Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@11:18:51 GMT

۶ وزیر و ۲ نماینده مجلس خواستار رفع فیلتر توئیتر شدند

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۸۲۷۳۲

۶ وزیر و ۲ نماینده مجلس خواستار رفع فیلتر توئیتر شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت با توجه به افزایش تقاضای عمومی و جامعه رسانه‌ای کشور برای رفع فیلتر توئیتر و فعالیت جوانان و رسانه‌ها در این فضا، امروز نامه‌ای با تایید وامضاء هشت نفر از اعضا کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (۶ نفر از اعضاء دولت و دو نفر از نمایندگان مجلس) برای دادستان کل کشور مبنی بر طرح این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و رفع فیلتر توئیتر ارسال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این نامه با اشاره به دلایل منطقی و مستند برای رفع فیلتر توئیتر، این فضا را فضایی برای نقش آفرینی موثرتر برای فعالین رسانه‌ای کشور و جوانان مطرح نموده است چرا که استفاده از فضای رسانه‌ای بین‌المللی تاثیر بسیار قویتری در جامعه جهانی خواهد داشت.

این نامه به تایید و امضاء جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بطحایی وزیر آموزش و پرورش، علوی وزیر اطلاعات، آوایی وزیر دادگستری، غلامی وزیر علوم، صالحی وزیر ارشاد، سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار (رئیس کمیته مخابرات مجلس) و کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس رسیده است.

اعضای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ۱۲ نفر هستند و در صورت طرح این موضوع در این کمیته، با نظر مساعد امضاء کنندگان این نامه، توئیتر رفع فیلتر خواهد شد.

کد خبر 4302771 جواد بخشی الموتی

منبع: مهر

کلیدواژه: ایران توییتر فیلترینگ مجلس شورای اسلامی برجام ایران حسن روحانی ایالات متحده آمریکا فلسطین وزارت امور خارجه ایران محمد جواد ظریف رژیم صهیونیستی علی لاریجانی رئیس جمهور اسلامی ایران دونالد ترامپ ارتش جمهوری اسلامی ایران بهرام قاسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۲۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقابل معنادار «توئیتر» و «ایتا» در انتخابات ۱۴۰۲

تجربه مقایسه و بررسی انتخابات در سال‌های گذشته و نقش شبکه‌های اجتماعی در شکل‌دهی نظرات مردم و امکان مشارکت و عدم مشارکت در انتخابات نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها در بررسی احساسات و افکار مردم در ارتباط با انتخابات، شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند به‌گونه‌ای که زمانی اصولگرایان، اصلاح‌طلبان را متهم می‌کردند تلگرام باعث پیروزی نامزد مطلوب شما شده و زمانی توئیتر و «کلاب هاوس» به عنوان یکی از ابزار‌های شکل‌دهی افکار و مشارکت آنها در انتخابات معرفی شدند.

در انتخابات مجلس دوازدهم که ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد، شاهد نقش‌آفرینی قابل توجه پیام‌رسان داخلی ایتا در شکل‌دهی آرا و مشارکت مردم در انتخابات بودیم. اگرچه گفته می‌شود کاربران ایتا تنوع خاصی از لحاظ فکری ندارند، اما فعالیت همین گعده خاص سبب شد ایتا را یکی از موثرترین شبکه‌های اجتماعی در انتخابات ۱۱ اسفند در نظر بگیریم.

در گراف زیر، ۶ رسانه، پیام‌رسان و شبکه اجتماعی که در ایران کاربرد بیشتری دارند، مقایسه شدند و تعدد کلیدواژه انتخابات در آنها بررسی شده است. این بررسی در بازه زمانی ۸ تا ۱۱ اسفندماه، یعنی سه روز قبل انتخابات که بیشترین تحرک انتخاباتی از سوی کاربران انجام شده، مورد واکاوی قرار گرفته است.

استخراج داده‌ها از طریق سامانه پایشگر شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته و در هر بستر بیشترین و حتی تمامی داده‌های منتشر شده، برداشت و تحلیل شده است. تنها استثنا در این جمع‌آوری، بستر اینستاگرام است که اجازه جست‌وجو و استخراج اطلاعات در همه صفحات را به هیچ یک از سامانه‌های پایشگر شبکه اجتماعی نمی‌دهد.

تحلیل گراف تولیدمحتوای انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی


بررسی مقایسه‌ای گراف بالا، در ابتدا به تقابل معنادار ایتا و توئیتر در انتخابات اشاره دارد جایی‌که تا چند سال قبل، توئیتر صدرنشین و سردرمدار توزیع و تولیدمحتوا بود و حالا ایتا به عنوان نسخه ایرانی و بدون فیلتر تلگرام، در حال پیش‌گرفتن این شبکه اجتماعی خارجی است.

حجم تولیدمحتوای سه روزه در ایتا بیش از ۵۰۰ هزار و در توئیتر افزون‌بر ۷۵۰ هزار بوده است و می‌توان تولیدمحتوای ایتایی‌ها را در حدود ۸۰ درصد توئیتر‌های در نظر گرفت.

تلگرام که همواره اولویت دوم کاربران در بزنگاه‌های سیاسی اجتماعی برای رصد اخبار بوده، در اینجا و با رشد معنادار ایتا، به رتبه سوم نزول پیدا کرده است. تفاوت قابل توجه تولیدمحتوای تلگرامی در مقایسه با ایتا نشان از برتری محسوس فعالیت کانال‌های ایتایی در مقایسه با کانال‌های تلگرامی دارد. اگرچه این الگوی تولیدمحتوا و برتری ۲۵۰ درصدی ایتا به تلگرام را نمی‌توان به دیگر موضوع‌ها بسط داد، اما در اینجا نیز حضور ایتایی‌ها در بزنگاه انتخابات و انتشار تولیدمحتوا در این پلتفرم می‌تواند جالب و بسیار بااهمیت باشد.

روبیکا دیگر بستر تولیدمحتوای انتخاباتی بود که تقریبا نصف تلگرام و دو برابر اینستاگرام، درباره انتخابات محتوا منتشر کرده، با وجود اینکه رشد قابل توجهی در میان بستر‌های داخلی و خارجی داشته، اما در مقایسه با ایتا دیگر رقیب ایرانی خود، همچنان عقب مانده است به‌گونه‌ای که تولیدمحتوای کاربران روبیکایی تقریبا یک پنجم کانال‌های ایتایی بوده است.

وبسایت‌های خبری نیز در این بررسی همچون گذشته، کمترین حجم تولیدمحتوا را داشته است تا مشخص شود بازار عرضه و تقاضای رسانه‌ای و خبری در شبکه‌های اجتماعی به مراتب در زمان انتخابات، پررنگ‌تر و پر رونق‌تر از مجاری رسمی همچون وبسایت‌های خبری است. از نظر آماری نیز این مهم قابل توجیه است به گونه‌ای که تولیدمحتوا در وبسایت‌های خبری نزدیک به چهار درصدِ میزان تولیدمحتوا در توئیتر به عنوان بیشترین منبع تولیدمحتوای انتخاباتی بوده است.

مقایسه مضامین پرتکرار دو بستر پرمحتوای انتخاباتی

با وجود اینکه ایتا از نظر ساختاری و وجود کانال‌های خبری و اطلاع‌رسانی و توئیتر به عنوان نوشته‌های کوتاه ژورنالیستی قابل قیاس نیستند، اما به جهت اینکه این دو پلتفرم در رقابتی تنگاتنگ در انتخابات ۱۴۰۲ مجلس قرار داشتند، تحلیل مضمون توئیت‌های پرلایک و کانال‌های ایتایی پربازدید می‌تواند شمایی کلی و قابل تحلیل از چگونگی شکل‌دهی افکار عمومی و آنچه در این بستر‌های مجازی می‌گذرد، پیش‌روی مخاطبان مجازی قرار دهد:

توئیتر

در این پلتفرم، اینفلوئنسر‌های جریان برانداز همچنان پیشرو در جلب نظر مخالفان هستند. «علی کریمی و رضا پهلوی» شناخته‌شده‌ترین افراد این جریان هستند که بیشترین لایک را توئیت‌های آنها بدست آورده است. تحلیل مضمون توئیت‌های پرلایک مرتبط با انتخابات در توئیتر دو مضمون کلی را در خود تکرار کرده است؛ نخست ادعای تقلب در انتخابات که در توئیت ساعت ۶ بعداز ظهر ۱۱ اسفند رضا پهلوی منتشر شده و دیگر حامیان این جریان آن را تکرار کردند.

دومین مضمون به ادعای خلوتی حوزه‌های انتخاباتی و تمسخر رای‌دهندگان مربوط می‌شود؛ پرسش اساسی از این جریان مدعی آزادی این است که چرا کسانی که به انتخاب خود در انتخابات شرکت می‌کنند، توهین می‌کنند و اگر انتخابات ایران، انتخاباتی فرمایشی و از پیش‌تعیین‌شده است، چرا این همه برای عدم مشارکت مردم تقلا و تلاش دارند؟
هشتگ سیرک انتخابات، پرتکرارترین و مشخص‌ترین هشتگ کاربران توئیتری ضدنظام بود که در این دوره زمانی پرتکرار شد.

روند تولید محتوا در توئیتر فارسی در سه روز آخر به شکل زیر بوده است:

ایتا

در ایتا که به نظر می‌رسد پدیده مجازی انتخابات ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی بود، فضا به کلی متفاوت بود به طوری‌که بررسی پست‌های پربازدید این پلتفرم نشان از شور انتخاباتی، دعوت به مشارکت و تبلیغ کاندیدای جریان‌های مختلف بود. گویی دو قطبی ایتا و توئیتر به طورکلی دو جریان صفر و صدی را در عرصه انتخابات مجلس در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد.

تحلیل مضمون پست‌های پربازدید ایتا نشان می‌دهد بیشترین بازدید‌ها و توجه‌ها، به کانال‌هایی معطوف بوده که انتخابات را همانند یک فریضه دینی در نظر گرفته بودند؛ این رویکرد با توجه به فضای مذهبی و اعتقادی این پلتفرم قابل توجه است و انتشار و بازنشر چنین محتوایی در کانال‌های ایتایی به وفور مشاهده می‌شود.

حضور برخی چهره‌های محبوب در این بستر از جمله «ابوذر روحی» که با هشتگ عهد_میبندم در ایتا مورد توجه قرار گرفته بود، از دیگر ویژگی‌های محتوای پربازدید در ایتا بوده است. پست‌های ایتایی تا ۸۰۰ هزار بازدید هم در این بازه زمانی گرفته‌اند. باید توجه داشت در ایتا، بازدید کانال‌ها حالت تجمیعی دارد و بازدید کانال‌های بازنشر دهنده با کانال اصلی جمع می‌شود (برخلاف تلگرام).

هشتگ انتخابات و انتخاب مردم، پرتکرارترین هشتگی بود که کانال‌های ایتایی از آن استفاده کردند و به نظر می‌رسد هشتگ اصلی حامیان مشارکت در انتخابات در همه بستر‌های مجازی بوده است. کانال حامیان رائفی‌پور فعال‌ترین کانال ایتایی بود که در کمتر از سه روز بیش از ۳۰۰ پست نشر و بازنشر کرده بود و از این نظر، فعالیتی قابل توجه داشت.

روند تولید محتوا در ایتا در سه روز آخر به شکل زیر است:


جمع‌بندی

۱. مقایسه محتوای مربوط با انتخابات در ۶ پیام‌رسان و شبکه اجتماعی داخلی و خارجی از برتری ایتا و توئیتر در مقایسه با دیگر بستر‌های مجازی حکایت دارد. آمار تولیدمحتوای ایتایی و توئیتری بسیار نزدیک به هم و در مقایسه با دیگر بستر‌های مجازی قابل توجه بود.

۲. ایتا را باید به عنوان پدیده انتخابات ۱۴۰۲ و یکی از مهمترین نقش آفرینان مجازی در این انتخابات معرفی کرد، زیرا از نظر تولیدمحتوا، هشتگ‌سازی و فعالیت کاربران از مهم‌ترین و موثرترین بستر‌های مجازی بوده است.

۳. تقابل ایتا و توئیتر فارسی در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ قابل توجه و با اهمیت بود، زیرا بررسی پرلایک‌های توئیتری و پربازدید‌های ایتایی به دو قطبی مخالفان و موافقان نظام در این دو بستر تبدیل شده بود به‌گونه‌ای که گویا اینفلوئنسر‌های توئیتری برانداز، وظیفه مایوس کردن مردم و حضور پیدا نکردن در انتخابات را برعهده داشتند و کانال‌های پربازدید ایتایی، عهده‌دار شوق و شور انتخاباتی و ایجاد امید به آینده در میان کاربران خود بوده‌اند.

منبع: ایرنا

tags # انتخابات مجلس سایر اخبار توصیه عجیب دانشمندان؛ به این دلیل مهم گوشت مار پیتون بخورید! از حمام در خون دختران باکره تا خوردن خون کودک؛ آیا انسان راه غلبه بر مرگ را پیدا می‌کند؟ (عکس) جانور عجیبی که آنقدر رابطه جنسی برقرار می‌کند تا بمیرد! تجربه نزدیک به مرگ چیست و چه حسی دارد؟

دیگر خبرها

  • ترامپ برای اولین‌بار خواستار آتش‌بس در غزه شد
  • درصورت عدم رعایت قانون برای افزایش حقوق کارگران، وزیر کار باید پاسخگوی مجلس باشد
  • ابلاغیه ۴۸ ساعته انضباطی به استقلال و پرسپولیس!
  • ابلاغیه 48 ساعته انضباطی به پرسپولیس و استقلال!
  • تقابل معنادار «توئیتر» و «ایتا» در انتخابات ۱۴۰۲
  • نماینده پارلمان فرانسه خواستار تحریم شرکت‌های حامی اسرائیل شد
  • حوزه هنری پاتوق تردد هنرمندان/لزوم معرفی استعدادهای هنری کردستان
  • درخواست آتش‌بس فوری و دایمی در مراسم اهدای جایزه رسانه GLAAD
  • طالبان خواستار سفر وزیر خارجه‌ پاکستان به افغانستان شد
  • نماینده ولی‌فقیه در کردستان: نوگرایی در کار رسانه‌ای انجام شود