Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، برنامه اول از سری جدید جهان‌آرا با موضوع «بررسی تحولات منطقه» ‌یکشنبه شب 30 اردیبهشت سال 1397 روی آنتن این شبکه رفت.
در وقفه سه ماهه برنامه جهان‌آرا، منطقه دستخوش تحولاتی با سرعت چشمگیر شد و چندین حادثه حائز اهمیت برای جبهه مقاومت اتفاق افتاد که در این برنامه سعی شد به اختصار به اهمّ آنها پرداخته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
مهمان برنامه محمدرضا رئوف شیبانی سفیر سابق ایران در سوریه و مجری برنامه وحید یامین‌پور بود.«رئوف شیبانی» سفیر سابق ایران در سوریه در این برنامه اظهار داشت: ویژگی‌های دوره جدید پساداعش در منطقه افول حضور و نفوذ قدرت‌های بین‌المللی، به‌ویژه امریکا، رشد و بروز قدرت‌های جدید منطقه‌ای، بروز جریان‌ها و بازیگران ثانوی در منطقه از یک سو جریان‌های مقاومت نظیر حزب‌الله و وجود و فعالیت جریان‌های تروریستی نوظهور از سوی دیگر است.
وی پیرامون سوریه مطرح کرد: تجربه ناموفق ضربه به حزب‌الله و لبنان نظام سلطه را به ضربه به سوریه به عنوان یکی از محورهای مقاومت سوق داد، اما پس از مدتی با درخواست دولت سوریه از ایران و حضور جمهوری اسلامی ایران در این کشور با اعزام مستشاران نظامی خود در راستای دفاع از محور مقاومت اوضاع در سوریه به نفع جبهه مقاومت و با شکست جریان‌های تروریستی حمایت‌شده توسط امریکایی‌ها، غربی‌ها و سعودی‌ها تغییر کرد.
سفیر سابق ایران در سوریه نقطه عطف تحولات سوریه را آزادسازی حلب دانست و بیان کرد : این حادثه دو تحول استراتژیک را به دنبال داشت یکی میدانی و شکست دومینووار جریان‌های تروریستی در خاک سوریه و دیگری تحول استراتژیک سیاسی و تغییر موضع ترکیه و پذیرش راه‌حل سیاسی از سوی این کشور و پیوستن به محور ایران و روسیه و شکل‌گیری نشست آستانه بود.
وی توضیح داد: بیش از 65 درصد خاک سوریه پاکسازی و دمشق کاملاً امن شده است و هنوز سه منطقه یکی جنوب در منطقه اشغالی جولان و دیگری شمال‌غرب این کشور در استان ادلب در اشغال تروریست‌های باقی‌مانده و شمال‌شرق سوریه در اشغال نیروهای امریکایی و هم‌پیمانان اوست.
رئوف شیبانی بیان کرد: در حال حاضر در مجامع بین‌المللی و غربی صحبتی از سقوط حاکمیت در سوریه نمی‌شود و شرایط به سمت ثبات در حاکمیت سوریه حرکت می‌کند.
وی افزود : در دیدار اخیر پوتین و بشار اسد ، پوتین بر سرعت گرفتن روند حل و فصل سیاسی و فراهم شدن زمینه بازسازی و کمک به مردم این کشور تأکید کرد.
سفیر سابق ایران در سوریه تصریح کرد: ارتباط مستقیمی بین تصمیم امریکا مبنی بر خروجش از برجام و پرتاب موشک‌های سوریه به سرزمین‌های اشغالی وجود ندارد و ایران هنوز از رژیم صهیونیستی انتقام نگرفته است.
وی اضافه کرد: امریکایی‌ها قبل از تعریف و اجرای سیاست‌های خودشان در منطقه و پرونده سوریه متأثر از سیاست‌های هم‌پیمانانشان، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هستند.رئوف شیبانی توضیح داد: رژیم صهیونیستی و امریکا برای خروج از وضعیت فعلی و جلوگیری از گسترش جبهه مقاومت از جنوب لبنان تا منطقه جولان و افزایش تجربه مقاومت و توان این جبهه از نظر میدانی و شیوه‌های رزم رویکرد استمرار بحران را در دستور کارشان قرار داده‌اند که حملات مقطعی و حفظ وضعیت ملتهب نظیر حمله به تیفور در این راستاست.
وی تأکید کرد : رژیم صهیونیستی به دنبال روشن کردن تکلیف محور مقاومت در سوریه است ، اما اینکه آیا توان این کار را دارد، سئوال جدی پیش روی مقامات این رژیم است.
سفیر سابق ایران در سوریه به توافق نانوشته (gentleman agreement) بین سوریه و رژیم صهیونیستی و نقض مکرر این توافق از سوی این رژیم اشاره کرد و افزود: سوریه در پاسخ به حملات و نقض‌های مکرر این رژیم رسماً برای اولین بار مناطق مهم و حساس این رژیم را موشک‌باران کرد که موفق و تأثیرگذار هم بود، چون امنیت نظامی سرزمین‌های اشغالی را زیر سئوال برد و جبهه مقاومت جدید و جریان‌های مردمی مقاومت برای آزادسازی جولان را ایجاد کرد. البته محور مقاومت از واکنش سوریه خرسند است و با آن همراهی می‌کند.
 رئوف شیبانی علت ورود حزب‌الله به انتخابات لبنان را کلید خوردن طراحی علیه مقاومت و حزب‌الله در صحنه سیاست داخلی لبنان دانست و توضیح داد: از این‌رو حزب‌الله تصمیم به ورود به پارلمان و معرفی حداکثر سه وزیر در کابینه‌های مختلف گرفت.
رئوف شیبانی گفت: نتیجه انتخابات لبنان برخلاف تلاش‌ها و هزینه‌های امریکایی‌ها و سعودی‌ها موجب تقویت جایگاه حزب‌الله در پارلمان از دو جهت شد، یکی اینکه جریان 8 مارس، یعنی حزب‌الله، امل و سایر جریان‌های همسو توانستند بیش از یک‌سوم از 128 کرسی پارلمان لبنان را به دست آورند. دیگر اینکه حزب‌الله با ائتلاف با جریان آزاد ملی (میشل عون) دوسوم آرای مجلس را از آنِ خود کرده است.
وی در خصوص غیبت رسانه‌ای یک ماهه محمد بن سلمان اظهار کرد: پس از حادثه تیراندازی در نزدیکی کاخ پادشاه سعودی در الخزامی ریاض، او در نشست وزرا، استقبال از مایک پمپئو وزیر خارجه جدید امریکا، مراسم اولین سحر ماه مبارک رمضان و... حضور نداشت و انتشار عکسی قدیمی از بن سلمان در کنار شاه بحرین و ولیعهد ابوظبی شایعات مبنی بر مجروحیت شدید و حتی مرگ وی را تقویت می‌کند.
سفیر سابق ایران در سوریه علت این تیراندازی را برخوردهای تند و خشن و اخاذی بن سلمان از شاهزادگان سعودی، رفتار ساختارشکنانه او با علما و روحانیون وهابی و واکنش‌های تند وی با جامعه مدنی و دستگیری‌های گسترده روشنفکران و منتقدان حاکمیت سعودی مطرح و تأکید کرد: مجموعه اینها نشان می‌داد احتمال ماندگاری وی در نظام حاکمیتی سعودی کم است و او صرفاً برای گذر از یک دوره انتقال آمده است.
وی پیرامون انتقال سفارت امریکا به قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد : این اقدام امریکا بسیار خطرناک است و احساسات جهان اسلام را جریحه‌دار کرده و واکنش‌های رسمی و مردمی مختلفی علیه آن شکل گرفته است. امریکایی‌ها با این کار به دنبال در اختیار قرار دادن کامل فلسطین به رژیم صهیونیستی هستند.
رئوف شیبانی درباره رابطه ایران و روسیه و حد منافع مشترک این دو کشور توضیح داد : هم‌پیمانی ایران و روسیه در قضیه سوریه به علت نیاز متقابل استراتژیک ما و روسیه بود. قطعاً با روس‌ها تا تثبیت حاکمیت سوریه همراه هستیم، ضمن اینکه ایران و روسیه با یک‌سری تفاوت‌ها هر دو هدف امریکا و غربی ها هستند و زمینه‌های ادامه همکاری استراتژیک بین این دو کشور وجود دارد که باید فعال شوند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: برنامه جهان ارا شبکه افق سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۲۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بشار اسد: آمریکا از هر درگیری در جهان استفاده می‌کند

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی آر تی عربی، بشار اسد در مصاحبه تلویزیونی اظهار داشت آمریکا در رأس غرب از درگیری بین فلسطین و اسرائیل بهره می‌برد و هرج و مرج روزافزون را زیر نظر دارد. 

رئیس جمهور سوریه گفت «وقتی که می‌گوییم آمریکا‏، مقصودمان کل غرب است، زیرا غرب کاملا تحت تسلط آمریکا است. آمریکا از هر درگیری استفاده می‌کند، سپس کنار می‌ایستد و هرج و مرج روزافزون را مشاهده می‌کند و در انتظار لحظه‌ای است که بتواند ضربه قاطعانه را وارد کند.»

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد آمریکایی‌ها از هر درگیری استفاده می‌کنند. به گفته وی، سیاست آمریکا مبتنی بر اصل «تفرقه بینداز و حکومت کن» است.

بشار اسد همچنین گفت «این روش آنها برای همینه و البته نوعی باج خواهی است. چنین رفتاری غیر اخلاقی است. آمریکا هر نوع درگیری را به بیماری مزمن خطرناک مانند دیابت یا سرطان تبدیل می‌کند و معمولا طرف‌هایی که درگیر هستند، بهای درگیری را پرداخت می‌کنند.»

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد واشنگتن در قبال منافع کسانی که شرکای آن محسوب می‌شوند، اهمال کاری می‌کند و از دلار به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بهره می‌گیرد، زیرا همه کشور‌های جهان اکنون نگاهشان به سمت چین است. 

بشار اسد افزود «اکنون همه کشور‌های جهان از جمله غرب و آمریکای لاتین، شروع به توسعه روابط با چین کرده اند و این طبیعی است، زیرا آمریکا در قبال کسانی که فرض بر این است که شرکای آن باشند، نیز اهمال کاری می‌کند و به شکل گسترده از دلار به عنوان سلاحی برای اعمال فشار سیاسی بهره می‌گیرد.»

وی ادامه داد برای مثال، آمریکا به این موضوع اهتمامی ندارد که بالا رفتن نرخ بهره به افزایش تورم و در نتیجه افزایش سطح بیکاری در کشور‌های شریک آن منجر می‌شود. 

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد بسیاری از کشور‌ها اکنون به این نتیجه رسیده اند که آمریکا دوست آنها نیست و آن کشور‌هایی که خود را شریکی برای آمریکا می‌دانستند، به این نتیجه رسیده اند که واشنگتن حتی در غرب هم شرکایی ندارد. 
وی در ادامه گفت دوستی یا شراکت به معنای وجود منافع مشترک است، اما آمریکا فقط به منافع خاص خود اهتمام می‌ورزد. در نتیجه، امکان ندارد که روابط با این کشور باثبات یا امن باشد. 

بشار اسد تاکید کرد در غرب هیچ سیاستمداری باقی نمانده است که وی بخواهد با او گفتگو کند و نمی‌توان هیچ یک از آنها را مردان حکومت نامید. 

وی افزود «دیگر سیاستمداران معاصر به شکل راهبردی تفکر نمی‌کنند؛ بلکه مشکلات کنونی فراروی خود را حل می‌کنند و دیگر مسئول سخنان خود نیستند. اکنون اوضاع به گونه‌ای است که امکان دارد هر توافقنامه‌ای لغو شود و روز بعد، از زیر آن شانه خالی کنند. با توجه به مسائلی که بیان شد، قاطعانه می‌گویم در حال حاضر هیچ سیاستمداری در غرب وجود ندارد که بخواهم با وی گفتگو کنم. اکنون در غرب حتی یک سیاستمدار وجود ندارد که بتوان وی را مرد حکومت نامید. آنها از زمان رونالد ریگان رئیس جمهور اسبق آمریکا و مارگارت تاچر نخست وزیر اسبق انگلیس ناپدید شده اند.»

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد «سرمایه داری به تدریج شروط خود را تحمیل می‌کند و کشور‌ها به شرکت‌ها و رؤسای کشور‌ها به رؤسای شرکت‌ها تبدیل شده اند. آنها بر اساس اقتصاد رفتار می‌کنند. امکان ادغام شرکت‌ها و به اسم سود، اجرای عملیات برای تسلط و ورشکسته کردن دیگران وجود دارد.»

دیگر خبرها

  • امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال همه جوان‌های منطقه است
  • نکته حائز اهمیت در حمله کوادکوپترهایی که به سخره گرفته شدند
  • جریان مقاومت در مقیاس منطقه‌ای و جهانی فراگیر شده است
  • جریان مقاومت، دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده است
  • عبور ایران از توان بازدارندگی استراتژیک رژیم صهیونیستی‌/ضرورت تنبیه رژیم صهیونیستی برای امنیت جهان لازم بود
  • شکست قطعی هر کسی که در برابر جریان مقاومت اسلامی بایستد
  • گاهی دیدارهایی با آمریکایی‌ها داریم اما...
  • بشار اسد: آمریکا از هر درگیری در جهان استفاده می‌کند
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در دیرالزور سوریه