Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@20:11:08 GMT

همه‌دان همدانی

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۸۲۷۴۹

همه‌دان همدانی

فرهنگ > ادبیات - احمد مسجدجامعی:
استاد مجتبایی در جلسه بزرگداشت معصومی همدانی در شهر کتاب تهران سخنرانی خود را با یک بیت شعر آغاز کرد:

يارم همداني و خودم هيچ مداني

يارب چه کند هيج ندان با همه داني

استنباط از همدان به عنوان شهر دانايي، فارغ از معناي تاريخي آن، در غير اين شعر هم هست و از جمله در افواه عوام گفته‌اند همدان يعني شهر دانايان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معصومي همداني برخاسته از اين شهر است و شايد در اين روزگار کمتر کسي چون ايشان شايسته لقب «همه دان» باشد، يعني مي‌توان اين کلمه را حتي بدون «ي» نسبت در مورد او به کار برد.

فرهنگ جديد تعليم و تربيت در ايران به گونه‌اي نيست که اشخاص مستعد در زمينه‌هاي گوناگون و گاه دور از هم پرورش يابند. حال آنکه در گذشته‌هاي دور و تا چند دهه پيش مثلا پزشکي قسمتي از دانش گسترده يک عالم بود. برخي پزشکان در ادبيات و حکمت و هنردستي داشتند. رشيدالدين فضل اله همداني از همين طايفه است يا تحصيلکردگان در علوم دقيقه نيز در رشته‌هاي ديگر صاحب ذوق و نظر بودند؛ مانند مرحوم غلامحسين مصاحب؛ معصومي مي‌تواند در حوزه‌‏ها و رشته‌هاي مختلف اظهارنظر عالمانه ارائه دهد. از او درباره سهراب سپهري هم مي‌توان حرف‌هاي جدي و نو شنيد مثل اثري که با همکاري مرحوم کريم امامي ارائه داد. نکته‌هاي وي در باب حافظ و سعدي نيز ماندگار است از قبيل جام عدل که در شعر مشهور حافظ آمده است:

ساقي به جام عدل بده باده تا گدا

غيرت نياورد که جهان پر بلا کند

معصومي از يک سو پرورش يافته خانواده‌اي از اهل علم و تقواست. همين چند سال پيش بود که با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي بزرگداشت مرحوم آيت‌اله آخوند ملاعلي همداني مراسمي برگزار کرديم و در آن بسياري از بزرگان درباره مقام و مرتبه علمي و معنوي و مردمي او گفتند و نوشتند. جنبه مردمي ايشان تا جايي بود که هنوز هم خاطرات ماندگاري از ايشان نقل مي‌شود.

مسجد نسبتا کوچکي که محل اقامه نماز ايشان بود هنوز اشعاري بر ديوار خود به يادگار نگه داشته که نشانگر ذوق ادبي آن مرحوم است. شأن فقاهتي پدر معصومي از نظر برخي بزرگان تا جايي بود که گفته مي‌شد چنان که حوزه قم را به قصد همدان ترک نمي‌کردند، مرجعيت مطلق از آن ايشان بود.

معصومي از چنين خانواده‌اي و چنان شهري به مهمترين دانشگاه صنعتي ايران راه يافت. در اين دانشگاه که بسياري از دانشجويان آن از طبقات متوسط از سراسر ايران بودند، معصومي از رشته برق فارغ‌التحصيل شد هر چند چندان در اين کار نماند و به تعبير شوخ‌طبعانه خودش از کودکي به من آموخته بودند که برق خطرناک است.

معصومي در همان سال‌هاي تحصيلات دانشگاهي در درس و بحث بزرگان تهران مانند مرحوم آيت‌الله شهيد مرتضي مطهري شرکت مي‌کرد و از مباحث فلسفي و کلامي بهره مي‌جست. پايبندي معصومي به سنت‌هاي اخلاقي شنيدني است؛ با آنکه در ظاهر به چشم نمي‌آيد. مثلا هر چند در سالي که بزرگداشت پدرش، مرحوم آخوند همداني برگزار مي‌شد، معصومي در فرانسه بود؛ اما در سال‌هايي که پدر در قيد حيات بود، براي معصومي فرصت ويژه‌اي براي ادامه تحصيلات عالي در آمريکا فراهم شد؛ ولي معصومي به دليل ناخرسندي پدرش عطاي آن را به لقايش بخشيد.

يکي از دوستان همدوره معصومي که از اين فرصت استفاده کرد، بعدها کار معصومي را بسيار ستود و مي‌گفت: کاش من هم چون او عمل مي‌کردم و رضايت پدر را ترجيح مي‌دادم. معصومي به دنيا و مافيها بي‌اعتناست از اين رو روحيه آزاد منشانه دارد؛ چنان که حافظ مي‌گويد:

غلام همت آنم که زير چرخ کبود

ز هر چه رنگ تعلق پذيرد آزاد است

معصومي در مراکز مختلف علمي_ فرهنگي _ پژوهشي فعاليت داشته و هر بار که احساس مي‌کرد ادامه حضورش مورد نياز نيست، به راحتي آنجا را ترک مي‌کند و تن به شرايط غيرعادلانه و غيرانساني نمي‌دهد. استادِ معصومي در زمينه تاريخ علم رشدي راشد از شخصيت‌هاي جهاني در رشته تاريخ علوم در ادوار اسلامي است که کتاب او برگزيده جايزه جهاني کتاب سال شد، هر چند اين اشکال را به کتاب رشدي راشد وارد است که دانشمندان مسلمان را يکسره عرب قلمداد کرده و بسياري از بزرگان ايراني را در حوزه عرب‌ها قرار داده است.

با اين حال کتاب ارزش‌هاي ويژه خود را دارد. رشدي راشد براي دريافت جايزه بين‌المللي کتاب سال سفري به ايران کرد و در آنجا درباره معصومي به آقاي خاتمي-رئيس‌جمهوري وقت- گفت: شما در ايران قدر معصومي را نمي‌دانيد. بايد به جايي برود که دانشمندان آنجا از وجود ايشان بهره‌‏مند شوند.

سال گذشته معصومي کتابي در مورد خواجه نصيرالدين طوسي به نام استاد بشر با همکاري يکي از شاگردانش منتشر کرد. خواجه نصير هم چهره علمي چند بعدي است. معصومي با وجود بي‌مهري‌هايي که ديده و مي‌بيند و به رغم آنکه امکان حضور در عرصه‌هاي علمي جهاني را دارد، همچنان وطن و جوانان مستعد ايران را بر هر کجاي عالم و هر گونه شرايط بهتر ترجيح مي‌دهد و با بي‌ادبي‌ها و نامهرباني‌ها مي‌سازد تا اين سرزمين از عالمي جامع‌الاطراف چون او خالي نباشد.

اين روزها به نام خيام ناميده شده و خيام يکي از شخصيت‌هاي مورد علاقه معصومي است که درباره‌اش مشغول تحقيق و بررسي است و بي‌شک چهره‌اي جديد از خيام به اهل علم ارائه خواهد داد.

خيام هم عالمي جامع بود. اهل رياضيات و نجوم و ادب و شعر و آشنا به معارف زمانه و معارف دين با طنزي قوي و ماندگار که در معصومي با ظرافت تمام ديده مي‌شود. خود او درباره طنز سعدي و حافظ با علاقه تحقيق کرده شايد روزي کسي شوخي‌هاي معصومي را جمع کند و آن روز اين مجموعه قطعاً خواندني خواهد بود.

مجموعه‌اي که در قالب جملاتي شيرين روزگار تلخ اهل علم و زمانه اهل سياست را رندانه بازگو و گاه حتي يک مقاله يا يک کتاب با قيافه جدي و شکل و شمايل به ظاهر تحقيقي را به کتابي مفرح تبديل مي‌کند. يا از نويسندگان مثلا حرفه‌اي که به قول او همکاران‌شان به جاي آنها مي‌نويسند و واسطه بين فيش‌ها و کتاب‌ها هستند، ماجرايي عبرت‌آموز به دست مي‌دهد. به هر حال بزرگداشت حسين معصومي همداني يا به قول استاد مجتبايي (معصومي همه‌دان) را تبريک مي‌گوييم و براي او توفيق و سلامت و عزت مستدام مسألت داريم.

منبع: روزنامه اطلاعات  در همین زمینه: صید اهل نظر

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۲۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست ویژه آیت الله نوری همدانی از جهان اسلام درباره اسرائیل

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت الله نوری همدانی مرجع تقلید شیعیان در دیدار آیت الله کعبی نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وضعیت امروز جهان اسلام را حساس دانسته و با تقدیر مجدد از نیروهای مسلح در پاسخ بجا و قانونی و به موقع نسبت به رژیم صهیونیستی اظهار داشت: لازم است کشورهای اسلامی خصوصاً علمای جهان اسلام بیش از گذشته وحدت و ارتباط داشته باشند تا بتوانند اثرگذار باشند.

وی با تأکید بر همراهی با رهبری در تصمیمات در مقابل دشمن خصوصاً رژیم صهیونیستی افزود: باید هر گونه اختلاف را کنار گذاشت و با ایشان همراهی کرد، و باید بدانیم امروز دنیای استکبار باهم متحد و آشکارا در یک صف واحد در مقابل ایران و گروهای مقاومت هستند.

مرجع تقلید شیعیان گفت: براین اساس‌ بر وحدت جهان اسلام تأکید می کنم و امروز لازم است مراکز علمی قم و نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند.

در ابتدای این دیدار آیت‌الله کعبی گزارش کامل و جامع ای از حوادث اخیر در منطقه و جهان اسلام ارائه کرد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896289

دیگر خبرها

  • همدانی: تجربه استقلال تعیین کننده است
  • راهپیمایی همدانی ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»
  • تجربه استقلال تعیین کننده است/ انتقاد باید سازنده باشد نه مخرب
  • دیدار جمعی از شعرای استان البرز با امام جمعه کرج
  • تولید دارو از بره موم زنبور عسل توسط محقق همدانی
  • پیام تسلیت رییس قوه قضاییه در پی درگذشت پرویز داوودی
  • جشن عبادت ۶۰ دختر نونهال همدانی
  • تاکسی داران همدانی در انتظار تحقق وعده شهرداری
  • درخواست ویژه آیت الله نوری همدانی از جهان اسلام درباره اسرائیل
  • یزدی‌ها پیشتاز اهدای عضو در ایران/ثبت سومین اهدای عضو سال جدید در یزد