Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@06:55:25 GMT

10 سؤالی که باید از پزشکتان بپرسید

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۸۳۰۹۹

10 سؤالی که باید از پزشکتان بپرسید

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که وقتی مطب دکتر را ترک کردید متوجه شوید که فراموش کردید سؤالی را که در مورد آن نگران بودید از او بپرسید؟ در این مطلب چک لیستی از سؤالات رایج را در اختیارتان گذاشته‌ایم، با ما همراه باشید...

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، آیا شما تعجب می‌کنید که آخرین تحقیقات به شما توصیه می‌کنند تا اقدامات پیشگیرانه علیه مشکلاتی نظیر پوکی استخوان و سرطان سینه انجام دهید؟ ما با متخصصین مشورت کردیم تا فهرستی از 10 سؤال کلیدی را که باید از پزشکتان بپرسید، تهیه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفعه بعدی که می‌خواهید به پزشک مراجعه کنید، این چک لیست سؤالات را با خود به همراه داشته باشید:

1. آیا در حال حاضر بهترین روش غربالگری سرطان را در پیش گرفته‌ام؟

وقتی حرف از سرطان سینه به میان میاید، ماموگرام بهترین گزینه غربالگری در زنان دارای ریسک خطر متوسط و زنان 50 تا 69 ساله است.
اما آزمایش‌های سونوگرافی و MRI می‌تواند به عنوان بهترین ضمیمه در کنار ماموگرام، مناسب برای زنان دارای ریسک ابتلای بالا، نظیر آن‌هایی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند، باشد.
سونوگرافی و MRI لزوماً قابل اطمینان تر از ماموگرام‌ها نیستند مگر اینکه آن‌ها در ارتباط با یک ماموگرام مورد استفاده قرار بگیرند، ماموگرام‌ها می‌توانند کلاسیفیکیشن‌های کوچک را شناسایی کنند که ممکن است سرطان سینه را در مراحل اولیه تشخیص دهد. (کلاسیفیکیشن سینه، رسوبات کلسیمی کوچک است که در بافت سینه رشد می‌کند. آن‌ها بسیار رایج هستند و معمولاً خوش‌خیم (noncancerous) می‌باشند. در برخی موارد، انواع خاصی از آن‌ها ممکن است سرطان اولیه سینه را نشان دهند). سونوگرافی ممکن است وضوح بیشتری را برای زنان با سینه‌های متراکم ارائه دهد. MRI ها ممکن است برای زنان دارای ریسک بالا، مفید باشد.
اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه دارید، آزمایش بر روی ژن‌های BRCA1 و یا BRCA2 می‌تواند به پزشک کمک کند تا یک برنامه پیشگیرانه برای شما طراحی نماید. برای آزمایش سرطان دهانه رحم، در حالی که پاپ‌اسمیر اغلب برای اولین بار این بیماری را تشخیص می‌دهد، آزمایش‌های پاپیلومای انسانی (HPV) به طور مداوم به عنوان یک مکمل استفاده می‌شود.

2. آیا من از نظر بالینی یک فرد چاق محسوب می‌شوم؟

آنفلوانزا معمولاً 3 تا 4 روز طول می‌کشد و با تب، لرز، سرفه خشک و درد همراه است. اما اگر بیش از چهار روز ادامه یابد، ممکن است عفونت ثانویه مانند پنومونی، مونونوکلئوزیس، گلودرد، عفونت استافیلوکوکوس یا حتی سرطان ریه اولیه داشته باشید

شیوع چاقی و اضافه وزن در ایران افزایش یافته و به طور متوسط 60 درصد جمعیت 15 تا 64 ساله ایرانی چاق هستند. همچنین در گروه‌های سنی 45 تا 55 سال و 55 تا 65 سال این رقم به 70 تا 75 درصد هم می‌رسد، ضمن اینکه چاقی و اضافه وزن در همه گروه‌های سنی خانم‌ها خیلی بیشتر است. با وجود این که چاقی، دری است که به سمت دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی و سرطان باز می‌شود، تنها درصد کمی از این افراد به هشدارهای پزشکان اهمیت می‌دهند. بعد از گفتگو با پزشک راجع مشکلی که به خاطر آن به او مراجعه نموده‌اید از او در مورد وزن خود سؤال کنید. از پزشک خود بخواهید وزن و دور کمرتان را اندازه‌گیری کند. دور کمر 80 سانتی‌متر به بالا در زنان می‌تواند موجب تشدید مشکلاتشان شود. سپس از پزشک خود در مورد گزینه‌های درمان چاقی سؤال کنید. زیرا اگر از نظر بالینی چاق باشید، حتی 5 تا 10 درصد کاهش وزن می‌تواند به سلامتی شما کمک کند.

3. آیا کمردرد و درد مفاصل من، نشان‌دهنده یک بیماری مزمن است؟

سرطان تخمدان و پانکراس و حتی سنگ کلیه می‌توانند علائم را از طریق درد کمر نشان دهند. در یک مطالعه دانشگاه علوم پزشکی توکیو، 30 درصد از بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده از درد شکمی یا کمردرد رنج می‌بردند. بیماری‌هایی مانند لوپوس اغلب خود را از طریق درد مفاصل نشان می‌دهد.

4. آیا باید قبل از 50 سالگی در مورد پرفشاری خون نگران باشم؟

بله، اگر شما فردی باردار با فشارخون بالا هستید یا سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارید. ما می‌دانیم که در عرض 10 سال بعد از این حاملگی، زنان دارای خطر بالقوه فشارخون بالا هستند و خطر ابتلا به بیماری قلبی در آن‌ها 10 سال قبل از سایر مردم افزایش می‌یابد. آنچه ما در حق شریان‌هایمان در دوره 30 و 40 سالگی انجام می‌دهیم، بسیار مهم است: باید یک رژیم غذایی مناسب با کلسترول کم، وزن طبیعی و تمرین را در پیش بگیرید.

5. آیا من، باید حتی اگر جوان هستم؛ غربالگری تراکم استخوان را انجام دهم؟

اگر شما کمتر از 50 سال دارید و سابقه خانوادگی تخریب استخوان دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا باید بررسی شوید یا خیر، اگر شما بیش از 50 سال دارید، باید مورد ارزیابی قرار بگیرید و اگر یک یا چند فاکتور عمده یا دو یا چند فاکتور جزئی ابتلا به پوکی استخوان را دارا هستید، یک آزمایش تراکم معدنی استخوان توصیه می‌شود. (همه افراد بیش از 65 سال نیز باید این آزمون را انجام دهند). انجام تمرینات تحمل وزن و مقاومت سه بار در هفته احتمال خطر را کاهش می‌دهد. و زنان بالای 50 سال روزانه باید 1500 میلی‌گرم کلسیم و حداقل 800 واحد بین‌المللی ویتامین D دریافت کنند. برای افراد زیر 50 سال، این مقدار باید 1000 میلی‌گرم کلسیم و حداقل 400 واحد ویتامین D در روز باشد.

6. چرا این سردرد شدید از بین نمی‌رود؟

" شدید" به معنای سردرد با سطوح درد مشقت‌بار است که پیش از این هرگز تجربه نکرده‌اید: خواه این یک سردرد واحد و یا تکرار شونده و عودکننده باشد. و اگر تهوع، استفراغ، تشنج، یا سایر علائم عصبی نیز با آن همراه باشد، باید خود را به اورژانس برسانید. ممکن است، این درد فقط ناشی از یک میگرن باشد، اما همچنین می‌تواند به علت پارگی آنوریسم رخ دهد (انقباض بالقوه کشنده یک رگ خونی برآمده و یا گسترده در مغز) اگر به موقع متوجه آن شوید، می‌توانید بهبود پیدا کنید.

7. چرا علائم آنفلوانزا در من از بین نمی‌رود؟

آنفلوانزا معمولاً 3 تا 4 روز طول می‌کشد و با تب، لرز، سرفه خشک و درد همراه است. اما اگر بیش از چهار روز ادامه یابد، ممکن است عفونت ثانویه مانند پنومونی، مونونوکلئوزیس، گلودرد، عفونت استافیلوکوکوس یا حتی سرطان ریه اولیه داشته باشید. به خصوص اگر دچار سرفه مزمن هستید یا اگر خلط رنگی را سرفه می‌کنید، باید توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرید.

8. آیا عفونت‌های منتقل‌شونده از راه جنسی باید من را نگران کنند؟

اگر شما یک شریک جدید جنسی داشته باشید، صرف نظر از سنتان، خطر عفونت‌های منتقل شونده از راه جنسی برایتان وجود دارد. موارد مثبت HIV در 5 سال گذشته برای کسانی که بیش از 30 سال دارند، به دلیل بخشی از زندگی جنسی فعال‌تر در میان افراد مسن و کمبود آگاهی HIV است. عدم استفاده از ابزار پیشگیری در طول رابطه جنسی نگرانی اصلی ماست، زیرا شانس انتقال عفونت در شما افزایش می‌یابد. زنان بعد از یائسگی دارای بافت‌های واژن نازک‌تر هستند و بیشتر در معرض خطر خراش قرار می‌گیرند و این عوامل خطر ابتلا به HIV را افزایش دهد. آمار ابتلا به باکتری کلامیدیا (عامل بیماری مقاربتی کلامیدیا)، گونوره‌آ (باکتری عامل بیماری سوزاک) و HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) نیز در حال افزایش است.

9. چرا ناراحتی شکمی دارم؟

احساس تورم، نفخ یا درد ممکن است نشان دهنده علتی جدی‌تر از یک وعده غذایی نامناسب داشته باشد. ناراحتی مزمن می‌تواند به مواردی مانند آپاندیسیت، کیست تخمدان، دیورتیکولیت و بیماری التهابی لگن اشاره کند. برای اطمینان، ممکن است پزشک شما، همراه با فشار دادن شکمتان، دستور بررسی با یک اشعه ایکس را بدهد. اگر درد شدیدی دارید که پس از 24 تا 48 ساعت تشدید شد، اگر تب را تجربه کردید یا اگر الگوهای کار روده در طول زمان تغییر کرده باشد، باید معاینه شوید.

10. چرا سوزش سر دل و تنگی نفس دارم؟

نشانه‌های ناراحتی قلبی در زنان ممکن است دقیق‌تر و پایدارتر از درد قفسه سینه و سوزش دست و پا که شما برای مردان شنیده‌اید، باشد. زنان مبتلا به حمله قلبی ممکن است دچار تنفس کوتاه و خستگی شوند. سوزش خفیف مزمن سردل نیز می‌تواند نشان دهنده GERD باشد (بیماری ریفلاکس گوارشی که طی آن اسید معده به مری وارد می‌شود). اگر این علائم به طور ناگهانی سر برمی‌آورند، یا بروز می‌یابند، به پزشک مراجعه کنید.

منبع: تبیان

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۳۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟

هیپنوتیزم می‌تواند برای درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه به دلیل اضطراب زیاد ناشی از بیماری و بروز خودبه‌خودی افکار مزاحم، اجتناب و فرار از مقابله با بیماری، تحریک‌پذیری و بیش‌برانگیختگی و نداشتن تمرکز مؤثر باشد و کمکی مفیدی به تعدیل و بهبود علائم کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شنیدن روایت‌های مربوط به هیپنوتیزم و خواب مغناطیسی، همیشه برای همه افراد جذاب بوده است، طوری که تمام افراد تمایل حداقل برای یک‌بار، این خواب مغناطیسی را تجربه کنند و پس از بیداری، تمام خاطرات تلخ ذهن آنها از بین رفته باشد، در واقع هیپنوتیزم به دست‌ نیافتنی‌ترین قسمت مغز چنگ می‌اندازد و آن را بیرون می‌کشد.

تجربه فرد از هیپنوتیزم، مشابه لحظه‌ای است که فرد در زندگی به حالت خلسه فرو رود، از این رو قدرت هیپنوتیزم یک اتفاق ماورایی نیست، بلکه فقط پیشنهادات و صحبت‌هایی است که در حالت خلسه به افراد منتقل می‌شود تا به وسیله آن بتوانند رفتار و احساسات خود را تغییر دهند؛ به عنوان مثال، هیپنوتراپیست کمک می‌کند افراد زمانی که از یک حادثه یا اتفاق احساس گناه دارند، احساس خود از آن تجربه را تغییر دهند.

هیپنوتیزم درمانی بر پایه اصول روانشناسی است که به افراد برای دست یافتن به ضمیر ناخودآگاه‌شان کمک می‌کند، در حالت هیپنوتیزم به مغز این فرصت داده می‌شود که هر اتفاقی که در زندگی رخ داده است، پردازش کند.

هیپنوتیزم‌تراپی در روانشناسی، جادو نیست، هیچ ساعت تابداری جلوی چشم‌ها قرار نمی‌گیرد که پس از ۱۰ شماره کنترل مغز را برعهده بگیرد و از فرد کارهای خارق‌العاده بخواهد، در واقع این حالت در روانشناسی حالت آرام و متمرکزی است که بدن در حالت راحتی قرار دارد، در این وضعیت فرد به اختیار خود، کنترل را به فرد درمانگر می‌دهد و هر زمان که بخواهد می‌تواند از این وضعیت خارج شود.

هیپنوتیزم نوعی تلقین است؛ زمانی به فرد گفته می‌شود «پس از اینکه از خواب بیدار شدی، تمام دردهای مربوط به تجربه‌ای سخت را فراموش کردی»، سپس فرد بیدار می‌شود و پس از آن حتی اگر آن اتفاق دوباره به ذهنش ورود کند، درد اولیه‌ای که از به خاطر آوردن آن تجربه می‌کرد، برای او زنده نخواهد شد، در واقع هیپنوتراپیست از طریق ارائه پیشنهاد بهتر، و نه فرمان یا دستور، سعی دارد فرد را آرام کند.

درمانی تلفیقی از شناخت‌درمانی و هیپنوتیزم می‌تواند به تعدیل و بهبود علائم سرطان کمک کند

ساناز پیرایرانی، روان‌شناس بالینی و عضو انجمن روانشناسی اجتماعی ایران در خصوص اثربخشی هیپنوتیزم‌درمانی در کاهش افکار مزاحم و شدت درد در زنان مبتلا به سرطان سینه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سرطان به‌عنوان یک مشکل بهداشت جهانی و در حال گسترش به شمار می‌رود که تشخیص و درمان آن، فشارهای روانی، اجتماعی و بار اقتصادی زیادی را به دنبال دارد، در بین انواع مختلف سرطان‌ها، سرطان سینه مهم‌ترین عامل نگران‌کننده سلامتی در زنان است، زیرا شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۳۰، ۳۵ درصد افزایش در میزان کنونی سرطان سینه و به‌طور عمده در کشورهای درحال‌توسعه ایجاد شود.

وی ادامه می‌دهد: از آنجا که تشخیص این بیماری شایع، شروع یک دوره پرفشار برای مبتلایان است، در صورت بی‌توجهی به وضعیت روانی بیماران، ممکن است منجر به از دست دادن کنترل، درماندگی، افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه و درد شود و چه‌بسا این عوارض روان‌شناختی از طریق تأثیر منفی بر ادامه روند درمان و پیگیری‌های پس از آن، بقای این بیماران را تهدید کند، با توجه به دلایل فوق نیاز به روش‌های روان‌درمانی مختلف ضروری است.

این روان‌شناس بالینی بیان می‌کند: تشخیص سرطان سینه به خودی خود، می‌تواند باعث ترس زیاد، ناامیدی و آسیب روانی شود و تمام ابعاد زندگی فرد را به چالش بکشاند، ‬علائم افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه بین ۲۰ تا ۶۶ درصد در زنان با تشخیص سرطان سینه در ۱۲ ماه اول بعد از تشخیص به وجود می‌آید، همچنین بیماران، افکار مزاحم، تصاویر منفی، خشم، قضاوت‌های ناسازگارانه، اجتناب، مشغله فکری اعتقاد به سرنوشت، ناامیدی، احساس بیچارگی و درماندگی را گزارش می‌کنند که می‌تواند نقش مهمی در حفظ افسردگی و اضطراب این بیماران داشته باشد.

وی‬ اضافه‬ می‌کند: امروزه ترکیبی از درمان‌های دارویی و روان‏شناختی با هدف کنترل بیماری و کاهش آسیب‌های مربوط به این بیماری در دسترس است، مداخلات روان‌شناختی برای بیماران دارای سرطان، شامل آموزش‌های روان‌شناختی، مدیریت استرس شناختی رفتاری، درمان‌های حمایتی، درمان‌های شناختی، آموزش آرام‌‏سازی عضلانی، آموزش مهارت حل مسئله، مهارت‌های اجتماعی، پس‌خوراند زیستی، فعال‌سازی رفتاری، ذهن‌آگاهی است که در این زمینه رویکردهای شناختی‌رفتاری بیشترین شواهد را به خود اختصاص داده‌اند و از طریق بازسازی شناختی، شناخت‌های ناسازگار بیماران دارای نشانه‌های اختلال استرس پس از سانحه و درد را تحت درمان قرار می‌دهند.

پیرایرانی می‌گوید: هیپنوتیزم‌درمانی شناختی، درمانی تلفیقی از شناخت‌درمانی و هیپنوتیزم است که بر تحریف‌های شناختی، خود هدایت‌گری منفی، افکار و باورهای خودکار منفی، طرح‌واره‌ها و نشخوارهای منفی تأثیر می‌گذارد و می‌تواند در اصلاح کردن شناخت‌های مرکزی که حول محور هویت فردی، خود پنداره و قواعد ذهنی ناکارآمد، سودمند باشد.

وی ادامه می‌دهد: هیپنوتیزم‌درمانی شناختی شامل چند تکنیک اساسی است که می‌توان از آن‌ها برای انواع مشکلات از جمله آرام‌سازی (آرمیدگی) به‌عنوان مهارت کنار آمدن که برای کاهش استرس و اضطراب سودمند است، استفاده کرد، از این رو درمان تلفیقی با هیپنوتیزم تا ۷۰ درصد از درمان شناختی‌رفتاری مؤثرتر است.

این روان‌شناس بالینی توضیح می‌دهد: یک مطالعه مروری نظام‌مند که اثربخشی هیپنوتیزم در سرطان سینه را در ۱۳ مطالعه‌ی کنترل‌شده تصادفی با ۱۳۵۷ بیمار بررسی می‌کرد، شواهد امیدوارکننده در تأیید اثربخشی درمان با هیپنوتیزم و نیز هیپنوتیزم‌درمانی شناختی ارائه داده است، همچنین در پژوهشی که روی بیماران مبتلا به سرطان انجام شده بود، مشخص شد که هیپنوتیزم‌درمانی شناختی در مقایسه با درمان استاندارد و درمان حمایتی منجر به کاهش معنادار شدت درد می‌شود.

هیپنوتیزم در تسکین دردهای عصبی ناشی از شیمی‌درمانی مؤثر است

وی ادامه می‌دهد: ۴۵ بیمار مبتلا به سرطان، به‌منظور ارزیابی آثار هیپنوتیزم در تسکین درد به دنبال شیمی‌درمانی پرداختند، این افراد چهار نوع درمان هیپنوتیزم، رفتاردرمانی شناختی، کنترل توجه و درمان استاندارد را دریافت کردند که از بین این درمان‌ها ملاحظه شد که هیپنوتیزم، بیشتر موجب کاهش درد می‌شود.

پیرایرانی می‌گوید: هیپنوتیزم‌درمانی شناختی شامل ترکیبی از مواجهه تصویری و موقعیتی، تکنیک‌های مدیریت اضطراب مانند آموزش آرام‌سازی، آموزش تنفس و نیز بازسازی شناختی است و اساس کار این درمان در کمک به بیماران در جهت بازشناسی و تعدیل باورهای منفی و ادراکات درباره خود، دیگران و محیط است، در حقیقت بعضی از افکار و باورهای ناکارآمد در بیماران مبتلا به سرطان مانند احساس گناه، خودسرزنشی و خجالت تحت‌الشعاع اصلی درمان شناختی قرار می‌گیرند، همچنین موجب تسهیل پردازش رخدادهای آسیب‌زا و تجزیه و تحلیل باورهای غیرمفید در بیماران می‌شود.

وی اضافه می‌کند: هیپنوتیزم‌درمانی شناختی به بیماران کمک می‌کند که به‌طور منسجم، افکار ناکارآمد را با افکار واقع‌بینانه و مفید جایگزین کنند، در مورد بیماران مبتلا به سرطان سینه به دلیل اضطراب زیاد ناشی از بیماری و بروز خودبه‌خودی افکار مزاحم، اجتناب و فرار از مقابله با بیماری، تحریک‌پذیری و بیش‌برانگیختگی و نداشتن تمرکز، نیاز به همراهی روش درمانی تسلی‌بخش دیگری احساس می‌شود که هیپنوتیزم می‌تواند روش کمکی مفیدی در تعدیل و بهبود این علائم باشد، بنابراین ترکیب دو درمان روان‌درمانی شناختی-رفتاری و هیپنوتراپی، موجب افزایش عواطف مثبت و کاهش عواطف منفی و همچنین کاهش خستگی و ضعف عضلانی می‌شود.

با این اوصاف، می‌توان گفت هیپنوتیزم مانند تماشای یک فیلم هیجان‌انگیز یا خواندن یک کتاب جذاب است که افراد برای چند ثانیه محو داستان آن می‌شوند و دیگر متوجه نخواهند بود که در اطراف آنها چه اتفاقی در حال رخ دادن است، این فرایند با اراده و همکاری خود فرد پیش می‌رود و هیپنوتراپیست تنها او را هدایت می‌کند تا با ذهنی باز، تمرکز و فکر کند؛ به گفته متخصصان این حوزه، درمانی تلفیقی از شناخت‌درمانی و هیپنوتیزم می‌تواند برای درمان بیماران مبتلا به سرطان و بهبود علائم کند.

کد خبر 717299

دیگر خبرها

  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • پاسخ جانشین فرمانده کل سپاه به سؤالی درباره صنعت خودروسازی
  • زهره حمیدی ازوضعیت پس از سرطان گفت/انسان دیگری شدم و حالم خوب است
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟
  • فواید خوردن کره برای بدن