، خرید و فروش طرح ترافیک در "دیوار"، اپیدمی مسمومیت با قارچ در کشور و تایید مرگ ۱۱ نفر با قارچ سمی، ممنوعیت برخورد تنبیهی با دانش آموزان و ماجرای رشوه شرکت‌های تجهیزات پزشکی به پزشکان از جمله مهمترین اخبار اجتماعی ایسنا در روز ۳۱ اردیبهشت ماه هستند.

به گزارش ایسنا، سرویس اجتماعی ایسنا در آخرین روز اردیبهشت سال ۹۷ بیش از ۵۰ خبر را به روی خروجی خود قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مروری اجمالی بر مهمترین اخبار امروز خواهیم داشت:

خرید و فروش طرح ترافیک در "دیوار"

طرح ترافیک بعد از ده‌ها سال تغییر کرد و براساس مصوبه شورای عالی ترافیک و شورای شهر قیمت تردد در آن برپایه زمان و میزان آلایندگی خودروها، تعیین می شود. طرح ترافیک جدید از شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در تهران اجرایی شد و با اجرای آن، طرح ترافیک قدیمی با قدمت بیش از  ۳۰ سال برای همیشه از تهران خداحافظی کرد تا طرحی با محوریت پرداخت عوارض بر اساس زمان تردد روی کار آید.

با اینکه تغییر در نحوه اجرای طرح موافقان و مخالفان زیادی داشت اما همگی متفق القول عنوان می کردند که تغییر در اجرای طرح اثرات زیادی از جمله کاهش ترافیک داشته اما مدتی است که بازار خرید و فروش طرح های ترافیک نیز داغ شده است بگونه‌ای که به راحتی می‌توان تنها با یک سرچ ساده لیستی از اشخاصی که طرح ترافیک را به قیمت‌های مختلف می فروشند، پیدا کرد!

هرچند مدیرکل صدور آرم شهرداری تهران از برخورد با اتحادیه و غیراخلاقی بودن فروش طرح توسط سازمان‌ها و نهادهایی که کارت سیار به آنها تعلق گرفته خبر می‌دهد اما واقعیت این است که خوب یا بد، طرح ترافیک جدید بر روی گروه‌های خرید و فروش، دیوار شده و باید برای رونق این بازار سیاه فکری کرد.

اپیدمی مسمومیت با قارچ در کشور و چرایی آن

طی دو هفته گذشته شاهد گزارشات متعددی از مشکلاتی بودیم که در چندین نقطه از کشورمان به واسطه مصرف قارچ‌های سمی ایجاد شده بود، رئیس انجمن تغذیه ایران تاکید کرد: استفاده از قارچ‌ سمی می‌تواند کشنده باشد؛ به همین دلیل مردم نباید از قارچ‌هایی که در طبیعت رشد می‌کنند استفاده کنند.

جلال‌الدین میرزای رزاز  با بیان اینکه نمی‌توان منبع قضاوتی درباره سمی بودن یا نبودن قارچ‌هایی که در طبیعت رشد می‌کنند، مشخص کرد گفت: به همین دلیل قارچ‌هایی که بسته‌بندی مطمئنی دارند و تولید کننده آنها نیز از سازمان‌های مربوطه مانند جهاد کشاورزی مجوز دارند، ‌ مورد تایید هستند. یکی از دلایل شیوع این مسمومیت  بارش‌های بهاری اخیر و رویش این قارچ‌هاست. هر سال در فصل بهار به دلیل بارندگی‌هایی که اتفاق می‌افتد سبزیجات کوهی مانند قارچ‌ها رشد خوبی دارند. در چند سال اخیر  مانند امسال بارش بهاری نداشتیم. این بارش‌ها در مناطق خاصی که این مسمومیت‌ها اتفاق افتاد، بیشتر بوده‌ است. این روند به نظر کمی غیرطبیعی می‌رسد. مراکز درمانی ما نیز تا این اندازه با مراجعه به علت مسمومیت با قارچ مواجه نبودند.

تایید مرگ ۱۱ نفر با قارچ سمی/موردی از مرگ در تهران گزارش نشده است

دکتر مهرداد علی بخشی، مدیر کل بحران سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که در روزهای اخیر ۱۱ نفر در کشور با علائم مصرف قارچ‌های سمی جان خود را از دست داده اند که از این تعداد هفت تن مرد و چهار تن نیز زن هستند. 

به گفته وی در استان‌های کرمانشاه، لرستان، کردستان، آذربایجان غربی، مرکزی و همدان جان خود را از دست داده‌اند و تا کنون موردی از مرگ به دلیل مسمومیت با قارچ سمی در تهران به پزشکی قانونی ارجاع نشده است.

فعالیت «اتوبوس‌های ایدز» متوقف نشده است/ اطلاع‌رسانی "ایدز" ادامه دارد

اخیرا مباحثی تحت عنوان توقف فعالیت اتوبوس‌های ایدز در رسانه‌ها خبرساز شد که واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت. زارع نژاد، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در این باره گفت: کمپین اطلاع‌رسانی درباره این بیماری با رویکرد پیشگیری، در کنار سایر برنامه‌ها همچنان فعال است.

به گفته وی فعالیت اتوبوس‌های ایدز تحت عنوان کمپین اطلاع رسانی و مشاوره ایدز متوقف نشده و هیچ نامه‌ای نیز درباره توقف این فعالیت‌ها ابلاغ نشده است. فعالیت این مراکز در استان‌ها ادامه دارد، اما ممکن است روند اجرایی آن به دلیل کمبود منابع کند شده باشد.

ماجرای رشوه شرکت‌های تجهیزات پزشکی به پزشکان/هشدار درباره مصرف «ریتالین» در فصل امتحانات

سخنگوی وزارت بهداشت درباره ماجرای رشوه برخی شرکت‌های تجهیزات پزشکی به برخی از پزشکان توضیحاتی ارائه کرد و گفت که رابطه مالی میان برخی از ارائه‌کنندگان خدمات درمانی با شرکت‌های فروشنده تجهیزات پزشکی و یا دارویی موضوعی ناراحت‌کننده و هشداردهنده است. باید توجه کرد که این تخلف مانند یک قیچی دو لبه است. از طرفی یک لبه این قیچی پرداخت‌کنندگان یعنی شرکت‌های فروشنده تجهیزات پزشکی و دارویی قراردارند و لبه دیگر آن نیز ارائه کنندگان خدمت هستند که تسهیلات مالی و یا سفرهای خارجی دریافت می‌کنند. قربانی حرکت این قیچی مردم، بیماران و تا حدودی بیمه‌ها هستند.

البته حریرچی راهکارهای مقابله با چنین تخلفاتی را نیز ارائه داد و گفته است: افرادی که وارد این حرفه می‌شوند باید صلاحیت داشته باشند. همچنین باید امکان بروز چنین تخلفاتی را از بین برد. در حال حاضر همه تجهیزات پزشکی را قیمت‌گذاری کرده‌ایم و خرید خارج از سامانه تجهیزات و ملزومات پزشکی برای بیمارستان‌های دولتی ممکن نیست و رابطه مالی در این حوزه به میزان قابل ملاحظه‌ای قطع شده است. در این زمینه احتمالا طی هفته آینده بخشنامه‌ای خواهیم داشت تا در مورد بیمارستان‌های خصوصی هم چنین برنامه اجرا کنیم تا رابطه خصوصی بین ارائه کنندگان خدمات و فروشندگان تجهیزات قطع شود.

وی با اشاره به مصرف ریتالین از سوی برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان در زمان امتحانات گفت: در ایام امتحانات میزان مصرف قرص ریتالین ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و طبق بررسی‌ها حدود ۵ درصد از دانشجویان و ۴.۵ درصد از دانش آموزان سال آخر دبیرستان ریتالین مصرف می‌کنند این در حالیست که این دارو عوارض جدی دارد و منجربه استفراغ، اسهال و در برخی موارد  مرگ می‌شود.

ارائه پیشنهادات مجازات‌های "غیرحبسی" به قوه قضاییه برای جلوگیری از خشونت‌ علیه زنان

به گفته زهرا آیت اللهی، لایحه «تأمین امنیت زنان» در معاونت اموز زنان و خانواده ریاست جمهوری بررسی شد، به هیئت دولت آمد و وارد قوه قضائیه شد. بعد از بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که این لایحه اشکالات متعددی دارد.

وی پس از مرور اشکالات وارد به این لایحه  تاکید کرده است که باید جرائم را دقیق تر دید، همچنین مجازات‌ها را باید متناسب‌تر با جرم ببینیم و در ساختارهای موازی نیز پیش‌بینی کنیم. با وجود اینکه باید در قوه قضاییه پیشگیری از جرم را ببینیم، اما پیشگیری از جرم خشونت علیه زنان را به مجموعه‌ای واگذار کرده بودند که به قوه مجریه بازمی‌گشت و این برخلاف قانون اساسی است. شورای اجتماعی و فرهنگی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاداتش را به شکل متقن و علمی به قوه قضاییه داده است که بخشی اصلاح شده اما لایحه هنوز از قوه قضائیه به هیئت دولت بازنگشته است.

برخورد تنبیهی با دانش‌آموزان ممنوع/ قیچی کردن موی سر دانش‌آموزان حرکتی ضد تربیتی است

هفته گذشته دو خبر مشابه در آبادان و شهرستان فسای استان فارس در فضای مجازی منتشر شد که هر دو حکایت از اقدام ناشایست معلم در قیچی کردن موهای دانش آموزان کلاسش داشت.

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ کس چنین کاری را تایید نمی‌کند. آموزش و پرورش این عمل را محکوم کرده و با فرد خاطی برخورد شده و به هیچ وجه مورد تایید ما نیست گفت: این حرکت‌ها، ضد تربیتی است و طبیعتا تاثیری در تربیت صحیح دانش آموزان ندارد. جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی را در دو مسیر آموزش دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی دنبال و تلاش می‌کنیم این دست اتفاقات در فضای آموزش و پرروش نیافتد. تنبیه در هر شکل و قالبی از منظر ما مردود بوده و قابل قبول نیست. نگاه ما بازدارنده است و همکاران نباید برخورد تنبیهی داشته باشند.

تدوین برنامه حفاظت از ۱۰ گونه در معرض انقراض در سال ۹۷

سازمان ملل متحد روز ۲۲ می (مصادف با اول خرداد) را جهت افزایش آگاهی عموم و بالا بردن سطح درک مردم نسبت به مسائل مربوط به تنوع زیستی و ارزش‌های آن به عنوان روز جهانی تنوع زیستی اعلام کرده است. دبیرخانه کنوانسیون تنوع زیستی شعار روز جهانی تنوع زیستی برای سال ۲۰۱۸ را « گرامیداشت ۲۵ سال اقدام برای حفظ تنوع زیستی» انتخاب کرده است.

مجید خرازیان مقدم،مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست در آستانه روز جهانی تنوع زیستی از تدوین برنامه حفاظت و مدیریت ۱۰ گونه در معرض تهدید شامل شوکا، گورخر، آهو، قوچ، میش هوبره، بالابان، افعی لطیفی، سمندر و قزل‌آلای خال قرمز در سال جاری خبر داد.

دلار، قیمت «شیشه» را سه برابر کرد

 ماده مخدر شیشه نیز از  افزایش قیمت ارز در امان نمانده است.  سرهنگ محمد بخشنده، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ با بیان اینکه شاهد سه برابر شدن قیمت مخدر شیشه پس از افزایش نرخ دلار و برخی دیگر از ارزها هستیم گفت: مخدر شیشه در حال حاضر به ازای هر کیلو ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد و این درحالی است که قبلا قیمت این ماده کیلویی ۳۰ میلیون تومان بود.

وی با بیان اینکه قیمت ارز بر روی قیمت پیش سازهای مخدر شیشه تاثیر دارد، گفت: البته بخشی از دلیل افزایش قیمت هم اقدامات انجام شده از سوی پلیس است، چرا که ما با عملیات های انجام شده حدود ۸۰۰۰ معتاد متجاهر را جمع آوری کرده و بسیاری از قاچاقچیان و موادفروشان نیز دستگیر شده‌اند و در این شرایط با توجه به این موضوع، قیمت این ماده نیز افزایش یافت.

پنج خبر پربازدید ایسنا در بخش اجتماعی نیز به این شرح است:

دلار، قیمت «شیشه» را سه برابر کرد

خرید و فروش طرح ترافیک در "دیوار"

اپیدمی مسمومیت با قارچ در کشور و چرایی آن

برخورد تنبیهی با دانش‌آموزان ممنوع/ قیچی کردن موی سر دانش‌آموزان حرکتی ضد تربیتی است

ارائه پیشنهادات مجازات‌های "غیرحبسی" به قوه قضاییه برای جلوگیری از خشونت‌ علیه زنان

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام بسته اخبار اجتماعی ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۱۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد

جمال میرزایی اظهار داشت: تایر در بعضی از رینگ‌ها خریداری و برای افزایش قیمت در انبارک‌ها احتکار می‌شد که اکنون با تعادل در عرضه و تقاضا ظرف یک ماه آینده این بازار سیاه از بین خواهد رفت.

به گزارش ایرنا، وی افزود: کمبودی در عرضه تایر‌هایی با رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ در بازار نداریم و با افزایش عرضه اکنون این تایر‌ها به میزان کافی در بازار موجود است.

میرزایی بیان کرد: مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد که تقاضا نسبت به رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ کاهش یافته است.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران تاکید کرد: با از بین رفتن بازار سیاه در ماه آینده قیمت تایر در بازار کاهشی خواهد شد.

میرزایی با اشاره به افزایش به صورت میانگین ۱۶ درصدی تایر‌های سواری گفت: با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی ناشی از افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، نرخ مواد اولیه داخل، انرژی و سایر عوامل و نهاده‌های تولیدی و براساس اخذ مجوز‌های قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر مقرر شد تا از پنجم اردیبهشت افزایش قیمت اعمال شود.

مدیر عامل گروه صنعتی بارز عنوان کرد: نرخ جهانی مواد شیمیایی از ۱.۲ به ۱.۷ دلار رسید که این امر باعث زیان‌ده شدن تولید شده است.

وی بیان داشت: تولیدکنندگان تایر در سال گذشته افزایش قیمتی نداشتند و این افزایش قیمت در امسال می‌تواند تولیدکنندگان را از زیان خارج و منجر به رونق تولید کند.

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • ثانیه شمار اخطار اصلاح آگهی های مسکن دیوار و شیپور روشن شد!
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • خریداران مسکن این هشدار را جدی بگیرند؛ این‌جا قیمت مسکن کاذب است
  • نصف قیمت ماشین بخر! قسطی با ۵۰ درصد پیش‌پرداخت
  • بلیط فروشی بازی تراکتور و ذوب‌آهن آغاز شد + لینک سایت خرید بلیط ticket.tractor-club.com
  • هشدار تند به دو پلتفرم فعال در خرید، فروش مسکن
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
  • دیوار کلاهبرداری فرو ریخت