Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:34:44 GMT

غیرعلنی های تایید نشده بهارستان، پاس گل به رسانه های خارجی

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۸۳۱۳۹

غیرعلنی های تایید نشده بهارستان، پاس گل به رسانه های خارجی

تهران- ایرنا - جلسه غیرعلنی روز گذشته (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، زیاد هم غیرعلنی باقی نماند و تعدادی از نمایندگان در گفت و گو با برخی از رسانه های داخلی با انتساب اظهاراتی به وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی، پاس گل به رسانه های خارجی فرصت طلب اعطاء کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه، «مسعود کرباسیان» وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاونان وی به همراه «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی روز گذشته میهمان جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی بودند تا موارد و مسائلی را درباره لوایح سه گانه «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»، «لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» و «لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم» را با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ساعتی از برگزاری جلسه غیرعلنی در بهارستان نگذشته بود که برخی رسانه های داخلی در گفت و گوهایی و به نقل از تعدادی از نمایندگان مجلس، اظهاراتی را به «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وی و «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی منتسب و بدون توجه به قواعد این گونه جلسات، آنها را رسانه ای کردند که این اظهارات تایید نشده، به سرعت در میان رسانه های خارجی تبدیل به یک فرصت پاس گل باد آورده شد و بازتاب گسترده ای به خود گرفت.
این در شرایطی بود که «میگل آریاس کانیته» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا و هیات همراه هنوز میهمان تهران بودند و یکسری گفت و گوها در خصوص ارائه تضمین های لازم برای حفظ و آینده برجام بین این مقام عالیرتبه اروپایی و مقام های سیاسی و اقتصادی ایران آغاز شده است.
از طرفی وزیر امور خارجه ایران و همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی وی به همراه فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز 25 اردیبهشت در بروکسل درباره راهکارهای حفظ برجام بدون آمریکا مذاکره کردند و پیش از آن نیز در بروکسل، تیم کارشناسان سیاسی، بانکی و نفتی ایران به ریاست عراقچی در بروکسل مذاکره داشت.
همچنین قرار است تیم دیپلماسی ایران از روز سه شنبه این هفته راهی اروپا شوند و جمعه (4 خرداد) نیز کمیسیون مشترک برجام، این بار بدون حضور آمریکا در وین برگزار شود.

**برخی از اظهارات نماینده ها از یک جلسه غیرعلنی در بهارستان
نماینده ای از جلسه غیرعلنی بهارستان گزارش داد که وزیر امور خارجه گفته است که «آقای ظریف معتقد بود برجام بیماری در حال مرگ است که در آی‌سی‌یو و شرایط بسیار سختی قرار دارد.»
نماینده دیگری در گفت و گویی با یک رسانه داخلی بیان کرده است: «آقای عراقچی معتقد بود که FATF و پذیرش آن، لازمه مذاکره با اروپا خواهد بود، در حالی که آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی معتقد بود اجرای FATF مدنظر جمهوری اسلامی نیست و ایران بنا دارد فقط قوانین داخلی خود را در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اصلاح کند».
اظهارات منتسب به مقامات سیاسی و امنیتی حاضر در جلسه غیرعلنی مجلس تا جایی بود که منجر به واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز (دوشنبه) و صدور اطلاعیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشور شد.

**اظهار نظر از یک جلسه غیرعلنی قابل درک نیست / جلسه غیرعلنی معنای خاص دارد
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران در مورد اظهارات منتسب به وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی روز گذشته بهارستان اشاره و اظهار داشت: من در این جلسه حضور نداشتم و سخنان دقیق ایشان را ندارم، هر آنچه از جانب وزیر امور خارجه توسط برخی از نمایندگان از یک جلسه غیرعلنی مطرح شده به تصور من، کاری است نادرست، چرا که جلسه غیرعلنی معنای خاص خود را دارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی وی یادآور شد: جلسه غیرعلنی بوده و در آنجا سخنانی گفته شده، من در آن جلسه حضور نداشتم و اگر هم حضور داشتم به دلیل غیرعلنی بودن، نمی توانستم اظهار نظر کنم.
وی در عین حال گفت: اظهار نظرهایی که رسانه ها و اشخاص مختلف از جلسه دیروز منتشر کردند، درست نیست و اساسا اظهار نظر دیگران از یک جلسه غیرعلنی برای من قابل درک نیست.

**اظهارات منتسب به شمخانی در جلسه غیرعلنی مجلس کذب است
مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز بلافاصله روز دوشنبه با صدور اطلاعیه ای اظهارات منتسب به دریابان شمخانی در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی را تکذیب کرد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «دبیر شورای عالی امنیت ملی در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه (سی ام اردیبهشت) که با هدف بررسی ابعاد مختلف لوایح مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم برگزار شد، تاکید نموده اند که نحوه مواجهه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با این لوایح واجد هیچگونه جنبه و الزام امنیتی نبوده و صرفا به تشخیص آنها مربوط می باشد.»
این اطلاعیه با تکذیب برخی اظهار نظرها که حضور دریابان شمخانی در جلسه غیرعلنی مجلس را با نظر مساعد دفتر رهبر معظم انقلاب نسبت به FATF مرتبط کرده اند می افزاید: «هیچ گونه تصمیمی مبنی بر پیوستن جمهوری اسلامی ایران به FATF اتخاذ نگردیده و بیان مطالبی از این دست بدون توجه به ضرورت های امنیت ملی و صرفا با اغراض سیاسی مطرح می شود. »
در پایان این اطلاعیه با ابراز تاسف نسبت به بی توجهی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به رعایت حیطه بندی جلسات غیرعلنی، تداوم این روند را موجب محدود شدن حضور وتعامل مقامات سیاسی، امنیتی و نظامی کشور با مجلس عنوان کرده است.

** روایت محمود صادقی از جلسه غیرعلنی مجلس
«محمود صادقی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در توئیتر خود از مضامین جلسه غیرعلنی بهارستان این گونه یاد کرد: «برخلاف بعضی نقل‌قول‌ها، عراقچی در جلسه غیرعلنی مجلس نسبت به نتیجه بخش بودن مقررات مسدودساز (blocking regulations) در حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی دربرابر مجازات‌های یکجانبه آمریکا اظهار خوش‌بینی و در حمایت از شرکت‌های بزرگ اظهار عدم اطمینان کرد.»
وی همچنین سؤال و جواب یک نماینده مجلس با ظریف (نقل به مضمون) را در حساب توئیتری خود منتشر کرد: یک روز توافق با آمریکا را موفقیت دانستید امروز آمریکا را مزاحم می‌نامید!
ظریف (پاسخ داد): با آن توافق، 7 قطعنامه علیه ما ملغی و حق غنی‌سازی ما برسمیت شناخته شد، امروز آمریکای مزاحم طرف برجام نیست و نمی‌تواند به استناد نقض برجام علیه ما اقدام کند.

«بهروز نعمتی» سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته تصریح کرد که «لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم نیز در جلسه امروز (یکشنبه)مطرح شد، این موضوع مطرح است که آیا تصویب این لوایح به معنای الحاق به FATF است یا خیر که در این رابطه آقای شمخانی (دبیر شورای عالی امنیت ملی) به طور رسمی اعلام کرد که اصلا بحث FATF در این میان مطرح نیست و این دو موضوعی که امروز در مجلس مطرح است مربوط به مسائل داخلی است.
نعمتی همچنین تاکید کرد: هرکدام از لوایح سه گانه به صورت مستقل در دست بررسی است و دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در نشست امروز چندین بار به صراحت اعلام کرد که این موارد اصلا ربطی به گروه اقدام مالی (FATF) ندارد و ما ورود نکرده‌ایم.
سیام**3070**1449

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مجلس غيرعلني پاس گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۳۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی

ایسنا/گلستان رئیس ستاد انتخابات گلستان از تایید اعتبارنامه ۶ نفر از منتخبین مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی در هیأت اجرایی شهرستان با تایید هیأت نظارت خبر داد.

سیدعلی مهاجر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان صبح  پنجشنبه ۶ اردیبهشت در جلسه ستاد پیش‌گیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی ضمن ارائه گزارشی از برگزاری دور اول انتخابات در استان اظهار کرد: هم‌دلی، هماهنگی و هم‌افزایی در خانواده انتخابات از جمله ستاد پیش‌گیری و رسیدگی به جرائم انتخابات که به خوبی نقش‌آفرین بود، باعث شد انتخاباتی در بالاترین سطح کیفی برگزار شود.

وی اضافه کرد: اقدامات پیشگیرانه‌ای که ذیل این ستاد با راهبری مدیرکل دادگستری استان انجام گرفت، کمک بسیاری در برگزاری موفق انتخابات بود که جای تشکر و قدردانی دارد.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان خاطرنشان کرد: ۶ اعتبار نامه منتخبین مردم استان در مجلس شورای اسلامی که به عهده استان بود در هیأت‌های اجرایی شهرستان‌ها با تایید هیأت نظارت صادر شده است که در مرحله بعد باید به تأیید وزارت کشور و شورای نگهبان نیز برسد.

مهاجر تصریح کرد: دور دوم انتخابات را منحصر به شهرستان گنبد نمی‌دانیم و با تاکید استاندار، کل استان در کنار فرمانداری گنبد برای برگزاری انتخابات، به بهترین شکل هستند.

رئیس ستاد انتخاباتی گلستان ادامه داد: طبق قانون تنها کسانی می‌توانند در این دوره شرکت نمایند که یا در دور اول رای نداده باشند و یا در حوزه انتخابیه گنبد کاووس رای داده باشند و این خصوصیت توسط دستگاه‌های احراز هویت به سادگی قابل تشخیص خواهد بود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی
  • روز‌های برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • شورای اسلامی نسیم‌شهر منحل شد
  • سفر رییس‌جمهور باعث تعمیق روابط ایران و پاکستان می‌شود
  • دکتر جبلی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است
  • جبلی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی