Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل افغانستان در گفتگو با خبرنگار "تنا" در خصوص اتهامات مطرح شده مبنی بر حمایت ایران از حمله طالبان به استان فراه افغانستان با اشاره به اینکه طالبان فقط به استان فراه حمله نکرده و حملاتی به استان غزنین و چند نقطه دیگر هم داشته است اظهار کرد: این حمله غیرمنتظره نبود.
ملازهی خاطرنشان کرد: فراه یکی که از استان‌های بسیار مهمی است که در ظهور مجدد طالبان به شکل یک پایگاه بسیار مهم در مناطق روستایی در آمده بود و اینگونه نبود که طالبان به یکباره تصمیم به حمله به این ولایت داشته باشد و حمله از بیرون ولایت اتفاق افتاده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه از قبل قابل پیش‌بینی بود که طالبان به دنبال حمله به مرکز ولایت فراه است تا کنترل آن را به دست بگیرد اظهار داشت: همین مساله هم اتفاق افتاد و طالبان توانست کنترل مرکز و برخی از مناطق این ولایت را به دست بگیرد.
این کارشناس مسائل افغانستان در خصوص اهمیت ولایت فراه برای گروه طالبان بیان کرد: باید این مساله را مدنظر داشته باشیم که منطقه فراه، منطقه‌ای سوق‌الجیشی در افغانستان محسوب می‌شود که از یک طرف به ایران و خراسان جنوبی وصل می‌شود، از طرف دیگر به جاده اصلی که هرات را به قندهار وصل می‌کند دسترسی دارد و از طرف دیگر به نیمروز و مناطق پشتون‌نشین وصل می‌شود و توانایی عملیات طالبان در حوزه قوم پشتون را مهیا می‌کند.
وی اظهار کرد: ترکیب جمعیتی فراه به گونه‌ای است که گفته می‌شود که اکثریت ۵۰ درصدی جمعیت آن پشتون هستند و ۵۰ درصد دیگر را قومیت‌هایی مانند تاجیک‌ها، ازبک‌ها، بلوچ‌ها و غیره تشکیل می‌دهد و همین مسئله هم موجب می‌شود طالبان که به دنبال جذب نیرو از میان قوم پشتون هستند بتوانند در آنجا پناه گرفته و برای حمله آماده شوند.
ملازهی با تاکید براینکه اصل حمله به فراه دور از انتظار نبوده و قبلا هم انجام شده است در خصوص اینکه چه شده این بار ایران در ماجرای حمله طالبان به فراه متهم شده است اظهار داشت: برای شناخت این مساله باید پشت پرده را موضوع بررسی کرد.
وی اظهار داشت: موضوع اتهام حمایت ایران از حمله طالبان به فراه از اتهام تلویحی آغاز شد که طارق شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان که اتفاقا چندی پیش هم به ایران سفر کرده بود و با مقامات ایران دیداری داشت برعیه ایران مطرح کرد و توسط دیگران هم پر و بال داده شد که سلاح‌ها ایران در اختیار طالبان بوده است، موضوعی که توسط فرماندار ولایت فراه تکذیب شد.
وی خاطرنشان کرد: فرماندار ولایت فراه تاکید کرده است هیچ نشانه‌ای مبنی بر دخالت ایران در حمله طالبان به ولایت فراه به دست نیامده است و این مساله تا حدودی فضا را تلطیف کرد.
این کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: در کل به نظر می‌رسد اتفاقاتی در منطقه در حال انجام است که امکان دارد فضاسازی علیه ایران در افغانستان مقدماتی برای تصمیم‌گیری و جهت‌گیری‌های بعدی آن باشد.
وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در پایگاه شیلند در نزدیکی فراه و همچنین پایگاه شورآباد نزدیک به مرزهای ایران حضور دارند اظهار کرد: برخی از محافل این تحلیل را ارائه داده‌اند که آمریکایی‌ها به دنبال این هستند شرایطی را فراهم کنند که بتواند در پایگاه‌های شیلند و شورآباد در نزدیکی مرزهای ایران نیروهای خود را تقویت کنند.
ملازهی با بیان اینکه با توجه به خروج آمریکا از برجام، ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند که ممکن است درگیری‌هایی بین دو طرف ایجاد شود اظهار داشت: تقویت نیروها در نزدیکی مرزهای ایران به نفع آمریکایی‌هاست و شرایطی که در فراه پیش آمده این نظرات را تائید می‌کند که آمریکایی‌ها به دنبال تقویت نیروهای خود در نزدیکی مرزهای ایران هستند و می‌خواهند نیروی تقویت شده‌ای را وارد منطقه کنند.
وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد موضوع مطرح شده از طرف افغان‌ها مبنی بر همکاری ایران با طالبان برای دستیابی به منابع آبی نظر واقعی آنها نبوده و نه نتیجه فشار آمریکا باشد اظهار کرد: هرچند سیاست ایران حمایت از دولت رسمی افغانستان است اما اکنون نفوذ آمریکا بر دولتمردان افغانستان تأثیرگذار است.
این کارشناس مسائل افغانستان خاطرنشان کرد: مشخص است اعمال زور در مسئله آب از طرف ایران معقول به نظر نمی‌رسد و این مسئله باید از طریق مذاکره برای احیای قراردادی که در دهه ۵۰ شمسی بین ایران و افغانستان توافق شده است به نتیجه برسد و برهمین اساس به نظر می‌رسد دست‌های پشت‌پرده فارغ از واقعیت به دنبال دامن زدن به مسائل دیگری هستند.
ملازهی بیان کرد: دولت ایران مذاکره با طالبان را تکذیب نکرده و بهرامی سفیر ایران در افغانستان به این موضوع که ایران برای تشویق به حضور پای میز مذاکره با طالبان ارتباط برقرار می‌کند اشاره‌ای داشته است.
وی با بیان اشاره به اینکه اکثر کشورهای امنیتی منطقه و جهان در افغانستان حضور دارند اظهار داشت: اینکه ایران در کنار مرزهای خود از گروه طالبان حمایت کند با منافع ملی ایران همخوانی ندارد.
وی با بیان اینکه حضور گروه افراطی مانند طالبان که با ایران زاویه ایدئولوژیک دارد در کنار مرزهای ایران برای کشور غیرقابل تحمل است اظهار داشت: طالبان پیش از این در هنگام تصرف مزار شریف تعدادی از دیپلماتهای ایرانی را به شهادت رساند و حتی در آن زمان بحث دخالت مستقیم ایران در افغانستان هم مطرح بود، با این سابقه به نظر نمی‌رسد ایران تصور کند می‌تواند مساله آبی خود با افغانستان را به وسیله فشار نظامی از طریق طالبان به سرانجام برساند.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۳۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت جنگی در مرز بین پاکستان و افغانستان / پاکستان: مواضع تحریک طالبان را هدف قرار دادیم + فیلم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ پس از حملات هوایی نیرو‌های دفاعی پاکستان به دو استان پکتیکا و خوست در خاک افغانستان، وضعیت جنگی در امتداد مرز دو کشور برقرار شده است.

بنابر اخبار منتشره در رسانه‌ها و فضای مجازی، مقر لوای ارتش پاکستان هدف قرار گرفت، چندین پاسگاه پاکستان توسط نیرو‌های افغان منهدم شد و تیراندازی‌های شدید بین نیرو‌های مرزی دو کشور همچنان ادامه دارد.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو



وزارت خارجه افغانستان از اعزام عبدالحمید خراسانی از فرماندهان ارشد طالبان به مرز پاکستان و افغانستان خبر داده است.  

برخی منابع نزدیک به طالبان مدعی شدند که نیرو‌های امنیتی طالبان یک پاسگاه نظامیان پاکستان را در مرز، تصرف کرده‌اند.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو



همچنین عبدالله شاه از رهبران تحریک طالبان پاکستان در پیامی ویدیوئی نسبت به حمله پاکستان به مناطقی در افغانستان واکنش نشان داد و کشته شدن خود را تکذیب کرد.

او در این ویدئو اعلام کرده است که در داخل خاک پاکستان حضور دارد و نه افغانستان!

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

جوابیه پاکستان:

به گزارش آنا، وزارت خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای نسبت به حمله نیروی هوایی خود به خاک افغانستان این‌طور توضیح داده است که مواضع تحریک طالبان پاکستان (TTP) را هدف قرار داده است.

وزارت خارجه پاکستان در این بیانیه آورده است: صبح امروز و بر پایه داده‌های اطلاعاتی مواضع متعلق به تحریک طالبان پاکستان و گروهک حافظ گل بهادر هدف قرار گرفت.

این گروه مسئول حملات متعدد علیه نیرو‌های پاکستانی و غیرنظامیان بوده است که آخرین آنها مربوط به ۱۴ مارچ است.

برای دو سال نگرانی عمیق خودمان را به دولت سرپرستی افغانستان اعلام کرده بودیم.

پاکستان به امنیت و استقلال افغانستان متعهد است، اما از این کشور می‌خواهد که هرچه سریعتر پناهگاه‌های گروهک‌های تروریستی برچیده شود و اجازه ندهد از خاک این کشور علیه پاکستان استفاده شود.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

جوابیه افغانستان: 

وزارت دفاع طالبان از هدف قرار دادن مراکز نظامی پاکستان در نقاط مرزی خبر داد و اعلام کرد: نیروهای دفاعی کشور آماده پاسخ به هر گونه اقدام‌های تجاوزکارانه بوده و در هر حالت از تمامیت ارضی شان دفاع خواهند کرد.

این حمله پس از آن به وقوع پیوست که روز یکشنبه ارتش پاکستان اعلام کرد، در پی حمله تروریستی به پست سربازان این کشور در وزیرستان شمالی واقع در مرز افغانستان، هفت نظامی کشته شدند.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طالبان کاردار سفارت پاکستان در کابل را احضار کرد
  • وضعیت جنگی در مرز بین پاکستان و افغانستان / پاکستان: مواضع تحریک طالبان را هدف قرار دادیم + فیلم
  • تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت
  • طالبان به پاکستان حمله کرد
  • لحظه حملات توپخانه‌ای طالبان به پاسگاه‌های مرزی پاکستان + فیلم
  • جنگ همسایه های ایران جدی شد؟ | طالبان پاسخ حمله پاکستان را داد+ جزئیات
  • تهدید بی‌سابقه پاکستان از سوی طالبان
  • طالبان به پاکستان حمله کرد!
  • طالبان حمله کرد!
  • واکنش تند طالبان به حمله هوایی پاکستان در خاک افغانستان