Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@08:35:20 GMT

با این ترفند‌ها ۱۲۰ سال عمر کنید!

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۸۹۰۴۵

محققان دریافته‌اند الگوی غذایی سالم در کاهش روند پیری و سلامت افراد حتی در دوران سالمندی بسیار نقش دارد و بهترین زمان آغاز سبک تغذیه سالم و البته زندگی سالم، دوران جنینی است.

تقریبا هر روز به اشکال مختلف با جملاتی همچون «جلوگیری از پیری بدن با خوردن این خوراکی‌ها» مواجه می‌شویم که می‌توانند اشتیاق برخی از ما را برای مطالعه محتوای این خبرها برانگیزانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که همه ما یقین داریم ترس از پیری و فرار از آن توهمی بیش نیست و طبق قانون طبیعت تمام موجودات این سیر تکاملی حیات را سپری خواهیم کرد.

حتما می‌پرسید اگر این خبرها از صحت لازم و کافی برخوردار نیستند، تکلیف شما چیست؟ بالاخره تغذیه در فرآیند پیری تاثیر دارد یا خیر؟ محمدرضا وفا، متخصص تغذیه درباره میزان تاثیر تغذیه بر فرآیند پیری با شما مخاطبان جام‌جم گفت‌وگو می‌کند و تأکید دارد به این قبیل خبرها که بیشتر جنبه تجاری داشته و مبنای علمی ضعیفی دارند، اکتفا نکنید و حتما الگوی تغذیه سالمی را برای داشتن دوران سالمندی سالم در پیش بگیرید.

محققان برجسته دنیا در علم تغذیه دریافته‌اند الگوی غذایی سالم در کاهش روند پیری و سلامت افراد حتی در دوران سالمندی بسیار نقش دارد و بهترین زمان آغاز سبک تغذیه سالم و البته زندگی سالم، دوران جنینی است.

هر چند آغاز افزایش کیفیت غذا، هیچ زمانی دیر نیست و فرد در هر سن و مرحله‌ای که باشد، با اصلاح و سالم سازی الگوی تغذیه می‌تواند کیفیت زندگی خود را نیز افزایش دهد.

نتایج تحقیقات نشان می دهد اگر یک فرد از نظر فیزیولوژی و زیست شناسی از الگوی تغذیه سالم و مناسبی برخوردار باشد، می‌تواند تا 120سال به لحاظ ذهنی و جسمی، سلامت زندگی کند. لازم است بدانید یکی از انگیزه‌های محققان برای شناسایی راه‌های علمی و درست افزایش طول عمر، افزایش میزان بهره وری متخصصان رشته‌های مختلف از جمله پزشکی تا سنین 90-80 سالگی است. متخصصان رشته‌های مختلف مانند جراحان رشته‌های مختلف پزشکی از مهارت و تجربیات گرانبها و ارزشمندی برخوردار هستند که لازم است حتی در دوران سالمندی این افراد توان ارائه خدمات به جامعه را داشته باشند. چنین رویکردی دانشمندان علم تغذیه را بر آن داشته تا راه‌های موثر برای سالمندی سالم را بررسی کنند. اما دستاوردهای این تحقیقات به معنای دستیابی انسان به عمر نوح و زندگی بدون پیری نیست!

چرایی مصرف آنتی اکسیدان‌ها

تبلیغات تجاری درباره مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها و برچسب ضدپیری بودن آنها علت اصلی این گزارش است. یکی دیگر از ترفندهای تاجران برای تامین منافع اقتصادی خود، مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها به‌عنوان مهم‌ترین عوامل ضدپیری است. دو سازوکار وجود دارد که در سالمندی باعث اختلال در عملکرد سلول‌ها یا از بین رفتن خود سلول می‌شود. یکی از آنها «استرس اکسیداتیو» است که وضعیت متابولیسم موجب ایجاد رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود.

لازم است بدانید حتی مصرف زیاد غذا و پرخوری هم می‌تواند باعث تولید سم در بدن شود. «التهاب» یکی دیگر از سازوکارهایی است که باعث آزادسازی رادیکال‌ها و کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن می‌شود. استرس، آلودگی هوا، دیابت و ... باعث افزایش سطح رادیکال‌های آزاد، از بین رفتن سلول‌ها و در نتیجه کاهش سطح آنتی اکسیدان‌های بدن می‌شوند. چرا که آنتی اکسیدان‌ها نقش غیرفعال کردن رادیکال آزاد را دارند.

منابع حاوی آنتی اکسیدان

ویتامین E مهم‌ترین منبع آنتی اکسیدان است که در روغن‌های مایع گیاهی، تازه، سالم و فرابکر وجود دارد. البته فرآیندی که برای آماده‌سازی این روغن‌ها برای مصرف‌کننده سپری می‌شود، بر میزان ویتامین آن نیز تاثیر می‌گذارد؛ چرا که قسمت‌های عمده‌ای از ویتامین E در فرآیند نور، حرارت و اکسیژن هوا از بین می‌رود. چون این ویتامین‌ها ناپایدار بوده و اکسیژن هوا می‌تواند باعث از بین رفتن آنها شود.

ویتامین C منبع مهم دیگر آنتی اکسیدان است که با ویتامین E در سطح تغذیه، کار مشترکی در سطح سلولی انجام می‌دهند. ویتامین A، اسیدهای چرب امگا3 و بتاکاروتن (ترکیبات رنگی سبزیجات صیفی‌جات و میوه‌های تازه) منابع مهم تغذیه‌کننده آنتی‌اکسیدان در بدن محسوب می‌شوند. چای، قهوه تازه و حتی شکلات کاکائوی خوب و با کیفیت بالا همه می‌توانند تامین‌کننده آنتی‌اکسیدان باشند. نکته مهم درباره مواد غذایی و نقش آنها در تامین لازم وکافی آنتی‌اکسیدان بدن، مصرف تازه و سریع مواد غذایی است. همه چیز در تغذیه کیفی است.مثلا ویتامین C پرتقالی که مستقیما از درخت چیده و مصرف می‌شود بسیار بیشتر از پرتقال‌هایی است که در یخچال‌های خانگی وجود دارند.

حتی باز ماندن در روغن باعث خرابی و بی‌مصرف شدن آن می‌شود. همچنین مغزهای کهنه و شور منبع مناسبی برای تامین آنتی‌اکسیدان محسوب نمی‌شوند. ممکن است این پرسش برای شما هم پیش آید که مصرف مکمل‌های ویتامین E و C و ... تا چه اندازه در تامین آنتی اکسیدان بدن تاثیر دارد. به افراد سالم توصیه می‌شود املاح و ویتامین‌های خود را از طریق منابع غذایی تازه تامین کنند. اما افرادی که در معرض کم خونی، استرس و آلودگی هوا یا شغلی همچون فعالیت در معدن یا ذوب فلز هستند، به دلیل کاهش آنتی اکسیدان در بدنشان می‌توانند از مکمل‌ها استفاده کنند.

تجارت آنتی اکسیدان با چای سبز

سال‌های اخیر، تب مصرف چای سبز برای لاغری و کاهش وزن بسیار بالا بوده است. تاجران با تبلیغات کذایی همچون تاثیر سریع در کاهش وزن، افزایش آنتی اکسیدان و ممانعت آن از پیری آنچنان این گیاه سبز را تبلیغ می‌کنند که برخی از ما را بر آن داشته روزانه هفت لیوان چای سبز مصرف کنیم. غافل از آن که مصرف بیش از اندازه این گیاه می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و باعث تولید سم و به هم خوردن تعادل املاح در بدن شود. چای سبز باعث لاغری و مانع پیری نمی‌شود و اظهارات در این زمینه غیرعلمی است؛ چرا که آنتی‌اکسیدان‌ها به تنهایی نمی‌توانند مانع پیری شوند. برای سالمندی سالم مجموعه‌ای اقدامات لازم است که یکی از آنها مصرف آنتی اکسیدان است.

درست است چای سبز به‌دلیل تخمیر کمتر از آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به چای برخوردار است اما به شرطی که تازه و البته کمرنگ مصرف شود و تعداد دفعات آن نیز 4-3 فنجان در روز باشد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۹۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزی ۸ عدد از این میوه گران بخورید!

به گزارش خبرآنلاین،به طور کلی، توت ها به عنوان یک ابر غذا در نظر گرفته می شوند. چرا که همه انواع توت ها - از جمله توت آکای، زغال اخته، شاه توت و تمشک - فواید زیادی برای سلامتی دارند.

سلامت نیوز در خبری نوشت:اکنون، تحقیقات جدید از دانشگاه ایالتی سن دیگو نشان می دهد که خوردن توت فرنگی هر روز می تواند به بهبود عملکرد شناختی، کاهش فشار خون و افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی فرد کمک کند.

چند وعده توت فرنگی سالم است؟


دکتر شیرین هوشمند، استاد دانشکده ورزش و علوم تغذیه در دانشگاه ایالتی سن دیگو و محقق اصلی این مطالعه، به مدیکال نیوز تودی گفت که ایده این مطالعه ناشی از تحقیقات قبلی است.او توضیح داد: «قبل از انجام مطالعه بالینی ما، برخی از اثرات مشابه در مطالعات حیوانی و برخی مطالعات انسانی، اما (در) جمعیت‌های مختلف و با استفاده از طرح‌های مطالعاتی مختلف نشان داده شد.

برای این مطالعه، دکتر هوشمند و تیمش مطالعه ای را با ۳۵ مرد و زن سالم بین سنین ۶۶ تا ۷۸ سال انجام دادند. در یک دوره هشت هفته ای، هر روز، شرکت کنندگان در مطالعه ۲۶ گرم پودر توت فرنگی منجمد خشک شده مصرف کردند. - معادل دو وعده توت فرنگی تازه - یا یک پودر کنترل.

در پایان هشت هفته، محققان دریافتند افرادی که توت فرنگی مصرف کردند سرعت پردازش شناختی خود را تا ۵.۲ درصد افزایش دادند، فشار خون سیستولیک را تا ۳.۶ درصد کاهش دادند و ظرفیت آنتی اکسیدانی خود را ۱۰.۲ درصد در مقایسه با افرادی که کنترل را مصرف کردند، افزایش دادند.

دکتر هوشمند در رابطه با یافته‌های خود گفت که انتظار دارند ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بهبود یابد زیرا توت‌فرنگی منبع خوبی از ویتامین C است. همچنین انتظار می‌رود که بر اساس فرضیه‌های خود شاهد بهبود در سرعت پردازش شناختی باشیم.

دکتر هوشمند در پاسخ به سوالی درباره یافته های فشار خون گفت: «تحقیقات منتشر شده قبلی برخی از فواید حاد و طولانی مدت توت فرنگی برای سلامت قلب و عروق را در جمعیت های مختلف نشان داده است، بنابراین برای تأیید برخی از این یافته ها عالی است».

این مطالعه نشان می دهد که مصرف توت فرنگی ممکن است عملکرد شناختی را تقویت کند و عوامل خطر قلبی عروقی مانند فشار خون را بهبود بخشد. ما تشویق می‌شویم که یک تغییر رژیم غذایی ساده، مانند افزودن توت‌فرنگی به رژیم غذایی روزانه، ممکن است این نتایج را در افراد مسن بهبود بخشد.


چه چیزی توت فرنگی را بسیار سالم می کند؟


توت فرنگی اولین بار در اواخر قرن ۱۸ در باغ های فرانسه رشد کرد. با این حال، آنها را می توان در حیات وحش در زمان رومیان یافت.امروزه توت فرنگی در بسیاری از نقاط جهان کشت می شود و بیشترین تولید آن در ایالات متحده، ترکیه و اسپانیا انجام می شود.

جالب توجه است، توت فرنگی به عنوان یک "توت" در نظر گرفته می شود و حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن برای حفظ سلامتی است، از جمله ویتامین A، منیزیم، پتاسیم و فولات (ویتامین B۹).

علاوه بر این، توت فرنگی دارای ویتامین C بسیار بالایی است – خوردن تنها هشت توت فرنگی، ویتامین C روزانه بدن را تامین می کند.

توت فرنگی دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان از جمله پلی فنول ها و فیتواسترول ها است. پلی فنول ها دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند و فیتواسترول ها به کاهش سطح کلسترول کمک می کنند.

تحقیقات قبلی مصرف توت فرنگی را با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط دانسته است . به دیابت، بیماری آلزایمر، و حتی به طور بالقوه به پیشگیری از سرطان کمک می کند.

ارتباط بین توت فرنگی و پیشگیری از سرطان ریه ، سلامت روده، سلامت مغز و سلامت قلب به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است.، زیرا دارای اجزای آنتی اکسیدانی هستند.

سالم ترین راه برای خوردن توت فرنگی چیست؟


کارشناسان توصیه می کنند که بیشتر بزرگسالان روزانه ۱/۲ تا ۲ فنجان میوه بخورند. حدود هشت توت فرنگی بزرگ برابر با یک فنجان میوه است.

به دنبال راه های جدیدی برای گنجاندن توت فرنگی بیشتر در رژیم غذایی خود هستید؟ این پیشنهادات تالمن را در نظر بگیرید:

روز خود را با افزودن توت فرنگی به اسموتی پر پروتئین شروع کنید توت فرنگی ها را با قرار دادن آنها روی سالاد اسفناج یا کاسه غلات به ناهار خود اضافه کنید. توت فرنگی افزودنی عالی برای ماست است در نهایت، خوردن توت فرنگی همان طور که هست خوشمزه است!

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898388

دیگر خبرها

  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • روزی ۸ عدد از این میوه گران بخورید!
  • ۶ دمنوش عالی برای داشتن پوستی شفاف
  • تغذیه سالم یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد
  • نقش فندق در کاهش ریسک ابتلا به سرطان
  • کاهش قند خون با مصرف یک سبزی معطر
  • با این خشکبار نه مویتان سفید می‌شود نه می‌ریزد!
  • با این خشکبار نه مویتان سفید می شود نه می‌ریزد!
  • ۱۲ گام برای زندگی سالم، به سبک ایرانی‌ها
  • اجرای برنامه‌های ارتقای سلامت دانش‌آموزان در مدارس همدان