Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان‌ها > اردبیل - رئیس انجمن ملی عسل ایران به تعابیر قرآنی در موضوع عسل به عنوان محصول شفابخش و مصفا و تولید شده از دامن طبیعت اشاره و تصریح کرد: ۹۵ درصد بقای طبیعت با گرده‌افشانی زنبور ممکن است و اگر در این چرخه نقصی رخ دهد قطعا تمام حیات بشری به خطر می‌افتد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اردبیل، رئیس انجمن ملی عسل ایران گفت: دولت در دستگیری از فعالان صنعت کندو باید از تولید و صادرات عسل این محصول شفابخش به شکل همه‌جانبه حمایت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالرضا بیگناه در جلسه گرامیداشت روز جهانی عسل در اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: صنعت زنبور و زنبورداری در کشور ما از سابقه و دیرینگی برخوردار است به طوری که در قرآن کریم نیز به اهمیت و پیچیدگی زندگی زنبور و تولید عسل به عنوان ماده غذایی شفابخش و پرانرژی اشاره شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشورمان از ویژگی آب و هوایی و تنوع گیاهان برخوردار است زنبورداران ما در هر چهار فصل با حضور در مناطق مختلف اقدام به تولیید و تهیه عسل ناب می‌کنند که در این بین شهد سبلان از معروفیت و مشهوریت برخودار است.

رئیس انجمن ملی عسل ایران‌ سختی کار تولید عسل را به همت و تلاش عشایر، روستائیان و جامعه زحمتکش و چادرنشین با تحمل سختی‌ها و مرارت‌های متعدد یادآور شد و بیان کرد: صنعت زنبورداری امروز با برخی مشکلات و تنگناها روبروست که گاه تولیدکنندگان را از انگیزه کار و تلاش بازمی‌دارد که شایسته است برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران همراهی خود را در حل مشکلات زحمتکشان این عرصه به خوبی نشان دهنند.

بیگناه به تعابیر قرآنی در موضوع عسل به عنوان محصول شفابخش و مصفا و تولید شده از دامن طبیعت اشاره و تصریح کرد: ۹۵ درصد بقای طبیعت با گرده‌افشانی زنبور ممکن است و اگر در این چرخه نقصی رخ دهد قطعا تمام حیات بشری به خطر می‌افتد.

وی خواسته اصلی فعالان صنعت کندو را توجه به حمایت از تولید باکیفیت و صادرات‌محور دانست و افزود: این تولید که مصداقی از تولید کالای ایرانی است می‌تواند در ارزآوری و تقویت اقتصاد داخلی بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

 

46

 

 

کلید واژه‌ها : استان اردبیل - عسل - طبیعت -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان اردبیل عسل طبیعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۹۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ایران از بازار داغ برق منطقه ۰.۲ درصد است

به گزارش تابناک، بر اساس اعلام موسسه GN Energy عراق، پاکستان و افغانستان سالانه ۱۲۴ تراوات ساعت معادل نصف نیاز به انرژی این مناطق کمبود برق دارند.اگر رفع کمبود برق همسایگان در یک بازار منطقه‌ای انجام می‌شد، این بازار ۱۸.۶ میلیارد دلار معادل نصف درآمد یک سال ایران از فروش نفت ارزش داشت.تارنمای OEC گزارش داده که درآمد سال گذشته ایران از صادارت برق سالانه فقط ۴۰ میلیون دلار است و ۰.۲ درصد از بازار منطقه را در اختیار دارد. 

غلامحسین حسن‌تاش، کارشناس ارشد حوزه انرژی و رئیس پیشین مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی هشدار می‌دهد:عمده تلفات انرژی مربوط به بخش برق است؛ سهم برق تجدیدپذیر و… در تولید برق ما بسیار پایین است. نیروگاه‌های ما عمدتا انرژی اولیه‌ای به‌نام هیدروکربن را می‌گیرند و به انرژی ثانویه‌ای به نام برق تبدیل می‌کنند. بازده مفید این نیروگاه‌ها ۳۳ درصد است؛ یعنی از آن انرژی اولیه‌ای که نیروگاه‌ها دریافت می‌کنند ۶۷ درصد هدر می‌رود!

وی که در یک وبینار با موضوع «ناترازی انرژی؛ دلایل و راهکارها» سخن می‌گفت به تلفات بالای انرژی در کشور نیز اشاره کرده و می‌گوید: براساس آماری که دستگاه‌های دولتی و متولی انرژی منتشر کرده‌اند در سال ۱۴۰۰ طی فرآیندهای تولید و انتقال و توزیع انرژی، معادل ۱.۳۵ میلیون بشکه نفت خام در روز تلفات داشته‌ایم که رقم بسیار قابل‌توجهی است.

به گفته این کارشناس ارشد انرژی، نخستین مشکل، مربوط به فقدان حکمرانی و به‌دنبال آن فقدان برنامه جامع در بخش انرژی است. حداقل از سال ۱۹۷۵ به بعد در تمام کشورهای دنیا درباره انرژی به‌صورت یکپارچه سیاست‌گذاری می‌کنند اما ما در ایران دستگاه حکمرانی انرژی نداریم. 

در حوزه برق، تولید هر کیلووات‌ساعت ۱۰۰۰ تومان هزینه دارد ولی دولت آن را ۱۰۰ تومان در داخل می‌فروشد‌. طبق برآوردها، حدود ۹۰ درصد از قیمت تمام‌شده انرژی به صورت یارانه‌ای است. 

صنعت برق ایران در سال ۲۰۱۷ با تولید ۲۶۵ میلیارد کیلووات ساعت برق، رتبه شانزدهم تولید برق در دنیا و رتبه دوم منطقه پس از عربستان سعودی را به خود اختصاص داده است. در این سال، کشورهای چین و آمریکا به ترتیب با ۶۱۴۲ و ۴۰۸۸ میلیارد کیلووات ساعت، بیشترین میزان تولید برق در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. ایران نیز از حیث میزان تولید تقریباً با تایوان، اسپانیا، ترکیه و استرالیا در یک گروه قرار دارد. 

ایران شانزدهمین تولیدکننده و هجدهمین مصرف‌کننده برق جهان است اما به دلایل مختلف، همچنان صنعت برق آن، وضعیت نامساعدی را سپری می‌کند تا جایی که دسترسی به برق به یکی از چالش‌های فضای کسب‌وکار تبدیل شده است. ضمن اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد این صنعت در آینده نیز با کسری بودجه هزینه‌ای و سرمایه‌ای مواجه خواهد شد که احتمالاً کار را سخت‌تر نیز می‌کند. 

اصلاحات ساختاری مکرر و خصوصی‌سازی ناکارآمد، اتلاف بالا و بهره‌وری پایین در بخش‌های تولید، انتقال و توزیع، تداوم کسری بودجه و انباشت بدهی وزارت نیرو و رشد چشمگیر مصرف خانگی برق به‌ویژه در روزهای گرم سال، شماری از مهم‌ترین مسائل صنعت برق در سالیان اخیر بوده که یکی از علل نمود و تداوم آنها، نابسامانی‌های موجود در اقتصاد صنعت برق کشور است و تبیین آن نیازمند تجزیه‌ و تحلیل جریان مالی این صنعت با توجه به عملکرد بودجه وزارت نیرو است. 

برای افزایش ظرفیت سالیانه تولید برق به میزان۵۰۰۰ مگاوات در هرسال بالغ‌بر ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید نیاز است، این در حالی است که به دلیل کمبود منابع تأمین مالی پروژه‌ها توسط دولت، عدم توانایی ورود بخش خصوصی به این نوع پروژه‌ها و از طرف دیگر عدم دسترسی به منابع مالی و فاینانس خارجی و بین‌المللی، به دلیل شرایط تحریم، سرمایه‌گذاری در صنعت برق متناسب با نیاز نیست. ضمن اینکه بررسی روند سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق در سال‌های گذشته نشان می‌دهد این روند به‌صورت کاهنده بوده است. 

ایران برنامه دارد تا سال ۲۰۴۱ به ظرفیت تولید ۲۰۰۰۰ مگاوات برق از انرژی هسته ای در کشور برسد. تنها پنج کشور - ایالات متحده، فرانسه، چین، روسیه و کره جنوبی - در حال حاضر ظرفیت هسته ای نصب شده برای تولید بیش از ۲۰۰۰۰ مگاوات برق را دارا هستند. 

دیگر خبرها

  • گرده افشانی نخیلات آبادان آغاز شد
  • آغاز عملیات گرده افشانی نخلستان‌های آبادان
  • آغاز گرده افشانی نخیلات در هندیجان
  • تاثیر زنبور عسل در افزایش محصولات باغی
  • فعالیت هزار و ۵۶۰ نفر در زنبورستان‌های چهارمحال و بختیاری
  • تولید ۲.۵ هزار تن عسل در چهارمحال و بختیاری
  • آغاز عملیات گرده‌افشانی در نخیلات آبادان
  • آغاز گرده افشانی و باروری نخیلات در جهرم
  • سهم ایران از بازار داغ برق منطقه ۰.۲ درصد است
  • آغاز گرده‌افشانی ۶ هزار هکتار از نخلستان‌های جهرم