Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری وزارت بهداشت درباره ماجرای رشوه برخی شرکت‌های تجهیزات پزشکی به برخی از پزشکان توضیحاتی ارائه کرد و در عین حال نسبت به مصرف قرص ریتالین از سوی دانش آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات هشدار داد.

وی با اشاره به میزان مصرف سیگار و سایر دخانیات از سوی نوجوانان گفت: مطالعه‌ای در خصوص مصرف سیگار و دخانیات در بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله کشورانجام شده است و طبق نتایج این مطالعه - که تا حدودی تکان دهنده است - ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴ نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله کشور مصرف کننده سیگار هستند که از این میزان ۴.۸ درصد پسران و ۲.۱ درصد را دختران شامل می‌شوند همچنین ۸.۲ نوجوانان مصرف کننده سایر مواد دخانی و عمدتا قلیان هستند که ۱۱.۱ درصد آن را پسران و ۶.۶ درصد را دختران شامل می‌شوند.

حریرچی با بیان اینکه متاسفانه ۲۴.۲ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله ما در معرض مواجهه با دود دخانیات در منزل هستند گفت: همچنین ۳۸.۴ درصد ازنوجوانان ما در معرض مواجهه با دود دخانیات در اماکن مسقف هستند. جالب است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۷۶.۷ درصد نوجوانان ما قطعا می دانند که مصرف دخانیات مضر است اما باز هم این مواد را مصرف می‌کنند.

مطالعه‌ای در خصوص مصرف سیگار و دخانیات در بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله کشورانجام شده است و طبق نتایج این مطالعه - که تا حدودی تکان دهنده است - ۳.۴ نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله کشور مصرف کننده سیگار هستند که از این میزان ۴.۸ درصد پسران و ۲.۱ درصد را دختران شامل می‌شوند همچنین ۸.۲ نوجوانان مصرف کننده سایر مواد دخانی و عمدتا قلیان هستند که ۱۱.۱ درصد آن را پسران و ۶.۶ درصد را دختران شامل می‌شوند

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به 6 استراتژی این وزارتخانه در جهت مقابله با مصرف سیگار و مواد دخانی گفت: پایش وضعیت موجود، حفاظت از افرادی که در مواجهه با دود محیطی مواد دخانی هستند، کمک به ترک سیگار و دخانیات، هشدار درباره خطرات مصرف دخانیات، اجرای ممنوعیت‌های تبلیغ و ترویج مصرف مواد دخانی و کاهش مصرف سیگار و مواد دخانی از طریق افزایش مالیات آن‌ها، شش استراتژی وزارت بهداشت برای کاهش مصرف سیگار و مواد دخانی هستند.

وی افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، ایران در پنج استراتژی اول جز موفق‌ترین کشورها بوده است اما در زمینه وضع مالیات بر مواد دخانی وضعیت نامناسبی داشته است. در بسیاری از کشورها ۷۵ درصد قیمت خرده‌فروشی مواد دخانی به عنوان مالیات توصیه میشود در حالی که در ایران در سال ۹۶ میزان مالیات بر خرده‌فروشی مواد دخانی و سیگار ۵ درصد بود و در سال ۹۷ به ۲۰ درصد رسید. باید توجه کرد که هر ۱۰ درصد افزایش قیمت در خرده فروشی مواد دخانی ۵ درصد مصرف دخانیات را کاهش می‌دهد.

افزایش ۵۰درصدی مصرف ریتالین در ایام امتحانات

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به مصرف ریتالین از سوی برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان در زمان امتحانات گفت: در ایام امتحانات میزان مصرف قرص ریتالین ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و طبق بررسی‌ها حدود ۵ درصد از دانشجویان و ۴.۵ درصد از دانش آموزان سال آخر دبیرستان ریتالین مصرف می‌کنند این در حالیست که این دارو عوارض جدی دارد و منجربه استفراغ، اسهال و در برخی موارد مرگ می‌شود.

علت بیش از ۷۰ درصد مرگ ایرانیان بیماری‌های غیر واگیر است

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به ۲۸۷ هزار مورد مرگ و میر در کشور داشتیم، گفت:‌ علت بیش از ۷۰ درصد از این مرگ‌ها بیماری‌های غیر واگیر بوده است که ۸۲ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر ناشی از چهارگروه بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت و سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی بوده است. هدف گیری ما این است تا سال ۱۴۰۴ ۲۵ درصد از موارد مرگ و میرهای زودرس ناشی از این بیماری‌ها را کاهش دهیم. اقدامات ما دراین حوزه باعث شده که جمهوری اسلامی ایران رتبه اول منطقه و در کل دنیا رتبه دوم را به دست آورد و ایران یکی از پنج کشور منتخبی است که در سازمان ملل متحد درزمان برگزاری اجلاس سران کشورها اقداماتش دراین حوزه توسط رییس جمهور گزارش داده خواهد شد.

در سال گذشته نزدیک به ۲۸۷ هزار مورد مرگ و میر در کشور داشتیم که علت بیش از ۷۰ درصد از این مرگ‌ها بیماری‌های غیر واگیر بوده است که ۸۲ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر ناشی از چهارگروه بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت و سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی بوده است

وی ادامه داد:‌ ایران در این حوزه ۱۳ هدف را دنبال می‌کند که عبارتند از کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میرهای زودرس ناشی از چهار بیماری غیرواگیر، کاهش ۱۰ درصدی مصرف الکل، کاهش ۲۰ درصدی فعالیت‌های بدنی ناکافی، کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک، کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات، کاهش ۲۵ درصدی ابتلا به فشار خون، ثابت نگه داشتن میزان چاقی و اضافه وزن، افزایش ۷۰ درصدی شناسایی مبتلایان به فشار خون و دیابت، افزایش ۸۰ درصدی دسترسی مبتلایان به بیماری‌های غیر واگیر به دارو و خدمات، به صفر رساندن میزان اسید اشباع در روغن‌های خوراکی، کاهش ۲۰ درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی، کاهش ۱۰ درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر و افزایش ۲۰ درصدی دسترسی به درمان در بیماری‌های مبتلا به روان پریشی.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره نحوه ارائه مجوزهای آزمایشگاه‌ها در کشور گفت: مجوز آزمایشگاه‌ها طبق روال قانونی سال‌های قبل انجام می شود و تغییر خاصی دراین زمینه رخ نداده است.

ماجرای رشوه‌ شرکت تجهیزات پزشکی به پزشکان

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره ماجرای رشوه شرکت‌های تجهیزات پزشکی به پزشکان گفت: رابطه مالی میان برخی از ارائه‌کنندگان خدمات درمانی با شرکت‌های فروشنده تجهیزات پزشکی و یا دارویی موضوعی ناراحت‌کننده و هشداردهنده است. در این زمینه چندین دوگانه وجود دارد. یکی از دوگانه‌ها این است که جامعه پزشکی وهمه دست‌اندرکاران این حوزه باید بدانند که حفظ اعتماد مردم به جامعه پزشکی سرمایه اصلی حوزه درمان است و نباید اجازه دهیم که این اعتماد خدشه‌دار شود. از طرفی پیشگیری از تخلف و برخورد با متخلفان باید به خوبی انجام شود. طبق قانون هر گونه رابطه مالی میان ارائه کنندگان خدمات درمانی و شرکت‌های فروشنده تجهیزات پزشکی و دارو حتی با ارقام جزیی تخلف و رفتاری غیرحرفه‌ای و مستوجب مجازات است. از طرفی همانطور که از اطلاعیه سازمان نظام پزشکی هم عنوان شده هر گونه رفتار سهم‌خواهانه از اعمال جراحی یا ارجاع خدمات درمانی طبق مواد ۶، ۷و ۲۰آیین‌نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات اعضای نظام پزشکی ممنوع و مستحق مجازات است.

وی افزود: باید توجه کرد که این تخلف مانند یک قیچی دو لبه است. از طرفی یک لبه این قیچی پرداخت‌کنندگان یعنی شرکت‌های فروشنده تجهیزات پزشکی و دارویی قراردارند و لبه دیگر آن نیز ارائه کنندگان خدمت هستند که تسهیلات مالی و یا سفرهای خارجی دریافت می‌کنند. قربانی حرکت این قیچی مردم، بیماران و تا حدودی بیمه‌ها هستند. عامل حرکت این قیچی هم سودخواهی و قانع نبودن برخی افراد اعم از ارائه کنندگان خدمات و یا شرکت‌های فروشنده است.

حریرچی با بیان اینکه روش مقابله با چنین تخلفاتی دو قسمت دارد، گفت: اولین قسمت، پیشگیری از بروز چنین تخلفاتی است یعنی افرادی که وارد این حرفه می‌شوند باید صلاحیت داشته باشند همچنین باید امکان بروز چنین تخلفاتی را از بین برد. به عنوان مثال قبل از اجرای طرح تحول سلامت هیچ یک از تجهیزات پزشکی قیمت نداشتند اما در حال حاضر همه تجهیزات پزشکی را قیمت‌گذاری کرده‌ایم و خرید خارج از سامانه تجهیزات و ملزومات پزشکی برای بیمارستان‌های دولتی ممکن نیست و رابطه مالی در این حوزه به میزان قابل ملاحظه‌ای قطع شده است. در این زمینه احتمالا طی هفته آینده بخشنامه‌ای خواهیم داشت تا در مورد بیمارستان‌های خصوصی هم چنین برنامه اجرا کنیم تا رابطه خصوصی بین ارائه کنندگان خدمات و فروشندگان تجهیزات قطع شود.

در حال حاضر همه تجهیزات پزشکی را قیمت‌گذاری کرده‌ایم و خرید خارج از سامانه تجهیزات و ملزومات پزشکی برای بیمارستان‌های دولتی ممکن نیست و رابطه مالی در این حوزه به میزان قابل ملاحظه‌ای قطع شده است

وی ادامه داد:‌ موضوع مهم دیگر برخورد قاطع با چنین تخلفاتی است حتی در کشوری مانند آمریکا که بازار آزاد دارد در صورت بروز چنین تخلفاتی برخوردهای جدی مانند لغو پروانه کار متخلف می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره آمار این تخلفات در کشور گفت:‌ مواردی که دراین زمینه شکایت شده بود مورد رسیدگی قرار گرفته و منجر به صدور حکم شده است. درخواست جدی ما از جامعه ارائه کنندگان خدمات درمانی این است که خودشان در حوزه پیشگیری از این تخلفات وارد شوند و برخوردهای لازم را با متخلفان انجام دهند. خوشبختانه قیمت گذاری در حوزه تجهیزات پزشکی دستاوردهای خوبی داشته است. اگر این کار را انجام نمی‌دادیم بیمار در شرایط استیصال باید برای تامین تجهیزات و ملزومات مورد نیازش مراجعه می‌کرد و قیمت‌های مختلفی هم به او داده می‌شد. از طرفی هم قادر نبود میان جنس تقلبی و اصلی تفاوتی قائل شود. تاکید می‌کنم عمده فعالیت‌های وزارت بهداشت در زمینه حذف رابطه مالی، پیشگیری از ایجاد رابطه مالی در حوزه‌های تجهیزات پزشکی، دارو و ... است. قاعدتا دستگاه‌های نظارتی هم در این زمینه و با این گزارش‌ها اقدامات نظارتی شان را تشدید می کنند.

حریرچی درباره قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی داخلی گفت: سرلوحه اصلی کار ما حمایت از تولیدات داخلی است البته در زنجیره تامین منابع مشکلاتی داشتیم که سعی کردیم آن‌ها را حل کنیم. در حوزه تجهیزات پزشکی با برخی شرکت‌های داخلی و وارداتی بر سر قیمت مشکلاتی داریم. به هر حال قیمت مناسب به گونه‌ای تعیین می‌شود که سود مناسبی داشته باشد و مورد استطاعت مردم هم باشد. در برخی موارد شرکت‌های وارداتی می خواهند با استفاده از اهرم کمبود، مشکلات قیمت و یا مجوزهایشان را حل کنند اما سازمان غذا و دارو، ‌ وزارت بهداشت و دولت در این زمینه از اهرم‌های لازم برای تنظیم بازار و خدمت رسانی به مردم استفاده می کنند.

اغلب مردم نیازی به مکمل دارویی ندارند

حریرچی درادامه در پاسخ به سوالی در مورد عرضه مکمل‌های غذایی خارج از سیستم داروخانه‌ها گفت: باید توجه کرد که اکثر مردم ما احتیاجی به مصرف مکمل ندارند. برخی از گروه‌های خاص مانند نوزادان و مادران باردار به مصرف برخی ویتامین‌ها نیاز دارند که از طریق شبکه بهداشتی تامین می‌شوند. از طرفی مصرف ویتامین D هم برای گروه‌های سالمند توصیه می شود.

وی افزود:‌ تعداد قابل توجهی از مکمل‌های بازار از طریق قاچاق وارد و خارج از سیستم‌ قانونی عرضه می‌شوند. هیچ دستگاهی هم نمی‌تواند به طور دقیق روی عرضه چمدانی و فروش اینترنتی و یا فروش مکمل‌ها دراماکن ورزشی نظارتی کامل داشته باشد. نکته مهم این است که مردم باید آگاه باشند و بدانند که این مواد غیر لازم و حتی مضر هم هستند. وزارت بهداشت نیز در جاهایی که اختیار قانونی داشته باشد نظارت‌هایش را انجام می دهد. مردم نیز در صورت مشاهده فروش مکمل‌ها در اماکن غیر مجاز می‌توانند موضوع را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت و یا به وزارت ورزش و جوانان اطلاع‌ دهند.

700

رشوه تجهیزات پزشکی دکتر  ایرج حریرچی بیمار سخنگوی وزارت بهداشت افزایش ۵۰درصدی مصرف ریتالین بیماری‌های غیر واگیر علت مرگ ایرانی ها کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: رشوه تجهیزات پزشکی بیمار سخنگوی وزارت بهداشت بیماری های غیر واگیر علت مرگ ایرانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۲۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام روزه داری 

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ماه رمضان باید از مایعات طبیعی و آب سبزی‌ها و صیفی‌ها استفاده کرد و از مصرف نمک و شیرینی نیز باید پرهیز کرد.

سیده سمیه اصغری، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: بعد از افطار، داشتن تحرک و فعالیت با شدت متوسط که موجب مصرف کالری می‌شود توصیه شده است و نماز خواندن در اوقات مختلف روز با حرکت هماهنگ تعدادی از مفاصل و ماهیچه ها، باعث ایجاد توازن و تعادل بدن، مصرف کالری، کمک به جریان خون و کمک به متابولیسم غذا می‌شود.    

وی اظهار کرد: مصرف بیشتر از ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و آب سبزی‌ها و صیفی‌ها مانند (آب هویج، آب گوجه فرنگی و آب کرفس که سبب دریافت بیشتر مایعات، کالری و تا حدودی فیبر غذایی می‌شود در فاصله افطار تا سحر، بدن را از کم آبی در طول روزه داری حفظ می‌کند لذا از خوردن غذاهای چرب و شور و هم چنین انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، شورها، انواع سوسیس، کالباس و سایر فست فودها که سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می‌شود پرهیز کرده و توصیه می شود به جای نمک از سبزی‌های خشک و معطر و محلی برای طعم دار کردن غذا استفاده شود.

اصغری گفت: محدود کردن مصرف نمک در وعده‌های افطار، شام و سحر در این دوران بسیار مهم و کمک کننده است و دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش نموده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود به علاوه در افرادی که مستعد افزایش فشار خون و یا مبتلا به این بیماری هستند باید در این زمینه احتیاط بیشتری شود و لذا توصیه می‌شود از حداقل مقدار نمک در تهیه غذاها استفاده که این مقدار کم نمک باید از نمک یددار تصفیه شده باشد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه خرما بهترین ماده غذایی برای تامین تدریجی قند خون است، گفت: خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است و در تنظیم قند خون بسیار مفید است و  توصیه شده در وعده افطار در صورت امکان ۲-۳ عدد خرما مصرف شود و از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی‌ها پرهیز شود و از مواد خیلی شیرین مانند زولبیا، بامیه و گوش فیل، حلوا و شله زرد در وعده سحری که سبب افت سریع قند خون در ساعات اولیه روز می‌شود، پرهیز شود. 

وی تصریح کرد: مصرف آب زیاد در وعده افطار و همچنین بین صرف غذا سبب اختلال در هضم مواد غذایی شده که بســـیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز، بعد از صرف سحری به مقدار فراوان آب می‌نوشند که عادت صحیحی نبوده و در عوض برای برطرف نمودن تشنگی در طول روز توصیه می‌شود در فاصله افطار تا سحر از صیفی‌ها و میوه‌های سرشار از آب مانند کاهو، خیار، هندوانه، خربزه، طالبی و مرکبات و.. استفاده شود.

اصغری افزود: از نوشیدن زیاد چای به خصوص چای پر رنگ در وعده سحری اجتناب کرده زیرا که چای ضمن اینکه باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی که بدن در طول روز به آن احتیاج دارد می‌شود، اسید اگزالیک موجود در چای و همچنین مصرف نمک و مواد پروتئینی زیاد نیز باعث کاهش جذب کلسیم غذا می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مهم ترین راهکارهای کاهش تصادفات در تعطیلات
  • مهم‌ترین دلایل فشار خون پایین چیست؟
  • خواص باورنکردنی گیاه دارویی «کلپوره» یا «مریم نخودی»
  • ثبت اطلاعات انبارهای تجهیزات پزشکی در تیتک الزامی است
  • آمادگی کامل مراکز درمانی و خدماتی قم در ایام نوروز
  • فواید روزه گرفتن برای بدن
  • ویزیت پزشکان سال آینده چقدر می‌شود؟
  • چگونه یک خط تولید چیپس راه اندازی کنیم/نکته‌های مهم برای موفقیت
  • افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام روزه داری