Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@14:34:07 GMT

14 رشته قنات داخل حریم شهری بیرجند است

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۸۱۵۱۲

14 رشته قنات داخل حریم شهری بیرجند است

به گزارش ایرنا محمدحسن غلامی روز دوشنبه در نشست مشترک کارگروه آب کشاورزی و کمیته خرید گندم خراسان جنوبی که با حضور استاندار برگزار شد افزود: از گذشته های دور قنوات مهمترین منابع آبی استان را تشکیل می دهند.
وی گفت: برای ساماندهی قنوات داخل حریم شهرها به ویژه بیرجند باید جلسات اختصاصی با شهرداری ها و بخشداران استان برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دومین استان کشور از لحاظ دارابودن قنوات است عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 6 هزار رشته قنات در استان وجود دارد.
غلامی اظهار کرد: در حال حاضر در خیابان موسی بن جعفر (ع) بیرجند یک کیلومتر قنات از زیر منازل مسکونی رد می شود که باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

** وجود 51 قنات دایر و بایر در محدوده های شهری استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چندی پیش از وجود 51 قنات دایر و بایر در محدوده های شهری استان خبر داد و افزود: باید از تخریب این قنات ها جلوگیری شود.
هاشم ولی پور مطلق گفت: از گذشته تاکنون حریم قنات ها حفظ نشده و بسیاری چاه ها و قنات ها از زیر منزل مسکونی مردم عبور می کند که اکثر خشک شده و باید تعیین تکلیف شوند.

** اولویت ساماندهی قنوات در حریم شهرها با نقاط حادثه خیز است
استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینکه اولویت ساماندهی قنوات در حریم شهرها با نقاط حادثه خیز است گفت: برای ساماندهی قنوات داخل حریم و حاشیه شهرهای استان باید اعتبار ویژه ای درخواست و لحاظ شود.
محمدمهدی مروج الشریعه افزود: ساماندهی قنوات حریم و حاشیه شهرهای باید به یک برنامه ویژه و خاص تبدیل شود چراکه هر زمان دیرتر این مهم انجام شود هزینه ها سنگین تر خواهد شد.
وی با بیان اینکه باید مطالعه جامع در خصوص قنوات داخل شهرها انجام شود گفت: اگر در زمینه چگونگی حفاظت از این قنوات پروژه هایی انجام یا قرار است انجام شود باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.
وی اظهار کرد: از برخی قنوات که از حاشیه شهرها می گذرد و مربوط به میراث فرهنگی است نیز می توان استفاده های دیگری از جمله تبدیل به محل های گردشگری انجام داد.
استاندار خراسان جنوبی گفت: باید جلسه ای اختصاصی به عنوان تعیین تکلیف قنوات داخل حریم شهرهای استان با شهرداران برگزار شود و ما نیز تلاش می کنیم از محل اعتبارات استانی رقمی برای ساماندهی قنوات اختصاص دهیم.
وی تاکید کرد: برخی قنوات داخل حریم شهرها از جمله بیرجند آسیب پذیر بوده و ممکن است با افزایش حداقل بارندگی ها، سبب فرونشست منازل مسکونی مردم شده و جان آنها را به خطر اندازد.
وی گفت: برای آن دسته از قنوات روستایی که بازدهی آنها در تولید محصولات کشاورزی بالا نیست و برعکس، از کشاورزان می خواهیم برای سالم سازی و پایدارسازی حداقل آب این قنوات با ما همکاری کنند.
مروج الشریعه اضافه کرد: در این زمینه نیز باید سرمایه گذارانی برای ایجاد جاذبه گردشگری در قنوات جذب شود به شرطی که سود آن در محیط مربوط به قنات در اختیار کشاورز قرار بگیرد.
بهمن ماه سال گذشته 2 جوان 28 و 35 ساله در روستاهای شاخن زیرکوه و رومنجان خوسف خراسان جنوبی به دلیل ریزش قنات جان خود را از دست دادند.
7557*3028
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 خراسان جنوبی سازمان جهاد کشاورزی استان سرمایه کشاورزی محصولات کشاورزی موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۱۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی محل دفن پسماند گتوند در کوتاه مدت

قهرمان رمزدان رئیس اداره حفاظت محیط زیست گتوند ضمن تشریح وضعیت پسماند شهرستان، ساماندهی محل دفن پسماند در کوتاه مدت، تفکیک از مبدأ، استقرار دستگاه بازیافت را ضروری دانست و به اجرای آن تأکید کرد. 

او خواستار اجرای الزامات از قبیل جانمایی، اخذ مجوز زیست‌محیطی محل دفن در برنامه دراز مدت از شهرداری‌ها شد.

رمردان ادامه داد: علی رغم پیگیری‌های که برای رفع مشکلات موجود از طریق مسئولان صورت می‌گیرد، شهرداران می‌بایست نگاه مدیریتی خودشان را در رابطه با حل مسائل پسماند شهری و رفع امورات حوزه مسئولیتی خود تغییر دهند تا شاهد یک اتفاق و اقدام خوب برای شهروندان عزیز در منطقه باشیم. 

به گفته او موضوعاتی همچون نخاله‌های ساختمانی، سگ‌های ولگرد، انباشت مصالح در خیابان‌ها و معابر شهری و مدیریت پسماند، از مهمترین مسائل محیط زیستی شهرستان گتوند است که می‌تواند نارضایتی عموم را بیشتر کند و نیاز است شهرداران با جدیت بیشتر و تلاش دوچندان نسبت به انجام وظایف خود اقدامات نتیجه بخشی نشان دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گتوند به لزوم ساماندهی پسماند شهری و جایگاه دفع پسماند به عنوان یکی از مصوبات مهم شهرستان اعلام کرد و گفت: جمع آوری مصالح انباشته شده در سطح شهر و جمع آوری نخاله‌های انباشت شده در معابر و خیابان‌های شهری، لزوم افزایش تعداد باکس‌های پسماند در سطح شهر‌ها و... از جمله مهمترین مصوبات مورد مطرح و تصویب شده در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • احیا و بازسازی ۵۰ قنات قدیمی در شهر باشت
  • تهدید زوال باغ ملی گیاه‌شناسی بر اثر توسعه شهری نامتوازن
  • ساماندهی محل دفن پسماند گتوند در کوتاه مدت
  • ۱۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است
  • نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت
  • بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • الحاق ۱۵۰ هکتار زمین به محدوده شهر هشترود
  • الحاق ۱۵۰ هکتار به محدوده شهر هشترود
  • پیش‌بینی بارندگی قابل توجه برای یزد/ پرهیز از تردد غیرضرور داخل شهر