Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- ماهنامه انجمن نجوم سلطنتی با انتشار اطلاعیه‌ای خبر از کشف نخستین مهاجر دائمی شناخته‌شده در منظومه شمسی داده‌ است.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، ماهنامه انجمن نجوم سلطنتی با انتشار اطلاعیه‌ای خبر از کشف نخستین مهاجر دائمی شناخته‌شده در منظومه شمسی داده‌ است. این سیارک، که در حال حاضر در مدار مشتری قرارگرفته، نخستین سیارک شناخته‌شده‌ای است که از یک منظومه ستاره‌ای دیگر وارد منظومه شمسی شده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

Oumuamua که پیشتر آخرین مداخله ­گر بین ستاره‌ای نام گرفت و در سال 2017 تیتر اخبار را به خود اختصاص داد، تنها یک مسافر در حال عبور از منظومه شمسی بود. این درحالی است که سیارک اخیر کشف شده با نام (514107) BZ509-2015 اقامت طولانی مدتی در این منظومه دارد.

همه‌ی سیارات و اکثریت عمده دیگر اجرام موجود در منظومه شمسی حرکتی منظم و در یک جهت به دور خورشید دارند. با این وجود BZ509 2015 رفتاری متفاوت پیشه کرده و در مداری که به عنوان مدار بازگشتی شناخته می‌شود، در جهت مخالف حرکت می‌کند.

دکتر فتحی نامونی، نویسنده مسئول و سرپرست پژوهش در این‌باره می‌گوید: «علت چرخش خلاف جهت این سیارک با وجود حرکت روی مدار چرخشی مشترک با سیاره مشتری تاکنون ناشناخته بوده‌ است. لازم به ذکر است که اگر سیارک BZ509 2015 بومی منظومه ما بود، با توجه به ماهیت ابرگازی و غباری این منظومه می‌بایست رفتاری همانند سایر سیارات و سیارک‌های دیگر را داشته و در همان جهت چرخش استاندارد منظومه حرکت کند».

تیم پژوهشی برای ردیابی مکان BZ509 2015 در زمان تولد منظومه شمسی، یعنی حدود 4.5 میلیارد سال پیش و در عصری که شکل‌گیری سیاره به اتمام رسید، از روش شبیه‌سازی استفاده کرده است. این شبیه‌سازی نشان داد که BZ509 2015 همواره در همین جهت حرکت می‌کرده و بنابراین نمی‌تواند متعلق به منظومه شمسی باشد.

دکتر هلنا مورایس، عضو دیگری از این تیم می‌گوید: «مهاجرت سیارک‌ها از دیگر منظومه‌­ها عموماً به این دلیل رخ می‌دهد که خورشید در ابتدا در یک خوشه ستاره‌ای فشرده، جایی که هر ستاره منظومه‌ی سیارات و سیارک‌های خودش را داشت شکل گرفته است. نزدیکی زیاد ستاره‌ها، به کمک نیروهای گرانشی سیارات، موجب می‌شوند تا این منظومه‌ها بتوانند سیارک‌ها را جذب کرده، دور کنند و یا آن‌ها را از یکدیگر بگیرند.»

کشف اولین سیارک مهاجر دائمی در منظومه شمسی می‌تواند دستاوردهای مهمی برای حل مسائل بازشکل‌گیری سیارات، تکامل منظومه شمسی و منشا حیات با خود به همراه داشته باشد.

گفتنی است درک این مسئله که BZ509 2015دقیقا چگونه و چه زمانی در منظومه شمسی جای گرفته است، سرنخ‌هایی درباره جزئیات ایجاد خورشید و همچنین غنای بالقوه‌ی محیط اولیه‌ زندگی ما، با چنین اجزاء ضروری برای پیدایش حیات بر روی آن را فراهم می‌آورد.

 

منبع: ایسنا 

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: فضانوردی مدار مشتری ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۲۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان از آبگیری ۳۰ درصد از پهنه تالاب کجی نمکزار این شهرستان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، امیر کوهستانی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های اخیر و بررسی تصاویر ماهواره‌ای حدود 30 درصد از پهنه 5 هزار هکتاری آبی تالاب کجی آبگیری شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان، گفت: تمامی پهنه آبی تالاب دارای رطوبت بوده و با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و ورود سامانه‌های بارشی جدید به منطقه در این ماه انتظار می‌رود سطح آبی تالاب افزایش یابد که این امر باعث کاهش ریزگرد‌ها و تغذیه سفر‌های زیرزمینی خواهد شد. 

وی افزود: پرندگان با آبگیری تالاب در حال و رفت آمد به آن هستند، اما پرندگان مهاجر سیبری اغلب‌شان بازگشته‌اند.

کوهستانی با اشاره به اینکه به موقع آبگیری نشدن تالاب و خشکسالی‌ها سبب شده تا پرندگان مهاجر سیبری امسال در مقایسه با سال‌های قبل کمتر تالاب کجی را به عنوان مقصد زمستانی خویش برگزینند، ادامه داد: باید در نظر داشت که به واسطه خشکی تالاب هامون و سد‌هایی که کشور افغانستان آن سوی مرز‌ها زده است پرندگان مهاجر بیشتر به آن سوی مرز‌ها کشیده شده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان با بیان اینکه در تعطیلات نوروز حدود یک هزار و 500 نفر از این تالاب دیدن کردند، بیان کرد: تعداد بازدیدکنندگان امسال در مقایسه با سال‌های قبل کمتر بود و دلیلش هم این است که تعطیلات عید نوروز با ماه مبارک رمضان مقارن شد و همین تقارن در کم شدن تعداد مسافران و مهمانان تالاب تأثیرگذار بوده است.

انتهای پیام/ 252/

دیگر خبرها

  • بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال ۲۰۱۵
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات
  • کاوشگر سایکی ناسا با لیزر داده فرستاد!
  • اولین خرید استقلال در فصل جدید؛ ستاره بزرگ چراغ سبز نشان داد
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد
  • برقراری ۱۷ هزار تماس تلفنی با مرکز ارتباطات اورژانس
  • کشف شگفت‌انگیز دانشمندان: این سیارک تکه‌ای از ماه است!
  • اولین واکنش همسر مهدی قایدی به شایعات (عکس)
  • (عکس) اولین واکنش همسر مهدی قایدی به شایعات
  • اولین دیدار پائز با ستاره های تیم ملی (عکس)