Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-04@18:56:57 GMT

نوبت تصمیم

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۸۹۶۵۶

نوبت تصمیم

کدخدای دیوانه به زیر میز زده و دیگر شرکای اروپایی هم بی وزن و قافیه برای ادامه برجام غزلخوانی می‌کنند.

مردم هم که امیدوارانه منتظر گشایش‌های اقتصادی و معیشتی بودند، حالا مدت‌هاست فهمیده اند باید به جای انتظارکشیدن پای نهال برجام، امیدهایشان را در جای دیگر جست‌وجو کنند! همه اینها به این معنی نیست که دولت و جناب روحانی و مذاکره‌کنندگان کشورمان را سرزنش کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای نقد کردن و عبرت گرفتن وقت زیاد است. حالا نوبت تصمیم است. برای دولتی که همه حیثیت و اعتبار و آبرویش را برای تحقق برجامی گذاشته که حالا جز نامی از آن وجود ندارد، دل‌ کندن سخت است.

تعجبی ندارد که دولت همه تلاشش را برای زنده نگه‌داشتن برجام بکند و هیچ اشکالی هم ندارد که از هیچ کاری برای سرپا نگه داشتن منفعت‌های آن دریغ نکند اما نباید به بازگشتش امید داشت... شاید خوشبین‌ترین مدافعان «برنامه جامع اقدام مشترک» هم دیگر به این تلاش‌ها و تکاپوهای دولت محترم و رفتار اروپا و دیگر شرکای برجامی امیدی نداشته باشند.

نکته اساسی اینجاست که دولت دیگر زمانی برای آزمون و خطا در پرونده برجام ندارد. فی‌الواقع همه امتیازهایی که می‌توانست داده شود چه بسا بیشتر از حد مجاز هم داده شده و حرف‌ها و زمزمه‌های این روزهای برخی مقامات اروپایی مبنی بر مذاکره مجدد و امتیازدهی دوباره ایران، بیشتر به خواب و خیال می‌ماند. از طرفی فضای اجتماعی و اقتصادی کشور هم تحمل تمدید دوره تعلیق و انتظار اقتصادی و معیشتی را ندارد.

در دولت و تیم مذاکره کننده هم انگیزه و اقبال روزهای اوج برجام دیده نمی‌شود. نوبت تصمیم بزرگ است؛ «تجربه تاریخی» در آستانه شکوفایی است و حالا همه می‌دانند که صرفا با یک توافق بین‌المللی نمی‌شود کشور را اداره کرد و باید برجام را «چه بماند و چه برود» برداشت و جایش چیزی گذاشت که نرفتنی و ماندنی باشد؛ چیزی از جنس اراده ملی و توان داخلی و همبستگی اجتماعی و سیاسی برای ایستادن روی پای خود.

همه اعم از مردم، منتقدان، سیاستمداران، دانشگاهیان، فعالان اقتصادی، رسانه‌ها و... دولت را برای این تصمیم بزرگ یاری کنند. دولت باید در زمان باقیمانده، یک بازنگری در «ایده‌مرکزی» خود داشته باشد و مطمئن باشد با جایگزین کردن توافقی دیگر به جای برجام و اروپا به‌جای آمریکا کار به سرانجام نخواهد رسید؛ عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی...

مهدی عرفاتی - سردبیر

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: برجام نوبت تصمیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۹۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارندگی همراه با رعد و برق شدید در امارات+فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیاالیوم، منابع خبری از بارندگی شدید در امارات خبر دادند.

این منابع به رگبار همراه با رعد و برق شدید و بارش شدید باران در این کشور اشاره کردند.

فرودگاه بین‌المللی دبی، پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت از لغو ۱۳ پرواز و تغییر مسیر ۵ پرواز دیگر خبر داده بود. همزمان برخی از شرکت‌های هواپیمایی دبی از تغییر برنامه تعدادی از پروازهای خود به دلیل شرایط نامساعد جوی در امارت خبر داده بودند. فرودگاه دبی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» از مسافران خواسته بود به دلیل ازدحام در جاده‌ها زمان کافی برای رسیدن به فرودگاه اختصاص دهند و از مترو دبی استفاده کنند. شرکت هواپیمایی امارات از تغییر برنامه برخی از پروازهای خود خبر داده و اعلام کرده بود که این تغییر ممکن است منجر به تاخیر در پرواز و فرود برخی پروازها در فرودگاه بین‌المللی دبی شود.

شورای وزیران امارات، پیش از این به دلیل شرایط نامساعد جوی تصمیم گرفت که اشتغال کارمندان دولت در روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت از طریق سیستم کار آنلاین و دورکاری باشد. دفتر رسانه‌ای دولت امارات در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرده بود که مشاغلی که نیاز به حضور در محل کار دارند از این تصمیم مستثنی هستند.

کد خبر 6095448

دیگر خبرها

  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • بیانیه تند و تیز پرسپولیس؛ هوادار سپاهان تفکرات داعشی را فریاد زد، حالا نوبت مسائل ناموسی شد؟
  • خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران/ وزیر کار: اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در نوبت رسیدگی هیات دولت است
  • اکنون نوبت وعده صادق اقتصادی است
  • تداوم بارندگی همراه با رعد و برق شدید در امارات+فیلم
  • خجسته: درباره زنان، مردان تصمیم گرفته‌اند / چرا دختران در مدارس روسری‌شان را برندارند؟