Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-19@06:19:00 GMT

۱۰ نوع غذای ساده و سریع برای سفره افطار

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۸۴۴۷۴

۱۰ نوع غذای ساده و سریع برای سفره افطار

اولین و مهم‌ترین نکته درباره تهیه افطاری این است که حتما غذای انتخابی شما گرم باشد. غذاهایی مثل سالاد الویه، سالاد ماکارونی، ژامبون، بستی، ژله یا کرم کارامل انتخاب مناسبی برای سفره افطار نیستند. توجه داشته باشید که معده روزه‌دار ساعت‌های طولانی‌ای خالی مانده و در لحظه افطار دمای بالایی دارد. در چنین شرایطی با میل کردن غذای سرد، معده دچار گرفتگی یا همان اسپاسم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرویس سبک زندگی فردا؛ محدثه انسی‌نژاد: یکی از دغدغه‌های اصلی این روزهای خانم‌ها این است که «افطار چی بپزم؟» در حالی که اعضای خانواده چندین ساعت گرسنه و تشنه هستند و لازم است غذایی میل کنند که علاوه بر خوشمزه بودن، آب از دست رفته بدنشان را تامین کرده و مقوی هم باشد. در ادامه پیشنهاداتی برای سفره افطار شما داریم.

 

 

افطاری سرد تدارک نبینید

اولین و مهم‌ترین نکته درباره تهیه افطاری این است که حتما غذای انتخابی شما گرم باشد. غذاهایی مثل سالاد الویه، سالاد ماکارونی، ژامبون، بستی، ژله یا کرم کارامل انتخاب مناسبی برای سفره افطار نیستند. توجه داشته باشید که معده روزه‌دار ساعت‌های طولانی‌ای خالی مانده و در لحظه افطار دمای بالایی دارد. در چنین شرایطی با میل کردن غذای سرد، معده دچار گرفتگی یا همان اسپاسم می‌شود. بنابراین حتما از غذاهای یا پیش غذاهای گرمی مثل سوپ، آش، کاچی یا فرنی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۵ لیست غذای متنوع و خوشمزه برای سفره‌های افطار و سحر

 

 

 

سوپ‌های متنوع درست کنید

همان طور که گفتیم؛ انواع سوپ‌ها برای افطار مناسب هستند. سوپ‌هایی که با سبزیجات پخته شده یا آب مرغ، آب گوشت و یا شیر درست می‌شوند. این سوپ‌ها می‌توانند آب از دست رفته بدنمان را تامین کرده و باعث تقویت ما شوند. از طرف دیگر برای تهیه سوپ نیاز نیست زمان زیادی در آشپزخانه بمانید. یکی از بهترین گزینه‌ها سوپ جو پرک است. برای تهیه این سوپ نیاز به پیاز بزرگ، سیب زمینی و هیج دارید. میزان تمامی این مواد باید یک عدد و به صورت نگینی خرد شده باشند. آرد دو قاشق غذاخوری، شیر دو لیوان، آب مرغ یا عصاره مرغ دو لیوان، جو پرک یک و نیم لیوان، سیر دو حبه، جعفری خرد شده دو قاشق غذاخوری و خامه به مقدار لازم احتیاج دارید. سیب زمینی و پیاز و هویج را کمی تفت داده و سپس آرد و سیر را اضافه کنید. سه لیوان آب اضافه کنید، جو پرک را ریخته و اجازه دهید لعاب پس بدهد. وقتی جو پرک باز شد، آب مرغ را اضافه کنید. در تمامی این مراحل سوپ را هم بزنید تا ته نگیرند. سپس شیر را اضافه کنید تا سوپ شما غلیظ شود. در آخر هم بنا به سلیقه‌تان می‌توانید سوپ را با خامه تزئین کنید.

 

 

سوپ سبزیجات؛ مقوی و رنگارنگ

برای تهیه سوپ سبزیجات به هویج حلقه شده یک پیمانه، پیازچه خرد شده یک دوم پیمانه، فلفل سبز خرد شده یک پیمانه، گوجه فرنگی خرد شده سه پیمانه، کرفس خرد شده یک پیمانه، نخود سبز یک دوم پیمانه، مرغ پخته یک پیمانه، آرد دو قاشق غذاخوری و آب مرغ به میزان یک و دو دهم لیتر نیاز دارید. تمام سبزیجات را داخل روغن زیتون تفت دهید، سپس آن‌ها را به همراه آرد داخل آب مرغ در داحل جوشیدن بریزید. چند دقیقه‌ای اجازه دهید که مواد غذایی خوب پخته شود. در انتها مرغ‌های پخته و تکه شده، دارچین، فلفل و نمک اضافه کنید و با حرارت کم بگذارید جا بیفتد. نوش جان.

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ نوشیدنی خوش‌طعم برای رفع عطش در ماه رمضان

 

 

سوپ شیر برای سالمندان و روزه اولی‌‌ها

سوپ شیر با دارا بودن مقدار زیادی کلسیم گزینه بسیار مناسبی برای روزه اولی‌ها و سالمندان است. برای تهیه این سوپ به ۲۵۰ گرم جو، آب مرغ یا گوشت یک پیمانه، ۱۵۰ گرم هویج نگینی خرد شده، ۵۰ گرم ذرت، ۲ عدد سیب زمینی متوسط، یک لیتر شیر، صد گرم خامه و نمک و آبلیمو نیاز دارید. جو، آب مرغ و سیب زمینی را در ظرف می‌ریزیم و فرصت می‌دهیم تا کاملا پخته شود. سپس شیر و خامه را یکدست کرده و به مواد اضافه می‌کنیم. در آخر پس از جوشیدن شیر سوپ را خاموش می‌کنید. یادتان باشد که نمک را در انتها و پس از خاموش کردن گاز اضافه کنید که اصطلاحا شیر نبرد.

 

 

سوپ تره فرنگی برای مبتلایان به سوء هاضمه

تره فرنگی باعث کاهش کلسترول شده و برای مبتلایان به سوء هاضمه، کم خونی و رماتیسم مفید است. همچنین این سوپ برای درمان یبوست و عفونت‌های مجاری و تنفسی بسیار توصیه می‌شود. برای تهیه این سوپ به ۴ عدد تره فرنگی، ۲ عدد هویج، ۱ لیوان آب مرغ و شیر، ۲ قاشق غذاخوری آرد، ۱ عدد پیاز، جعفری، فلفل، نمک و روغن نیاز دارید. پیاز و تره فرنگی را در روغن تفت دهید. سپس هویج را اضافه کرده و با آب و آب مرغ می‌گذاریم که بپزد. پس از ۴۵ دقیقه، آرد را تفت می‌دهیم و شیر را به آن اضافه می‌کنیم. بعد به سوپ اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا ته نگیرد. سوپ شما آماده است.

بیشتر بخوانید: با این ۱۰ خوراکی در ماه رمضان هرگز تشنه نمی‌شوید

 

 

 

سوپ عدس و سیب‌زمینی روستایی یک افطاری ساده

اگر حوصله و زمان پخت یک افطاری مفصل را ندارید، پیشنهاد ما به شما سوپ عدس و سیب زمینی روستایی است. به دلیل کم هزینه و ساده بودن، به این سوپ‌ها روستایی گفته می‌شود. برای تهیه این سوپ یک عدد پیاز متوسط را ریز خرد کنید و در دو قاشق غذاخوری روغن زیتون تفت دهید تا شفاف شود. بعد دو قاشق غذاخوری رب گوجه، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید، مواد را به مدت ۳۰ ثانیه تفت دهید. سپس یک هویج بزرگ خرد شده به علاوه ۱/۳ لیوان عدس، ۳ عدد سیب زمینی متوسط و ۴ لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید که سوپ‌ جا بیفتد. اگر خیلی غلیظ شد می‌توانید یک لیوان آب به آن اضافه کنید. در آخر نمک و فلفل را اضافه کرده و هنگام سرو با گشنیز و جعفری تزئین کنید.

 

 

انواع فرنی و شله زرد قالبی

فرنی‌ها و شیربرنج‌ها علاوه بر این درست کردنشان بسیار ساده است، شیرین و آبدار هستند و می‌توانند قند و اب از دست رفته بدن را جبران کنند. می‌توانید با زعفران و کاکائو آن‌ها را خوشمزه‌تر کنید. همچنین اگر می‌خواهید سلیقه بیشتری چیدن سفره افطاری‌تان به خرج دهید، می‌توانید فرنی و شله زرد قالبی بپزید. برای قالبی شدن فرنی فقط کافی است نشاسته را به لیست تهیه موادتان اضافه کنید و برای تهیه شله زرد قالبی باید به مواد اصلی‌ پودر ژلاتین اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: افطار حلیم بخوریم بهتر است یا آش؟

 

 

 

حلوا یک گزینه شیرین برای افطاری

حلواها هم گزینه مناسبی برای سفره افطار شما هستند. بهتر است که حلواها را با شیر ولرم یا چای میل کنید. حلوا برای تامین قند خون بدن بسیار مناسب است، اما خوردن دو برش از آن کافی است. حلوای نسکافه، حلوای هویج و حلواهای تیره برای افطاری توصیه می‌شود. برای اینکه این حلواها را راحت‌تر بتوانید میل کنید، می‌توانید آن‌ها را داخل نان میکادو قرار دهید. اگر می‌خواهید برای پذیرایی از مهمانان حلوا درست کنید، می‌توانید نان میکادو را به شکل رولی در بیاورید. چون نان میکادو بسیار ترد و شکننده است، بعد از ریختن حلوا با آب‌پاش نان میکادو را خیس کنید. سپس نان میکادو دوم را روی آن قرار دهید و در یخچال قرار دهید تا سرد شود و بعد آن را با چاقوی اره‌ای برش بزنید.

 

 

این بار شامی گیلانی را امتحان کنید

این شامی پای ثابت سفره‌های افطاری گیلانی‌هاست و معمولا همراه با پنیر، سبزی و چایی شیرین میل می‌شود. برای تهیه این شامی به یک عدد پیاز، گوشت گوسفند بدون چربی نیم کیلو، لپه و نخود خیس شده ۲۵۰ گرم، دو عدد تخم مرغ، پیاز متوسط دو عدد، زردچوبه و فلفل به میزان دلخواه نیاز دارید. نخودها را از روز قبل خیس کنید، بعد آنها را با نصف پیاز بپزید و نمک به آن اضافه کنید. لپه‌ها را هم از نیم ساعت قبل خیس کرده، با نصف پیاز و نمک بپزید. نخود و لپه را پس از سرد شدن چرخ کنید. سپس گوشت‌ها را ریش ریش کرده و به مخلوط‌ ‌تان اضافه کنید. همه مواد را مخلوط کرده و نصف پیاز رنده شده، مقداری نمک و فلفل و تخم مرغ به آن اضافه کنید. یادتان باشد که نمک بسیار کمی در مرحله آخر اضافه کنید. اگر خمیر به دست آمده شل شد، مقداری آرد به آن اضافه کنید. سپس شامی‌ها را سرخ کنید. یک نکته مهم در تهیه این شامی این است که نباید میزان گوشت مصرفی‌تان زیاد باشد چرا که شامی طعم آبگوشت به خود می‌گیرد و پوک نمی‌شود. توجه کنید که مقدار لپه و نخود باید با مقدار گوشت برابر باشد. می‌توانید مخلوط باقی مانده از شامی‌تان را بسته بندی کنید و نزدیک افطار آن را از فریزر در آورده، تخم مرغ به آن اضافه کرده و سرخ کنید.

بیشتر بخوانید: توصیه‎های تغذیه‎ای در ماه مبارک رمضان

 

 

 

آش و حلیم جزء جدانشدنی سفره افطار

از گزینه‌های همیشگی و خوشمزه سفره افطار آش و حلیم است. یادتان باشد که فقط به آش رشته اکتفا نکنید و تهیه آش گندم، آش جو، آش ماست، آش ماش، آش دوغ و انواع آش‌های محلی را در لیست‌تان قرار دهید. حتما این نکته را به خاطر بسپارید که افطاری باید سبک باشد و معده را برای پذیرش غذا آماده کند. پس حتما غذایی را انتخاب کنید که زود هضم و مقوی باشد. برای باز کردن روزه از خرما و آب نیم گرم استفاده کنید و دو تا سه ساعت بعد از افطار شام میل کنید.

 

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003QeL

منبع: فردا

کلیدواژه: افطار ماه رمضان رمضان ۹۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۴۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه غذای ارزان به همت جمعی از طلاب در منطقه پردیسان قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم،‌ جمعی از طلاب علوم دینی، در کنار درس و بحث خود، با راه اندازی بازارچه تولیدات خانگی و مرکز تهیه غذای اقتصادی در منطقه پردیسان، برای ۱۵۰ طلبه و خانواده هایشان فرصت شغلی ایجاد کرده اند.

این طلاب همچنین با در مرکز تهیه غذایی که راه انداخته‌اند با عرضه غذای ارزان و با کیفیت خدمت دیگری به مردم ارائه کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آش بلغور گندم، یک آش خوشمزه و مقوی برای افطار 
  • عرضه غذای ارزان به همت جمعی از طلاب در منطقه پردیسان قم
  • برپایی سفره افطار در حرم حضرت معصومه«س» (عکس)
  • افطار مسافران نوروزی در پایانه مسافری بجنورد
  • طرز تهیه کیک ساده برای افطار + فیلم
  • فیلم/ سفره افطار در صحن حضرت زهرا(س)
  • (ویدئو) طرز تهیه غذای مشهور و خوشمزه با برنج، کدو و تن ماهی
  • (تصاویر) فوت‌وفن‌های چیدمان سفره هفت سین برای نوروز ۱۴۰۳
  • طرز تهیه یک غذای ساده و خوشمزه با بادمجان توسط آشپز مشهور ایتالیایی (فیلم)
  • طرز تهیه سمنو خانگی برای سفره هفت سین؛ آسان و خوش‌رنگ و لعاب!