Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@11:04:09 GMT

(گزارش مکتوب ) سرمشق نجات بخش زمستان

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۸۲۹۵۴

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گلستان زنگ خطر ایمن نبودن معادن و نظارت بیشتر بر کار کارفرماها در یک سال گذشته به صدا در آمده است و در این مدت مسئولان تلاش می کنند با اتخاذ راهکارهایی حادثه غمبار زمستان یورت ، آخرین حادثه معدنی کشور باشد.

گلستان 10 معدن فعال و 4 معدن غیر فعال ذغال سنگ در رامیان ، آزادشهر و مینودشت دارد ، معادنی که زیر زمینی هستند و وجود گاز در آنها در صورت بی احتیاطی می تواند عاملی برای ناامنی و انفجار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گلستان می گوید : معادن ذغال سنگ از معادن پر خطر هستند اما راههایی برای ایمن کردن آنها نیز وجود دارد و با اقداماتی مانند الزام معادن به گاز سنجی منظم ، ایجاد تهویه های مصنوعی ، وجود کپسولهای امداد و نجات  و آموزش کارگران می توان ضریب خطر را کاهش داد.

سعید مازندارنی می افزاید : در این راستا ، یک سال گذشته کارفرمایان 10 معدن فعال استان را موظف کردیم سیستمهای تهویه خود را به روز رسانی کنند و با ایجاد تهویه های مصنوعی کارگاه خود را ایمن کنند.

او گفت : مسئولان ایمنی معادن را هم موظف کردیم گاز سنجی معادن را پیوسته انجام دهند و  در صورتی که دستگاه وجود گازهای کشنده متان ، هیدروژن سولفوره ، منواکسیدکربن ، انیرید سولفورو ، اکسیدهای ازت و دی اکسیدکربن را نشان دهد معدن از نیرو تخلیه و گروههای امداد مهندسی وارد عمل شوند.

اما در میان موارد و اقدامات انجام شده وجود تهویه های مصنوعی و دویل ها ( حفریات معدنی ) از موارد مهم ایمن کننده معادن است ، دویل ها گازها را نگه نمی دارند و سبب می شود هوا جریان داشته باشد.

مشاور ایمنی سازمان نظام مهندسی معادن کشور در این زمینه می گوید : بر اساس ماده 21 آیین نامه ایمنی معادن ، معدن زیرزمینی باید حداقل با دو تونل یا دویل با سطح زمین ارتباط برقرار کنند، چیزی که اگر پارسال در معادن زمستان یورت وجود داشت یا اصلا حادثه اتفاق نمی افتاد یا عمق فاجعه اینقدر عمیق نبود.

حسین ربیع نژاد که سر بازرس معادن گلستان نیز هست ، ادامه می دهد : پس از این حادثه بزرگ کارفرمای معدن زمستان یورت ملزم به ایجاد تهویه مصنوعی در این معدن شد و حالا هوا با آرامش به داخل تونل هدایت می شود.

او می افزاید : بر اساس قانون وجود تهویه های طبیعی به دلیل انتشار گاز متان در محیط زیست ممنوع است ، و این معادن باید با تهویه های مصنوعی یا بادبزن هایی هوا را از بیرون به داخل هدایت کنند.

حسینقلی قوانلو مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت گلستان ؛ هم با اشاره به برداشت حدود 80 هزار تن ذغال سنگ از معادن گلستان و نقش آنها در اشتغالزایی ، وجود تهویه ها در معادن را سبب افزایش کیفیت فعالیت کارگران و تلاش برای استخراج بیشتر می داند.

رئیس بازرسی اداره کار ، تعاون و رفاه اجتماعی گلستان هم با بیان اینکه در یک سال گذشته بازرسی از معادن تشدید شده افزود : پس از حادثه زمستان یورت بیش از 50 بار از معادن گلستان بازرسی کردیم در حالی که سال قبل از آن حدود 6 بار از معدن های استان بازدید شده بود.

علی اخوان مهدوی افزود : در این بازرسی ها 5 واحد به دلیل ایمن نبودن موقتا تعطیل و پس از رفع نقص دوباره بازگشایی شدند ، هم اکنون نیز 2 واحد استخراج ذغال سنگ در آزادشهر به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی تعطیل شده اند.

گفته می شود علت بروز حادثه در معدن زمستان یورت ، جرقه باطری لوکوموتیوی بود که برای حمل ذغال سنگ داخل معدن زمستان یورت برده شده بود که به دلیل وجود گاز جرقه سبب انفجار شد ، اما حالا با کمک فنی و حرفه ای و اداره کل کار کارگران در دوره های آموزشی یاد گرفتند وسایلی که ایجاد جرقه می کند را از داخل تونل خارج کنند.

علی اخوان مهدوی در این راستا می گوید : با همکاری فنی و حرفه ای و برگزاری دوره های آموزشی 56 ساعته برای کارگران و مسئولان ایمنی معادن تلاش می کنیم ضریب ایمنی معادن را توسط خود کارگران افزایش دهیم.

نظارت بر کار معادن گلستان و توجه به ایمنی آنها ضامن زندگی 914 کارگر و خانواده های آنان خواهد بود ، کارگرانی که با دستمزدی اندک در قبال کاری سخت در معادن زیر زمینی روزگار می گذرانند و در حرکت چرخهای  اقتصاد

 استان نقش دارند.

اگر چه حالا در کنار اقدامات ایمنی بخش دیگر ، در معدن زمستان یورت و معادن دیگر گلستان تیم های امداد و نجات تشکیل شده ، کپسولهای حاوی اکسیژن که کارگران می گویند در روز حادثه 13 اردیبهشت کم بود و یا تاریخ مصرف گذشته بود به اندازه کافی تهیه شده ، بی تردید اما انتظار می رود ، روند نظارتی همچنان مستحکم ادامه داشته باشد و روحیه انجام کار اصولی و همگام با قانون در کارفرمایان نهادینه شود.

سیزدهم اردیبهشت پارسال در حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر 43 معدنچی جان باختند ، بهایی سنگین که تجربه ای ارزشمند را رقم زد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: زمستان یورت حادثه معدنی اداره کار گلستان صنعت و معدن گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۲۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرفتار شدن بیش از ۱۵ معدنچی در شرق روسیه

‌منابع خبری می‌گویند بیش از ۱۵ معدنچی پس از سقوط سنگ روی یک معدن طلا در شرق دور روسیه، در زیرِ زمین محبوس شده‌اند.

به گزارش ایسنا، ورودی این معدن در منطقه «آمور» در نزدیکی مرز با چین مسدود شده است.

شرکت اداره کننده این معدن، گزارش رسانه‌های محلی مبنی بر وقوع یک انفجار را تایید نکرده است.

بنابر گزارش بی‌بی‌سی‌، در حال حاضر در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام و نیروهای امدادی بیشتری به محل حادثه اعزام شده‌اند تا در عملیات نجات این معدنچیان بپیوندند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گرفتار شدن بیش از ۱۵ معدنچی در شرق روسیه
  • نجات جان ۱۰ دریانورد در مازندران
  • صبح پر طراوت آخرین روز زمستان در کردستان
  • تامین تجهیزات ایمنی گردشگری دریایی در بندر آستارا
  • 30 گشت راهداری گلستان در طرح نوروزی فعال هستند
  • آغاز به کار پویش فرهنگی ایمنی «چشم به راهیم» در گلستان
  • افزون بر ۱۵ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی معادن در کردستان وصول شد
  • نظارت ۷۰۰ بازرس بر مراکز خدمات‌دهنده به مسافران نوروزی گلستان
  • افزایش ۴۰ درصدی اشتغال در معادن آذربایجان‌غربی
  • آخرین نفس‌های زمستان در گلستان؛ فعالیت دو سامانه سرد تا پایان هفته