Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@15:49:28 GMT

چه طور در ايام امتحانات زنده بمانيم؟

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۸۷۵۱۰

چه طور در ايام امتحانات زنده بمانيم؟

خبرگزاري آريا -

بهترين خوراکيها براي امتحانات در ماه رمضان‎
چرخش ماه هاي قمري و گذر سال به سال آن از چهار فصل، براي بيشتر ما خاطره انگيز است. کافي است تا کمي پاي صحبت هاي پدر و پدربزرگهايتان بنشينيد و آنها برايتان مثلا از تقارن زمستان با ماه محرم و بيرون آمدن دسته‌هاي عزاداري حرف بزنند يا از ماجراي روزه داري هاي ماه رمضان در ايام نوروز بگويند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماه رمضاني که حالا چند سالي است با گذر از پاييز و رسيدن به روزهاي تابستان حالا اين ايام به دل بهار و خرداد زده، خردادي که پيش از اين همه ما آن را با ايام امتحانات آخر سال بچه محصل‌ها مي‌شناسيم.
دوره اي که حالا همزماني آن با روزه داري ماه مبارک رمضان مي‌تواند اين ماه را بيش از پيش با همه ماههاي ساليان گذشته متمايز کند. براي همين اينجا سر وقت احمديان متخصص تغذيه رفتيم تا او برايمان از راهکارها، پيشنهادات و خورد و خوراکهايي بگويد که با آن آسانتر از اين دوران گذر کرد و بيشترين بهره را برد.
روز و شبتان را عوض کنيد
امسال تقارن ماه رمضان به خرداد ماه رسيده است. ايام پر جنب و جوش و پراسترسي که دانش آموزان و دانشجويان همه هم و غمشان را روي هر چه بهتر پشت سر گذاشتن امتحانات مي گذارند و پيش مي روند. اما شايد چيزي که خرداد امسال را نسبت به سال‌هاي گذشته متفاوت تر و سخت تر کرده است روزه داري محصلاني است که بايد براي نحوه تغذيه شان جوري برنامه ريزي کنند تا بتوانند با کمترين ميزان خورد و خوراک، بيشترين بازدهي را داشته باشند.
موضوعي که احمديان درباره آن اين طور مي‌گويد:« زماني که مغز فعاليت مي‌کند نياز به انرژي دارد و اين انرژي را هم بايد از خورد وخوراک بگيرد از طرف ديگر در ماه مبارک رمضان چون انرژي به مغز نمي‌رسد، روزه دار بودن به خودي خود براي افراد کسلي و کرختي مي‌آورد. بنابراين بهترين توصيه‌اي که مي‌توان داشت اين است که بچه‌ها ساعت بيولوژيک خودشان را تغيير دهند.طوري که در روز به خواب و استراحت بپردازند و زمان بيداري و مطالعه را به شب تا صبح موکول کنند.»
زمان طلايي براي درس خواندن چه زماني است؟
يکي از مهمترين چالش هاي مطالعه در ماه مبارک رمضان مبارزه با گرسنگي و پيدا کردن بهترين زمان براي فهم مطالب است تا جايي که بيشترمان در اين ايام براي فعاليت هاي ذهني و فکري دچار مشکل هستيم؛ چون بيشترمان قبل از افطار از شدت گرسنگي مي‌ناليم و بعد افطار از سر سنگيني و کرختي توانايي انجام کاري را نداريم. اما هنگامي که اين موضوع را با خانم احمديان در ميان مي‌گذاريم او به عنوان کارشناس تغذيه بهترين زمان براي مطالعه را بعد از افطار و سحر و حتي چند ساعت مانده به اذان مغرب مي‌داند.
زماني که در نگاه اول گمان مي‌کنيم که شايد اوج ساعات گرسنگي براي روزه داري محسوب شود.« بسياري فکر مي‌کنند که ساعات مانده به افطار احتمالا بدترين زمان براي خواندن مطالعه باشد. در صورتي که اصلا اين طور نيست؛ چون اکثر بچه‌ها از امتحان برگشتند و به مقدار لازم استراحتشان را کرده اند. از طرفي ديگر ما در هيپوتالاموس مغزمان ترشح هورمون گرسنگي و سيري را داريم براي همين هم در ايام ماه رمضان درست در ساعتي که روزهاي عادي غذا مي‌خوريد احساس گرسنگي مي‌کنيد و 20 دقيقه بعد از آن بدون اينکه چيزي بخوريد احساس سيري داريد.»

بهترين زمان براي مطالعه بعد از افطار و سحر و حتي چند ساعت مانده به اذان مغرب‎
حتما پروتئين‌ها را در وعده غذايي‌تان در نظر بگيريد
يکي از مواردي که در ايام امتحانات و ماه رمضان حسابي مي‌تواند کمک حال شما باشد مصرف موادي مثل گوشت قرمز است؛ طوري که خوردن آن در يکي از وعده‌هاي شبانه روز و به ويژه، سحر توصيه مي‌شود. علت اين تاکيد هم به خاطر تامين پروتئين مورد نياز براي بدن در اين يک ماهه است.« افراد وعلي الخصوص دانش آموزان که در سن رشد هستند اگر ميزان پروتئيني را که احتياج دارند به دست نياورند بيش از پيش دچار خستگي و کرختي مي‌شوند. ضمن اينکه پروتئين وقتي در بدن تجزيه مي‌شود مقدار قابل توجهي از انرژي مغزي را نيز تامين مي‌کند. براي همين بهتراست گوشت‌ها به خصوص گوشت قرمز در وعده‌هاي سحري‌شان باشد؛ چون در گوشت قرمز موادي مثل سلنيوم داريم که ترشح کننده سروتونين مغز است و در ايام امتحانات که استرس زياد دارد سرتونين در خون مي‌تواند عامل شادي و نشاط باشد. »
حواستان به قندها باشد
مواد قندي جز چيزهايي است که براي سوخت ساز بدنمان به آن احتياج داريم و حتي بسياري گمان مي‌کنيم که انرژي مغزي ما فقط و فقط با خوردن مواد قندي فراهم مي‌شود اما وقتي اين موضوع را با کارشناس مطرح مي‌کنيم او اين پيش فرض را در علم تغذيه مطرود مي‌داند و مي‌گويد:« ما خاصه در اين ايام بايد خوردن قندهاي ساده را از رژيم غذايي به طور کل حذف کنيم چون ترشح انسولين با قندهاي ساده مي‌تواند براي بچه‌ها تا حدي آسيب زا باشد. ما توصيه مي کنيم به جاي مصرف قندهاي ساده و خوردن چيزهايي مثل شکلات،نوشابه و زولبيا مواد قندي ديگري مثل خرما،کشمش يا چيزهايي مثل فرني يا شله زرد را جايگزين کنند.»
مغز دانه‌ها را جدي بگيريد
يکي از چيزهايي که در ماه رمضان و امتحانات تا حدي زيادي مي‌تواند کمک حالتان باشد اين است که تا حد امکان قيد خوردن وعده هاي مفصل را بزنيد؛ چون به عنوان مثال خوردن يک افطاري سنگين تا ساعت‌ها مي تواند کسلي و بي حالي را برايتان به همراه داشته باشد و از تمرکزتان روي درس خواندن جلوگيري کند. به همين خاطر يکي از کارهايي که مي‌توانيد براي بهبود شرايط انجام دهيد اين است که به جاي خوردن وعده هاي سنگين غذايي، يک وعده غذايي و چندين ميان وعده سبک انتخاب کنيد. يکي از خوراکي‌هايي که تا حد زيادي مصرف آن براي افراد مي‌تواند موثر باشد استفاده از مغزدانه‌ها و خشکباري مثل گردو، فندق و مويز است. چون چربي هاي داخل آن مفيد است و از طرفي اين قابليت را دارد که گرسنگي را در شما به تاخير بيندازد.
براي چاي جايگزين پيدا کنيد
خوردن مايعات در اين دوره از اوجب واجبات است. نوشيدن به قاعده مايعات از افطار تا سحر جزو فاکتورهايي است که مي‌تواند طي روز شما را سر حال نگهدارد؛ ولي نکته‌اي که بايد در اين باره به آن توجه لازم داشت انتخاب در مصرف مايعات است تا جايي که خانم احمديان مي‌گويد:«ما در اين ماه مواردي مثل نوشيدن چاي يا خوردن هندوانه را به خاطر ادرار آور بودن آنها توصيه نمي‌کنيم؛ بنابراين بهتر است از چيزهايي استفاده کنيد که ترجيحا احتباس آب مي‌آورد مثل تخمه شربتي يا شربت آبليمو.»
منبع: مجله مهر


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۷۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاس‌های مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه دایر است

علی موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به منظور برگزاری کلاس‌های درس در مدارس استان بوشهر اقدامات لازم صورت گرفته و زمان پایان کلاس‌ها و امتحانات هر مقطع مشخص شده است.

وی از ادامه آموزش در همه مدارس استان تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه خبر داد و اضافه کرد: در پایه‌های اول تا پنجم ابتدایی دانش‌آموزان تا نوزدهم اردیبهشت در مدارس خواهند بود و دانش‌آموزان پایه ششم به خاطر امتحان هماهنگ کشوری تا ۸ خرداد در مدارس حضور خواهند داشت.

مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر افزود: برای اینکه دانش‌آموزان آمادگی لازم را داشته باشند ۲ روز قبل‌از شروع امتحانات یعنی از هفدهم اردیبهشت کلاس‌های درس تعطیل می‌شود.

وی با بیان اینکه امتحانات دانش‌آموزان پایه متوسطه اول تا ۱۳ خرداد ادامه دارد بیان کرد: کلاس‌های درس دانش‌آموزان متوسطه دوم نیز تا ۱۹ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

موحدی با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان متوسطه دوم تا ۳۰ خرداد افزود: امتحانات پایه‌های دهم تا دوازدهم به‌صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود و برنامه امتحانی ابلاغ شده است.

کد خبر 6090491

دیگر خبرها

  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • ببینید | تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • چرایی برگزاری امتحانات پایه نهم در روزهای پنجشنبه
  • آموزش دانش‌آموزان سیل‌زده در مکان‌های عمومی
  • شرکت ۲۷ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی در امتحانات نهایی
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • کلاس‌های مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه دایر است
  • ژابی آلونسو: می‌خواهیم شکست ناپذیر بمانیم
  • برنامه امتحانات نهایی خردادماه ۱۴۰۳ چیست؟