Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه هفته اخیر ثریا با موضوع «ضرورت خودکفایی در زنجیره تولید مرغ» سه‌شنبه شب 25 اردیبهشت ماه سال 1397 با حضور محمدحسین انصاری‌فرد مدیر سابق مجتمع مرغ لاین ایران، محمدمهدی خورشیدوند دامپزشک و محمدهادی اینانلو کارگردان مستند «جوجه‌های انگلیسی» به روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

در ثریای این هفته به ضرورت احیای مجتمع مرغ لاین آرین، تولید مرغ لاین بومی ایرانی و بررسی مشکلات و ظرفیت‌های خودکفایی صنعت مرغ کشور و چالش جوجه‌های انگلیسی با امنیت غذایی مردم پرداخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقصودی پیرامون موضوع برنامه خاطرنشان کرد: اگر به این موضوع توجه شود، دست دشمن را در تحریم ایران در حوزه‌های مختلف کوتاه خواهد کرد که صنعت مرغ یکی از آن عرصه‌هاست. شاید موضوع برنامه برای اکثر مردم عجیب باشد که وقتی در کشور مرغداری داریم، منظور از وابستگی در این صنعت چیست.

پیش از شروع گفتگو اینانلو در باره ویژگی‌های مرغداری صنعتی و تفاوت‌های آن با مرغداری سنتی و مفهوم مرغ لاین توضیحاتی را ارائه داد.

اصلاح نژاد موجب رشد سریع‌تر مرغ‌ها می‌شود

مردم ایران سالانه 2 میلیون و 250 هزار تن گوشت مرغ مصرف می‌کنند که دو برابر میانگین مصرف جهانی و چند برابر مصرف بسیاری از کشورهای دنیاست. هر ایرانی به‌طور متوسط در سال 28 کیلوگرم مرغ مصرف می‌کند. در کشور ما 1 میلیارد و 200 میلیون قطعه جوجه یک روزه تولید می‌شود.

این پژوهشگر افزود: با اصلاح نژاد مرغ‌ها ظرف 35 الی45 روز در حد عرضه به بازار مصرف رشد می‌کنند، در حالی که در مرغداری سنتی مرغ‌ها پس از شش ماه یا یک سال به رشدی می‌رسند که قابل مصرف باشند.

مقصودی افزود: اکثراً فکر می‌کنند با تزریق هورمون‌ها مرغ‌ها ظرف این مدت کوتاه رشد می‌کنند.

اینانلو گفت: با اصلاح نژاد در حال حاضر از جوجه یک روزه به مرغی رسیده‌ایم که در 56 روز به 4 الی 5 کیلوگرم می‌رسد. البته به خاطر حذف پر، امعا و احشا، پا و تاج آنچه به دست مصرف‌کننده می‌رسد 30 درصد کمتر از وزن گفته شده است.

کارگردان مستند «جوجه‌های انگلیسی» در مورد مفهوم مرغ لاین توضیح داد: فرآیند اصلاح نژاد در چهار نسل اتفاق می‌افتد. نسل اول و مهم‌ترین نسلی که اصلاح‌ نژاد در آن انجام می‌شود نسل لاین است.

منظور از نسل لاین مرغ یا خروسی است که یک یا چند ویژگی خاص و برجسته در آن بروز و ظهور یافته است. یکی از مشخصه‌های مرغ‌های گوشتی را ضریب تبدیل بالای آنهاست و منظور از ضریب تبدیل بازده مرغ در تبدیل غذای مصرفی‌اش به گوشت است.

مقصودی یادآوری کرد: در واقع ویژگی‌های مثبت را در نژادهای مختلف مرغ پیدا و آنها را با هم تلفیق می‌کنند تا نسلی را با مجموعه‌ای از این ویژگی‌ها پرورش دهند.

اینانلو توضیح داد: معمولاً چهار لاین (A، B، C و D) داریم که دو لاین (A و B) مربوط به صفات پدری هستند، مثلاً گوشت‌آوری و دو لاین دیگر مثلاً تخم‌گذاری در دسته صفات مادری قرار دارند. سپس از لاین A خروس و از لاین B مرغ گرفته و با هم جفت می‌شوند و به همین ترتیب از لاین C خروس و از لاین D مرغ گرفته و با هم جفت می‌شوند. اینها نسل دوم یا اجداد را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: به ازای هر 15 خروس 100 مرغ انتخاب و با هم جفت می‌شوند که در نهایت مرغ CD و خروس AB به دست می‌آید که نسل سوم یا والدین هستند. از جفت کردن والدین جوجه یک روزه ABCD به دست می‌آید که این جوجه مد نظر ما و دارای ویژگی‌های برجسته چهار لاین (نسل اول) است و در بین چهار نسل شرح داده شده مهم‌ترین نسل لاین است.

هلندی ها با وجود گرفتن هزینه های گزاف به مابقی تعهداتشان عمل نکردند

انصاری‌فرد در آغاز صحبتش مختصری به تاریخچه ورود مرغ لاین به ایران اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب و اوایل دهه 50، مرغ لاین وارد ایران شد که در حوالی قزوین ده کدخدا نگهداری می‌شدند. بعد هلندی‌ها های لاین را آوردند و 11 هزار قطعه جوجه از هلند خریداری و در منطقه وسیع و بکری در بابل‌کنار با مساحت 1130 هکتار و سرمایه‌گذاری عظیم با 150 هزار مترمربع فضای مرغداری و ساختمانی کار شروع شد.

وی در ادامه بیان کرد: در دو سال مدیریتم در مجتمع مرغ لاین آرین شاهد بودم که برخلاف پیش‌بینی هلندی‌ها و شکست این پروژه در هند و جاهای دیگر با همت نسل فداکار آنجا با وجود مشکلات گوناگون مرغ‌های لاین حفظ شدند و از بین نرفتند.قرار بود 11 هزار قطعه جوجه دیگر به عنوان پشتیبان به فیروزکوه آورده شود که هلندی‌ها با وجود اینکه پول خوبی هم گرفته بودند وقتی دیدند ایرانی‌ها به‌خوبی از پس نگهداری مرغ‌ها بر آمده‌ و موفق شده‌اند به‌طور ناگهانی با همه تجهیزاتشان از ایران رفتند.

مقصودی گفت: در واقع پیش‌بینی‌شان این بود که ایرانی‌ها شکست می‌خورند و اینها پولشان را می‌گیرند و می‌روند.

ایران جزو شش کشور جهان دارنده مرغ لاین است

انصاری‌فرد گفت: در دو سالی که آنجا بودم از وجود مرغ‌های لاینی که در جهان اسلام فقط ما آنها را داشتیم احساس غرور می‌کردم. در مجموع در دنیا شش کشور هشت لاین را دارند که امریکا و فرانسه دو لاین و بقیه مثل آلمان و انگلیس یک لاین را دارند. ایران هم یکی از آن شش کشور است و یک لاین دارد.

وی گفت: ده سال پیش طبق قراردادی که هلندی‌ها با ایران بسته بودند از آنها خواسته شد به ما لاین بدهند که هلندی‌ها نپذیرفتند و قبول کردند به ما GGP (بین لاین و اجداد) بدهند. GGP نمی‌تواند مانند لاین مثل خودش را تولید کند. هلندی‌ها پذیرفتند به شرطی به ما GGP می‌دهند که ما لاینمان را با نظارت هلندی‌ها از بین ببریم، کاملاً مشابه قضیه هسته‌ای.

15 میلیارد تومان اعتبار برای احیای مجتمع لاین آرین

انصاری‌فرد گفت: از سال 1390 تا 1392 مدیر مجتمع مرغ لاین آرین بودم و افسوس می‌خوردم توجهی به این ثروت بزرگ نمی‌شود، اما در عین حال امام جمعه آن منطقه و امام جمعه بابل با تمام وجود حمایت کردند تا به آنجا رسیدگی شود.

وی مطرح کرد: مجتمع لاین آرین 15 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی و نوسازی لازم دارد و اگر حمایت شود تولید آن قابل رقابت با کشورهای دیگر خواهد بود. الان بحث این نیست که چرا اجداد از جاهای دیگر و انگلیس می‌آید، بلکه بحث به وجود آمدن فضای خالی در این عرصه است.

شرکت‌های خارجی در ایران با بازاریابی و مشتری‌یابی حرفه‌ای بازار را در دست گرفتند.وی یکی از موانع عدم جذب مشتری را بوروکراسی خسته‌کننده مجتمع مرغ لاین آرین دانست و توضیح داد: چون آنجا یک مجموعه دولتی بود نمی‌توانست محصولش را نسیه یا قسطی بفروشد.

انصاری  در مورد یکی از دلایل موفقیت شرکت انگلیسی راس در ایران خاطرنشان کرد: این شرکت در زمینه آموزش گوی سبقت را از ما ربود و با توزیع سی‌دی‌های آموزشی بین روستاییان آنها را جذب خود کرد. وی علت دیگر عدم اقبال از مجتمع مرغ لاین آرین را توزیع نامناسب جوجه‌های مرغوب بین مشتری‌ها مطرح ساخت.

تا سال 1385، 85 درصد بازار ایران در اختیار مرغ لاین آرین بود

مقصودی گفت: تا سال 1385، 85 درصد بازار ایران در اختیار مرغ لاین آرین بود. هم اکنون بازار 85 درصدی مرغ لاین آرین به زیر 1 درصد رسیده و سر زنجیره صنعت مرغ کشور در اختیار شرکت‌های اروپایی است.

وی پرسید: اهمیت داشتن گله مرغ و حتی رسیدن به لاین بومی ایرانی چیست؟    

برای خودکفایی و مقرون به صرفه بودن در تولید مرغ وجود گله‌های لاین به‌روز و سالم ضروری است

خورشیدوند: برای خودکفایی و مقرون به صرفه بودن در تولید مرغ وجود گله‌های لاین به‌روز و سالم ضروری است.

مجتمع لاین آرین یکی از اسناد افتخار ملی است که رها شده است و در حال حاضر لاین آرین با مختصات موجود در صنعت طیور ضامن امنیت زیستی است. بعد از جنگ تحمیلی الگوی مصرف تغییر کرد و با جهش چشمگیری مردم به سمت مصرف گوشت سفید و مرغ روی آوردند.

وی تأکید کرد: برای پاسخ به تقاضای بالای مصرف‌کننده داخلی لازم است اولین حلقه زنجیره تولید مرغ یعنی لاین را خودمان در دست بگیریم.

مقصودی در خصوص ظرفیت صادرات در صنعت مرغ افزود: یکی دو سال قبل در شرایط نوسان قیمت مرغ برای تهیه مستندی از استان‌های مرزی همسایه با عراق به آن مناطق رفتیم. اکثر مرغداری‌های آنجا در حال ورشکستگی بودند. در حالی که در فاصله دو سه ساعته تا بغداد بازار عالی برای صادرات مرغ ایران وجود داشت و در آنجا مرغ کیلویی 17، 18 هزار تومان در حالی به فروش می‌رسید که همان موقع در ایران مرغ کیلویی 6، 7 هزار تومان بود و ما به‌راحتی می‌توانستیم مرغمان را صادر کنیم و مرغداری‌هایمان را از ورشکستگی نجات دهیم.

وی گفت: در کشورهای عراق و عمان قیمت مرغ بیش از دو برابر و حتی سه برابر ایران بود و فرصت صادراتی بسیار خوبی برای کشور ما وجود دارد. در این کشورها اندازه مرغ‌های عرضه شده بین 1100 گرم تا 1500 گرم بود.

بیش از 90 درصد مواد غذایی مورد نیاز طیور را وارد می‌کنیم

انصاری‌فرد گفت: در استانداردهای بین‌المللی وزن مرغ اصطلاحاً جوجه کبابی بین 1300 الی 1500 گرم است. مرغ‌های لاینی که برای آرین آورده شده بود، از همین نوع جوجه کبابی بود. این نوع بسیار پرخور است و به سرعت به وزن می‌رسد.

مدیر سابق مجتمع مرغ لاین آرین در مورد تفاوت قیمت‌های گوشت قرمز و سفید گفت: در دنیا این تفاوت دو و حداکثر سه برابر است، اما در ایران این تفاوت به نه الی ده برابر می‌رسد.

انصاری‌فرد خاطرنشان کرد: این موضوع یکی از معایب ماست و آسیب‌پذیری ما را در صادرات نشان می‌دهد، زیرا وقتی قیمت گوشت قرمز خیلی بالا می‌رود گوشت سفید هر چه هزینه‌اش افزایش یابد توجهی بدان نمی‌شود، چون همچنان به خاطر بالا بودن قیمت گوشت قرمز مشتری‌اش را دارد. در صورتی که در بازار جهانی این‌گونه نیست و در قیمت‌ها باید رقابت‌پذیر بود و ضریب تبدیل غذایی (FCR) را طوری اصلاح کنیم که مقرون به صرفه باشد.

وی افزود: بیش از 90 درصد مواد غذایی مورد نیاز طیور را وارد می‌کنیم که تحت تأثیر دلار است. از طرفی حضور جوجه‌های راس و کاب با قیمت پایین بازار جوجه‌های آرین را در ایران بسیار کاهش داده است.

انصاری‌فرد: ایران رتبه ششم جهان را در تولید گوشت مرغ دارد

عضو شورای نظام دامپزشکی کشور با اشاره به فرصت بسیار خوب صادرات و اشتغال‌زایی شرح داد: ایران رتبه ششم را در تولید گوشت مرغ جهان دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا دلیل خاصی هست که وزن استاندارد مرغ عرضه شده در بازارهای جهانی بین 1300 تا 1500 گرم باشد؟» گفت: دو علت عمده وجود دارد که یکی اینکه پس از 35 روز بیماری، خصوصاً بیماری‌های تنفسی به سراغ طیور می‌آید. برای مقابله با بیماری‌های تنفسی طیور آنتی‌بیوتیک‌های قوی مصرف می‌شود که آنتی‌بیوتیک‌ها وارد بدن مصرف‌کنندگان این‌گونه مرغ‌ها و ایجاد مقاومت دارویی در آنها می‌شود.

همه کارشناسان حوزه سلامت اذعان دارند مرغ سنگین برای سلامتی مضر است

در ادامه مقصودی گفت: ویژگی مرغ لاین آرین این است که در وزن‌های کم عرضه می‌شود که به صرفه و قابل رقابت با مرغ‌های خارجی است. چنانچه ذائقه بازار ایرانی به سمت مرغ‌هایی با وزن استاندارد جهانی برود مرغ‌های آرین می‌توانند با مرغ‌های خارجی رقابت کنند، اما به هر دلیلی بازار ایران به سمت مرغ‌های سنگین‌تر و 1800 گرم به بالا رفته است.

وی تأکید کرد: همه کارشناسان حوزه سلامت اذعان دارند مرغ سنگین برای سلامتی مناسب نیست. ذائقه ایرانی باید به سمت مرغ‌های سبک‌تر برود که زنجیره تولید این مرغ‌ها از ابتدای آن در اختیار خود ماست و نیاز به واردات مرغ لاین از فرانسه، انگلیس و... نیست.

مجری ثریا پرسید: با وجود تأکیدات مبنی بر خرید مرغ سبک‌تر علت اینکه در بازار مرغ سبک یا وجود ندارد یا خیلی کم هست چیست؟

خورشیدوند توضیح داد: در مورد محصولات سلامت محور همواره از طرف سوداگران و سودجویان این حوزه این نگرانی وجود دارد که اجازه نمی‌دهند اطلاعات دقیق به مردم برسد. خیلی از مسائل و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور در پشت درهای بسته انجام می‌گیرد و مردم چندان در جریان امور قرار نمی‌گیرند، در عین حال این نگرانی هست که مسائلی چون امنیت غذایی به کف جامعه بیاید و آن موقع مردم مطلع شوند.

وی در خصوص نژاد مرغ آرین مطرح کرد: این نژاد نرمال است و باید برای مردم رفع ابهام شود که چرا سهم بازار مرغ لاین به زیر یک درصد رسیده است. باید بررسی کرد دارد چه اتفاقی می‌افتد و بازاریاب‌ها و سوپروایزرهای شرکت‌های خارجی چه مسائلی را مطرح می‌کنند.

خورشیدوند: شرکت‌های خارجی از کانال تغییر ذائقه ایرانی وارد می‌شوند

این پژوهشگر تصریح کرد: شرکت‌های خارجی از کانال تغییر ذائقه ایرانی وارد می‌شوند و مطرح می‌سازند مرغ لاین آرین خوب وزن نمی‌گیرد و به وزن بالا نمی‌رسد.

وی اشاره کرد: بر اساس ضریب تبدیل در 45 روزگی ممکن است برخی نژادها بالقوه و ژنتیکی توانایی وزن گرفتن بالا را داشته باشند. در کاتالوگ‌های مرغ‌های راس یا کاب و... رسیدن به وزن 2800 گرم هم قید شده است.

این پژوهشگر اظهار کرد: در ده روز اول پرورش مرغ به علت احتیاط‌هایی که در جیره غذایی و نور برای کاهش تلفات می‌شود میانگین وزن در این مدت وزن قید شده در کاتالوگ نیست و بین 2200 تا 2400 گرم متغیر است. در سنین 35 الی 37 روزگی در حالی که مرغ‌های خارجی به وزن 1700 گرم می‌رسند، طبق تحقیق انجام شده در مجموعه بابل‌کنار مرغ‌های لاین آرین به 1950 و 1970 گرم می‌رسند.

وقتی صحبت از ضریب تبدیل می‌شود وزن تبدیل شده به گوشت مد نظر است. ضریب تبدیل مرغ لاین آرین از مورد مشابه نژادهای خارجی در زمان کوتاه پرورش پیشی می‌گیرد.

مقصودی اضافه کرد: نژاد آرین که در 35 روزگی خود به وزن 1400 تا 1500 گرم می‌رسد و قابل عرضه به بازار است کاملاً توانایی رقابت با مرغ‌های خارجی را دارد. بعضی از دوستان می‌گویند مرغ خوبی نیست و مرغداران می‌گویند پرورش آن به صرفه نیست و خوب گوشت نمی‌دهد. چه می‌شود تا سال 1385، 85 درصد بازار دست مرغ لاین آرین بود و حالا این مرغ چه تغییری کرده است که اقبال به آن کم است. باید به پشت پرده قضیه تأملی شود. در حال حاضر در حق مرغ لاین آرین جفا می‌شود.

انصاری‌فرد توضیح داد: در دو سالی که در مرغ لاین آرین بودم در وزن‌های پایین مرغ‌های دارای نقص ژنتیکی را برای اصلاح ژنتیکی حذف می‌کردیم و چون سالم بودند قابل مصرف بودند و طعم اینها که زیر 35 روزگی کشته می‌شدند بسیار بهتر از طعم مرغ‌های غیر از آرین بود، زیرا مرغ زیر 35 روز واکسن کمتری مصرف کرده است.

وی افزود: به ما گفته می‌شود چرا این ویژگی برجسته مرغ لاین آرین را تبلیغ نمی‌کنید. ما می‌گفتیم سال‌هاست وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور روی مرغ‌هایی با اندازه استاندارد جهانی تأکید می‌کند، اما در عمل اتفاق خاصی نمی‌افتد. در نتیجه ما هم به لحاظ اقتصادی و هم سلامتی در این قضیه ضرر می‌کنیم.

عدم حضور دکتر رضایی معاون امور دامی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه ثریا

مقصودی گفت: ما از رضایی معاون امور دامی وزارت جهاد کشاورزی ـ که به تازگی منصوب شده است ـ برای شرکت در مستند دعوت کردیم و نیامد. همچنین برای حضور در برنامه زنده ثریا از ایشان دعوت کردیم که به بهانه سفر به سیستان و بلوچستان نیامد. به هر حال جایشان در این برنامه خالی است.

وی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه صرف‌نظر از بحث‌های سیاسی و نقدهایی که به وزارت جهاد کشاورزی می‌شود عملکرد حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حوزه اقتصاد مقاومتی و برخی حوزه‌ها قابل تقدیر است، اما در این زمینه می‌خواستیم برنامه عملیاتی وزارت جهاد کشاورزی را جویا شویم که چرا مجتمع مرغ لاین آرین دارد خاک می‌خورد و چنانچه این سرمایه استراتژیک ملی نابود شود، قطعاً طمع تحریم‌های دشمن بیشتر می‌شود.

مجری برنامه ثریا از انصاری‌فرد پرسید: چرا با وجود مراکز متعدد پژوهشی در وزارت جهاد کشاورزی و شرکت‌های گوناگون دانش‌بنیان بیرون از وزارتخانه به سمت تولید مرغ لاین بومی ایرانی با ضریب تبدیل و مزایای بهتر نرفتیم؟

تولید مرغ لاین بومی ایرانی نفوذ بین‌المللی، قابلیت‌های جمع‌آوری اطلاعات و از همه مهم‌تر فناوری بالایی می‌خواهد

انصاری‌فرد پاسخ داد: هیچ کشوری در این زمینه نمی‌تواند چندان مدعی باشد، زیرا برنامه‌ریزی وسیعی می‌خواهد. مثلاً شرکت راس انگلیسی، شرکت کاپ فرانسوی و شرکت های آمریکایی ژن‌ها را از سراسر جهان جمع‌آوری کردند. یکی از نژادهایی که از ایران جمع کردند و بردند نژاد گردن لخت بود. تولید مرغ لاین بومی ایرانی نفوذ بین‌المللی، قابلیت‌های جمع‌آوری اطلاعات و مهم‌تر از همه مهم‌تر فناوری بالایی می‌خواهد.در بررسی‌ها در مجتمع مرغ لاین آرین متوجه شدیم مهندسین، دکترها و دانشمندان ژنتیک بسیار خوبی داریم.

وی گفت: به عنوان کسی که شش سال سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی بودم، اراده انجام کار هم در زمان حجتی و هم قبل از او وجود داشته است، اما باید از این وزارتخانه مظلوم حمایت شود. بودجه و امکانات این وزارتخانه محدود و کم و توقعات از آن بالاست.

انصاری‌فرد: باید پروژه تولید مرغ لاین بومی ایرانی را یک پروژه ملی دید

وی اشاره کرد: با وجود تمام محدودیت‌های وزارت جهاد کشاورزی این وزارتخانه در اقتصاد مقاومتی کارنامه قابل قبولی دارد. باید از این وزارتخانه دفاع کرد و از سوی دیگر پروژه تولید مرغ لاین بومی ایرانی را یک پروژه ملی دید.

انصاری‌فرد ابراز کرد: موقعی که مدیر مجتمع مرغ لاین آرین بودم با پشتیبانی وزارتخانه طرحی را ارائه کردیم که به‌طور اضطراری 15 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی بدهید یا حداقل گاز بدهید که در صورت کمبود گازوئیل به مشکل برنخوریم. طرح در کمیسیون تلفیق مجلس هم تصویب شد، اما درکی که از ضرورت انجام و پیگیری این کار در سطوح بالاتر باید باشد نیست.

مقصودی هدف از دعوت از معاون وزارت جهاد کشاورزی را ارائه برنامه عملیاتی و زمان‌بندی شده برای رفع وابستگی در صنعت مرغ کشور از انگلیس، فرانسه و... مطرح ساخت.

خورشیدوند به ده چالش اساسی در صنعت طیور در زمینه‌هایی نظیر فصل پرورش، ضریب تبدیل و... اشاره و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی صنعت طیور مرغ‌های سنگین است که دوزهای بالای آنتی‌بیوتیک و دارو را دریافت می‌کنند. ضمن اینکه این آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند تأثیراتی مشابه هورمون رشد بر طیور بگذارند.

مقصودی مؤکداً گفت: در واقع مستقیماً موادی تحت عنوان هورمون به طیور داده نمی‌شود، اما آنتی‌بیوتیک‌هایی که به آنها داده می‌شود تأثیرات هورمونی بر آنها می‌گذارند.

خورشیدوند خاطرنشان کرد: آنتی‌بیوتیک‌ در گوشت مرغ ماناست و مصرف آن در افراد مختلف، به‌خصوص کودکان و سالمندان موجب ایجاد مقاومت دارویی می‌شود.

مردم سراغ مصرف مرغ های سبک تر بروند

خورشیدوند گفت: کسانی در به دست گرفتن سر زنجیره تولید مرغ ایران دست‌اندرکار بودند که با تغییر ذائقه و الگوی مصرف مردم، مرغ لاین آرین را کنار زدند. مردم باید با آگاهی حاصل از اطلاع‌رسانی دقیق ذائقه‌شان را تغییر بدهند و سراغ مصرف مرغ‌های سبک‌تر بروند.

این دامپزشک بیان کرد: در سال‌های 1354، 1355 امریکایی‌ها با هدف تولید مرغ لاین در ایران و عرضه به کشورهای منطقه نظیر ترکیه، عربستان و... نژادی را وارد ایران کردند. همزمان با انقلاب برای اینکه یک گله لاین فوق‌العاده ارزشمند از نظر اقتصادی به دست ما نیفتد اکثرشان را کشتند و خوردند.

انصاری‌فرد افزود: تعداد کمی از آنها را که باقی مانده بود به حیدرآباد کرج بردند، اما نتوانستند آنها را نگه دارند و در آن مقطع که امریکایی‌ها در این حوزه در ایران حضور داشتند در آن مجموعه هیچ کارشناس ایرانی نداشتیم.

صنعت مرغ؛ به نام تولید به کام واردات

مقصودی خاطرنشان ساخت: مجموعه‌هایی که برای واردات جوجه‌های اجداد از کشورهای اروپایی آمدند ابتدا با نیت شکل‌گیری زنجیره تولید داخلی وارد این عرصه شدند، اما واردات جذابیتی دارد که فراموش می‌شود ما باید به‌طور موقت زنجیره تولید را راه بیندازیم. بعد باید لایه‌های بالایی را کامل کنیم و به دست خودمان بگیریم.

وی افزود: البته دوستان پیگیر هستند، اما هنوز عملیاتی نشده است و واقعیت رو به نابودی نهادن مرغ لاین آرین است در حالی که بیش از 99 درصد بازار در اختیار مرغ لاین خارجی است. امیدواریم در سال حمایت از تولید ایرانی زنجیره تولید مرغ کشور کاملاً ایرانی شود. مردم هم با قدری آگاهی و مشاهده چند مستند مشتاق استفاده از تولید ایرانی هستند.

کیفیت بالاتر مرغ لاین در مقایسه با نمونه‌های خارجی

خورشیدوند به چند شاخصه مرغ لاین آرین اشاره کرد و گفت: این مرغ در برابر بیماری مقاوم‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی است. عرض سینه و کیفیت گوشت مرغ لاین آرین بیشتر و بهتر از مرغ لاین خارجی است.

وی در خصوص عدم پیگیری جدی در تولید مرغ لاین بومی ایرانی شرح داد: باید دقت کنیم ما داریم مرغ لاین و سر زنجیره تولید مرغ کشور را از چه کجا می‌گیریم. یک زمانی مرغ اجداد را با قیمتی پایین‌تر از سایر کشورها به ما می‌فروختند، زیرا آن را داشتیم.

مقصودی اضافه کرد: چون آن را داشتیم ما را تحریم نمی‌کردند، اما این خطر وجود دارد که چنانچه گله مرغ لاین آرین نابود شود آنها بر تحریم‌هایشان علیه ایران مصرتر می‌شوند.

چیوایی تکمیل کرد: فروش جوجه خارجی هر قطعه 200، 300 تومان در حالی که تخم‌مرغ هر عدد 500، 600 تومان است یک استراتژی اقتصادی برای گرفتن سهم کمتر از یک درصد مرغ لاین آرین است و می‌خواهد 100 درصد بازار مرغ لاین ایران را در اختیار خودش بگیرد. در این صورت با ایجاد انحصار تحریم و هر فشار و تهدیدی برای او آسان خواهد بود. لازم است مسئولین خیلی جدی به این قضیه بپردازند.

مقصودی گفت: اینکه سر زنجیره تولید مرغ دست دشمنانمان باشد، قطعاً به نفع و صلاح ما نیست و دشمنان بارها دشمنی‌شان را ثابت کرده‌اند.

خورشیدوند تأکید کرد: سود جذاب در واردات تا زمانی است که خارجی‌ها یقین حاصل کنند مرغ لاین آرین در کشور از بین رفته است و پس از آن باید با قیمت‌های بسیار بالا مرغ را وارد کنیم.

انصاری‌فرد در تکمیل گفته خورشیدوند یادآور شد: در این صورت قیمت‌های مشابه مرغ در بازارهای عمان و عراق را در ایران خواهید دید.

خورشیدوند افزود: البته با قدرت خریدی کمتر از کشورهای عربی شاهد چنین وضعیتی خواهیم بود.

مقصودی در خصوص استقبال مرغداران از مستند «جوجه‌های انگلیسی» گفت: پس از پخش مستند مرغداران زیادی تماس‌های مکرری گرفتند که چگونه جوجه‌های یک روزه لاین آرین را تهیه کنیم. چنانچه رسانه ملی همین روند را ادامه دهد امسال می‌توان کارهای جدی برای احیای مرغ لاین آرین انجام داد.

در صنعت فضایی رتبه ششم، هسته‌ای جایگاه پنجم و پزشکی رتبه چهارم دنیا را داریم چرا در صنعت دام بویژه مرغ لاین مشکلاتمان حل نمی‌شود؟

انصاری‌فرد اظهار کرد: جاهایی مثل کوثر که اجداد را وارد می‌کنند نه فقط از فروش جوجه آرین ناراحت نیستند، بلکه در این مسیر کمک می‌کنند. در مدت مسئولیتم در مجتمع مرغ لاین آرین از سوی کوثر پیشنهاد انجام تحقیقات مشترک با ما داده شد تا مشکلات لاین آرین حل شوند.

وی اذعان کرد: در حال حاضر مشکل اصلی نجات دادن مجتمع مرغ لاین آرین است و باید آن را مرکزی علمی ـ تحقیقاتی جدا از مرغداری ببینیم و در حوزه‌های پرورش، ژنتیک و تغذیه فعالیت کنیم. در صورت از بین رفتن مرغ لاین آرین قیمت‌های مشابه مرغ در بازارهای عمان و عراق را در ایران خواهید دید.

عضو شورای نظام دامپزشکی کشور ابراز تأسف کرد: به‌قدری به مجتمع مرغ لاین آرین رسیدگی نشده است که متأسفانه صفات مادری و پدری دارند با هم مخلوط می‌شوند. برای مردم همواره این پرسش وجود دارد که مایی که در صنعت فضایی رتبه ششم، هسته‌ای جایگاه پنجم و پزشکی رتبه چهارم دنیا را داریم چرا در صنایع خودرو و مرغ لاین مشکلاتمان حل نمی‌شود.

مدیر سابق مجتمع مرغ لاین آرین افزود: در مدت مسئولیتم در مجتمع به‌طور خودمختار ـ البته سرزنش هم شدم ـ 60 نیروی تحصیلکرده را جذب کردم که در حال حاضر آنها سرمایه‌های مجتمع هستند. در صورتی که باید بیشتر از اینها نیروی متخصص در آنجا فعالیت کنند و ما از نظر نیروی متخصص و کارشناس در کشور کم نداریم.

مقصودی مطرح کرد: امیدوارم شرکت‌های دانش‌بنیان وارد این عرصه شوند و کمک کنند و وزارت جهاد کشاورزی پیگیر وصل کردن آنها به مجتمع و سرمایه‌گذاری در این زمینه شود.

وی در پایان برنامه ابراز امیدواری کرد: بعد از ماه مبارک رمضان با حضور مسئولان و ارائه برنامه‌های عملیاتی توسط آنها در صنعت مرغ و پیگیری‌های برنامه ثریا در این زمینه شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

ا‌نتهای پیام/ب

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۲۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای ۶ قرارداد نفتی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمد مخبر، امروز یکشنبه در مراسم امضای قرارداد‌های توسعه ۶ میدان نفتی، شامل میدان مشترک آزادگان و آذر و میادین نفتی سومار، سامان، دلاوران و مسجد سلیمان با توجه به امضای قرارداد‌های توسعه این میادین به ارزش ۱۳ میلیارد دلار با تکیه بر توان، طراحی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های اکتشاف نفت و گاز و بانک‌های ایرانی، همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در این عرصه از مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره استقلال کشور است که باید از همه ارکان وزارت نفت برای این کار بزرگ و بی‌سابقه در تاریخ ایران، قدردانی کرد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: دولت سیزدهم، امسال توانست به بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی، توجه کند که با تمرکز بر سرمایه‌گذاری توانستیم در کاهش تورم، پایه پولی، نقدینگی و بیکاری به اهداف تعیین شده و تحقق شعار رشد تولید و مهار تورم، دست یابیم.

مخبر با توجه به تلاش‌های دولت برای کاهش تورم، گفت: دولت توانست با کاهش حدود ۵ درصدی تورم سالانه و همچنین، کاهش تورم تولید از ۱۰۳ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۰ به ۲۸ درصد در بهمن امسال به اهداف اقتصادی خود برسد که بخش مهمی از این دستاورد‌ها به علت سرمایه‌گذاری به‌ویژه در صنعت نفت است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: با تلاش‌های دولت سیزدهم و پس از گذار از چند سال رشد اقتصادی منفی یا پایین، امسال توانستیم به رشد بیش از ۶ درصد دست یابیم که حدود ۲۰ درصد از این افزایش رشد، به علت تلاش‌ جهادگران وزارت نفت است که پس از شناسایی ظرفیت‌های موجود، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام داد.

مخبر تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌ها و طرح‌های بسیار بزرگ صنعت و معدن در دولت سیزدهم انجام شده است؛ به عنوان مثال، در بخش معدنی، بزرگترین هلدینگ مس منطقه برای استخراج بزرگترین پهنه‌های مسی در جهان، افتتاح می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در ابتدای این دولت، در نشستی با مدیران وزارت نفت، یادآور شدم که کشوری با بیش از ۱۰۰ سال سابقه استخراج نفت، شایسته نیست که منتظر پیمانکاران خارجی برای اکتشاف، بهره‌برداری و پتروشیمی باشد.

مخبر اظهار داشت: ۲ سال پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، شاهد هستیم با توان پیمانکار و طراحی و سرمایه‌‎گذاری داخلی و بومی، چنین کار بزرگی در کشور انجام شده است.

وزیر نفت نیز در این مراسم با قدردانی از پشتیبانی‌های رئیس جمهور و معاون اول از این صنعت، تصریح کرد: وزارت نفت دولت سیزدهم، افتخار دارد با یافتن بازار‌های جدید فروش، هیچ‌گونه وقفه‌ای با وجود تحریم‌ها در صادرات به‌وجود نیامد و حتی به حد نصاب‌های جدید در تولید و صادرات نفت و میعانات گازی، دست یافتیم.

جواد اوجی، تکمیل ۱۳۰ طرح نیمه تمام و آغاز عملیات اجرای ۵۰ طرح جدید، فراورش ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین، افتتاح ۵ طرح پتروشیمی در آینده نزدیک، تولید ۸ میلیون تن محصولات پتروشیمی، گازرسانی به ۵۵۰۰ روستا، ساخت هزار کیلومتر خط انتقال گاز به‌ویژه در مناطق محروم و استان سیستان و بلوچستان، رشد بالای ۲۰ درصدی صنعت نفت و گاز و اختصاص ۴۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عام‌المنفعه در همه حوزه‌ها را از مهم‌ترین کارهای وزارت نفت در دولت سیزدهم دانست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز با توجه به امضای بزرگترین قرارداد نفتی کشور در دولت مردمی، گفت: برای نخستین بار، بانک‌ها از تسهیلات‌دهنده به سرمایه‌گذار تبدیل شدند و همچنین، توانستیم که شرکت‌های پتروشیمی را برای تأمین خوراک لازم، وارد چرخه تولید و اکتشاف کنیم که این از جلوه‌های واقعی ملی شدن صنعت نفت است.

محسن خجسته‌‌مهر اظهار داشت: با امضای قرارداد‌های توسعه ۶ میدان نفتی، به ۴۰۰ هزار بشکه تولید اضافه و ۶۲۰ هزار بشکه تولید نهایی می‌رسیم.

خجسته‌‌مهر تصریح کرد: این میزان از استخراج، اکتشاف و تولید، درآمد ۱۵ میلیارد دلاری برای کشور دارد و در این قرارداد‌ها علاوه بر اشتغال ۶۶ هزار تن به‌طور مستقیم و غیر مستقیم، مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار بر اساس طرح مسئولیت اجتماعی، به مردم مناطق پیرامون میادین نفتی، اختصاص می‌یابد.

گفتنی است، قرارداد توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان در غرب کارون به عنوان بزرگترین قراداد توسعه‌ای صنعت نفت ایران، پس از سال‌ها بلاتکلیفی، با تدبیر وزارت نفت دولت سیزدهم برای یکپارچه شدن توسعه بزرگترین میدان مشترک نفتی ایران، در کنار میدان مجنون عراق و ۸۰ کیلومتری غرب اهواز، امضا شد.

طرح توسعه میدان آزادگان با حفاری ۱۸۵ حلقه چاه جدید، در حال اجرا است و آیین رسمی عملیاتی شدن ۶۰ حلقه چاه آن با حضور رئیس جمهور در استان خوزستان، برگزار شد.

همچنین، توسعه میدان مشترک نفتی آذر با تکیه بر توان داخلی با پیچیده‌ترین حفاری، مرحله دوم توسعه و افزایش تولید میدان نفتی مسجد سلیمان برای پیشرفت شرکت‌های اکتشاف و تولید (EP) در زمینه توسعه صنعت نفت و قرارداد توسعه سه میدان سومار، سامان و دلاوران، واقع در گستره عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی غرب کشور، در قالب الگوی جدید قرارداد‌های نفتی ایران، شامل توسعه، تولید و بهره‌برداری، از جمله قرارداد‌هایی بود که در این مراسم، امضا شد.

دیگر خبرها

  • آیت الله جوادی آملی: اقتصاد مقاومتی با بانک ربوی ممکن نیست / پیشنهاد 81 سال پیش فداییان اسلام: بهترین شخص برای وزارت اقتصاد یک بقال با ایمان است
  • مزیت‌ها و قابلیت‌های استان مرکزی در آینه اقتصاد
  • هیچ ماشین حسابی نحوه محاسبه قیمت مرغ را برنمی‌تابد
  • امضای ۶ قرارداد نفتی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار
  • وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است
  • صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۲ هیچ وقفه‌ای نداشت/ معطل سرمایه‌گذاران و پیمانکاران خارجی‌ نشدیم
  • پلتفرم ترکیه‌ای یک‌میلیارد دلار پوشاک در ایران فروخت | فعالیت علنی زنجیره قاچاق پوشاک در کشور! | حجم عجیب پوشاک قاچاق چگونه وارد کشور می‌شود؟
  • لزوم انتشار اوراق خاص برای کنترل نقدینگی/ افزایش مالیات تولید؛ ممنوع
  • بهاری‌فر: پوشش‌های جدید بیمه‌ای سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص ملی را افزایش می‌دهد
  • پیشنهاد بیست کتاب برای تعطیلات نوروز ۱۴۰۳