Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - با اعلام نتايج نهايي انتخابات پارلماني عراق، ديدارهاي انتخاباتي رهبران گروههاي سياسي با هدف ائتلاف سازي براي تشکيل دولت آغاز شده است.
«هادي العامري»، رئيس ائتلاف انتخاباتي الفتح شب گذشته در بغداد با «مقتدي صدر»، رهبر جريان صدر ديدار کرد. «حيدر العبادي»، رئيس ائتلاف انتخاباتي النصر نيز طي روزهاي گذشته با مقتدي صدر ديدار کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چهارمين انتخابات پارلماني عراق روز 12 مي برگزار شد.
ميزان مشارکت در اين انتخابات 44/52 درصد بود. ليست سائرون وابسته به مقتدي صدر با 54 کرسي بيشترين کرسي ها را از آن خود کرد.
انتخابات پارلمان عراق
اگرچه مطابق قانون اساسي عراق، رئيس جمهوري اين کشور بايد نامزد بزرگترين فراکسيون را مامور تشکيل کابينه کند؛ اما بزرگترين فراکسيون پارلماني الزاما با کسب بيشترين کرسي ها به دست نمي آيد؛ بلکه ائتلاف سازي پس از انتخابات حتي به مراتب مهمتر از ائتلاف هاي پيش از انتخابات است.
شرط تشکيل کابينه در عراق کسب راي اعتماد اکثريت مطلق اعضاي پارلمان يعني 165 + 1 راي است.
با توجه به اينکه هيچ فهرستي در انتخابات اخير عراق حايز اين تعداد کرسي نشده و حتي فاصله زيادي ميان شمار کرسي هاي سائرون با اکثريت مطلق وجود دارد، گمانه زني هاي زيادي در خصوص تشکيل دولت آينده عراق مطرح مي شود.
در سال 2010 در حالي که ائتلاف الوطنيه به رياست «اياد علاوي» بيشترين کرسي ها را به دست آورده بود؛ اما در نهايت ائتلاف پساانتخاباتي گروههاي شيعي سبب شد «نوري مالکي» مامور تشکيل کابينه شود.
گمانه زني هايي نيز اکنون وجود دارد مبني بر اينکه ممکن است در سال 2018 نيز اتفاقي شبيه سال 2010 رخ دهد و اين بار ليست سائرون به رهبري مقتدي صدر موفق به تشکيل کابينه نشود.
در صورتي که مقتدي صدر با گروههاي بزرگ شيعي ائتلاف نکند؛ در تشکيل کابينه با مشکل مواجه خواهد شد
«حسن شکري پور»، کارشناس مسايل راهبردي غرب آسيا معتقد است:
"در صورتي که مقتدي صدر گروههاي بزرگ شيعي نظير الفتح و النصر را ناديده بگيرد و با آنها ائتلاف نکند؛ در تشکيل کابينه با مشکلات زيادي مواجه خواهد شد و حتي اگر بتواند کابينه اي بدون حضور برخي گروههاي بزرگ شيعي تشکيل دهد، فرآيند تشکيل کابينه مي تواند حتي چند ماه به طول انجامد؛ زيرا براي تشکيل کابينه بايد گروههاي کوچکتر را که الزاما يکدست هم نيستند با خود همراه سازد."
گروههاي شيعي با آگاهي از اين پيچيدگي که در مسير تشکيل کابينه وجود دارد و با توجه به شمار کرسي هايي که در انتخابات اخير به دست آورده اند، تلاش مي کنند با کنار گذاشتن برخي اختلاف هاي سياسي و ارجحيت قايل شدن بر منافع ملي، مانع ورود عراق به دوره اي از تنش ها يا بن بست سياسي شوند.
احتمال ائتلاف ميان سائرون، الفتح، النصر و جريان حکمت ملي
بر همين اساس، خبرهايي مبني بر احتمال ائتلاف ميان سائرون، الفتح، النصر و جريان حکمت ملي به رياست عمار حکيم منتشر شد.
در صورتي که اين گروهها براي تشکيل ائتلاف توافق کنند با توجه به شمار کرسي هايي که هر يک از اين گروهها کسب کرده اند، اکثريت مطلق براي تشکيل کابينه نيز به وجود خواهد آمد.
ديدار شب گذشته «هادي العامري» با «مقتدي صدر» نشان مي دهد که مهمترين گروهها براي تشکيل کابينه سائرون و الفتح هستند و اگر اين دو گروه براي ائتلاف با هم توافق نکنند، توان آنها براي ائتلاف سازي با ساير گروهها جهت تشکيل کابينه حايز اهميت خواهد بود.
اگرچه ليست النصر وابسته به حيدر العبادي پس از سائرون و الفتح حايز بيشترين کرسي ها شد، اما النصر با توجه به اينکه 42 کرسي را به دست آورد و همچنين با توجه به اينکه حيدر العبادي اکنون سمت نخست وزيري عراق را بر عهده دارد، براي تشکيل کابينه نقش مهمي ايفا خواهد کرد.
ديدارهاي پسا انتخاباتي اين نويد را مي دهد که گروههاي شيعي عراق در جهت ايجاد ائتلاف و تشکيل کابينه حرکت مي کنند.
نويسنده: سيد رضي عمادي
133/110

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۲۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صحت انتخابات در تمامی حوزه‌های انتخابیه استان زنجان تایید شد

طبق اعلام سخنگوی شورای نگهبان، انتخابات حوزه های انتخابیه زنجان - طارم؛ ابهر -خرمدره- سلطانیه؛ خدابنده؛ ماهنشان و ایجرود تائید شده است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به همراه ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان زنجان همزمان با سراسر کشور در ۱۱ اسفندماه برگزار شد و با مشارکت بیش از ۴۸ درصدی مردم استان در این رویداد مهم سیاسی و اجتماعی حماسه ای دیگر رقم خورد.

پس از پایان یافتن انتخابات یازدهم اسفند امسال تکلیف سه کرسی از پنج کرسی نمایندگی زنجان در مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های چهارگانه استان مشخص شد و تعیین تکلیف ۲ کرسی باقیمانده از حوزه انتخابیه زنجان و طارم و خدابنده به دور دوم کشیده شد.

در حوزه انتخابیه زنجان و طارم با ۲ کرسی، مصطفی طاهری به عنوان نفر اول این حوزه با کسب ۴۶ هزار و ۵۶۸ رای راهی بهارستان شد و ۲ نفر بعدی یعنی نبی الله محمدی با کسب ۲۶ هزار و ۶۷۰ رای و محمد اسماعیلی با ۱۹ هزار و ۱۶۶ رای به دور دوم انتخابات راه یافتند.

در حوزه انتخابیه خدابنده نیز رقابت تنگاتنگ برای کسب تنها کرسی نمایندگی این حوزه جریان داشت و در نهایت سعید رفیعی با ۱۷ هزار و ۳۶ رای و احمد بیگدلی با ۱۴ هزار و ۵۳۰ رای به دور دوم انتخابات راه پیدا کردند.

طبق اعلام وزیر کشور دور دوم انتخابات برای تعیین تکلیف کرسی‌های باقی مانده مجلس دوازدهم، اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت ۱۴۰۳ مشخص می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • معاریو: نتانیاهو به بن بست رسیده است
  • تشدید اختلافات در صفوف صهیونیست‌ها پس از «طوفان‌الاقصی»
  • تشدید بحران در رژیم صهیونیستی/ عضو کابینه امنیتی تهدید به استعفا کرد
  • اکثر جریان‌های سیاسی در عراق خواهان بیرون کردن آمریکایی‌ها هستند
  • عضو کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی تهدید به استعفا کرد
  • تشدید اختلافات میان مقامات صهیونیست؛ از تهدید به استعفا تا تشکیل جلسه بدون نتانیاهو
  • افشای پشت پرده مذاکرات خروج نظامیان آمریکا از عراق
  • صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه استان زنجان تایید شد
  • واقعیت مذاکرات عراقی-آمریکایی؛ تغییر در نقش ائتلاف بین‌المللی یا خروج آن؟
  • صحت انتخابات در تمامی حوزه‌های انتخابیه استان زنجان تایید شد