Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@04:13:37 GMT

مراکز درمانی سوری در سیبل تروریست ها

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۸۹۹۹۸

مراکز درمانی سوری در سیبل تروریست ها

تهران - ایرنا - هماهنگ کننده منطقه‌ای سازمان ملل در امور انسانی سوریه اعلام کرد که 79 مرکز پزشکی و بهداشتی در این کشور جنگ زده در چهار ماه گذشته هدف حملات تروریست ها قرار گرفته است.

'بانوس مومسیس' با تاکید بر این که سوریه بدترین کشور جهان از نظر حملات علیه بخش‌های بهداشتی و پزشکی است و به تنهایی حدود 70 درصد از گزارش های جهان در خصوص تخریب و حمله به تاسیسات پزشکی را به خود اختصاص داده، افزود: حملات چهار ماه نخست سال جاری میلادی و تا آغاز ماه مه (11 دی 96 تا 11 اردیبهشت 97) منجر به کشته شدن 89 نفر از بیماران و کادر پزشکی در سوریه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بحران سوریه از اواخر اسفند ماه سال 1389 با برخی تحرکات مخالفان سیاسی این کشور در بازار 'حمیدیه' در مرکز دمشق و دستگیری برخی از آنان آغاز شد و در ادامه در روز جمعه 27 اسفند ماه به شهر 'درعا' در جنوب سوریه کشیده شد و نماز جمعه این شهر و حوادث مرتبط با آن جرقه بحران در سوریه را زد.
در جریان حوادث شهر مرزی درعا در نزدیک مرز اردن با سوریه که به نظر سازماندهی شده بود، مخالفان از سلاح برای ابراز وجود خود استفاده کردند و نیروهای سوری نیز که انتظار چنین برخوردی را نداشتند، با اعزام از دمشق به مقابله با آنان پرداختند که در جریان آن چند نفر کشته شد و برگزاری مراسم تشییع برای آنان در روزهای بعد و مراسم بزرگداشت موجب شد تا موج ناآرامی ها و اخبار آن به سراسر درعا کشیده شده و این شهر از سوی مخالفان اشغال شود.
انتشار اخبار این حوادث در درعا که با پشتیبانی رسانه ای حامیان مخالفان مسلح از داخل اردن صورت می گرفت و بارها با هشدار دمشق مواجه شد، رفته رفته سوریه را در بحرانی هشت ساله فرو برد که هنوز هم ادامه دارد.
در جریان این بحران تروریست های مورد حمایت همه جانبه آمریکا ، انگلیس ، فرانسه، عربستان، اردن ، برخی طیف های سیاسی در لبنان ، قطر و ترکیه با وجود ارتکاب جنایت های مختلف نظیر حمله به مراکز درمانی و بیمارستانی به خاطر حمایت های رسانه ای حامیان خود کمتر مورد اعتراض قرار گرفته و هنوز هم پرونده ای برای آنان در ارتباط با این جنایت ها و بریدن سرهای بسیاری در عراق و سوریه از سوی مجامع بین المللی باز نشده است، تا روزی شاید به آنها رسیدگی شود.
در ابتدای آغاز بحران در سوریه نیز اعزام گروه رسانه ای از دمشق به شهر 'حما' در شمال برای نشان دادن جنایت های تروریست ها در این شهر و اطراف آن که به تازگی از سوی ارتش آزاد شده بود، حاکی از حمله آنان به مراکز درمانی و حتی مراکز بهداشتی در برخی روستاها خارج از حما و در مسیر حلب بود.
بحران در سوریه و حمله به برخی مراکز درمانی و بیمارستانی در این کشور و برخی مناطق دیگر جهان از سوی گروه های مسلح، شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر آن داشت تا در 11 اردیبهشت ماه 1395 با تصویب قطعنامه‌ ای حمله به مراکز بیمارستانی و درمانی در مناطق جنگی را محکوم و مردود قلمداد کند.
پیش از تصویب چنین قطعنامه نیز 'کنوانسیون ژنو' در خصوص مجروحان جنگ مصوب 12 اگوست 1949 (21 مرداد 1328) و پروتکل الحاقی آن وجود داشت که در آن به صراحت بر ممنوعیت حمله به مراکز درمانی و پزشکی در جریان درگیری ها و جنگ ها تاکید دارد.
در فصل سوم پروتکل الحاقی شماره 2 کنوانسیون ژنو به صراحت آمده است، کلیه واحدهای پزشکی (نظامی و یا غیر نظامی) که تحت کنترل یک مقام مسئول به مجروحان، بیماران و کشتی شکستگان خدمت رسانی می کنند، باید تحت حمایت این قانون قرار گیرند، بدان معنا که پرسنل، مواد، ساختمانها و تاسیسات پزشکی و همچنین حمل و نقل وسایلی که برای اهداف پزشکی به کار می روند و با نشان صلیب سرخ یا هلال احمر قرمز در زمینه سفید مشخص شده اند، باید تحت حمایت این قانون قرار گیرند.
با وجود قوانین و مقررات بین المللی در ارتباط با نوع برخورد با بیماران و مراکز درمانی به خاطر حمایت های برخی کشورهای غربی و عربی از تروریست ها در سوریه، همچنان شاهد تکرار حملات آنان به مراکز درمانی در مناطق مختلف این کشور در سال های اخیر هستیم.
بر اساس اعلام سازمان ملل متحد تروریست های مستقر در سوریه در سال 2017 میلادی نیز 73 مرکز پزشکی سوری را آماج حملات خود قرار دادند که طی آن 73 نفر کشته شدند.
سکوت مجامع بین المللی و عدم برخورد با عاملان حمله به مراکز درمانی در سوریه به جایی رسیده که 'سازمان پزشکان بدون مرز' مهر ماه سال 1395 از شورای امنیت درخواست کرد تا با توجه به تکرار حملات به مراکز درمانی در مناطق مختلف، قطعنامه خود را در مورد حمایت از مراکز درمانی در مناطق جنگ‌ زده اجرایی کند.
باید در نظر داشت که جنگ در سوریه تاکنون سبب کشته شدن بیش از نیم میلیون سوری و آوارگی بیش از 12 میلیون نفر دیگر شده و همین آمار نشان می دهد که با توجه به وجود برخی قوانین بین المللی، این کشور بیش از همه نیازمند حمایت های مجامع جهانی در خصوص رعایت قوانین و کنوانسیون های مختلف در ارتباط با امور درمانی و پزشکی است .
وقاحت تروریست های تکفیری و داعشی در سوریه تا جایی است که به خود اجاره می دهند تا به برخی از وسایل نقلیه امدادی و درمانی اورژانسی نیز با آرم و علامت سازمان های بین المللی مانند صلیب سرخ و هلال احمر حمله کنند.
در همین ارتباط می توان به گزارش رسانه ها در 21 بهمن ماه 1394 و 7 آبان ماه 1396 در ارتباط با حمله به خودروهای امدادی در اطراف دمشق و دیگر مناطق سوریه با آرم و علامت های صلیب سرخ و هلال احمر اشاره کرد.
کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز 14 مهر 1396 اعلام کرد، در جریان تشدید نبردها در سوریه به تعداد بیشتری از بیمارستان ها حمله شده و حداقل 10 مرکز درمانی هدف حمله قرار گرفته و صدها هزار نفر از مردم سوریه از خدمات درمانی محروم شده اند.
علاوه بر تروریست ها، برخی حامیان آنان نیز در جریان بحران سوریه اقدام به بمباران مراکز درمانی و بیمارستانی در این کشور کرده اند.
در همین ارتباط جنگنده های ترکیه 26 اسفند ماه 1396 در جریان تجاوز به خاک سوریه و اشغال شهر 'عفرین' با عنوان عملیات 'شاخه زیتون' تنها بیمارستان این شهر مرزی در شمال غرب سوریه را بمباران کردند که در جریان آن 16 بیمار از جمله چند کودک و پرسنل پزشکی کشته شده و شماری نیز زخمی شدند که با وجود تکذیب اولیه، در ادامه مجبور به پذیرش مسوولیت این حمله شد.
برخی منابع نیز از کشته شدن 47 نفر در جریان این حمله از جمله 30 کودک خبر داده بودند.
حال باید این سوال را پرسید که به راستی با وجود انتشار گزارش های مختلف از سوی مجامع بین المللی در ارتباط با حمله به مراکز درمانی و بیمارستانی در سوریه و پشت سر گذاشتن هشت سال بحران و انواع تحریم ها و کنوانسیون های مختلف در این ارتباط ، چرا هیچ اقدامی در این ارتباط از سوی برخی طرفداران تروریست ها در سوریه برای جلوگیری از تکرار آنها صورت نمی گیرد.
گزارش از داود پورصحت
خاورم*1436**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سوريه بحران حمله به مراكز درماني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۹۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان و هلاکت دو تروریست

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: غروب امروز طی عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در منطقه شورو به سمت سرجنگل در محدوده شهرستان زاهدان، خودروی تروریست‌ها هدف قرار گرفت.

طی این عملیات موفق ۲ تروریست به هلاکت رسیدند.

جزئیات تکمیلی متعاقباً اعلام می‌گردد.

 

دیگر خبرها

  • کشته شدن ۲ تروریست در حمله پهپادی در اطراف زاهدان
  • هلاکت ۲ تروریست در حمله پهپادی نیروهای امنیتی در شهر زاهدان
  • تصاویر حمله پهپادی به تروریست‌ها اطراف زاهدان
  • حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها + جزئیات
  • حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / ۲ تروریست به هلاکت رسید
  • حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان
  • فوری/حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها /چند نفر به هلاکت رسیدند؟
  • حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان و هلاکت دو تروریست
  • درگیری دوباره در اردوگاه تروریست‌های سوری
  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است