Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@04:19:18 GMT

باید و نبایدهای تغذیه در ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۸۲۸۶۸

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مسئول واحد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید: در این وعده غذایی، هر فرد روزه دار باید معادل یک وعده صبحانه کامل، یا یک وعده ناهار غذا میل کند.

شناور، مصرف نان و غلات، پنیر، گردو، خرما و، برنج قهوه ای، نان سنگک، غذا‌های گوشتی و حبوبات، انواع خورشت با سبزیجات آبدار و میوه و سبزیجات را برای وعده سحری توصیه می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی می گوید: باید از مصرف انواع غذا‌های حجیم و سرخ کرده و پر چرب، با کالری بالا، غذا‌های شیرین مثل شکر، زولبیا و بامیه، شیرینی، شربت‌های شیرین، نوشابه در وعده سحر پرهیز کرد چرا که سبب سوء هاضمه و اختلال در دستگاه گوارش و تشنگی بخصوص در ساعات اولیه روز می شوند.
 کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی، هم روزه داران را از مصرف چای و مواد کافئین دار بر حذر میدارد چرا که این مواد سبب دفع مقدار زیاد آب از بدن می شود.
به گفته فرید، بدن بطور متوسط در طول روز به ۷ تا ۸ لیوان آب نیاز دارد که در زمان روزه داری، این میزان آب باید از طریق مصرف مایعات، آب، شیر، میوه و سبزیجات آبدار، در فاصله سحر تا افطار تامین شود تا کلیه‌ها و متابولیسم بدن دچار اختلال نشود .
وی، پرخوری، مصرف مواد غذایی حجیم و پرچرب و پر کالری در افطار را عامل سیری مفرط و کم اشتهایی در وعده سحر میداند که میتواند به سلامت روزه دار آسیب برساند.
نسیمی کارشناس تغذیه هم می گوید: افطار و شام را باید از هم جداکرد.
نسیمی توصیه می کند: فرد روزه دار ابتدا با شیر ولرم یا آب، چای سبک و ولرم، کمی خرما یا عسل یا کشمش یا سوپ ساده روزه را افطار و دو ساعت بعد شام را صرف کند.
وی می گوید : مصرف غذای اصلی شام بلافاصله بعد از افطار سبب وارد شدن شوک به معده و دستگاه گوارش میشود و سلامت فرد روزه دار را به خطر می‌اندازد. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: خبرگزاری صدا و سیما سحری وعده غذایی رمضان روزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۲۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدها و نبایدهای ورزش در ماه مبارک رمضان

ایسنا/آذربایجان شرقی یک متخصص فیزیولوژی ورزشی می‌گوید: روزه‌داری مانعی برای انجام فعالیت های ورزشی نیست.

دکتر حمیدرضا زلفی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انجام فعالیت‌های ورزشی در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: به طور کلی اکثر ورزشکاران به دلیل تغییر برنامه تغدیه خود در این ماه به دنبال تغییر برنامه تمرینی خود هستند و این موضوع در بین ورزشکاران به یک چالش تبدیل شده است. روزه‌داری در ماه مبارک رمضان مانعی برای انجام فعالیت ورزشی نیست. افراد نباید فعالیت‌های ورزشی خود را به طور کامل قطع کنند و حتما باید در دوران روزه‌داری هم به فعالیت ورزشی خود ادامه دهند.

این استاد دانشگاه افزود: افراد با رعایت اصول تغذیه‌ و زمان‌بندی مناسب برای مصرف آن، می‌توانند به فعالیت ورزشی خود در این ماه ادامه دهند و روزه داری مانعی برای ورزش کردن نیست و اتفاقاً تاثیر مثبتی بر بدن دارد. ورزشکاران حرفه‌ای نیز هرگز نباید تمرین را ترک کنند چرا که عدم انجام تمرین در بازه زمانی یک ماهه می‌تواند باعث افت بدن و کاهش استقامت عضلانی و قلبی-عروقی و دیگر شاخص‌ها شود.

وی ادامه داد: با توجه به روزه داری باید شدت تمرینات کاهش یابد و در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت، عملکرد بدن بهبود یابد. همچنین زمان بندی مناسب در تغذیه در این بحث کمک کننده است. فعالیت سنگین علاوه بر مصرف آب بدن، باعث تغییراتی در گردش و فشارخون می‌شود و عوارضی همانند افت فشار خون، سرگیجه و تهوع را به همراه دارد. در نتیجه کاهش شدت فعالیت ورزشی ضروری است. البته در ورزشکاران حرفه‌ای بحث متفاوت است و آن‌ها می‌توانند با شدت بالاتر کار کنند؛ اما افراد عادی باید با شدت پایین فعالیت انجام دهند.

زلفی اضافه کرد: می‌توان با استفاده از چند راهکار از کم‌آبی بدن جلوگیری کرد. در وعده های افطار و سحر نوشیدن مایعات به ویژه آب نقش بسزایی در این مورد دارد. همچنین مصرف میوه‌ها باید در وعده‌های مابین افطار و سحر در دستورکار قرار بگیرد چرا که میوه‌ها می‌توانند، مواد ویتامینی و معدنی مورد نیاز بدن را تامین کنند.

استاد دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای آذربایجان‌شرقی در پاسخ به این پرسش که ورزش باید قبل از افطار انجام شود یا بعد از آن؟ گفت: هر دو امکانپذیر است. اگر بخواهیم بعد از افطار ورزش کنیم، قطعا نباید بلافاصله بعد از صرف غذا باشد و تمرینات سنگین باید حداقل یک تا سه ساعت بعد از افطار صورت گیرد. فعالیت ورزشی قبل از افطار نیز باید یک تا ۲ ساعت مانده به افطار به صورت سبک تا متوسط انجام شود. افراد عادی نیز می‌توانند تمریناتشان را صبحگاه به طور سبک انجام دهند تا در طول روز با کم آبی مواجه نشوند.

وی درباره اینکه ورزش در ماه مبارک رمضان باید هوازی باشد یا بی هوازی، بیان کرد: با توجه به شرایط هر ۲ امکانپذیر است. برای افراد عادی، دوچرخه سواری، دویدن،‌ پیاده‌روی و حتی شنا فعالیت های ورزشی مناسبی هستند که هم به نشاط عضلات کمک می‌کنند و هم با اکسیژن رسانی به بدن باعث شادابی می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای آذربایجان‌شرقی در تربیت‌بدنی خاطرنشان کرد: افرادی که فعالیت‌های مقاومتی دارند، می‌توانند بعد از افطار با شدت مناسب فعالیت‌شان را انجام دهند. اما در به طور کلی کسانی که دارای بیماری های خاص و متابولیسمی هستند در صورت اینکه روزه داری و انجام فعالیت ورزشی برای آن‌ها دارای منع پزشکی نباشد؛ توصیه می‌شود فعالیت های هوازی و سبک که در بحث متابولیسم و انرژی کمک کننده هستند را انجام دهند.

وی اضافه کرد: در بحث تغذیه هم باید مواد کربوهیدرات‌دار همانند ماکارونی و برنج مصرف شود و نباید از استفاده از سبزیجات و پروتئین غافل شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راهکار‌های ترک عادات غذایی اشتباه در ماه رمضان
  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه‌داران دیابتی
  • چگونه در ماه رمضان عادات غذایی اشتباه را اصلاح کنیم؟
  • افطاری و سحری چه بخوریم؟
  • توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام روزه داری 
  • بهترین تغذیه برای ورزشکاران در ماه رمضان
  • توصیه‌هایی برای تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن در روزه‌داری
  • توصیه‌هایی برای تغذیه سالم به روزه داران
  • بایدها و نبایدهای ورزش در ماه مبارک رمضان
  • تغذیه صحیح، رمز تضمین سلامت روزه‌داران رمضان