Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-19@14:58:02 GMT

ایران آماده صادرات گاز به بصره شد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۸۹۴۹۸

ایران آماده صادرات گاز به بصره شد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با تاکید بر بهره برداری از قطعه دیگر خط لوله ششم سراسری به طول ۱۲۲ کيلومتر و قطر ۵۶ اينچ از منطقه بيستون به خط لوله دهگلان- سنندج گفت: اين پروژه زمينه صادرات گاز به عراق و نيروگاه‌هاي بغداد را فراهم کرد.

خبرگزاری فارس: حسن منتظر تربتی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت ساخت و بهره‌برداری از خط لوله ششم سراسری به عنوان کریدور جدید صادرات گاز ایران، گفت: ساخت خط لوله انتقال گاز ششم سراسری حد فاصل اهواز- دهگلان در قالب چهار قطعه و یک انشعاب ساخت و در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اعلام اینکه ساخت این خط لوله با هدف توسعه زیرساخت‌ها و تقویت گازرسانی استان‌های غرب و شمال غرب کشور و همچنین صادرات گاز به عراق در منطقه نفت شهر و شلمچه در دستور کار قرار گرفته بود، تصریح کرد: انشعابات این پروژه به طول یک‌هزار و ۲۵۷ کیلومتر با حجم خاکبرداری ۵۰ میلیون مترمکعب و مجموع برآورد هزینه معادل ۷۳ هزار میلیارد ریال بوده که پروژه‌های این طرح شامل ۶۱۰ کیلومتر خط لوله به قطر ۵۶ اینچ، ۳۷۲ کیلومتر خط لوله به قطر ۴۸ اینچ، ۶۹ کیلومتر به قطر ۳۰ اینچ، ۱۲۲ کیلومتر به قطر ۲۰ اینچ، ۸۴ کیلومتر به قطر ۱۲ اینچ و ایستگاه اندازه‌گیری گاز به ظرفیت‌های ۴۰ و ۵۰ میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه خط لوله ۵۶ اینچ، حد فاصل بیستون_ دهگلان به طول ۱۲۲ کیلومتر، آذرماه سال ۹۵ تزریق گاز شد، اظهار داشت: افزون بر این گستره، عملیات تزریق گاز خط لوله ۵۶ اینچ حد فاصل اهواز- دهگلان در گستره‌های اهواز-دزفول، دزفول-کوهدشت، کوهدشت- بیستون و بیستون- دهگلان انشعاب ۴۸ اینچ کوهدشت- چارمله نیز انجام شده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با یادآوری اینکه این خط لوله درحد فاصل اهواز-دزفول به طول ۲۰۱ کیلومتر و قطر ۵۶ اینچ از اهواز آغاز و دی ماه پارسال به خط لوله ۵۶ اینچ دزفول-کوهدشت متصل و بهره‌برداری از آن آغاز شد، تاکید کرد: برآورد هزینه آن بیش از دو هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال و ۱۹۰ میلیون یورو بوده و این خط دارای هفت ایستگاه، شیر بین راهی، چهار ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه ارسال و دریافت توپک و یک ایستگاه دریافت توپک است.

وی با اشاره به عبور این قطعه از خط لوله ششم سراسری گاز از مسیر دو رودخانه کارون و دز، گفت: ابتدا قرار بود لوله به صورت HDD از بستر کارون عبور کند که به‌دلیل سنگی بودن بستر کارون این برنامه میسر نشد و تصمیم بر آن شد تا خط لوله گاز را به صورت هوایی از روی پل عبور دهیم که این اقدام با وجود حجم عظیم آب در کارون عملیاتی شد به گونه‌ای که در دو خط لوله ۵۶ اینچ (خط ششم و در آینده نهم) از روی عرشه عبور می‌کنند که این دستاورد در جهان کم‌نظیر است.

تربتی در ادامه با بیان اینکه قطعه دزفول-کوهدشت به طول ۱۶۶ کیلومتر و قطر ۵۶ اینچ دی ماه پارسال به خط لوله ۵۶ کوهدشت- بیستون متصل و بهره‌برداری از آن آغاز شد، بیان کرد: قرارداد اجرایی این پروژه به روش تامین سرمایه‌گذاری در قالب BOT و مجموع برآورد هزینه‌های آن بیش از ۳۸۰ میلیون دلار است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با اعلام اینکه خط لوله گاز دزفول-کوهدشت دارای ۶ ایستگاه شیر بین راهی، سه ایستگاه حفاظت کاتدیک، دو ایستگاه ارسال و دریافت توپک است، تبیین کرد: قطعه بعدی خط لوله گاز ۵۶ اینچ ششم سراسری حد فاصل کوهدشت- بیستون به طول ۱۲۲ کیلومتر و قطر ۵۶ اینچ بوده که آذر پارسال به خط لوله ۴۸ اینچ کوهدشت-چارمله متصل و بهره‌برداری از آن آغاز شد.

وی، ادامه داد: قرارداد اجرایی این پروژه در قالب BOT و مجموع برآورد هزینه‌های آن ۳۴۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده و دارای ۶ شیر بین راهی، دو ایستگاه حفاظت کاتدیک و یک ایستگاه ارسال و دریافت توپک است.

تربتی با تاکید بر اینکه قطعه دیگر خط لوله ششم سراسری به طول ۱۲۲ کیلومتر و قطر ۵۶ اینچ از منطقه بیستون آذرماه سال ۹۵ به خط لوله دهگلان- سنندج متصل و به بهره‌برداری رسید، اظهار داشت: این پروژه زمینه صادرات گاز به عراق و نیروگاه‌های بغداد را فراهم کرده و دارای چهار شیر بین راهی، دو ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه ارسال و دریافت توپک و یک ایستگاه دریافت توپک است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در خصوص ساخت و بهره برداری از انشعابات صادرات گاز خط لوله ششم سراسری هم توضیح داد: دو انشعاب صادراتی این خط لوله مربوط به پروژه‌های چارمله- نفت‌شهر و خرمشهر- شلمچه است، بیان کرد: بر این اساس پروژه دیگری تحت عنوان خط لوله انتقال گاز ۴۸ اینچ ششم سراسری حد فاصله کوهدشت- چهارمله بوده که این پروژه به طول ۱۳۱ کیلومتر ۴۸ اینچ از منطقه پیازآباد آغاز و دی پارسال به خط لوله اینچ ۴۸ نفت‌شهر متصل و به بهره‌برداری رسید.

وی، تاکید کرد: قرارداد اجرای این پروژه به روش تامین سرمایه‌گذاری در قالب BOT بوده و مجموع برآورد هزینه‌های این پروژه ۳۲۰ میلیون دلار بوده است، خط دارای هفت شیر بین راهی، سه ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه ارسال و همچنین یک ایستگاه مربوط به دریافت توپک است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با بیان اینکه در ادامه ساخت این خط لوله پروژه خط انتقال گاز ۴۸ اینچ اهواز- خرمشهر-شلمچه به منظور توسعه زیرساخت‌ها و تقویت گازرسانی جنوب غرب کشور و صادرات گاز به عراق در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: ساخت این پروژه به طول ۱۴۲ کیلومتر و قطر ۴۸ اینچ از اهواز آغاز و مهرماه پارسال به بهره‌برداری رسید.

تربتی مجموع هزینه سرمایه گذاری این قطعه از خط لوله ششم سراسری را حدود ۳۶۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: این خط دارای ۶ شیر بین‌راهی، پنج ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه ارسال و یک ایستگاه دریافت توپک است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز در پایان با تاکید بر اینکه برای پروژه خط ششم سراسری، ۱۰ ایستگاه تقویت فشار تعریف شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد، پنج ایستگاه در حال احداث بوده و امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003QZY

منبع: فردا

کلیدواژه: صادرات گاز گاز ایران خط لوله انتقال گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۹۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن سازی کانال های آبی شهر ری/ایمن سازی کامل در گرو تامین اعتبار

به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز صفا با بیان اینکه در محدوده شهرستان ری حدود ۲۰ کیلومتر کانال انتقال آب وجود دارد که پساب را از تصفیه خانه جنوب تهران به سمت دشت ورامین و پاکدشت منتقل می‌کند، اظهار کرد: از این ۲۰ کیلومتر حدود دو کیلومتر زیر زمین و حدود ۱۸ کیلومتر در سطح زمین قرار دارد.

وی افزود: در سال‌های اخیر با توسعه مراکز جمعیتی و اقتصادی شاهد رشد جمعیت در اطراف کانال‌ها بودیم این در حالی است که در زمان احداث فاصله کانال‌ها با مناطق شهری به میزانی بود که مشکل خاصی وجود نداشت اما در حال حاضر با توجه به توسعه شهرسازی این مساله مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه از روی کانال‌ها رفت و آمد صورت می‌گیرد و همین مساله مشکلاتی را ایجاد کرده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد حوادثی در این مناطق بودیم، شرایط موجود و حوادثی که تعداد آن روبه افزایش بود، حوزه مدیریت استان را به سمت اخذ تصمیماتی برای مدیریت و ایمن سازی پیش برد

وی با بیان اینکه با تلاش مجموعه آب تهران بیش از ۶ کیلومتر روی کانال‌ها ایمن سازی انجام و عدد ریالی ۲۵ میلیارد تومان برای این کار هزینه شده است، گفت: استمداد امور آب از مراجع شهرستانی و استان علی‌الخصوص سازمان برنامه و بودجه در راستای تأمین اعتبار ادامه دارد.

وی با بیان اینکه پروژه ایمن سازی برحسب الویت انجام شده است و این موضوع نیز به صورت جدی در آب تهران مطرح است، گفت: هر سال آب تهران با توجه به منابع مالی که می‌تواند از محل‌های مختلف تأمین کند این پروژه را پیش می‌برد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر آب تهران طرحی را شروع کرده که جدا از موضوعات مطرح شده بود، گفت: خط لوله دوم پساب از تصفیه خانه فاضلاب تهران را استارت زدیم که با تکمیل این طرح که خط لوله‌ای به طول ۳۶ کیلومتر به قطر ۲.۸ متر است، بخش عمده‌ای از آبی که در کانال جریان دارد را منتقل خواهیم کرد و تا حدود زیادی از مشکلات حال حاضر برطرف خواهد شد.

به گفته وی بخش عمده این طرح انجام شده و تنها سه کیلومتر بنابه مشکلاتی باقی مانده که با رفع مشکلات این پروژه به نتیجه خواهد رسید اما تا آن زمان نیز سعی داریم با ایجاد پروژه‌های ایمن سازی مشکلات و چالش‌ها را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه حفظجان مردم و ایمنی در الویت پروژه‌های آبی قرار دارد و در این راستا و برحسب ضرورت برنامه‌هایی را درنظر داریم، گفت: با انجام اقدامات صورت گرفته ایمن سازی کامل کانال صورت گرفته است و برحسب الویت برای مابقی کانال‌ها نیز کار را پیش خواهیم برد و با راه اندازی خط لوله مشکل به طور کامل برطرف می‌شود.همچنین در ادامه نامبرده کمک جدی حوزه شهرستان و استان را در بحث تأمین بودجه به منظور ایمن سازی کامل طلبید و از دستگاه‌های ذیربط در خواست اختصاص بودجه کامل برای این موضوع را مطرح نمود.

کد خبر 6081905 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • پایداری آب مصرفی ۴۵ روستا با عملیات جهادی صنعت نفت
  • ایمن سازی کانال های آبی شهر ری/ایمن سازی کامل در گرو تامین اعتبار
  • نیاز به ۹۰‌ همت اعتبار برای تکمیل پروژه آزادراه حرم تا حرم
  • آماده سازی ۷۴ درصد انهارکشاورزی تالش
  • توضیح «های‌وب» درباره نحوه اجرای پروژه فیبر نوری در کرمان
  • اجراي موفقیت‌آمیز ۲ هزار و ۲۰۰ كیلومتر توپكرانی در نفت و گاز گچساران
  • اجرای طرح بزرگ آبرسانی جدید الاحداث در یزد
  • جابجایی بیش از ۳۸۲ هزار مسافر در راه آهن زاگرس
  • اجرای ۲۰۲ کیلومتر عملیات شبکه خط تغذیه گاز در همدان
  • اجرای ۳۱ رشته مسیرگشایی با ۲۰ کیلومتر طول در تبریز